00#
13-3189

Achteras voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Achteras - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Vooras van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Achteras ervaring
  • MAPCO Achteras ervaring
  • VAICO Achteras ervaring
  • SKF Achteras ervaring
  • VAN WEZEL Achteras ervaring
  • JP GROUP Achteras ervaring
  • JOHNS Achteras ervaring
  • PRASCO Achteras ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs BLIC Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs BTA Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs FORTUNE LINE Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs DPA Vooras
  • Koop hier aan de beste prijs Borsehung Vooras
  • GH
  • ESEN SKV
  • YSPARTS
  • BOGAP

Achteras defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Traditioneel onderdeel met vertrouwde functie

Sinds er koetsen zijn, is de as een centraal onderdeel van alle voertuigen. De as verbindt de opbouw, d.w.z. de carrosserie of het chassis, met de wielophanging. Bij koetsen was de as slechts een doorlopende houten staaf, die star beide wielen met elkaar verbond. Tegenwoordig is de constructie van een as zeer complex en herbergt veel afzonderlijke onderdelen. He aslichaam is het onderdeel, waar alle andere componenten van de as worden aangebouwd.

Positie van de as

De assen zijn aan de wagen makkelijk te vinden: het zijn de onderdelen waaraan de wielen bevestigd zijn. Bij de vooras zijn omwille van de complexe stuurbewegingen de aslichamen niet meer als samenhangend onderdeel gevormd. De achteras daarentegen is bij de meeste wagens nog één enkel onderdeel. Dit heeft met name zijn redenen in de productie: de achteras laat zich als afzonderlijk onderdeel door toeleveranciers compleet aan de achterwielen en schokdempers voormonteren. Bij samenstelling van de wagen aan de lopende band is de montage van de as met alle aan te bouwen delen dan bijzonder snel en efficiënt uit te voeren.

Defecten aan het aslichaam

Een as is geen slijtageonderdeel in de eigenlijke zin. Defecten treden bij dit onderdeel alleen nog op bij ongelukken, op roest of zeer onheuse behandeling na. Omdat assen uit dikke metalen staven worden samengelast, houden ze het normaal gezien een autoleven lang uit. Een oppervlakkige roest heeft meestal geen uitwerkingen op de rijveiligheid of relevantie bij de hoofdkeuring. Alhoewel de achterassen als vervangingsonderdeel zeer voordelig te verkrijgen zijn, is hun vervanging zeer veel werk. Omdat aan de as de wielen met lager, stabilisatorstangen, rubberen dempers en veel andere onderdelen gemonteerd zijn, is de vervanging een taak die meerdere dagen kan duren.

Kosten voor een aslichaam

Het zogenaamde badge-engineering heeft de voordelige productie van assen als onderdeel sterk gestimuleerd. De platform-strategie die door veel producenten al decennialang met succes wordt toegepast, maakt gebruik van identieke onderdelen mogelijk. De pionier van badge-engineering is GM. Met zijn J-body-platform heeft deze tegelijkertijd voor alle merken welhaast dezelfde auto gebouwd. Deze wereldauto – hier als Opel Ascona bekend – had voor een groot deel uitwisselbare onderdelen. In Europa is Volkswagen zeer succesvol met de platformstrategie. Zo zijn de assen van Seat, Skoda en Volkswagen binnen dezelfde klasse bij meerdere wagens uitwisselbaar. Als gevolg zijn deze, alhoewel grote, zware en nauwkeurig vervaardigde vervangingsonderdelen vaak voor een paar honderd euro verkrijgbaar.

Reparatie aan het aslichaam

Is de schade aan de as zo ernstig dat reparatie nodig is, is een vervanging onontkoombaar. Lassen, dichtsmeren of uitlijnen is aan een as in principe niet toegelaten. Veel waarschijnlijker dan een complete vervanging is echter, dat de as slechts aan onderhoud toe is. Daarbij worden alle aangebouwde onderdelen zoals aslichaamlager, geleidehulzen enz. vervangen. Een demontage van de as is daarbij meestal niet noodzakelijk. Voor dit doel biedt de handel in accessoires en vervangingsonderdelen complete sets aan, waarmee een aslichaam volledig van onderhoud kan worden voorzien. Een zwakke plek zijn de verbindingspunten, waaraan de as met de carrosserie resp. het chassis is vastgeschroefd. Hier werken grote krachten op in, die een hoge tol van de ingezette tonlagers eisen. Wanneer deze hun dempende werking verliezen, verraadt dit zich door dalende rijkwaliteit en kloppende geluiden aan de achteras. Reparatiekits voor de achteras zijn reeds vanaf 20 euro verkrijgbaar.

