00#
39-4900

ABS-sensor voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
ABS-sensor - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Wielsensor van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH ABS-sensor ervaring
  • FEBI BILSTEIN ABS-sensor ervaring
  • A.B.S. ABS-sensor ervaring
  • MAPCO ABS-sensor ervaring
  • ATE ABS-sensor ervaring
  • TRW ABS-sensor ervaring
  • TOPRAN ABS-sensor ervaring
  • SWAG ABS-sensor ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Wielsensor
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Wielsensor
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

ABS-sensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Te allen tijde stuurbaar blijven met de ABS-sensor

De ABS-sensor is een klein, doch belangrijk onderdeel in het remsysteem van moderne auto's. Hij is onderdeel van het ABS-systeem, dat ervoor zorgt dat een auto tijdens een noodstop stuurbaar blijft.

De geschiedenis van het ABS

Ofschoon het ABS de bijklank van moderniteit en speciale uitrusting heeft, gaat zijn oorsprong naar het jaar 1902 terug. Destijds werden de eerste pogingen op dit gebied bij stoomtreinen ondernomen. Echt belangrijk werd het toen vliegtuigen met grote snelheid moesten kunnen landen. Bij het remmen op de landingsbaan werden vliegtuigen tijdens de landing vaak instabiel en weken ze naar één kant. Het probleem bij blokkerende wielen is, dat een voertuig zich niet meer laat besturen. Het ABS, oftewel antiblokkeersysteem betekende op dit gebied een betrouwbare uitkomst. In auto's werd het ABS voor het eerst in de Britse racewagen JENSEN FF ingezet. De Duitse auto-industrie paste ABS voor het eerst in de Mercedes S-klasse van 1978 toe, kort daarop gevolgd door de BMW 7-serie. Van daaruit breidde het ABS zich al snel uit naar de standaarduitrusting van compacte auto's.

Bouw van het ABS en locatie van de ABS-sensor

Het ABS bestaat uit een toerentalsensor, ABS-ring en regeleenheid. In technisch opzicht is een ABS-sensor heel eenvoudig: hij is slechts een magneetsensor die een signaal afgeeft wanneer hij een magnetisch veld nadert. Hier komt de ABS-ring om de hoek kijken: deze ijzeren getande (of van gaten voorziene) ring registreert tijdens het gewone rijden permanent het magneetveld dat achtereenvolgens nadert en weer verdwijnt van gat tot gat of vertanding tot vertanding. Deze frequentie wordt aan de regeleenheid doorgegeven. Zolang de ring een permanente beweging van het wiel registreert, laat het ABS de rem met rust. Wanneer echter bij het remmen het wiel blokkeert, geeft de regeleenheid bij wijze van impulsen de rem vrij met de zogenaamde "stotterende rem" als resultaat. Dit maakt het voor de bestuurder mogelijk, bij hard remmen een hindernis te ontwijken en de controle over de wagen te behouden.

Defecten en reparatie van de ABS-sensor

Wanneer de ABS-sensor defect is, merkt u dit snel. De regeleenheid ontvangt geen signalen meer en denkt dat het wiel blokkeert. Bij elke remhandeling veroorzaakt de regeleenheid dan de stotterende rem. Dit maakt het rijden met een defecte ABS-sensor zeer onaangenaam en onveilig. Een ABS-sensor kan intern beschadigd zijn, de kabels kunnen losgeraakt zijn of de contacten verroest. De sensor zit heel dicht bij de weg en is daardoor aan het weer en opspattend water blootgesteld. Wanneer de sensor uitvalt, gaat normaal gezien een waarschuwingslampje op het dashboard branden. Deze functie is dermate gevoelig dat het lampje al aangaat voordat de sensor helemaal niet meer functioneert. De sensor is heel eenvoudig te vervangen. Het wiel wordt gedemonteerd, de oude sensor eruitgeschroefd en door een nieuwe vervangen. Daarbij moet de afstand tussen sensor en ABS-ring met een voelermaat opnieuw worden ingesteld. Na aansluiting van de regeleenheid zou het systeem weer moeten functioneren. Soms moet de regeleenheid nog op de nieuwe sensor worden aangeleerd. Dit is echter een werkje voor vakgarages. Bij vervanging van de ABS-sensor dient ook altijd het gehele remsysteem te worden gecheckt: dit is een uitstekende gelegenheid voor een zichtcontrole van remvoeringen met slijtagesensoren, remschijven, remleidingen en slangen.

