Ons assortiment automaterialen
In een modern remsysteem neemt de hoofdremcilinder de kracht van het pedaal en de rembekrachtiging op. Tot aan de wielremcilinder wordt deze kracht zodanig versterkt, dat de remschijven door de remschoenen effectief kunnen worden ingedrukt. Met behulp van het ABS en de remkrachtregelaar wordt de remdruk verdeeld om slippen van de wielen te voorkomen.
- Remschijven
- Remblokken
- Remslang
- Remklauw
- Handremkabel
- Remschoenen
- Remcilinder
- Remklauw reparatieset
- Remtrommel
- Handremschoenen
- Remvloeistof
- Hoofdremcilinder
- Abs sensorring (abs ring)
- Ankerplaat
- Remlichtschakelaar
- Remkrachtregelaar (remkrachtverdeler)
- Remklauw houder
- Rembekrachtiger
- Vacuümpomp
- Drukaccumulator (veerbol)
In personenwagens zorgen verschillende filters dat de motorolie, hydraulische olie, brandstof en lucht niet worden verontreinigd. Olie moet druk opbouwen en derhalve vrij van verontreinigingen zijn. Indien brandstof verontreinigd is, heeft dit nadelige gevolgen voor de verbranding. Het luchtfilter zorgt ervoor dat de lucht in de passagiersruimte vrij is van stof, pollen en vocht.
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Pollenfilter (interieurfilter)
- Brandstoffilter
- Automaatbak, filter
- Steering filter (hydraulische filter)
Via de ontsteking stuurt de accu stroom naar de ontstekingsspoel, die hoogspanning genereert. Deze spanning wordt rechtstreeks of via de ontstekingsverdeler en de ontstekingskabels naar de bougies geleid om daar de ontstekingsvonk te vormen, die voor ontsteking van de lucht en de brandstof in de cilinder zorgt. Weerstanden in het ontstekingssysteem zorgen ervoor, dat het niet tot een ontlading komt.
- Bougies
- Gloeibougie
- Bobine
- Bougiekabels
- Stroomverdeler
- Verdelerkap
- Stroomverdeler rotor
- Ontstekingsmodule
- Gloeirelais
De componenten die carrosserie en wielen met elkaar verbinden, zijn op het chassis gemonteerd. Deze omvatten de besturing met stuurstang, stuurwiel en stuurhuis alsmede de stuurbekrachtiging. Op deze wijze kan het chassis te allen tijde in de gewenste richting worden gestuurd. Daarom is de geleiding door spoorstangen op de as van enorm belang.
- Stuurkogel
- Spoorstang
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel)
- Stuurhuishoes
- Stuurbekrachtigingspomp
- Stuurhuis
- Stuurkolom + elektrische stuurbekrachtiging
- Hydraulische olie (hydrauliekolie)
- Stuurdemper
De vering van een personenwagen voorkomt een steeds harder schommelen en zich versterkende oscillaties. Zonder veer, veerpoot en schokdemper zou het onderstel beginnen te steigeren en zou het lang na blijven schommelen. Bij een onafhankelijke wielophanging wordt de vering ondersteund door vorkbenen, draagscharnieren, stabilisatoren, spoorstangen en diverse wielasgeleiders.
- Schokbrekers
- Veren
- Veerpootlager
- Stofhoes, schokdemper en aanslagrubber
- Veerpoot rubber (veerpoot lager)
- Veerschotel
- Luchtvering
- Bladveren
De verbrandingsmotor genereert met behulp van de krukas het draaimoment, dat middels een riemaandrijving op alle nevenaggregaten en de wielen wordt overgebracht. Met behulp van trapeziumvormige en getande riemen worden de krachten effectief op riemschijven en zodoende op alle gekoppelde assen overgebracht. Deze slijtagedelen dienen meestal na 100.000 km te worden vervangen.
