Hardyschijf voor jouw auto
Hardyschijf Voor Top automodellen
- Askoppelingsschijf VOLKSWAGEN GOLF
- Askoppelingsschijf BMW 3-serie
- Askoppelingsplaat VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Askoppelingsschijf OPEL ASTRA
- Askoppelingsschijf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Askoppelingsplaat FORD FOCUS
- AUDI A4
- Askoppelingsschijf OPEL CORSA
- Askoppelingsschijf MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Askoppelingsplaat AUDI A3
- FORD FIESTA
- Askoppelingsschijf BMW 1-serie
- Askoppelingsschijf VOLKSWAGEN PASSAT
- Askoppelingsplaat RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Askoppelingsschijf SEAT IBIZA
- Askoppelingsschijf SEAT LEON
- Askoppelingsplaat TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Hardyschijf defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Adequate achterwielaandrijving met behulp van de hardyschijf
De hardyschijf is een eenvoudig, doch belangrijk onderdeel van alle voertuigen met achterwielaandrijving. Hij dempt het door de motor gegenereerde koppel en verhindert op deze wijze de voortijdige slijtage van e cardanas. Bovendien maakt hij het optrekken, de acceleratie en de lastwissel aangenamer.
Constructie van de achterwielaandrijving
Bij de achterwielaandrijving zit de motor van voren en drijft hij de wielen van de achteras aan. Daarvoor wordt het door het motor gegenereerde koppel via de cardanas van voren naar achteren overgebracht. Afhankelijk van autotype verbindt de cardanas de versnelling met het differentieel of hij verbindt de motor met de aan de achterin aangebrachte transmissie. Deze constructie wordt "transaxle" genoemd en zorgt voor een optimaal zwaartepunt in de auto. Bij de meeste wagens met achterwielaandrijving wordt echter het differentieel gebruikt. Deze kleine transmissie zet het in het in de lengterichting aankomende koppel in een naar twee kanten dwars aflopend koppel om, waarmee uiteindelijk de achterwielen worden aangedreven.
Waar zit de hardyschijf?
De hardyschijf zit in de buurt van de motor. Hij is het verbindingspunt voor de cardanas. De cardanas is een draaiende buis die in het midden door dubbele gewrichten is onderbroken om schommelingen van de auto te compenseren. De motor drijft via de cardanas de achterwielen aan – en deze leveren permanente weerstand. Om te voorkomen dat de aandrijving voortijdig verslijt, wordt de hardyschijf bij wijze van buffer ertussen gezet. Het is een eenvoudig onderdeel dat bovendien goed toegankelijk is.
Constructie van de hardyschijf
De hardyschijf bestaat uit een massief, rond en schijfvormig rubberen blok. In de schijf is een krans van gaten geboord. Elk gat is van een stalen huls voorzien. De schijf wordt aan de aandrijfas van de transmissie of van de motor geschroefd. Aan de andere kant van de hardyschijf wordt de cardanas aangesloten. De hardyschijf is niet ingekapseld en heeft geen smering nodig.
Defecten van de hardyschijf
Rubber, ook al is het nog zo hoogwaardig, verliest mettertijd aan elasticiteit. Hoe brozer het rubber wordt, des te slechter kan het de krachten van de lastwissel opnemen. De stalen hulzen krijgen steeds meer speling en de gehele constructie verliest aan stabiliteit. Dit is te merken aan kloppende en slaande geluiden tijdens het rijden. Met een vervanging van de hardyschijf dient niet al te lang te worden gewacht: de bouten kunnen losraken of zelfs afbreken. Bij een afgebroken cardanas dreigt zeer ernstige schade. Bovendien kan de losse, dwarsstaande cardanas een heel gevaarlijke rijsituatie veroorzaken.
Vervanging van de hardyschijf
Daarom is het zinvol, de hardyschijf oftewel volgens onderhoudsplan te vervangen of in ieder geval bij de eerste tekenen van slijtage voor vervanging te zorgen. Voor een geslaagde vervanging heeft u in principe een hefbrug nodig. Het is belangrijk dat de bouten van de hardyschijf met het juiste aanhaalmoment worden vastgedraaid. Alhoewel de bouten van de hardyschijf in de ware zin van het woord geen rekbouten zijn, is de vervanging van de verbindingsbouten eveneens aanbevolen. Men weet maar nooit, hoe sterk ze reeds belast werden.
Kosten voor een hardyschijf
Het hangt in hoge mate van het over te brengen koppel af hoe duur de hardyschijf is. Bij motorfietsen met cardanaandrijving is een hardyschijf vaak al voor minder dan 10 euro verkrijgbaar. Bij vrachtwagens waarbij een bijzonder hoog koppel moet overgebracht, kost een hardyschijf vanaf 200 euro. Bij personenwagens ligt de prijs voor een hoogwaardige hardyschijf van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN bij ongeveer 100 euro. Het hangt ook hier sterk van het type in kwestie af. Zelfs voor luxe auto's zoals Mercedes en BMW zijn hardyschijven al vanaf 60 euro verkrijgbaar. Al met al is de hardyschijf een eenvoudig te vervangen onderdeel, dat de rijkwaliteit meteen sterk verbetert en de waarde van de auto laat stijgen.