Accu voor jouw auto

Startaccu Voor Top automodellen
- Accu VOLKSWAGEN GOLF
- Accu BMW 3-serie
- Batterij VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Accu OPEL ASTRA
- Accu VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Batterij FORD FOCUS
- AUDI A4
- Accu OPEL CORSA
- Accu MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Batterij AUDI A3
- FORD FIESTA
- Accu BMW 1-serie
- Accu VOLKSWAGEN PASSAT
- Batterij RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Accu SEAT IBIZA
- Accu SEAT LEON
- Batterij TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Accu defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Stroomreserve in de auto: de accu
De accu, ook wel "batterij" genoemd, slaat de stroom in de auto op. Zijn taak is het, ook bij uitgeschakelde stroomtoevoer nog voldoende spanning voor alle verbruikers te leveren. Bovendien is hij voor het starten van de auto onmisbaar omdat hij in de stroom voor de startmotor en de ontstekingsspanning voorziet totdat de motor aanslaat.
Constructie van de accu
De accu bestaat uit een aantal achter elkaar geschakelde cellen. In auto's en motorfietsen zijn accu's met 6 cellen het meest gebruikelijk. Zij leveren een spanning van 12 – 14.4 Volt. Vrachtwagens hebben daarentegen vaak accu's met 12 cellen, die tot wel 24 Volt spanning leveren. De oude 3- en 6 Volt-accu's zijn tegenwoordig alleen nog bij brommers te vinden. Een cel bestaat uit een kamertje waarin twee plaatelektroden van lood op een afstand van slechts enkele millimeters naast elkaar zitten. De kamers zijn met een zwakke zoutzuuroplossing gevuld. Bij het laden en ontladen vindt een elektrolytische reactie in de kamer plaats. De batterij ontvangt zijn laadstroom van de generator. Hij dient tevens als spanningscompensator voor de generator, die voor het opwekken van stroom van zijn toerental afhankelijk is.
Defecten aan de accu
In principe geldt de batterij als slijtageonderdeel met beperkte levensduur. De reden hiervoor ligt in zijn constructie. Het aggressieve zoutzuur weekt permanent deeltjes van de plaatelektroden af. Daardoor verliest de accu geleidelijk zijn vermogen om stroom op te slaan. De deeltjes slaan als loodresidu in de bodem van de batterij neer. Wanneer deze loodlaag zo dik wordt dat hij de plaatelektrode bereikt, is de batterij op slag defect. Dit defect verraadt zich doordat de batterij 's ochtens nauwelijks nog spanning krijgt. Dit valt met name bij temperaturen onder nul op. Wanneer de batterij valt, kunnen barsten en scheuren in de behuizing ontstaan waardoor zoutzuur kan ontsnappen. Een kortsluiting aan de polen van de batterij is heel gevaarlijk omdat daarbij explosiegevaar bestaat. Bijzonder problematisch voor loodbatterijen is altijd nog de diepontlading. Wanneer een accu door een over het hoofd gezien verbruikerselement volledig ontladen werd, is de capaciteit van de batterij meestal naar de maan. Soms kan deze wel weer worden hersteld.
Accu's repareren
Lange tijd gold de accu als niet te repareren. Dat was met name bij de beschreven diepe ontlading heel vervelend en ook nog eens duur omdat een nieuwe accu tussen de 60 en 200 EUR kost. Sinds enkele jaren is in de handel speciale laadapparatuur verkrijgbaar waarmee de capaciteit van een accu weer kan worden hersteld. Voordat een nog nieuwe accu wordt afgedankt en vervangen, is daarom een poging de moeite waard. De meeste garages bieden een duurzaam herstel van de capaciteit in hun service aan. De laadapparatuur kan tevens voor ca. 150 EUR worden aangeschaft.
Voordat u de accu vervangt
Wanneer een auto slechts nog moeizaam aanslaat en er zich ongebruikelijke tekens en geluiden in de auto voordoen, ligt de fout vaak niet bij de batterij. Vaak is dan de massakabel vervuild, losgeraakt of verroest. De massakabel loopt van de negatieve pool van de batterij naar de carrosserie. Hij kan met een ringsleutel 10 eenvoudig worden losgedraaid. Vervolgens reinigt u alle contactpunten van de kabel en de carrosserie helemaal blank en monteert de kabel weer. Bij het monteren moeten kabels stevig worden vastgedraaid. In de meeste gevallen is de stroomvoorziening en het startvermogen van de auto weer helemaal in orde. Deze fout treedt echter alleen bij oudere auto's op.
Beschermingskap niet vergeten
De positieve pool van de batterij moet altijd met een beschermingskap zijn uitgerust. Een ontbrekende kap betekent een permanent gevaar voor kortsluiting en daardoor ook voor explosies. Bovendien kost het vaststellen van een ontbrekende beschermingskap bij politiecontrole minstens 90 EUR boete.
Levensduur van de accu
Een hoogwaardige accu van een merkfabrikant kan tot wel 10 jaar lang meegaan. Al te goedkope accu's zijn daarentegen meestal na een paar jaar rijp voor vervanging.