0

0.00

#
28-4249

Autoaccu voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Autoaccu AGM, EFB, GEL - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Startaccu van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Autoaccu
  • MAPCO Autoaccu
  • JP GROUP Autoaccu
  • VEMO Autoaccu
  • MAGNETI MARELLI Autoaccu
  • ERA Autoaccu
  • VDO Autoaccu
  • IPSA Autoaccu
  • Koop hier aan de beste prijs EXIDE Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs VARTA Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs YUASA Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs BTS TURBO Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs Continental Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs Hankook Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs Goodyear Startaccu
  • Koop hier aan de beste prijs VMF Startaccu
  • DT Spare Parts
  • MASTER-SPORT
  • CENTRA
  • MAXGEAR

Start stop accu AGM, EFB, GEL voor verschillende auto's

  • Autoaccu van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Autoaccu van topkwaliteit voor BMW
  • Autoaccu van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Autoaccu van topkwaliteit voor OPEL
  • Originele en kwalitatieve AUDI Autoaccu
  • Originele en kwalitatieve FORD Autoaccu
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Autoaccu
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Autoaccu
  • VOLVO Autoaccu van originele kwaliteit
  • TOYOTA Autoaccu van originele kwaliteit
  • FIAT Autoaccu van originele kwaliteit
  • SEAT Autoaccu van originele kwaliteit
  • Start stop accu Voor CITROËN
  • Start stop accu Voor NISSAN
  • Start stop accu Voor SUZUKI
  • Start stop accu Voor MAZDA
  • Startaccu Voor HYUNDAI
  • Startaccu Voor KIA
  • Startaccu Voor HONDA
  • Startaccu Voor ALFA ROMEO
  • MITSUBISHI Autoaccu discounter
  • SKODA Autoaccu discounter
  • MINI Autoaccu discounter
  • CHEVROLET Autoaccu discounter
  • PORSCHE
  • LAND ROVER
  • SAAB
  • SUBARU
  • DAIHATSU
  • SMART
  • JAGUAR
  • JEEP
meer automerken

Autobatterij Voor Top automodellen

Autoaccu defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Stroomreserve in de auto: de accu

De accu, ook wel "batterij" genoemd, slaat de stroom in de auto op. Zijn taak is het, ook bij uitgeschakelde stroomtoevoer nog voldoende spanning voor alle verbruikers te leveren. Bovendien is hij voor het starten van de auto onmisbaar omdat hij in de stroom voor de startmotor en de ontstekingsspanning voorziet totdat de motor aanslaat.

Constructie van de accu

De accu bestaat uit een aantal achter elkaar geschakelde cellen. In auto's en motorfietsen zijn accu's met 6 cellen het meest gebruikelijk. Zij leveren een spanning van 12 – 14.4 Volt. Vrachtwagens hebben daarentegen vaak accu's met 12 cellen, die tot wel 24 Volt spanning leveren. De oude 3- en 6 Volt-accu's zijn tegenwoordig alleen nog bij brommers te vinden. Een cel bestaat uit een kamertje waarin twee plaatelektroden van lood op een afstand van slechts enkele millimeters naast elkaar zitten. De kamers zijn met een zwakke zoutzuuroplossing gevuld. Bij het laden en ontladen vindt een elektrolytische reactie in de kamer plaats. De batterij ontvangt zijn laadstroom van de generator. Hij dient tevens als spanningscompensator voor de generator, die voor het opwekken van stroom van zijn toerental afhankelijk is.

Defecten aan de accu

In principe geldt de batterij als slijtageonderdeel met beperkte levensduur. De reden hiervoor ligt in zijn constructie. Het aggressieve zoutzuur weekt permanent deeltjes van de plaatelektroden af. Daardoor verliest de accu geleidelijk zijn vermogen om stroom op te slaan. De deeltjes slaan als loodresidu in de bodem van de batterij neer. Wanneer deze loodlaag zo dik wordt dat hij de plaatelektrode bereikt, is de batterij op slag defect. Dit defect verraadt zich doordat de batterij 's ochtens nauwelijks nog spanning krijgt. Dit valt met name bij temperaturen onder nul op. Wanneer de batterij valt, kunnen barsten en scheuren in de behuizing ontstaan waardoor zoutzuur kan ontsnappen. Een kortsluiting aan de polen van de batterij is heel gevaarlijk omdat daarbij explosiegevaar bestaat. Bijzonder problematisch voor loodbatterijen is altijd nog de diepontlading. Wanneer een accu door een over het hoofd gezien verbruikerselement volledig ontladen werd, is de capaciteit van de batterij meestal naar de maan. Soms kan deze wel weer worden hersteld.

