Abs-pomp voor jouw auto
Abs-pomp Voor Top automodellen
- ABS regeleenheid VOLKSWAGEN GOLF
- ABS regeleenheid BMW 3-serie
- ABS module VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- ABS regeleenheid OPEL ASTRA
- ABS regeleenheid VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- ABS module FORD FOCUS
- AUDI A4
- ABS regeleenheid OPEL CORSA
- ABS regeleenheid MERCEDES-BENZ C-Klasse
- ABS module AUDI A3
- FORD FIESTA
- ABS regeleenheid BMW 1-serie
- ABS regeleenheid VOLKSWAGEN PASSAT
- ABS module RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- ABS regeleenheid SEAT IBIZA
- ABS regeleenheid SEAT LEON
- ABS module TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Abs-pomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veiligheidsmodule met dubbele werking: de ABS regeleenheid
De ABS-regeleenheid is een veiligheidsrelevant onderdeel in de auto. Hij stuurt het antiblokkeersysteem dat de stuurbaarheid van een auto in geval van een noodstop moet handhaven. De module bestaat uit een elektronisch en een hydraulisch deel. Het is zeer goed toegankelijk en eenvoudig te demonteren. Zijn reparatie is echter omslachtig. Een andere benaming voor de ABS-regeleenheid aan de auto is "hydraulisch aggregaat". Bij vrachtwagens functioneert het ABS pneumatisch.
Wat is het ABS?
ABS betekent anti-blokkeersysteem. Het is een veiligheidsonderdeel voor de remmen van een auto. In geval van een noodstop kan het voorkomen dat de wielen op gladde ondergrond of bij te hoge snelheid blokkeren. Wanneer wielen niet meer draaien, rijdt of glijdt de auto enkel nog rechtdoor. Wanneer de chauffeur dan in paniek op de rem gaat staan en deze in een shocksituatie niet meer zelfstandig kan loslaten, is een botsing met een hindernis in de rijrichting onvermijdelijk. Om dit te verhinderen, werd het ABS ontwikkeld. Het elimineert in korte intervallen de remwerking zodat de wielen telkens een klein stukje verder draaien. Bij een natte weg wordt de remweg dan door het ABS ingekort, bij sneeuw echter verlengd. In elk geval houdt het ABS de wagen zover bestuurbaar dat de bestuurder een hindernis kan ontwijken. Het ABS bestaat uit speciaal geponste of getande ABS-ringen met bijbehorende sensoren en de aan het remsysteem gekoppelde ABS-regeleenheid.
Werkingswijze van het hydraulisch aggregaat
Het hydraulisch aggregaat bestaat uit een elektronisch en een mechanisch-hydraulisch deel. De elektronica registreert elke beweging van het wiel en schakelt de ABS-regeleenheid op bewaking zodra de wagen zich sneller dan 2 km/u beweegt. Voor het geval het nu bij hoge snelheid tot een noodstop komt, waarbij de voorwielen blokkeren, ontlast het hydraulische deel van het aggregaat voor korte tijd de rem. Een gewoonlijke stotterinterval bedraagt 2 – 5 remonderbrekingen per seconde. Het hydraulische deel is via vier leidingen met elke remleiding verbonden, die naar de remmen leidt. Het elektronische deel van het hydraulisch aggregaat is rechtstreeks bevestigd. Een deel van de hydraulische sensoren is direct op de printplaat gelast. Dat houdt de signaallooptijden zo kort mogelijk.
Defecten aan hydraulisch aggregaat
Voordat een ABS volledig uitvalt, wordt een defect in de meeste gevallen met het ABS-waarschuwingslampje op het dashboard aangegeven. Het lezen van de foutcode geeft dan meestal de gewenste informatie over wat er precies aan het ABS-systeem kapot is. Meestal valt bij een ABS-regeleenheid de elektronica uit. Het hydraulische deel is heel eenvoudig en mechanisch slechts weinig belast. De aangebrachte elektronica loopt vanwege de directe nabijheid tot de remvloeistof echter aanzienlijk meer gevaar. Een klein lek is al voldoende om de remolie met de printplaat in contact te laten komen. Dan zijn kortsluitingen en doorgebrande onderdelen onvermijdelijk. De trillingen van de motor en het ABS zelf doen het overige, om deze elektronische componenten zwaar te belasten.
ABS-regeleenheid repareren
Een hydraulisch aggregaat repareren is voor ervaren hobbylassers een echte uitdaging. Het risico is echter hoog. Wanneer het ABS omwille van mislukte reparatiepoging uitvalt, accepteert de producent geen aansprakelijkheid. Bij een dergelijk veiligheidsrelevant onderdeel zoals het hydraulisch aggregaat zijn alle reparatiepogingen daarom vanzelfsprekend taboe. Ook al zijn deze onderdelen met 300 tot 1200 euro bepaald duur, is een vervanging door een nieuw onderdeel de enige verantwoorde maatregel. Ook het inbouwen van tweedehands onderdelen wordt niet aanbevolen, zelfs wanneer de handelaar 24 maanden garantie belooft. Want het "opgetreden garantiegeval" betekent altijd dat het ABS in een noodsituatie gefaald heeft. U weet nooit of en hoe er aan een gedemonteerd hydraulisch aggregaat geknutseld werd. Het risico is hier niet verantwoord.
Hydraulisch aggregaat: enkel nieuw en origineel
Wanneer de vernieuwing van de ABS-regeleenheid financieel een zware autoschade betekent, is het de prijs waard. Om het hydraulisch aggregaat daadwerkelijk te onderhouden, dient u bereid tot een nieuwe aanschaf te zijn. Elk compromis, ook de keuze voor leveranciers zonder OEM-licentie, is een onverantwoord risico.