Autolampen voor jouw auto
Autolampen Voor Top automodellen
- Autolampen VOLKSWAGEN GOLF
- Autolampen BMW 3-serie
- Autolampen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Autolampen OPEL ASTRA
- Autolampen VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Autolampen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Autolampen MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Autolampen OPEL CORSA
- Autolampen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Autolampen BMW 1-serie
- Autolampen VOLKSWAGEN PASSAT
- Autolampen MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Autolampen SEAT IBIZA
- Autolampen SEAT LEON
- Autolampen AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Autolampen defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Goedkope verlichting in de auto: gloeilampen
Gloeilampen (ook wel "peertjes" genoemd) zijn verlichtingsmiddelen die overal in de wagen te vinden zijn. De klassieke vorm van een vacuümbuis met een gloeidraad wordt in toenemende mate door LED-onderdelen vervangen. Dit heeft een geldige reden, aangezien daarmee de veiligheid van de auto wordt verhoogd.
Zien en gezien worden
De lichten aan en in een auto vervullen twee grondfuncties: ze hebben een signaalwerking naar binnen en buiten of ze verbeteren de oriëntatie van de bestuurder en de passagiers. Tot de signaallampen behoren alle verlichtingen van het dashboard, de richtingaanwijzers en de achterlichten. Oriëntatieverlichting is het dimlicht, inclusief het grootlicht en de verlichting in het interieur. Daartoe behoort de klassieke lamp in het autodak. Bij veel auto's is tegenwoordig een verlichting van de voetenruimte, het handschoenkastje of de kofferruimte standaard.
Bouw van verlichting
Een licht in en aan de wagen bevindt zich steeds achter een afdekking en wordt met behulp van een houder op zijn plaats gehouden. Met de aansluiting aan een elektrische draad wordt de lamp van stroom voorzien. De stroomvoorziening wordt door automatische of handmatige schakelaars ingeschakeld of onderbroken.
Nadelen van de klassieke gloeilamp
De tot voor enkele jaren nog uitsluitend verkrijgbare gloeilamp bestaat uit een kleine vacuümbuis, die op een metalen sokkel is gemonteerd. In het binnenste van de buis wordt een gewonden, ultra-dunne wolframdraad verhit en zo tot gloeien gebracht. Daaraan ontleent de gloeilamp zijn naam. Het probleem is de beperkte levensduur van de vacuümbuis. Vooral exterieur werken vele schadelijke invloeden op de gloeilamp in: ze zijn aan voortdurende trillingen blootgesteld en moeten hoge temperatuurschommelingen doorstaan. Zodra echter het glas van de gloeilamp beschadigd is, dringt zuurstof binnen en de gloeidraad verbrandt meteen.
In elk opzicht beter: LED-lampen
Behalve voor het actieve dimlicht staat voor elke gloeilamp in en aan de auto een alternatief klaar: LED-lampen bezitten ten opzichte van gloeilampen veel voordelen. Bij de auto betreft dit met name de aanzienlijk verbeterde betrouwbaarheid. Een klassieke gloeilamp hielt het vroeger in een auto maximaal vijf jaar uit, meestal zelfs korter. Dit kan niet alleen tot gevaarlijke situaties leiden, wanneer bijvoorbeeld remlichten uitvallen. In veel landen staat op het rijden met een wagen met defecte verlichting een behoorlijke boete. Dit kan met de inzet van LED-lampen nagenoeg volledig worden uitgesloten. LED-lampen hebben bovendien een aanzienlijk geringer energieverbruik dan de klassieke gloeilampen. Dat betekent dat ze bij dezelfde verlichtingsprestatie veel minder restwarmte produceren. Daardoor kunnen LED-lampen duidelijk feller schijnen, dan hun voorgangers dat konden. Met name bij de dashboardverlichting kan een omschakeling op LED daarom "de nacht in dag veranderen." Voorzichtigheid is echter bij de buitenverlichting geboden: de ombouw naar LED is een constructieve verandering aan de auto, waarbij uitsluitend toegelaten verlichting mag worden gebruikt. In veel landen zijn veel fellere dagrijlichten toegelaten dan in de Benelux. Het gebruik van niet toegelaten LED als dagrijlicht kan daarom ook hier te lande gerechtelijke gevolgen hebben.
Uitstel van executie voor de gloeilamp: de koplamp
Bij de koplamp bestaat de keuze op dit moment nog uit twee systemen, die zich vooral op één punt onderscheiden: de prijs. Als alternatief voor de klassieke gloeilamp zijn tegenwoordig uitsluitend de extreem dure xenon-koplampen in de handel. LED-koplampen als vervangingsonderdeel voor gloeilampen zijn op dit moment nog niet verkrijgbaar. Zolang de LED-alternatieven nog niet helemaal standaard zijn, bestaat voor de voordelige en hoogpresterende H4-gloeilampen nog geen alternatief.
Omschakelen waar mogelijk, kwaliteit waar nodig
LED-verlichting is nog wat duurder dan de extreem voordelige gloeilampen voor de signalering of de interieurverlichting van de wagen. Toch is deze inmiddels zo goedkoop, dat de vervanging door LED-lampen een echte aanbeveling verdient. Koplamp-gloeilampen kunnen op dit moment in veel gevallen nog niet door LED-alternatieven worden vervangen. Daarom is de keuze voor een merkproducent zeer belangrijk, om altijd optimaal dimlicht aan de auto te hebben.