00#
39-8412

Hardyschijf voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Hardyschijf - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Askoppelingsplaat van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Hardyschijf
  • MAPCO Hardyschijf
  • VAICO Hardyschijf
  • TOPRAN Hardyschijf
  • SWAG Hardyschijf
  • METZGER Hardyschijf
  • JP GROUP Hardyschijf
  • JAPANPARTS Hardyschijf
  • Koop hier aan de beste prijs GATES Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Askoppelingsplaat
  • Koop hier aan de beste prijs RUVILLE Askoppelingsplaat
  • CORTECO
  • TRISCAN
  • BTA
  • PASCAL

Hardyschijf defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Adequate achterwielaandrijving met behulp van de hardyschijf

De hardyschijf is een eenvoudig, doch belangrijk onderdeel van alle voertuigen met achterwielaandrijving. Hij dempt het door de motor gegenereerde koppel en verhindert op deze wijze de voortijdige slijtage van e cardanas. Bovendien maakt hij het optrekken, de acceleratie en de lastwissel aangenamer.

Constructie van de achterwielaandrijving

Bij de achterwielaandrijving zit de motor van voren en drijft hij de wielen van de achteras aan. Daarvoor wordt het door het motor gegenereerde koppel via de cardanas van voren naar achteren overgebracht. Afhankelijk van autotype verbindt de cardanas de versnelling met het differentieel of hij verbindt de motor met de aan de achterin aangebrachte transmissie. Deze constructie wordt "transaxle" genoemd en zorgt voor een optimaal zwaartepunt in de auto. Bij de meeste wagens met achterwielaandrijving wordt echter het differentieel gebruikt. Deze kleine transmissie zet het in het in de lengterichting aankomende koppel in een naar twee kanten dwars aflopend koppel om, waarmee uiteindelijk de achterwielen worden aangedreven.

Waar zit de hardyschijf?

De hardyschijf zit in de buurt van de motor. Hij is het verbindingspunt voor de cardanas. De cardanas is een draaiende buis die in het midden door dubbele gewrichten is onderbroken om schommelingen van de auto te compenseren. De motor drijft via de cardanas de achterwielen aan – en deze leveren permanente weerstand. Om te voorkomen dat de aandrijving voortijdig verslijt, wordt de hardyschijf bij wijze van buffer ertussen gezet. Het is een eenvoudig onderdeel dat bovendien goed toegankelijk is.

Constructie van de hardyschijf

De hardyschijf bestaat uit een massief, rond en schijfvormig rubberen blok. In de schijf is een krans van gaten geboord. Elk gat is van een stalen huls voorzien. De schijf wordt aan de aandrijfas van de transmissie of van de motor geschroefd. Aan de andere kant van de hardyschijf wordt de cardanas aangesloten. De hardyschijf is niet ingekapseld en heeft geen smering nodig.

Defecten van de hardyschijf

Rubber, ook al is het nog zo hoogwaardig, verliest mettertijd aan elasticiteit. Hoe brozer het rubber wordt, des te slechter kan het de krachten van de lastwissel opnemen. De stalen hulzen krijgen steeds meer speling en de gehele constructie verliest aan stabiliteit. Dit is te merken aan kloppende en slaande geluiden tijdens het rijden. Met een vervanging van de hardyschijf dient niet al te lang te worden gewacht: de bouten kunnen losraken of zelfs afbreken. Bij een afgebroken cardanas dreigt zeer ernstige schade. Bovendien kan de losse, dwarsstaande cardanas een heel gevaarlijke rijsituatie veroorzaken.

Vervanging van de hardyschijf

Daarom is het zinvol, de hardyschijf oftewel volgens onderhoudsplan te vervangen of in ieder geval bij de eerste tekenen van slijtage voor vervanging te zorgen. Voor een geslaagde vervanging heeft u in principe een hefbrug nodig. Het is belangrijk dat de bouten van de hardyschijf met het juiste aanhaalmoment worden vastgedraaid. Alhoewel de bouten van de hardyschijf in de ware zin van het woord geen rekbouten zijn, is de vervanging van de verbindingsbouten eveneens aanbevolen. Men weet maar nooit, hoe sterk ze reeds belast werden.