- Distributieriem set + waterpomp
- Motorolie
- Pakking
- Krukas
- Hydraulische klepstoters & tuimelaars
- Motorsteun & versnellingsbaksteun
- Klepsteelrubbers
- Сilinderkoppakking (koppakking)
- Oliepan (carterpan)
- Krukaskeerring
- Cilinderkopbouten
- Uitlaatklep
- Inlaatklep
- Carterpan pakking
- Injector
- Zuigerveren
- EGR klep
- Intercooler
- Nokkenas
- Carterventilatie
- Gasklep (gasklephuis)
- Oliepeilstok
- Distributieketting
- Stationaire regelklep
- Zuiger
- Motorblok (cilinderblok)
- Kleppendeksel & cilinderkop
- Oliepomp
- Turbodrukregelaar (drukomvormer)
- Drijfstanglager
- Inlaatspruitstuk
- Gaskabel
- Tandwielen (tandriemschijf)
- Distributieketting spanner
- Inlaatspruitstuk pakking
- Kleppendekselpakking
- Krukaspoelie
- Nokkenas keerring
- Olie aftapplug
- Turboslang
In personenwagens neemt het elektronische systeem grote ruimte in beslag. Het begint met de accu, die de verlichting en de ontstekingsspoelen van stroom voorzien. Ook het netwerk van besturingseenheden met sensoren werkt niet zonder het elektronische systeem. De generator zorgt voor de stroomvoorziening en kan verdere aggregaten, zoals de compressor voor de klimaatregeling en de ruitenwissers van stroom voorzien.
- Koplamp
- Richtingaanwijzer (knipperlicht)
- Achterlicht
- Mistlampen
- Slijtage indicator remblokken
- ABS-sensor
- Autolampen
- Luchtmassameter (LMM)
- Generator
- Kentekenverlichting
- Temperatuurvoeler (temperatuursensor)
- Starter (startmotor)
- Krukassensor
- Extra verlichting (verstralers)
- Autoaccu
- Sensoren
- Knipperlicht schakelaar (stuurkolomschakelaar)
- Spanningsregelaar
- Oliedrukschakelaar (oliedruksensor)
- Parkeerhulp (parkeersensoren)
- Koelmiddeltemperatuursensor
- Koplamphoogteregeling
- Achteruitrijschakelaar
- Gasklep positiesensor
- Airco regeleenheid
- Knipperrelais
- Centrale deurvergrendeling
- Lichtschakelaar
- Olietemperatuursensor
- Brandstofniveau sensor
- Toeter (claxon)
- Starter solenoid
- Abs-pomp
- Koolborstels dynamo
- Turbodruk, sensor
Met een draaiknop op het stuurwiel kan de wisinstallatie worden ingeschakeld. Deze beweegt de wisserarmen in een gelijkmatig tempo en de wisserbladen reinigen de ruiten. Samen met de sproeikoppen en de wissermotor zorgen zij voor het reinigen van de voorruit. Wisselende weersomstandigheden en erosie van het rubber zorgen regelmatig voor slijtage.
- Wisserbladen (ruitenwissers)
- Ruitenwisserarm
- Ruitensproeierpomp
- Ruitenwissermotor
- Ruitenwisserstangen
- Ruitensproeier
- Ruitensproeier reservoir
De overbrenging en koppeling zorgen voortdurend voor het overbrengen van het optimale koppel op de wielen. De transmissie van het koppel in de versnellingsbak vindt via de koppelingsplaat naar de aandrijfassen plaats. Tegelijkertijd wordt met behulp van scharnierverbindingen de correcte uitlijning van de overbrenging gewaarborgd.
- Wiellager & wiellagerset
- Stabilisator
- Draagarm
- Koppelstang (stabilisatorstang)
- Fuseekogel
- Draagarmrubbers
- Aandrijfashoes
- Homokineet
- Wielbouten
- Fuseestuk
- Wielnaaf
- Aandrijfas
- Hardyschijf
- Versnellingsbakolie
- Cardanas
- ATF-olie
- Differentieel
- Achteras
- Achteras rubbers
- Stabilisatorstang rubbers
De carrosserie vormt de complete opbouw van een personenwagen. De grotendeels zelfdragende carrosserie wordt uit roestvrij staal, aluminium of kunststof vervaardigd. Onderstel en carrosserie vormen samen de belangrijkste delen van een personenwagen. Door golven in de weg kunnen zij beginnen te schommelen en worden derhalve van vering voorzien.
