0

0.00

#

ABS Sensor voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

ABS Sensor - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

ABS Sensor van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH ABS Sensor
  • FEBI BILSTEIN ABS Sensor
  • A.B.S. ABS Sensor
  • MAPCO ABS Sensor
  • ATE ABS Sensor
  • TRW ABS Sensor
  • TOPRAN ABS Sensor
  • SWAG ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO ABS Sensor
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL ABS Sensor
  • BERU
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • SASIC
  • TEXTAR
  • TRISCAN
  • SNR onderdelencatalogus
  • MEYLE onderdelencatalogus
  • ERA onderdelencatalogus
  • BUGIAD onderdelencatalogus
  • NIPPARTS onderdelencatalogus
  • VDO onderdelencatalogus
  • ASHIKA onderdelencatalogus
  • HERTH+BUSS ELPARTS onderdelencatalogus
  • FACET
  • WABCO
  • BREMI
  • FTE
  • NK
  • PETERS ENNEPETAL
  • KAMOKA
  • DENCKERMANN
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • HITACHI
  • AISIN
  • EPS
  • KW
  • TOMEX brakes
  • Borsehung
  • ESEN SKV
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten HALDEX
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten FAE
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten SIDAT
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten AUTOMEGA
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten DT
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten MAXGEAR
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten AUGER
  • ESP Sensor van automaterialen fabrikanten ABAKUS
  • PNEUMATICS
  • MOBILETRON
  • AUTLOG
  • BPW
  • KNORR-BREMSE
Overige onderdelen van Elektronisch systeem
Alles tonen

ABS Sensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Te allen tijde stuurbaar blijven met de ABS-sensor

De ABS-sensor is een klein, doch belangrijk onderdeel in het remsysteem van moderne auto's. Hij is onderdeel van het ABS-systeem, dat ervoor zorgt dat een auto tijdens een noodstop stuurbaar blijft.

De geschiedenis van het ABS

Ofschoon het ABS de bijklank van moderniteit en speciale uitrusting heeft, gaat zijn oorsprong naar het jaar 1902 terug. Destijds werden de eerste pogingen op dit gebied bij stoomtreinen ondernomen. Echt belangrijk werd het toen vliegtuigen met grote snelheid moesten kunnen landen. Bij het remmen op de landingsbaan werden vliegtuigen tijdens de landing vaak instabiel en weken ze naar één kant. Het probleem bij blokkerende wielen is, dat een voertuig zich niet meer laat besturen. Het ABS, oftewel antiblokkeersysteem betekende op dit gebied een betrouwbare uitkomst. In auto's werd het ABS voor het eerst in de Britse racewagen JENSEN FF ingezet. De Duitse auto-industrie paste ABS voor het eerst in de Mercedes S-klasse van 1978 toe, kort daarop gevolgd door de BMW 7-serie. Van daaruit breidde het ABS zich al snel uit naar de standaarduitrusting van compacte auto's.

Bouw van het ABS en locatie van de ABS-sensor

Het ABS bestaat uit een toerentalsensor, ABS-ring en regeleenheid. In technisch opzicht is een ABS-sensor heel eenvoudig: hij is slechts een magneetsensor die een signaal afgeeft wanneer hij een magnetisch veld nadert. Hier komt de ABS-ring om de hoek kijken: deze ijzeren getande (of van gaten voorziene) ring registreert tijdens het gewone rijden permanent het magneetveld dat achtereenvolgens nadert en weer verdwijnt van gat tot gat of vertanding tot vertanding. Deze frequentie wordt aan de regeleenheid doorgegeven. Zolang de ring een permanente beweging van het wiel registreert, laat het ABS de rem met rust. Wanneer echter bij het remmen het wiel blokkeert, geeft de regeleenheid bij wijze van impulsen de rem vrij met de zogenaamde "stotterende rem" als resultaat. Dit maakt het voor de bestuurder mogelijk, bij hard remmen een hindernis te ontwijken en de controle over de wagen te behouden.

