Aandrijfas auto achter en vóór

Aandrijfstang Voor Top automodellen
- Aandrijfas VOLKSWAGEN GOLF
- Aandrijfas BMW 3-serie
- Steekas VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Aandrijfas OPEL ASTRA
- Aandrijfas VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Steekas FORD FOCUS
- AUDI A4
- Aandrijfas OPEL CORSA
- Aandrijfas MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Steekas AUDI A3
- FORD FIESTA
- Aandrijfas BMW 1-serie
- Aandrijfas VOLKSWAGEN PASSAT
- Steekas RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Aandrijfas SEAT IBIZA
- Aandrijfas SEAT LEON
- Steekas TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Aandrijfas defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zoals de naam reeds doet vermoeden, is de aandrijfas voor de aandrijving – preciezer gezegd de overbrenging van het koppel van de transmissie op de wielnaaf – verantwoordelijk. Met andere woorden: zonder aandrijfas beweegt de auto geen meter. Een defect aan de aandrijfas is verraderlijk, want wanneer hij breekt, veroorzaakt dit vaak verdere schade die tot zware ongevallen kan leiden.
Waar is de aandrijfas te vinden?
- De aandrijfas is rechtstreeks met de wielnaaf verbonden en verdwijnt meestal in een gat in de wielkast, waar hij met de versnelling is verbonden.
- Hij is tamelijk makkelijk aan de opvallende rubberen hoezen te herkennen.
Hoe functioneert hij?
- Aan de kant van de transmissie kan de aandrijfas met conische tandwielen of kroonwielen uitgerust zijn. Aan de kant van het wiel zit een astap.
- Bij het optreden van koppel helpen verschillende gewrichten de hoogteverschillen te compenseren. De aandrijfas met zijn scharnierconstructie wordt ook wel als cardanas aangeduid.
Wat gebeurt bij een defect?
- Knakkende, knarsende en schurende geluiden tijdens het rijden wijzen op een defect van de aandrijfas.
- Vaak treedt daarbij ook nog eens een vibrerend stuurwiel of een trillende versnellingspook op.
- Wanneer het tot een breuk komt, kunnen om zich heen slaande onderdelen ernstige schade veroorzaken of ongelukken uitlokken.
Mogelijke oorzaken:
- Alhoewel ze stevig gebouwd zijn, is slijtage voorgeprogrammeerd. Mechanische beschadiging door slijtage is daarom de voornaamste oorzaak van defecten.
- Is de smering niet meer optimaal, kan de aandrijfas zich "vastvreten".
- Slijtage van de scharnieren kan tal van symptomen veroorzaken.
Naar de garage of zelf vervangen?
- Alhoewel de vervanging op zich niet al te gecompliceerd is, dient men deze belangrijke werkzaamheden toch aan een vakman over te laten omdat het op de optimale plaatsing en een goede smering voor vele jaren aankomt en in geval van mankementen de garage aansprakelijk kan worden gesteld.
Symptomen niet altijd eenduidig
Alle symptomen die een defecte aandrijfas vertoont, kunnen ook door andere onderdelen worden veroorzaakt. Daarom kunt u hoogstens op uw gevoel of mogelijke ervaring vertrouwen. Bovendien kunnen de symptomen zich afhankelijk van automodel heel verschillend voordoen. Bij de Opel Corsa bijvoorbeeld, is een klopgeluid typisch, terwijl de de Renault Twingo bekend staat om een bromgeluid in de bocht. Ook de Ford Mondeo is een "klopper", al hangt dit van de snelheid af. Een zekere diagnose levert enkel het checken van de onderdelen op. Op het oog kan worden vastgesteld of alles dicht is of dat er barsten zijn ontstaan. Mechanisch kunnen verdere tests aantonen of de structuur van het metaal nog in orde is.
Aandrijfashoes – onderdeel van de aandrijfas
Het kan een tijd duren voordat de cardanas zelf ten prooi valt aan slijtage. Dat geldt echter niet per se voor de aandrijfashoes, die onderdeel uitmaakt van de aandrijfas. Hij moet belangrijke onderdelen tegen vuil, vocht en stof beschermen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het smeervet niet weglekt. Wanneer hier een defect optreedt, moet worden gecheckt of ook de aandrijfas beschadigd is geraakt. Dan is een vervanging onvermijdelijk. Wordt schade echter tijdig herkend, hoeven in een ideaal geval slechts de hoezen worden vervangen. De reparatie is dan aanzienlijk goedkoper. Hoezen en as worden bij de APK-keuring door en door getest. Een tussentijdse blik kan echter nooit kwaad.Welke kosten te verwachten zijn
In principe kunnen aandrijfassen bij optimaal onderhoud een heel autoleven lang meegaan. De rubberen hoezen zorgen echter weleens voor een streep door de rekening en kunnen een vervanging noodzakelijk maken. Ook deze zouden het echter minstens 150.000 kilometer moeten uithouden. De prijs voor dit onderdeel ligt tussen de 100 en 500 euro, waarbij hogere prijzen aan complexere constructies te wijten zijn. Met om en nabij de 500 euro kan deze reparatie een groot gat in uw portemonnee slaan. Om de pijn wat te verzachten zou u eerst beter de prijzen in onze shop moeten vergelijken omdat wij u vervangingsonderdelen – vanzelfsprekend van OEM-kwaliteit – vaak aanzienlijk goedkoper kunnen aanbieden dan de fabrikanten aangeven. Echt besparen kunt u bovendien met onze kortingsacties.