- Gasveer achterklep
- Buitenspiegel
- Bumper
- Spatbord
- Modderkuip (wielkast)
- Radiator grill
- Motorkap
- Bumpersteun
- Dorpel
- Bumperbalk
- Spoiler
- Langsliggers
- Trekhaak
- Brandstofdop (tankdop)
- Buitenspiegelglas (spiegelglas)
- Gasveer motorkap
- Grille
- Voorfront
Vanuit de brandstoftank wordt met behulp van de brandstofpomp, die zich net als de brandstofsensor in de tank bevindt en wordt gesmeerd, benzine of diesel ter verbranding naar de motor geleid. De verbinding wordt met behulp van leidingen gerealiseerd, waaraan ook het brandstoffilter is gekoppeld. Uit veiligheidsoverwegingen bevindt de tank zich altijd ver van de motor achter een spatbord.
RIEMAANDRIJVING
- V-snaar
- Distributieriem & distributieset
- Geleiderol
- Spanrol
- Dynamovrijloop
- Riemspanner
- Riemschijf
- Distributiedeksel
- Poly-v riem (multiriem)
De binneninrichting kan comfort en luxe bieden. Zelfs de eenvoudigste uitvoeringen beschikken over gestoffeerde stoelen, bekleding van de bestuurdersruimte tot in de kofferruimte en een dashboard met stuurwiel, schakeling en bedieningselementen voor verlichting, verwarming en klimaatregeling. De keuze van de stoffen is bepalend voor het luxeniveau.
- Raammechanisme
- Raam schakelaar
- Pedaalrubbers
- Snelheidsmeterkabel
- Antenne
- Raamslinger
- Dashboard-lampjes
KOPPELING
- Koppelingsset
- Hoofdkoppelingscilinder
- Hulpkoppelingscilinder
- Vliegwiel
- Druklager
- Koppelingskabel
- Koppelingsplaat
- Drukgroep
De klimaatregeling wordt van stroom voorzien door de compressor en functioneert voor het overige zonder aanvullende energie, omdat zij door middel van warmtewisseling de koeling voor de passagiersruimte genereert. Vanuit de compressor wordt koelmiddel via de expansieklep naar de verdamper geleid en koelt aldaar middels warmtewisseling de lucht.
- Condensor
- Kachelventilator
- Ac compressor
- Airco droger
- Magneetkoppeling airco
- Druksensor voor airco
- Airco-leiding
- Expansieventiel airco
- Verdamper, airco
Onder de motorkap wordt warmte gegenereerd, die door de klimaatregeling voor verwarming en koeling kan worden gebruikt. Deze onderdelen worden, net als de waterkoeling, door middel van warmtewisseling gestuurd en hebben daarom vrijwel geen stroomvoorziening nodig. De lucht in de motorruimte kan de koelvloeistof koelen en de passagiersruimte verwarmen.
- Radiateur
- Thermostaat
- Oliekoeler
- Koelvloeistofreservoir
- Waterpomp
- Kachelradiateur
- Radiateurventilator
- Expansievat dop
- Flens koelvloeistof
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar)
- Kachelweerstand
- Ventilator koppeling
- Radiatordop
De uitlaat, ook wel uitlaatsysteem genoemd, leidt de verbrandingsgassen van de uitlaatklep naar het spruitstuk om deze samen te voegen en door de uitlaatpijp te leiden. Hierbij stromen de gassen door de middendemper en einddemper om warmte, druk en geluid af te bouwen. Moderne uitlaten beschikken voor het reinigen van de uitlaatgassen over een katalysator.
- Lambdasonde (NOx, O2)
- Einddemper
- Uitlaatspruitstuk (spruitstuk)
- Uitlaat middendemper
- Uitlaatspruitstuk pakking
- Montageset uitlaat
- Katalysator
- Turbo
- Voordemper
- Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk)
- Roetfilter (DPF)
- Uitlaat eindstuk
Slangen worden vanwege hun elastische eigenschappen veelvuldig in personenwagens gebruikt. Zij worden met tussenlagen van metaalvezels versterkt en kunnen daarom voor het doorvoeren van brandstof, motorolie, koelvloeistof, hydraulische vloeistof etc. worden gebruikt. De inwerking van temperatuur kan slijtage in de vorm van poreuze plekken veroorzaken en ertoe leiden dat een slang lekkages vertoont.