ABS-sensor voor jouw auto
Rem, sensor Voor Top automodellen
- Wielsnelheidssensor (ABS) VOLKSWAGEN GOLF
- Wielsnelheidssensor (ABS) BMW 3-serie
- Wielsensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Wielsnelheidssensor (ABS) OPEL ASTRA
- Wielsnelheidssensor (ABS) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Wielsensor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Wielsnelheidssensor (ABS) OPEL CORSA
- Wielsnelheidssensor (ABS) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Wielsensor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Wielsnelheidssensor (ABS) BMW 1-serie
- Wielsnelheidssensor (ABS) VOLKSWAGEN PASSAT
- Wielsensor RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Wielsnelheidssensor (ABS) SEAT IBIZA
- Wielsnelheidssensor (ABS) SEAT LEON
- Wielsensor TOYOTA YARIS
- AUDI A6
ABS-sensor defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Te allen tijde stuurbaar blijven met de ABS-sensor
De ABS-sensor is een klein, doch belangrijk onderdeel in het remsysteem van moderne auto's. Hij is onderdeel van het ABS-systeem, dat ervoor zorgt dat een auto tijdens een noodstop stuurbaar blijft.
De geschiedenis van het ABS
Ofschoon het ABS de bijklank van moderniteit en speciale uitrusting heeft, gaat zijn oorsprong naar het jaar 1902 terug. Destijds werden de eerste pogingen op dit gebied bij stoomtreinen ondernomen. Echt belangrijk werd het toen vliegtuigen met grote snelheid moesten kunnen landen. Bij het remmen op de landingsbaan werden vliegtuigen tijdens de landing vaak instabiel en weken ze naar één kant. Het probleem bij blokkerende wielen is, dat een voertuig zich niet meer laat besturen. Het ABS, oftewel antiblokkeersysteem betekende op dit gebied een betrouwbare uitkomst. In auto's werd het ABS voor het eerst in de Britse racewagen JENSEN FF ingezet. De Duitse auto-industrie paste ABS voor het eerst in de Mercedes S-klasse van 1978 toe, kort daarop gevolgd door de BMW 7-serie. Van daaruit breidde het ABS zich al snel uit naar de standaarduitrusting van compacte auto's.
Bouw van het ABS en locatie van de ABS-sensor
Het ABS bestaat uit een toerentalsensor, ABS-ring en regeleenheid. In technisch opzicht is een ABS-sensor heel eenvoudig: hij is slechts een magneetsensor die een signaal afgeeft wanneer hij een magnetisch veld nadert. Hier komt de ABS-ring om de hoek kijken: deze ijzeren getande (of van gaten voorziene) ring registreert tijdens het gewone rijden permanent het magneetveld dat achtereenvolgens nadert en weer verdwijnt van gat tot gat of vertanding tot vertanding. Deze frequentie wordt aan de regeleenheid doorgegeven. Zolang de ring een permanente beweging van het wiel registreert, laat het ABS de rem met rust. Wanneer echter bij het remmen het wiel blokkeert, geeft de regeleenheid bij wijze van impulsen de rem vrij met de zogenaamde "stotterende rem" als resultaat. Dit maakt het voor de bestuurder mogelijk, bij hard remmen een hindernis te ontwijken en de controle over de wagen te behouden.
Defecten en reparatie van de ABS-sensor
Wanneer de ABS-sensor defect is, merkt u dit snel. De regeleenheid ontvangt geen signalen meer en denkt dat het wiel blokkeert. Bij elke remhandeling veroorzaakt de regeleenheid dan de stotterende rem. Dit maakt het rijden met een defecte ABS-sensor zeer onaangenaam en onveilig. Een ABS-sensor kan intern beschadigd zijn, de kabels kunnen losgeraakt zijn of de contacten verroest. De sensor zit heel dicht bij de weg en is daardoor aan het weer en opspattend water blootgesteld. Wanneer de sensor uitvalt, gaat normaal gezien een waarschuwingslampje op het dashboard branden. Deze functie is dermate gevoelig dat het lampje al aangaat voordat de sensor helemaal niet meer functioneert. De sensor is heel eenvoudig te vervangen. Het wiel wordt gedemonteerd, de oude sensor eruitgeschroefd en door een nieuwe vervangen. Daarbij moet de afstand tussen sensor en ABS-ring met een voelermaat opnieuw worden ingesteld. Na aansluiting van de regeleenheid zou het systeem weer moeten functioneren. Soms moet de regeleenheid nog op de nieuwe sensor worden aangeleerd. Dit is echter een werkje voor vakgarages. Bij vervanging van de ABS-sensor dient ook altijd het gehele remsysteem te worden gecheckt: dit is een uitstekende gelegenheid voor een zichtcontrole van remvoeringen met slijtagesensoren, remschijven, remleidingen en slangen.
Kosten voor een ABS-sensor
De tijden dat elektronische onderdelen een fortuin kostten, zijn allang vorobij. Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd. Onder ideale omstandigheden zouden ze het net zolang moeten uithouden als de auto zelf – zo'n 15 jaar en 250.000 kilometer. Niettemin is zijn kwetsbare positie voor een dergelijk lang gebruik niet optimaal. Wij bevelen daarom aan, de ABS-sensor uit voorzorg alle 100.000 kilometer te vervangen. Zo blijft de auto permanent veilig, remklaar en controleerbaar.