Bobine voor jouw auto
Bobine Voor Top automodellen
- Bobines VOLKSWAGEN GOLF
- Bobines BMW 3-serie
- Ontstekingsspoel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Bobines OPEL ASTRA
- Bobines VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Ontstekingsspoel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Bobines MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bobines OPEL CORSA
- Ontstekingsspoel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Bobines BMW 1-serie
- Bobines VOLKSWAGEN PASSAT
- Ontstekingsspoel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Bobines SEAT IBIZA
- Bobines SEAT LEON
- Ontstekingsspoel AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Bobine defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Betrouwbare verbranding met de bobine
De bobine is een klein en onopvallend onderdeel in de motorruimte. Hij is echter van groot belang voor het rijden: zonder bobine geen verbranding en geen draaiende motor.
Taak van een bobine
De bobine transformeert de 14,4 V spanning van de generator tot ontstekingsspanning die afhankelijk van auto tot 30.000 Volt kan bedragen. Deze hoge spanning is noodzakelijk om continu een krachtige ontstekingsvonk te laten ontstaan. De bobine is een eenvoudige technische constructie die het meestal ook heel lang uithoudt. Wanneer hij dan toch eens uitvalt, is hij met een paar handgrepen vervangen.
Constructie van de bobine
Een bobine bestaat uit een spanningsbestendige behuizing en een interne transformatorkern. De zwakke 12-Volt spanning stroomt van de generator naar de bobine en wordt daar via een koperen wikkeling in de gewenste spanning getransformeerd. Dat doet hij echter niet permanent, maar alleen precies dan wanneer de bougie stroom nodig heeft. De vierkante of cilindervormige bobine uit één stuk was voor lange tijd standaard. Hij werd bij ontstekingssystemen met onderbrekercontacten ingezet. Deze slijtagegevoelige ontsteking wordt echter in toenemende mate door contactloze ontstekingen vervangen. Dit had tevens zijn gevolgen voor het design van de bobines. In principe presteren de kamvormige bobines van contactloze ontstekingen even goed als de traditionele bobines.
Slijtage aan een bobine
Een bobine heeft geen bewegende onderdelen. De gebruikelijke slijtage treedt daarom aan deze modulen niet op. Ze hebben echter één vijand: vocht. Een bobine is meestal met zeer doorslagbestendige kunststof geïsoleerd. Deze kunststof wordt echter mettertijd broos. Dit is met het oog op de sterke temperatuurschommelingen en trillingen in de motorruimte niet te vermijden. De kleinste barsten in de behuizing laten al water in de bobine binnendringen. Dan kan het onderdeel snel uitvallen.
Defecte bobine vaststellen
Een sterk verouderde bobine kan breken. Dit defect doet zich echter zelden voor. De ontstekingstransformator valt meestal lang daarvoor al uit. Een van de eerste symptomen is dat de auto niet meer goed "trekt". Dit gebeurt omdat de cilinders niet langer voldoende van de noodzakelijke ontstekingsvonk worden voorzien. De auto accelereert heel onregelmatig en kan bij het rijden altijd weer enigszins stotteren. Uiterlijk dan zou naar de oorzaak moeten worden gezocht.
Een eenvoudige wijze om de ontsteking te checken, gaat als volgt:
Zet de auto in een donkere garage. Open de motorkap en laat de motor draaien. Wanneer flitsen in de motorruimte optreden, is er duidelijk sprake van lekstroom. Bij deze test moet u echter de veiligheid in het oog houden: nooit met de hand de beschadigde plekken aanraken zolang de motor draait. Bij een uitgeschakelde motor is de ontsteking ongevaarlijk. Tijdens het draaien loopt u echter het risico op uiterst pijnlijke stroomstoten! Overigens is deze test echter volkomen betrouwbaar. Komen de flitsen uit de bobine, is de boosdoener gevonden. Meestal zijn echter de bougiekabels voor de lekstroom verantwoordelijk. Het is daarom zinvol, bij een defecte bobine meteen de gehele ontsteking te vervangen. De kabels en bougies zijn heel goedkoop. Wanneer alles eenmaal vervangen is, maakt dit de auto op dit punt weer voor jaren betrouwbaar en duurzaam.Goedkoop naar een nieuwe bobine
Een bobine heeft u al voor ca. 25 EUR. Hoogwaardige ontstekingstransformatoren van merkfabrikanten zoals BOSCH of MAGNETI MARELLI zijn al voor 35 tot 50 EUR verkrijgbaar. Samen met nieuwe bougies en kabels kan de auto weer te allen tijde betrouwbaar starten en rijden. Tip: vervang of reinig ook alle massakabels aan de motor. Er zit er een aan de batterij, een aan de generator en ook de bobine is met de carrosserie verbonden. Aan de contacten vormt zich vaak een roestlaag die isolerend werkt. Hier kan grondig afschuren en vetten met poolvet de volledige ontstekingsfunctie herstellen.