Antenne voor jouw auto

Dakantenne Voor Top automodellen
- Antenne VOLKSWAGEN GOLF
- Antenne BMW 3-serie
- Antenne radio VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Antenne OPEL ASTRA
- Antenne VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Antenne radio FORD FOCUS
- AUDI A4
- Antenne OPEL CORSA
- Antenne MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Antenne radio AUDI A3
- FORD FIESTA
- Antenne BMW 1-serie
- Antenne VOLKSWAGEN PASSAT
- Antenne radio RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Antenne SEAT IBIZA
- Antenne SEAT LEON
- Antenne radio TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Antenne defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verbinding met de wereld via de antenne
Met de antenne houdt de bestuurder contact met de buitenwereld. Hij kan ermee naar de radio luisteren, zijn mobiele ontvangst verbeteren, via de CB-ontvanger met andere deelnemers spreken en zelfs een verbinding met het internet maken. Bij veel nieuwe wagens is een dergelijke antenne al geïntegreerd. Oplossingen voor montage achteraf kunnen een ideale vervollediging van diverse functiemogelijkheden vormen.
Soorten auto-antenne
Antennes worden in talrijke variaties gemaakt. Ze kunnen daarom zeer onopvallend of juist als zeer opvallend design-kenmerk aan de wagen worden aangebracht. Veel voorkomend zijn de volgende types auto-antenne:
- antennestaaf
- telescoopantenne
- starre lange antenne
- shark-antenne
- boemerang-antennes
- binnenantenne
- SAT-antenne
De antennestaaf is een van de meest voorkomende vormen. Hij wordt aan een van de spatborden of op het autodak aangebracht. De antennestaaf bestaat uit een met rubber omgeven staalveer. Hij is flexibel en weerbestendig. Om in weerwil van de flexibiliteit bij het bezoek aan de autowasserette geen risico op breuken te lopen, kan de antennestaaf eenvoudig worden afgeschroefd. De telescoopantenne was lange tijd de meest gebruikelijke antennevorm. Hij heeft het voordeel, dat hij volledig in elkaar schuift en daardoor in de auto verdwijnt. Bijzonder comfort beloven de gemotoriseerde antennes. Deze schuiven bij het aanzetten van de radio automatisch uit en schuiven bij het uitschakelen weer in. Nadeel van de telescoopantenne is dat hij makkelijk afbreekt en een grote verticale ruimte inneemt. Als dakantenne is hij daarom nauwelijks geschikt. Starre, lange antennes worden vooral voor de CB-ontvangst gebruikt. Ze kunnen niet omlaag gehaald of in elkaar geschoven worden. Lange antennes bestaan uit een lange ronde stalen staaf met een kleine doorsnee. Aan de voet hebben lange antennes een gedraaide veer. Deze geeft de antenne bij het rijden de nodige flexibiliteit zodat hij niet door de winddruk afbreekt. Shark-antennes zijn compacte, kleine onderdelen die op het dak of in het deksel van de kofferruimte worden gemonteerd. Ze hebben een aerodynamisch gunstige vorm en hoeven voor een bezoek aan de carwash niet te worden afgenomen. Deze antenne ontleent zijn naam aan zijn karakteristieke vorm die aan de rugvin van een haai doet denken. De boemerang-antenne heeft zijn oorsprong in de opkomst van de "stretch-limousines". Daar was hij als opvallend designkenmerk vaak op de kofferruimte gemonteerd. De boemerang-antenne belooft een bijzonder goede ontvangst voor alle gebruik. Omwille van zijn grootte is hij ook alleen voor op het dak of de kofferruimteklep van sedanlimousines te monteren. De binnenantenne is een zeer discrete oplossing. Het is de enige vorm van dit onderdeel waarvoor de carrosserie voor de kabel of bevestiging niet hoeft te worden doorboord. Daarom is hij in het bijzonder voor leasing-wagens heel interessant, die zo onbeschadigd mogelijk moeten worden teruggegeven. De montage is enigszins gecompliceerd maar kan door de montage aan de achterruit dusdanig plaatsvinden, dat hij het zichtveld bij het rijden niet beperkt. SAT-antenne zijn vooral voor motorhomes en caravans in gebruik. Zij maken satellietontvangst voor de tv mogelijk. Volautomatisch richtende auto-antennes zijn echter zeer duur. Daarom zijn deze antennes eerder voor kampeerwagens uit de hogere klasse geschikt.
Defect aan de autoantenne
Defecten aan de auto-antenne wordt met name door de slechtere ontvangst vastgesteld. Het meest voorkomende defect is, behalve het afbreken, het roesten van de contactjes. Dit laat zich onder omstandigheden nog relatief makkelijk door reiniging en behandeling met contactspray weer verhelpen. Bij oudere wagens is de vervanging van telescoopantennes door moderne, flexibele types auto-antenne meestal een verstandige maatregel. Moet een antenne opnieuw worden gemonteerd, dient het boorgat in het dak of spatbord goed tegen roestvorming te worden behandeld. Dit verhindert dure reparaties wanneer in het ergste geval de wagen op deze plek gelast, geplamuurd en opnieuw gelakt moet worden.
Kosten voor de autoantenne
Antennes zijn de meest goedkope en eenvoudig te monteren onderdelen. De prijzen beginnen bij 10 euro en kunnen afhankelijk van maat en functiemogelijkheden ettelijke honderden tot meer dan duizend euro kosten. Het duurst zijn de SAT-televisieantennes voor kampeerwagens die tot 2700 euro kunnen kosten. Daarvoor bieden ze een ruim scala aan functies zoals bijvoorbeeld automatisch richten op de gewenste satelliet. Shark-antennes kunnen eveneens behoorlijk duur uitvallen. Ze bieden echter een uitstekende ontvangstkwaliteit, een onderhoudsvrije werking en een aantrekkelijk, dynamisch uiterlijk van de wagen.