Onderhoud aan het aslichaam

Roestplekken aan de achteras zijn bij normaal gebruik welhaast onvermijdelijk. Bij het alledaagse gebruik wordt voortdurend grit en steentjes tegen de onderkant van de wagen geslingerd en beschadigen daar de beschermingslak. Het wegwerken van roestplekken is voor de veiligheid niet relevant, maar kan de levensduur van de as verlengen. Dit geldt met name voor sneeuwrijke gebieden, waar veel zout wordt gestrooid. Lange en intensieve inwerking van zout water kan ook de meest stabiele as laten doorroesten. Hamerslaglak, onderkantbescherming en regelmatige wasbeurten voor de onderkant zijn hier de ideale voorzorgsmaatregelen. Een dosis roestbeschermingslak kost ongeveer 15 euro per blik en is voor een achteras ruim voldoende. Alhoewel roestbeschermingslak direct op de roestplekken kan worden aangebracht, kan een voorbehandeling met antiroestmiddel het resultaat nog verbeteren.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Hulpsteun / Aggregaats...
Vooras RIDEX 2980S0007
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Conditie:  Geheel nieuw
2980S0007 RIDEX Vooras auto prijs
RIDEX | 2980S0007
144,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Asverbinding
Achteras DIEDERICHS 2213419
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Stabilisatordiameter [mm]: 18
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met lager
  • Ophangwijze: Rubbermetaallager
  • Conditie:  Geheel nieuw
2213419 DIEDERICHS Achteras auto prijs
DIEDERICHS | 2213419
183,13 €
Conditie:  Geheel nieuw
Aanslagbuffer, asverbi...
Achteras MAPCO 33873
  • Inbouwplaats: Vooras bovenaan
  • Materiaal: Rubber
  • Per twee vervangen
  • Conditie:  Geheel nieuw
33873 MAPCO Achteras auto prijs
MAPCO | 33873
5,89 €
Conditie:  Geheel nieuw
Aanslagbuffer, asverbi...
Vooras TOPRAN 721 803
  • ophangwijze: rubbermetaallager
  • veersoort: voor voertuigen met bladvering
  • aantal per as: 2
  • hoogte (mm): 130
  • toepassing: achteras links en rechts
  • Inbouwplaats: Achteras links en rechts
  • Hoogte [mm]: 130
  • Veersoort: voor voertuigen met bladvering
  • Per twee vervangen
  • Conditie:  Geheel nieuw
721 803 TOPRAN Vooras auto prijs
TOPRAN | 721 803
14,89 €
Conditie:  Geheel nieuw
Aanslagbuffer, asverbi...
Achteras TOPRAN 721 805
  • ophangwijze: rubberlager
  • aantal per as: 2
  • hoogte (mm): 64
  • toepassing: achteras links en rechts
  • Hoogte [mm]: 64
  • Inbouwplaats: Achteras links en rechts
  • Per twee vervangen
  • Conditie:  Geheel nieuw
721 805 TOPRAN Achteras auto prijs
TOPRAN | 721 805
5,08 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hulpsteun / Aggregaats...
Achteras RIDEX 2980S0002
  • Inbouwplaats: Voor
  • Uitvoering: voor voertuigen zonder onderrijbescherming
  • Diameter 1 [mm]: 16
  • Chassis: voor voertuigen met stabilisator
  • Plaattype: Deel compleet
  • Conditie:  Geheel nieuw
2980S0002 RIDEX Achteras auto prijs
RIDEX | 2980S0002
96,00 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Asverbinding
Vooras NTY ZRZ-VW-021
  • Inbouwplaats: Achter
  • Serienummer: ZRZ-VW-021
  • Conditie:  Geheel nieuw
ZRZ-VW-021 NTY Vooras auto prijs
NTY | ZRZ-VW-021
162,14 €
Conditie:  Geheel nieuw
Aanslagbuffer, asverbi...
Achteras TOPRAN 722 689
  • Inbouwplaats: Achteras links en rechts, Bovenaan
  • Hoogte [mm]: 114
  • Per twee vervangen
  • Conditie:  Geheel nieuw
722 689 TOPRAN Achteras auto prijs
TOPRAN | 722 689
14,43 €
Conditie:  Geheel nieuw
Asverbinding
Achteras VIKA 45000055301
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
45000055301 VIKA Achteras auto prijs
VIKA | 45000055301
157,67 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dwarsdrager
Vooras DIEDERICHS 3405014
  • Inbouwplaats: Onder
  • Conditie:  Geheel nieuw
3405014 DIEDERICHS Vooras auto prijs
DIEDERICHS | 3405014
54,10 €
Conditie:  Geheel nieuw
Houder, hulpframe / ag...
Achteras FEBEST NSL-NM1
  • Inbouwplaats: Vooras rechts
  • Gewicht [kg]: 0,733
  • Stang / steunbalk: Stabilisatorstang
  • Verpakkingslengte [cm]: 27,0
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 8,0
  • Verpakkingshoogte [cm]: 6,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
NSL-NM1 FEBEST Achteras auto prijs
FEBEST | NSL-NM1
32,72 €
Conditie:  Geheel nieuw
Asverbinding
Achteras NTY ZRZ-ME-004
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Serienummer: ZRZ-ME-004
  • Conditie:  Geheel nieuw
ZRZ-ME-004 NTY Achteras auto prijs
NTY | ZRZ-ME-004
526,31 €
Conditie:  Geheel nieuw