Accu's repareren

Lange tijd gold de accu als niet te repareren. Dat was met name bij de beschreven diepe ontlading heel vervelend en ook nog eens duur omdat een nieuwe accu tussen de 60 en 200 EUR kost. Sinds enkele jaren is in de handel speciale laadapparatuur verkrijgbaar waarmee de capaciteit van een accu weer kan worden hersteld. Voordat een nog nieuwe accu wordt afgedankt en vervangen, is daarom een poging de moeite waard. De meeste garages bieden een duurzaam herstel van de capaciteit in hun service aan. De laadapparatuur kan tevens voor ca. 150 EUR worden aangeschaft.

Voordat u de accu vervangt

Wanneer een auto slechts nog moeizaam aanslaat en er zich ongebruikelijke tekens en geluiden in de auto voordoen, ligt de fout vaak niet bij de batterij. Vaak is dan de massakabel vervuild, losgeraakt of verroest. De massakabel loopt van de negatieve pool van de batterij naar de carrosserie. Hij kan met een ringsleutel 10 eenvoudig worden losgedraaid. Vervolgens reinigt u alle contactpunten van de kabel en de carrosserie helemaal blank en monteert de kabel weer. Bij het monteren moeten kabels stevig worden vastgedraaid. In de meeste gevallen is de stroomvoorziening en het startvermogen van de auto weer helemaal in orde. Deze fout treedt echter alleen bij oudere auto's op.

Beschermingskap niet vergeten

De positieve pool van de batterij moet altijd met een beschermingskap zijn uitgerust. Een ontbrekende kap betekent een permanent gevaar voor kortsluiting en daardoor ook voor explosies. Bovendien kost het vaststellen van een ontbrekende beschermingskap bij politiecontrole minstens 90 EUR boete.

Levensduur van de accu

Een hoogwaardige accu van een merkfabrikant kan tot wel 10 jaar lang meegaan. Al te goedkope accu's zijn daarentegen meestal na een paar jaar rijp voor vervanging.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Accu Start stop accu VARTA 5604080543132
    Start stop accu 5604080543132 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 5604080543132
    98,50 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Startaccu BOSCH 0 092 S40 080
    Startaccu 0 092 S40 080 goedkoop in originele kwaliteit
    BOSCH | 0 092 S40 080
    138,95 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Autobatterij VARTA 570901076D852
    Autobatterij 570901076D852 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 570901076D852
    231,14 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Batterij VARTA 560500064D842
    Batterij 560500064D842 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 560500064D842
    127,89 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Autoaccu VARTA 580901080D852
    Autoaccu 580901080D852 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 580901080D852
    281,50 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Start stop accu BOSCH 0 092 S5A 130
    Start stop accu 0 092 S5A 130 goedkoop in originele kwaliteit
    BOSCH | 0 092 S5A 130
    252,46 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Startaccu VARTA 5444020443132
    Startaccu 5444020443132 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 5444020443132
    74,06 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Autobatterij BOSCH 0 092 S4E 081
    Autobatterij 0 092 S4E 081 goedkoop in originele kwaliteit
    BOSCH | 0 092 S4E 081
    168,96 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Batterij VARTA 513106020G412
    Batterij 513106020G412 goedkoop in originele kwaliteit
    VARTA | 513106020G412
    96,40 € Conditie:  Gereviseerd
  • Accu Autoaccu TAB 246292
    Autoaccu 246292 goedkoop in originele kwaliteit
    TAB | 246292
    142,20 €
  • Accu Start stop accu BOSCH 0 092 S30 010
    Start stop accu 0 092 S30 010 goedkoop in originele kwaliteit
    BOSCH | 0 092 S30 010
    71,88 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Accu Startaccu VOLTMASTER 56207
    Startaccu 56207 goedkoop in originele kwaliteit
    VOLTMASTER | 56207
    86,50 € Conditie:  Geheel nieuw