Achterlicht auto LED en halogeen

Achterlampen Voor Top automodellen
- Achterlicht VOLKSWAGEN GOLF
- Achterlicht BMW 3-serie
- Achterlichten VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achterlicht OPEL ASTRA
- Achterlicht VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Achterlichten FORD FOCUS
- AUDI A4
- Achterlicht OPEL CORSA
- Achterlicht MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Achterlichten AUDI A3
- FORD FIESTA
- Achterlicht BMW 1-serie
- Achterlicht VOLKSWAGEN PASSAT
- Achterlichten RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Achterlicht SEAT IBIZA
- Achterlicht SEAT LEON
- Achterlichten TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Achterlicht defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Voertuigspecifieke signalisatie - achterlichten
Het achterlicht is de verlichtingscombinatie aan de achterkant van een auto. Hij is altijd paarsgewijs uitgevoerd. De remlichten zijn tegenwoordig zelfs in drievoud verplicht. Alhoewel achterlichten in hoge mate bij een bepaald automodel horen, ligt de prijs meestal tamelijk laag. Bovendien zijn achterlichten ook zeer populaire middelen voor individuele vormgeving. De accessoirehandel biedt voor veel auto's speciale achterlichten aan, die de auto een sportiever en meer individueel uiterlijk kunnen verlenen.
Constructie van een achterlicht
Een achterlicht bestaat uit een behuizing een een printpaat. Bij de meeste fabrikanten kan de printplaat compleet van de behuizing worden gescheiden. Dat maakt de inspectie en de vervanging van de lampen aanzienlijk eenvoudiger. De behuizing bestaat uit een intern deel en een extern transparant deel. Het transparante deel is van gekleurde kunststof. Met een pyramidevormige structuur wordt een bijzonder goede verstrooiing van het licht bereikt. Bij achterverlichting zijn meestal de volgende lichten geïntegreerd:
- achteruitrijlicht (wit, aan één of beide kanten)
- remlicht (rood, aan beide kanten plus een afzonderlijk licht in het midden van de achterkant)
- richtingaanwijzer (geel of wit. Wanneer wit, dan is een gele lamp voorschrift)
- dimlicht (rood, aan beide kanten)
- mistachterlicht (meestal aan één kant)
Achterlichten dienen enkel als signalisatie en zijn niet als koplampen voor het achteruitrijden uitgevoerd.
Slijtage aan achterlichten
De belangrijkste slijtage aan achterlichten betreft de lampen. De tegenwoordig nog vaak gebruikte gloeilampen branden na een bepaalde tijd door. Wij raden daarom aan, de lampen door de veel duurzamere LED-lampen te vervangen. Deze hebben bovendien een betere responsie en verbruiken minder stroom. Achterlichten gaan vaak bij een achterwaartse aanrijding kapot. Een kleine stoot op een verkeerd punt is al voldoende; de gehele lamp is dan rijp voor vervanging. Bovendien kunnen achterlichten ook verouderen. De kunststoffen afdekking wordt mat en broos. Wanneer deze barsten gaat vertonen, kan water binnendringen. Dan kunnen de lampen voortdurend uitvallen. Ook de printplaat begint te roesten. Dit is te merken aan aardlekken in de auto, die zich op verschillende manieren uiten. Tenslotte is een matte en gebarsten achterlicht ook een veiligheidsrisico, omdat hij niet langer over de volledige signalisatiekracht beschikt.
Vervanging van achterlichten
Gelukkig is de vervanging van een achterlicht in de meeste gevallen heel eenvoudig. Ze zijn met een paar schroeven aan de carrosserie bevestigd. Voor hun demontage heeft u slechts een kruiskopschroevendraaier nodig. Na het losdraaien van 3 – 5 schroeven kan het achterlicht worden verwijderd. Achterlichten worden altijd als een complete set met printplaat geleverd. Daarom moet hij ook altijd compleet worden vervangen. Bij vervanging van het achterlicht moet de verbindingsstekker met de auto-elektronica eruit worden getrokken. Het is aanbevelenswaard, deze stekker op roestschade te onderzoeken. Roest is op de stekker meestal als groenachtige of witte aanslag zichtbaar, afhankelijk van uit welk materiaal de contacten van de stekker zijn gemaakt. Ze kunnen met de schroevendraaier schoon worden geschraapt. Zo is de verlichting weer helemaal werkingsklaar.
Achterlichten als accessoires voor individuele vormgeving
Bij de montage van andere dan de originele achterlichten moet er absoluut op worden gelet dat het achterlicht over een EU-goedkeuring beschikt. De vrije online handel biedt vaak accessoireverlichting aan, die niet toegelaten is. Een auto die rijdt met niet toegelaten achterlichten, riskeert een hoge boete in geval van controle. Raakt de auto bij een verkeersongeval betrokken, treft de bestuurder minstens gedeeltelijk schuld.
Kwaliteit en prijs van achterlichten
De prijs van een achterlicht als vervangingsonderdeel varieert sterk afhankelijk van automodel. Niettemin dienen uitsluitend originele vervangingsonderdelen te worden gebruikt. Deze bieden de nodige pasprecisie en kwaliteit voor langdurig gebruik. Zolang geen ongeluk het achterlicht voortijdig vernielt, houdt dit het meestal jarenlang uit.