Achteras voor jouw auto
Achteras Voor Top automodellen
- Achteras VOLKSWAGEN GOLF
- Achteras BMW 3-serie
- Vooras VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achteras OPEL ASTRA
- Achteras VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Vooras FORD FOCUS
- AUDI A4
- Achteras MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Achteras OPEL CORSA
- Vooras AUDI A3
- FORD FIESTA
- Achteras BMW 1-serie
- Achteras VOLKSWAGEN PASSAT
- Vooras MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Achteras SEAT IBIZA
- Achteras SEAT LEON
- Vooras AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Achteras defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Traditioneel onderdeel met vertrouwde functie
Sinds er koetsen zijn, is de as een centraal onderdeel van alle voertuigen. De as verbindt de opbouw, d.w.z. de carrosserie of het chassis, met de wielophanging. Bij koetsen was de as slechts een doorlopende houten staaf, die star beide wielen met elkaar verbond. Tegenwoordig is de constructie van een as zeer complex en herbergt veel afzonderlijke onderdelen. He aslichaam is het onderdeel, waar alle andere componenten van de as worden aangebouwd.
Positie van de as
De assen zijn aan de wagen makkelijk te vinden: het zijn de onderdelen waaraan de wielen bevestigd zijn. Bij de vooras zijn omwille van de complexe stuurbewegingen de aslichamen niet meer als samenhangend onderdeel gevormd. De achteras daarentegen is bij de meeste wagens nog één enkel onderdeel. Dit heeft met name zijn redenen in de productie: de achteras laat zich als afzonderlijk onderdeel door toeleveranciers compleet aan de achterwielen en schokdempers voormonteren. Bij samenstelling van de wagen aan de lopende band is de montage van de as met alle aan te bouwen delen dan bijzonder snel en efficiënt uit te voeren.
Defecten aan het aslichaam
Een as is geen slijtageonderdeel in de eigenlijke zin. Defecten treden bij dit onderdeel alleen nog op bij ongelukken, op roest of zeer onheuse behandeling na. Omdat assen uit dikke metalen staven worden samengelast, houden ze het normaal gezien een autoleven lang uit. Een oppervlakkige roest heeft meestal geen uitwerkingen op de rijveiligheid of relevantie bij de hoofdkeuring. Alhoewel de achterassen als vervangingsonderdeel zeer voordelig te verkrijgen zijn, is hun vervanging zeer veel werk. Omdat aan de as de wielen met lager, stabilisatorstangen, rubberen dempers en veel andere onderdelen gemonteerd zijn, is de vervanging een taak die meerdere dagen kan duren.
Kosten voor een aslichaam
Het zogenaamde badge-engineering heeft de voordelige productie van assen als onderdeel sterk gestimuleerd. De platform-strategie die door veel producenten al decennialang met succes wordt toegepast, maakt gebruik van identieke onderdelen mogelijk. De pionier van badge-engineering is GM. Met zijn J-body-platform heeft deze tegelijkertijd voor alle merken welhaast dezelfde auto gebouwd. Deze wereldauto – hier als Opel Ascona bekend – had voor een groot deel uitwisselbare onderdelen. In Europa is Volkswagen zeer succesvol met de platformstrategie. Zo zijn de assen van Seat, Skoda en Volkswagen binnen dezelfde klasse bij meerdere wagens uitwisselbaar. Als gevolg zijn deze, alhoewel grote, zware en nauwkeurig vervaardigde vervangingsonderdelen vaak voor een paar honderd euro verkrijgbaar.
Reparatie aan het aslichaam
Is de schade aan de as zo ernstig dat reparatie nodig is, is een vervanging onontkoombaar. Lassen, dichtsmeren of uitlijnen is aan een as in principe niet toegelaten. Veel waarschijnlijker dan een complete vervanging is echter, dat de as slechts aan onderhoud toe is. Daarbij worden alle aangebouwde onderdelen zoals aslichaamlager, geleidehulzen enz. vervangen. Een demontage van de as is daarbij meestal niet noodzakelijk. Voor dit doel biedt de handel in accessoires en vervangingsonderdelen complete sets aan, waarmee een aslichaam volledig van onderhoud kan worden voorzien. Een zwakke plek zijn de verbindingspunten, waaraan de as met de carrosserie resp. het chassis is vastgeschroefd. Hier werken grote krachten op in, die een hoge tol van de ingezette tonlagers eisen. Wanneer deze hun dempende werking verliezen, verraadt dit zich door dalende rijkwaliteit en kloppende geluiden aan de achteras. Reparatiekits voor de achteras zijn reeds vanaf 20 euro verkrijgbaar.
Onderhoud aan het aslichaam
Roestplekken aan de achteras zijn bij normaal gebruik welhaast onvermijdelijk. Bij het alledaagse gebruik wordt voortdurend grit en steentjes tegen de onderkant van de wagen geslingerd en beschadigen daar de beschermingslak. Het wegwerken van roestplekken is voor de veiligheid niet relevant, maar kan de levensduur van de as verlengen. Dit geldt met name voor sneeuwrijke gebieden, waar veel zout wordt gestrooid. Lange en intensieve inwerking van zout water kan ook de meest stabiele as laten doorroesten. Hamerslaglak, onderkantbescherming en regelmatige wasbeurten voor de onderkant zijn hier de ideale voorzorgsmaatregelen. Een dosis roestbeschermingslak kost ongeveer 15 euro per blik en is voor een achteras ruim voldoende. Alhoewel roestbeschermingslak direct op de roestplekken kan worden aangebracht, kan een voorbehandeling met antiroestmiddel het resultaat nog verbeteren.