Airco droger voor jouw auto
Airco droger Voor Top automodellen
- Filter droger VOLKSWAGEN GOLF
- Filter droger BMW 3-serie
- Filter droger airco VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Filter droger OPEL ASTRA
- Filter droger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Filter droger airco FORD FOCUS
- AUDI A4
- Filter droger OPEL CORSA
- Filter droger MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Filter droger airco AUDI A3
- FORD FIESTA
- Filter droger BMW 1-serie
- Filter droger VOLKSWAGEN PASSAT
- Filter droger airco RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Filter droger SEAT IBIZA
- Filter droger SEAT LEON
- Filter droger airco TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Airco droger defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Houdt het koudemiddel schoon: de aircodroger (filter/droger)
De aircodroger oftewel filter/droger is verantwoordelijk voor een schoon koudemiddel. Het is simpelweg een kleine bus gevuld met droogmiddel, zoals actieve kool of silicagel. De droger absorbeert vocht en filtert tevens vuildeeltjes uit het koudemiddel.
De aircodroger: constructie en positie
De filter/droger zit direct onder de condensor. Het gasvormige koudemiddel condenseert in de condensor tot een vloeistof. De drukloze vloeistof stroomt door de condensor voordat hij wordt samengedrukt in de compressor. De filter/droger is een kleine doos of cylinder gevuld met hygroscopisch (water absorberend) korrelig droogmiddel. Het droogmiddel kan 5 – 12 gram water absorberen. In een werkende airco is dit het verwachte maximum en daarom is de filter/droger doorgaans van kleine afmetingen.
Hoe komt water in het koudemiddel terecht?
Het aircocircuit is hermetisch afgesloten. Het hydropneumatisch werkende systeem staat onder hoge druk. Normaal gezien kan er geen water van buitenaf binnendringen. Het kritische moment is het vervangen van het koudemiddel of een reparatie aan de airco. Wanneer de verzegelde leidingen worden geopend, dringt lucht het systeem binnen. Bij normale luchtvochtigheid van 40% en een buitentemperatuur van 20°C bevindt zich 20 gram water in 1 m³ lucht. Slechts een heel klein deel daarvan komt bij onderhoud in de airconditioning terecht. Niettemin kunnen deze paar gram de airco blokkeren of beschadigen.
Problemen met lucht in het koudemiddel
Water in het koudemiddel heeft een tweevoudig beschadigend effect op de airconditioning:
- roest
- bevriezing.
Water in de airconditioning kan interne roest veroorzaken. Dan verroest de airco praktisch gezien van binnen naar buiten. Nog erger is bevriezing in winter. Water zet 10% uit. Wanneer het water in de airco op de verkeerde plek gevangen zit, doet de uitzetting de leidingen barsten. Daarom moet het airco-koudemiddel te allen tijde vochtvrij worden gehouden.
Filter/droger: defecten
De aircodroger staat onder druk, net zoals het gehele aircosysteem. Trillingen of schokken van buitenaf kunnen de filter/droger beschadigen, waardoor het koudemiddel kan ontsnappen. De airco werkt dan niet meer. In zeldzame gevallen kan de filter/droger verstopt raken door slecht onderhoud. Wanneer de textuur van het droogmiddel verandert, blokkeert het de doorgang en veroorzaakt stuwing. Een precieze diagnose kan enkel in de garage worden gesteld. Het enige symptoom veroorzaakt door een defecte filter/droger is dat de airco het niet langer doet.
Reparatie van de aircodroger
Reparatie van de aircodroger wordt enkel aanbevolen wanneer het systeem zichtbaar lekt. Wanneer er een gat in de filter/droger zit, kunt u hem zelf vervangen. Wanneer de airco nog onder druk staat, moet hij eerst door een vakman worden afgetapt. Het gas is uiterst schadelijk voor het milieu en moet daarom op professionele wijze worden verwijderd en verwerkt als afval. Een doe-het-zelver begaat een wettelijke overtreding wanneer hij de airco opent en dit kan een boete van enkele duizenden euro's opleveren. De filter/droger is een standaardcomponent, aan beide kanten bevestigd aan de leidingen van de airconditioning. Een nieuwe filter/droger vereist altijd nieuwe pakkingen. Het onderdeel van 15 EUR wordt meestal inclusief pakkingen geleverd. Na montage van de filter/droger moet de airco opnieuw worden gevuld. Ook hiervoor wordt een gang naar de garage sterk aanbevolen. Doe-het-zelvers kunnen hier tal van fouten maken, hetgeen niet alleen weggegooid geld betekent, maar ook tot boetes kan leiden. Vakkundig onderhoud aan de airco inclusief vervanging van het koudemiddel kost tussen de 100 en 400 EUR hetgeen u de garantie van een correct functionerende en wettelijk onderhouden airco geeft. Tip: vervang altijd ook de filters. Dit verhindert beschimmelen, de geur ervan alsmede het bijbehorende gezondheidsrisico.