Kosten voor een ABS-sensor

De tijden dat elektronische onderdelen een fortuin kostten, zijn allang vorobij. Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd. Onder ideale omstandigheden zouden ze het net zolang moeten uithouden als de auto zelf – zo'n 15 jaar en 250.000 kilometer. Niettemin is zijn kwetsbare positie voor een dergelijk lang gebruik niet optimaal. Wij bevelen daarom aan, de ABS-sensor uit voorzorg alle 100.000 kilometer te vervangen. Zo blijft de auto permanent veilig, remklaar en controleerbaar.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
ABS ring
Wielsnelheidssensor (ABS) TRISCAN 8540 10403
  • Binnendiameter [mm]: 79
  • Breedte [mm]: 13,1
  • Aantal tanden, ABS-ring: 48
  • Diameter [mm]: 83
  • Conditie:  Geheel nieuw
8540 10403 TRISCAN Wielsnelheidssensor (ABS) auto prijs
TRISCAN | 8540 10403
7,81 €
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Wielsensor RIDEX 412W0109
  • Inbouwplaats: Vooras links, Achteras links
  • Lengte [mm]: 70
  • Sensortype: Geluidsensor
  • Aantal contacten: 2
  • Inbouwdiepte [mm]: 37
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0109 RIDEX Wielsensor auto prijs
RIDEX | 412W0109
12,09 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
ABS ring
Rem, sensor RIDEX 2254S0005
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Aantal tanden, ABS-ring: 48
  • Binnendiameter [mm]: 79
  • Breedte [mm]: 13
  • Conditie:  Geheel nieuw
2254S0005 RIDEX Rem, sensor auto prijs
RIDEX | 2254S0005
7,73 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
ABS-sensor RIDEX 412W0023
  • Inbouwplaats: Links
  • Lengte [mm]: 66
  • Sensortype: Geluidsensor
  • Aantal contacten: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
  • Connectorhuisvorm: D-vorm
  • Inbouwdiepte [mm]: 27,5
  • Aantal gaten voor montage: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0023 RIDEX ABS-sensor auto prijs
RIDEX | 412W0023
10,61 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Wielsnelheidssensor (ABS) RIDEX 412W0091
  • Inbouwplaats: Achteras links, Vooras rechts
  • Lengte [mm]: 70
  • Sensortype: Geluidsensor
  • Aantal contacten: 2
  • Inbouwdiepte [mm]: 37
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0091 RIDEX Wielsnelheidssensor (ABS) auto prijs
RIDEX | 412W0091
13,33 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Wielsensor RIDEX 412W0089
  • Inbouwplaats: Achteras links en rechts
  • Lengte meetvoeler [mm]: 14
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0089 RIDEX Wielsensor auto prijs
RIDEX | 412W0089
20,88 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
ABS ring
Rem, sensor RIDEX 2254S0006
  • Binnendiameter [mm]: 80,5
  • Breedte [mm]: 10
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring
  • Aantal contacten: 96
  • Diameter [mm]: 84,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
2254S0006 RIDEX Rem, sensor auto prijs
RIDEX | 2254S0006
11,64 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
ABS-sensor RIDEX 412W0004
  • Inbouwplaats: Achter, Achteras links en rechts
  • Vereist aantal stuks: 2
  • Sensortype: Inductie sensor, Passieve sensor
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen met ABS
  • Nominale stroom [V]: 12
  • Aantal contacten: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
  • Weerstand [Ohm]: 1100
  • Kleur: zwart
  • Inbouwdiepte [mm]: 37,3
  • Materiaal: Kunststof
  • Aantal gaten voor montage: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0004 RIDEX ABS-sensor auto prijs
RIDEX | 412W0004
9,68 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Wielsnelheidssensor (ABS) RIDEX 412W0009
  • Inbouwplaats: Achteras rechts
  • Sensortype: Geluidsensor
  • Aantal contacten: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
  • Connectorhuisvorm: D-vorm
  • Inbouwdiepte [mm]: 39,8
  • Aantal gaten voor montage: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0009 RIDEX Wielsnelheidssensor (ABS) auto prijs
RIDEX | 412W0009
11,66 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Wielsensor RIDEX 412W0070
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Sensortype: Actieve sensor
  • Gewicht [g]: 18
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0070 RIDEX Wielsensor auto prijs
RIDEX | 412W0070
10,98 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
Rem, sensor RIDEX 412W0076
  • Inbouwplaats: Vooras links
  • Lengte [mm]: 62
  • Sensortype: Geluidsensor
  • Aantal contacten: 2
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
  • Connectorhuisvorm: D-vorm
  • Inbouwdiepte [mm]: 21
  • Aantal gaten voor montage: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0076 RIDEX Rem, sensor auto prijs
RIDEX | 412W0076
16,38 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wielsnelheidssensor (ABS)
ABS-sensor RIDEX 412W0108
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Kabellengte [mm]: 960
  • Sensortype: Actieve sensor
  • Aantal contacten: 2
  • Totale lengte [mm]: 1030
  • Inbouwdiepte [mm]: 35
  • Stekkerkleur: blauw
  • Aantal gaten voor montage: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
412W0108 RIDEX ABS-sensor auto prijs
RIDEX | 412W0108
17,29 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw