0

0.00

#

Achteras voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Achteras - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Vooras van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Achteras
  • MAPCO Achteras
  • SKF Achteras
  • VAN WEZEL Achteras
  • JP GROUP Achteras
  • JOHNS Achteras
  • PRASCO Achteras
  • BLIC Achteras
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs FORTUNE LINE Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs KLOKKERHOLM Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs SIEGEL AUTOMOTIVE Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs VIKA Vooras
  • DPA
  • Borsehung
  • NTY
  • AIC

Achteras voor verschillende auto's

  • Achteras van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Achteras van topkwaliteit voor OPEL
  • Achteras van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Achteras van topkwaliteit voor FORD
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Achteras
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Achteras
  • Originele en kwalitatieve BMW Achteras
  • Originele en kwalitatieve TOYOTA Achteras
  • AUDI Achteras van originele kwaliteit
  • VOLVO Achteras van originele kwaliteit
  • FIAT Achteras van originele kwaliteit
  • CITROËN Achteras van originele kwaliteit
  • Achteras Voor SEAT
  • Achteras Voor SUZUKI
  • Achteras Voor NISSAN
  • Achteras Voor HYUNDAI
  • Vooras Voor MAZDA
  • Vooras Voor KIA
  • Vooras Voor MITSUBISHI
  • Vooras Voor HONDA
  • ALFA ROMEO Achteras discounter
  • CHEVROLET Achteras discounter
  • SKODA Achteras discounter
  • MINI Achteras discounter
  • DAIHATSU
  • PORSCHE
  • SAAB
  • LAND ROVER
  • SUBARU
  • JAGUAR
  • CHRYSLER
  • JEEP
  • img_maker_big_alt_8
  • img_maker_big_alt_8
meer automerken

Achteras Voor Top automodellen

Achteras defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Traditioneel onderdeel met vertrouwde functie

Sinds er koetsen zijn, is de as een centraal onderdeel van alle voertuigen. De as verbindt de opbouw, d.w.z. de carrosserie of het chassis, met de wielophanging. Bij koetsen was de as slechts een doorlopende houten staaf, die star beide wielen met elkaar verbond. Tegenwoordig is de constructie van een as zeer complex en herbergt veel afzonderlijke onderdelen. He aslichaam is het onderdeel, waar alle andere componenten van de as worden aangebouwd.

Positie van de as

De assen zijn aan de wagen makkelijk te vinden: het zijn de onderdelen waaraan de wielen bevestigd zijn. Bij de vooras zijn omwille van de complexe stuurbewegingen de aslichamen niet meer als samenhangend onderdeel gevormd. De achteras daarentegen is bij de meeste wagens nog één enkel onderdeel. Dit heeft met name zijn redenen in de productie: de achteras laat zich als afzonderlijk onderdeel door toeleveranciers compleet aan de achterwielen en schokdempers voormonteren. Bij samenstelling van de wagen aan de lopende band is de montage van de as met alle aan te bouwen delen dan bijzonder snel en efficiënt uit te voeren.

Defecten aan het aslichaam

Een as is geen slijtageonderdeel in de eigenlijke zin. Defecten treden bij dit onderdeel alleen nog op bij ongelukken, op roest of zeer onheuse behandeling na. Omdat assen uit dikke metalen staven worden samengelast, houden ze het normaal gezien een autoleven lang uit. Een oppervlakkige roest heeft meestal geen uitwerkingen op de rijveiligheid of relevantie bij de hoofdkeuring. Alhoewel de achterassen als vervangingsonderdeel zeer voordelig te verkrijgen zijn, is hun vervanging zeer veel werk. Omdat aan de as de wielen met lager, stabilisatorstangen, rubberen dempers en veel andere onderdelen gemonteerd zijn, is de vervanging een taak die meerdere dagen kan duren.

Kosten voor een aslichaam

Het zogenaamde badge-engineering heeft de voordelige productie van assen als onderdeel sterk gestimuleerd. De platform-strategie die door veel producenten al decennialang met succes wordt toegepast, maakt gebruik van identieke onderdelen mogelijk. De pionier van badge-engineering is GM. Met zijn J-body-platform heeft deze tegelijkertijd voor alle merken welhaast dezelfde auto gebouwd. Deze wereldauto – hier als Opel Ascona bekend – had voor een groot deel uitwisselbare onderdelen. In Europa is Volkswagen zeer succesvol met de platformstrategie. Zo zijn de assen van Seat, Skoda en Volkswagen binnen dezelfde klasse bij meerdere wagens uitwisselbaar. Als gevolg zijn deze, alhoewel grote, zware en nauwkeurig vervaardigde vervangingsonderdelen vaak voor een paar honderd euro verkrijgbaar.