Defecten en reparatie van de ABS-sensor

Wanneer de ABS-sensor defect is, merkt u dit snel. De regeleenheid ontvangt geen signalen meer en denkt dat het wiel blokkeert. Bij elke remhandeling veroorzaakt de regeleenheid dan de stotterende rem. Dit maakt het rijden met een defecte ABS-sensor zeer onaangenaam en onveilig. Een ABS-sensor kan intern beschadigd zijn, de kabels kunnen losgeraakt zijn of de contacten verroest. De sensor zit heel dicht bij de weg en is daardoor aan het weer en opspattend water blootgesteld. Wanneer de sensor uitvalt, gaat normaal gezien een waarschuwingslampje op het dashboard branden. Deze functie is dermate gevoelig dat het lampje al aangaat voordat de sensor helemaal niet meer functioneert. De sensor is heel eenvoudig te vervangen. Het wiel wordt gedemonteerd, de oude sensor eruitgeschroefd en door een nieuwe vervangen. Daarbij moet de afstand tussen sensor en ABS-ring met een voelermaat opnieuw worden ingesteld. Na aansluiting van de regeleenheid zou het systeem weer moeten functioneren. Soms moet de regeleenheid nog op de nieuwe sensor worden aangeleerd. Dit is echter een werkje voor vakgarages. Bij vervanging van de ABS-sensor dient ook altijd het gehele remsysteem te worden gecheckt: dit is een uitstekende gelegenheid voor een zichtcontrole van remvoeringen met slijtagesensoren, remschijven, remleidingen en slangen.

Kosten voor een ABS-sensor

De tijden dat elektronische onderdelen een fortuin kostten, zijn allang vorobij. Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd. Onder ideale omstandigheden zouden ze het net zolang moeten uithouden als de auto zelf – zo'n 15 jaar en 250.000 kilometer. Niettemin is zijn kwetsbare positie voor een dergelijk lang gebruik niet optimaal. Wij bevelen daarom aan, de ABS-sensor uit voorzorg alle 100.000 kilometer te vervangen. Zo blijft de auto permanent veilig, remklaar en controleerbaar.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Wielsnelheidssensor
    ABAKUS Wielsnelheidssensor 120-03-083 aan gunstige prijs
    ABAKUS | 120-03-083
    24,85 € -27% Adviesprijs: 34,00 € Bespaar: 27%
  • Wielsnelheidssensor
    ABAKUS Wielsnelheidssensor 120-03-131 aan gunstige prijs
    ABAKUS | 120-03-131
    7,16 € -29% Adviesprijs: 10,00 € Bespaar: 29%
  • Wielsnelheidssensor
    ABAKUS Wielsnelheidssensor 120-02-052 aan gunstige prijs
    ABAKUS | 120-02-052
    12,94 € -29% Adviesprijs: 18,00 € Bespaar: 29%
  • Wielsnelheidssensor
    ABAKUS Wielsnelheidssensor 120-02-049 aan gunstige prijs
    ABAKUS | 120-02-049
    12,39 € -28% Adviesprijs: 17,00 € Bespaar: 28%
  • Wielsnelheidssensor
    ABAKUS Wielsnelheidssensor 120-02-107 aan gunstige prijs
    ABAKUS | 120-02-107
    17,16 € -26% Adviesprijs: 23,00 € Bespaar: 26%
  • Wielsnelheidssensor
    A.B.S. Wielsnelheidssensor 30001 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 30001
    14,13 € -26% Adviesprijs: 19,00 € Bespaar: 26%
  • Wielsnelheidssensor
    A.B.S. Wielsnelheidssensor 30018 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 30018
    26,77 € -26% Adviesprijs: 36,00 € Bespaar: 26%
  • Wielsnelheidssensor
    A.B.S. Wielsnelheidssensor 30004 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 30004
    15,81 € -29% Adviesprijs: 22,00 € Bespaar: 29%
  • Wielsnelheidssensor
    TOPRAN Wielsnelheidssensor 109 752 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 109 752
    5,89 € -27% Adviesprijs: 8,00 € Bespaar: 27%
  • Klemhuls, toerentalsensor
    FEBI BILSTEIN Klemhuls, toerentalsensor 15340 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 15340
    3,86 € -36% Adviesprijs: 6,00 € Bespaar: 36%
  • Sensorring, ABS
    TRISCAN Sensorring, ABS 8540 28411 aan gunstige prijs
    TRISCAN | 8540 28411
    12,11 € -29% Adviesprijs: 17,00 € Bespaar: 29%
  • Sensorring, ABS
    TRISCAN Sensorring, ABS 8540 10403 aan gunstige prijs
    TRISCAN | 8540 10403
    9,29 € -29% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 29%