Kosten voor een hardyschijf

Het hangt in hoge mate van het over te brengen koppel af hoe duur de hardyschijf is. Bij motorfietsen met cardanaandrijving is een hardyschijf vaak al voor minder dan 10 euro verkrijgbaar. Bij vrachtwagens waarbij een bijzonder hoog koppel moet overgebracht, kost een hardyschijf vanaf 200 euro. Bij personenwagens ligt de prijs voor een hoogwaardige hardyschijf van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN bij ongeveer 100 euro. Het hangt ook hier sterk van het type in kwestie af. Zelfs voor luxe auto's zoals Mercedes en BMW zijn hardyschijven al vanaf 60 euro verkrijgbaar. Al met al is de hardyschijf een eenvoudig te vervangen onderdeel, dat de rijkwaliteit meteen sterk verbetert en de waarde van de auto laat stijgen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Hardyschijf
Askoppelingsplaat RIDEX 1427J0004
  • Lengte [mm]: 61,3, 23,82
  • Type askoppeling: Kruiskoppeling
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsplaat 1427J0004 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1427J0004
18,52 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsschijf FEBI BILSTEIN 09203
  • Dikte [mm]: 27,5
  • Binnendiameter [mm]: 50
  • Steek wielbouten (mm): 96
  • Materiaal: Rubber
  • Aantal gaten: 6
  • Gewicht (kg): 0,53
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsschijf 09203 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 09203
67,01 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Hardyschijf FEBI BILSTEIN 05084
  • Dikte [mm]: 32
  • Binnendiameter [mm]: 38
  • Diameter [mm]: 110
  • Steek wielbouten (mm): 78
  • Materiaal: Rubber
  • Aantal gaten: 6
  • Gewicht (kg): 0,441
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf 05084 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 05084
48,17 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsplaat RIDEX 1427J0002
  • Hoogte [mm]: 30
  • Binnendiameter [mm]: 50
  • Diameter [mm]: 135
  • Type askoppeling: Askoppelingsschijf
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder montagemateriaal
  • Steek wielbouten (mm): 96
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsplaat 1427J0002 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1427J0002
33,05 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsschijf FEBI BILSTEIN 43482
  • Steek wielbouten (mm): 105
  • Aantal gaten: 6
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
  • Inbouwplaats: Voor
  • Gewicht (kg): 1,4
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsschijf 43482 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 43482
108,21 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Hardyschijf RIDEX 1427J0017
  • Lengte [mm]: 63,80
  • Diameter 1 [mm]: 25,00
  • Type askoppeling: Kruiskoppeling
  • Smering: Met vetsmering
  • Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf 1427J0017 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1427J0017
15,43 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsplaat RIDEX 1427J0012
  • Dikte [mm]: 32
  • Binnendiameter [mm]: 38
  • Diameter [mm]: 110
  • Steek wielbouten (mm): 78
  • Materiaal: Rubber
  • Aantal gaten: 6
  • Inbouwplaats: Voor
  • Vereist aantal stuks: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsplaat 1427J0012 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1427J0012
16,85 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsschijf FEBI BILSTEIN 171174
  • Dikte [mm]: 41
  • Binnendiameter [mm]: 54
  • Diameter [mm]: 140
  • Steek wielbouten (mm): 105
  • Aantal gaten: 6
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met moeren
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
  • Inbouwplaats: Achter
  • Gewicht (kg): 1,054
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsschijf 171174 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 171174
99,84 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Hardyschijf FEBI BILSTEIN 02562
  • Dikte [mm]: 28
  • Binnendiameter [mm]: 40
  • Diameter [mm]: 110
  • Steek wielbouten (mm): 78
  • Materiaal: Rubber
  • Aantal gaten: 6
  • Gewicht (kg): 0,34
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf 02562 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 02562
41,23 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsplaat MEYLE 314 152 2104/HD
  • Diameter [mm]: 132
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met montagemateriaal
  • Type askoppeling: Askoppelingsschijf
  • Aantal gaten: 6
  • Steek wielbouten (mm): 96
  • Hoeveelheid: Set
  • Versterkte uitvoering
  • aanvullende informatie: Quality
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsplaat 314 152 2104/HD goedkoop in originele kwaliteit
MEYLE | 314 152 2104/HD
97,14 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Askoppelingsschijf FEBI BILSTEIN 04435
  • Dikte [mm]: 30
  • Binnendiameter [mm]: 50
  • Diameter [mm]: 132
  • Steek wielbouten (mm): 96
  • Materiaal: Rubber
  • Aantal gaten: 6
  • Let op de serviceinformatie
  • Gewicht (kg): 0,49
  • Voor OE nummer: 26 11 7 511 454
  • Conditie:  Geheel nieuw
Askoppelingsschijf 04435 goedkoop in originele kwaliteit
FEBI BILSTEIN | 04435
56,31 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf
Hardyschijf RIDEX 1427J0029
  • Type askoppeling: Askoppelingsschijf
  • Aantal gaten: 6
  • Steek wielbouten (mm): 90
  • Dikte [mm]: 24
  • Binnendiameter [mm]: 41
  • Diameter [mm]: 129
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met montagemateriaal
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 10
  • Conditie:  Geheel nieuw
Hardyschijf 1427J0029 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1427J0029
32,64 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw