Achterdeuren voor jouw auto
Kofferdeksel Voor Top automodellen
- Achterdeuren VOLKSWAGEN GOLF
- Achterdeuren BMW 3-serie
- Achterdeur VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achterdeuren OPEL ASTRA
- Achterdeuren VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Achterdeur FORD FOCUS
- AUDI A4
- Achterdeuren MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Achterdeuren OPEL CORSA
- Achterdeur AUDI A3
- FORD FIESTA
- Achterdeuren BMW 1-serie
- Achterdeuren VOLKSWAGEN PASSAT
- Achterdeur MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Achterdeuren SEAT IBIZA
- Achterdeuren SEAT LEON
- Achterdeur AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Achterdeuren defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De achterste beweeglijke afsluiting van een auto wordt achterklep genoemd, ook wanneer er een motor onder zit. Alle auto's kregen in de beginperiode van de autogeschiedenis altijd een motor voorin. Afwijkingen hiervan werden pas veel later uitgeprobeerd, toen de vervangingsonderdelen reeds allemaal van hun naam waren voorzien. Zo zit van voren altijd de motorkap, ook wanneer er zich een kofferruimte onder bevindt, zoals bij Porsche-modellen het geval is. Vroeger werd de achterklep meestal horizontaal aangebracht. Pas toen de inzichten van de windtunnel hun toepassing vonden, veranderde de vorm aanzienlijk.
Auto's vanaf de middenklasse worden tegenwoordig zeer vaak met een aflopende achterkant gebouwd, zodat de achterklep ook de achterruit bevat en zeer diep onderaan eindigt. Dit heeft aerodynamische voordelen, maar levert ook extra comfort, omdat daardoor het laden van grote en zware voorwerpen veel makkelijker wordt. In een kofferruimteklep, een accuratere benaming is tegenwoordig achterklep, wordt niet alleen de achterruit geïntegreerd. De wissers en het nummerbord zijn tevens bestanddelen van deze klep. Aan het bovenste of achterste deel zijn scharnieren aangebracht, en de klep wordt door gasdrukveren opgehouden. Van binnen wordt meestal van bekleding afgezien. Bij nieuwere achterkleppen is ook geen apart slot meer te vinden. Geopend wordt hij via de centrale vergrendeling. Deze altijd zeer betrouwbare techniek staat extra functies voor het openen van de kofferruimte toe, die standaard enkel in de bovenklasse worden aangeboden, maar voor inbouw achteraf geschikt zijn.
Sprake is hier van een automatiek met een elektromotor, die per knopdruk de kofferruimte wijd opent. Dit is na het shoppen heel comfortabel omdat u de tassen niet eerst hoeft neer te zetten. De kofferruimte opent automatisch zodat meteen kan worden ingeladen. Deze functie wordt met een radiosignaal of infrarood aangeboden en kan via de autosleutel worden bediend. Bij schade aan de achterklep of een ander onderdeel is in onze online shop altijd een passende en gunstige aanbieding te vinden, zoals de bumperdrager, onderdrukslang, wisserarm, tandriemdeksel, bobine, enz.