Reparatie aan het aslichaam

Is de schade aan de as zo ernstig dat reparatie nodig is, is een vervanging onontkoombaar. Lassen, dichtsmeren of uitlijnen is aan een as in principe niet toegelaten. Veel waarschijnlijker dan een complete vervanging is echter, dat de as slechts aan onderhoud toe is. Daarbij worden alle aangebouwde onderdelen zoals aslichaamlager, geleidehulzen enz. vervangen. Een demontage van de as is daarbij meestal niet noodzakelijk. Voor dit doel biedt de handel in accessoires en vervangingsonderdelen complete sets aan, waarmee een aslichaam volledig van onderhoud kan worden voorzien. Een zwakke plek zijn de verbindingspunten, waaraan de as met de carrosserie resp. het chassis is vastgeschroefd. Hier werken grote krachten op in, die een hoge tol van de ingezette tonlagers eisen. Wanneer deze hun dempende werking verliezen, verraadt dit zich door dalende rijkwaliteit en kloppende geluiden aan de achteras. Reparatiekits voor de achteras zijn reeds vanaf 20 euro verkrijgbaar.

Onderhoud aan het aslichaam

Roestplekken aan de achteras zijn bij normaal gebruik welhaast onvermijdelijk. Bij het alledaagse gebruik wordt voortdurend grit en steentjes tegen de onderkant van de wagen geslingerd en beschadigen daar de beschermingslak. Het wegwerken van roestplekken is voor de veiligheid niet relevant, maar kan de levensduur van de as verlengen. Dit geldt met name voor sneeuwrijke gebieden, waar veel zout wordt gestrooid. Lange en intensieve inwerking van zout water kan ook de meest stabiele as laten doorroesten. Hamerslaglak, onderkantbescherming en regelmatige wasbeurten voor de onderkant zijn hier de ideale voorzorgsmaatregelen. Een dosis roestbeschermingslak kost ongeveer 15 euro per blik en is voor een achteras ruim voldoende. Alhoewel roestbeschermingslak direct op de roestplekken kan worden aangebracht, kan een voorbehandeling met antiroestmiddel het resultaat nog verbeteren.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Aanslagbuffer, asverbi... Vooras TOPRAN 113 448
    TOPRAN Aanslagbuffer, asverbinding 113 448 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 113 448
    4,22 € -15% 4,96 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Hulpsteun / Aggregaats... Achteras DIEDERICHS 3052119
    DIEDERICHS Hulpsteun / Aggregaatsteun 3052119 aan gunstige prijs
    DIEDERICHS | 3052119
    598,70 € -15% 704,35 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Aanslagbuffer, asverbi... Achteras TOPRAN 721 803
    TOPRAN Aanslagbuffer, asverbinding 721 803 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 721 803
    13,74 € -15% 16,16 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Hulpsteun / Aggregaats... Vooras JP GROUP 1140000300
    JP GROUP Hulpsteun / Aggregaatsteun 1140000300 aan gunstige prijs
    JP GROUP | 1140000300
    135,95 € -29% 191,48 €* Bespaar: 29% Conditie:  Geheel nieuw
  • Hulpsteun / Aggregaats... Achteras RIDEX 2980S0003
    RIDEX Hulpsteun / Aggregaatsteun 2980S0003 aan gunstige prijs
    RIDEX | 2980S0003
    218,17 € -15% 256,67 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Asverbinding Achteras MAPCO 54768
    MAPCO Asverbinding 54768 aan gunstige prijs
    MAPCO | 54768
    228,09 € -15% 268,34 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Aanslagbuffer, asverbi... Vooras MAXGEAR 72-3604
    MAXGEAR Aanslagbuffer, asverbinding 72-3604 aan gunstige prijs
    MAXGEAR | 72-3604
    24,17 € -15% 28,44 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Dwarsdrager Achteras VAN WEZEL 1747681
    VAN WEZEL Dwarsdrager 1747681 aan gunstige prijs
    VAN WEZEL | 1747681
    124,29 € -15% 146,22 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Dwarsdrager Achteras VAN WEZEL 1650681
    VAN WEZEL Dwarsdrager 1650681 aan gunstige prijs
    VAN WEZEL | 1650681
    120,67 € -15% 141,96 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Aanslagbuffer, asverbi... Vooras MAPCO 33873
    MAPCO Aanslagbuffer, asverbinding 33873 aan gunstige prijs
    MAPCO | 33873
    5,49 € -14% 6,38 €* Bespaar: 14% Conditie:  Geheel nieuw
  • Aanslagbuffer, asverbi... Achteras MAXGEAR 72-3796
    MAXGEAR Aanslagbuffer, asverbinding 72-3796 aan gunstige prijs
    MAXGEAR | 72-3796
    17,23 € -15% 20,27 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Hulpsteun / Aggregaats... Achteras DIEDERICHS 1813219
    DIEDERICHS Hulpsteun / Aggregaatsteun 1813219 aan gunstige prijs
    DIEDERICHS | 1813219
    254,09 € -15% 298,93 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw