Aircopomp voor jouw auto

Airco-compressor Voor Top automodellen
- Aircopomp VOLKSWAGEN GOLF
- Aircopomp BMW 3-serie
- AC-compressor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Aircopomp OPEL ASTRA
- Aircopomp VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- AC-compressor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Aircopomp OPEL CORSA
- Aircopomp MERCEDES-BENZ C-Klasse
- AC-compressor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Aircopomp BMW 1-serie
- Aircopomp VOLKSWAGEN PASSAT
- AC-compressor RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Aircopomp SEAT IBIZA
- Aircopomp SEAT LEON
- AC-compressor TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Aircopomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Frisse lucht met de airco-compressor
De airco-compressor is een centraal onderdeel van een airconditioning. Hij zet het gasvormige koelmiddel in vloeistof om. Bij de daaropvolgende verdamping in de verdamper wordt het gewenste koelingseffect bewerkstelligd. Het is vooral de compressor die voor een verhoogd brandstofverbruik bij ingeschakelde airco verantwoordelijk is. Niettemin is deze feature zowel in de zomer als in de winter voor het comfort en de veiligheid in de auto essentieel.
Werking van een compressor
Een airco-compressor bestaat uit een aandrijvend en een verdichtend component. Het onderdeel is stevig aan het motorblok bevestigd. De compressor wordt meestal door een vlakke riem aangedreven die vaak ook met de generator, servopomp en de waterpomp verbonden is. Aandrijving van de compressor door een distributieriem komt eerder zelden voor. Het risico voor de motor is te groot en daarom geven de meeste fabrikanten de voorkeur aan een andere oplossing. Het verdichtende deel van airco-de compressor is met het koelingssysteem verbonden. Dit stelsel van leidingen en modulen moet absoluut voldoende afgedicht zijn. Hoge kwaliteit is voor de compressor daarom een must. Anders komt de werking van de gehele airconditioning al snel in gevaar. De werking van deze unit is heel ingenieus. De draaibeweging van de aandrijving wordt via een tuimelschijf en verbonden zuigers in een lineaire beweging omgezet. De zuigers drukken het binnenstromende koelgas dermate krachtig samen, dat het vloeibaar wordt. Tussen aandrijving en tuimelschijf bevindt zich een extra magnetische koppeling. Deze schakelt de airconditioning naar gelang behoefte aan en uit. Het brandstofverbruik stijgt op die manier enkel wanneer de compressor werkt.
Defecten van de compressor
Een airco-compressor wordt gesmeerd door olie die in de koelingskringloop circuleert. Wanneer te weinig olie aanwezig is of het door lekkage verloren gaat, raakt de airco-compressor gaandeweg beschadigd. Door vocht en vreemde deeltjes in de koelingskringloop kan de compressor verstoppen. De belangrijkste oorzaken van uitvallende compressoren zijn gebrekkig of onvakkundig onderhoud, gebruik van het verkeerde koelmiddel of smeerstof, of mechanische gebreken. Een defecte toerentalbegrenzer of schade aan de magneetkoppeling kan de airco-compressor ook vernielen. Een uitvallende airco-compressor is te merken aan gebrekkige koelprestatie of geluiden.
Reparatie van een compressor
Laat het vooraf duidelijk zijn: ook al is een airco-compressor geen heel complex onderdeel, reparatie is niet zonder meer mogelijk. Uit veiligheidsoverwegingen is de behuizing stevig dichtgelast en geklonken. Uit elkaar halen en repareren is met thuisgereedschap niet mogelijk. De druk die in een airco heerst, staat een demontabele constructie van compressoren eenvoudigweg niet toe. Daarom wordt het onderdeel altijd compleet vervangen. Voor de vervanging van een airco-compressor moet het koelmiddel worden afgetapt. Dat mag enkel in een garage gebeuren. De installatie van een airco-compressor is zo gebeurd. Hij zit met schroeven aan het motorblok bevestigd en met moeren aan het koelsysteem aangesloten. Het vullen van de de airco met olie en koelmiddel is echter een zaak voor de vakgarage. Wel moet gezegd worden dat het heel moeilijk is, een garage te vinden die deze reparatie niet aankan. Wanneer er geen oldtimer moet worden gerepareerd, is de gang naar de garage de enige verstandige optie voor de vervanging van een airco-compressor.
Prijzen voor nieuwe compressoren
Verbazingwekkend genoeg zijn airco-compressoren helemaal niet zo duur als u denkt. De prijzen liggen voor alle merken relatief constant bij ongeveer 150 EUR. Voor de magneetkoppeling bent u nog eens 50 EUR kwijt. Hiermee heeft u in beide gevallen merkkwaliteit van gevestigde fabrikanten. Een airco-compressor is nu eenmaal geen generator of starter die met eenvoudig gereedschap thuis kan worden vervangen. Bij de vervanging van een compressor hoort een grote onderhoudsbeurt voor de airconditioning, inclusief inspectie, spoeling en reiniging van alle andere componenten. Koelmiddel en smeerolie mogen enkel door vaklui worden ververst. De verkeerde middelen kunnen dichtingen beschadigen en het hele systeem weer platleggen.