Gaskabel voor jouw auto
Gaskabel Voor Top automodellen
- Gaskabel VOLKSWAGEN GOLF
- Gaskabel BMW 3-serie
- Gaskabel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Gaskabel OPEL ASTRA
- Gaskabel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Gaskabel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Gaskabel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gaskabel OPEL CORSA
- Gaskabel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Gaskabel BMW 1-serie
- Gaskabel VOLKSWAGEN PASSAT
- Gaskabel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Gaskabel SEAT IBIZA
- Gaskabel SEAT LEON
- Gaskabel AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Gaskabel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Optrekken met de gaskabel
De gaskabel is een eenvoudig onderdeel dat reeds sinds de uitvinding van de auto praktisch onveranderd wordt gebruikt. De gaskabel verbindt het gaspedaal met de toevoer van het lucht/benzinemengsel naar de verbrandingskamers in de cilinderkop. Vroeger was de gaskabel handmatig met de smoorklep van de valstroom-carburateur verbonden. Omwille van de verscherpte voorschriften voor uitstootreiniging werd de valstroom-carburateur door de injectiepomp vervangen. De verbinding tussen de voetbediening met het pedaal en de elektronische omzetting van de opdracht om de wagen te laten optrekken gebeurt echter nog altijd hoofdzakelijk via de gaskabel. Constructief gezien is de gaskabel een bowdenkabel waarvan er nog meer in de auto te vinden zijn.
Eenvoudige en vertrouwde constructie
Een gaskabel (bowdenkabel) bestaat uit een breekbestendige, meervoudig gewonden staalkabel die uit veel enkele staaldraden bestaat. De staalkabel loopt door een schacht. Deze bestaat uit een flexibele spiraalbuis met een kunststoffen mantel. Tussen de binnenwand van de flexibele buis en de staalkabel is grafiet of talkpoeder bij wijze van smering aangebracht. Aan de uiteinde van de staalkabel bevinden zich ogen of bouten waarmee de kabel aan zijn ankerpunten is bevestigd. Ze zijn dusdanig gebouwd dat de staalkabel strak en slap kan hangen. Het constructieve voordeel van de bowdenkabel is dat hij zich binnen een bepaald kader naar wens laat omleggen. De trekbeweging wordt in ieder geval betrouwbaar 1:1 overgebracht. Bij een bediening met de bowdenkabel hoort in ieder geval een terugtreksysteem. Dit zijn meestal spanveren. Bij de gaskabel kan deze terugtrekveer zich aan de pedaal zelf of aan de injectiepomp bevinden.
Defecten aan de gaskabel
De hoofdvijand van de bowdenkabel is binnendringend vocht. Wanneer eenmaal water tussen de flexibele buis en de staaldraad is binnengedrongen, begint de vernietigende corrosie en de ene staaldraad na de andere roest in korte tijd door. Dan scheurt de bowdenkabel en werkt niet meer. Dit is een tamelijk gevaarlijke situatie. De auto kan geen gas meer aannemen. Ook het geleidelijke verlies aan smeermiddel heeft dezelfde vernietigende werking op de staalkabel binnen in de bowdenkabel. Verkeerde montage door knikken of legging onder te kleine hoek zijn ook gevaarlijk voor dit onderdeel. Kapotte bowdenkabels kunnen niet worden gerepareerd en moete in principe worden vervangen.
Noodmaatregelen voor de gaskabel
Wordt bij het intrappen van het gaspedaal een weerstand vastgesteld, kan de bowdenkabel de oorzaak zijn. Trillingen bij het gasgeven zijn een verdere aanwijzing voor ongewenste wrijving tussen huls en staalkabel. Het slijten van de bowdenkabel is in dit geval nog slechts een kwestie van tijd. Interne corrosie kan de interne kabel bovendien laten zwellen, waardoor de kabel kan gaan klemmen. Dat is eveneens gevaarlijk voor het rijden. Hier kan kruipolie, bijvoorbeeld WD-40 de interne smering weer zodanig herstellen, dat de wagen nog tot de dichtstbijzijnde garage kan worden gereden. Echter wanneer het gaspedaal na deze behandeling weer naar behoren functioneert, mag met de vervanging niet worden gewacht. Kruipolie is eigenlijk voor de smering van een gaskabel niet geschikt. Op de middellange duur verhardt het en benadeelt zo de glijding van de interne kabel. Gelukkig zijn bowdenkabels heel voordelig en snel vervangen. Valt de gaskabel echter uit, moeten ook alle andere bowdenkabels in de wagen worden onderzocht.
Ander gebruik van bowdenkabels in de auto
Behalve de gaskabel beschikken tenminste de koppeling en de handrem ook over een bowdenkabel. Omdat alle componenten van de wagen gelijktijdig verouderen, is het uitvallen van een van deze kabels waarschijnlijk, wanneer de gaskabel het laat afweten. Een plotseling scheurende koppelingskabel is voor de rijveiligheid net zo fataal als een klemmende gaskabel. Moet de gaskabel worden vervangen, is minstens de vervanging van de koppelingskabel tevens aangeraden. Omdat de handremkabel echter bijzonder makkelijk te vervangen en ook nog eens een keer niet duur is, zou ook deze kabel bij onderhoud van de trekkabels in de wagen moeten worden vervangen.
Hoogwaardige gaskabel (bowdenkabel) van de merkleverancier
Een gaskabel ziet u zijn kwaliteit niet af. Technisch gezien zijn bowdenkabels zeer wijd verbreid. Een bruikbare kwaliteit van een merkproducent heeft echter zijn prijs. Met ca. 17 euro voor een product van de gevestigde producent ATE is de vervanging echter voor elk budget uitvoerbaar. Hier voor kwaliteit kiezen garandeert de maximale rijveiligheid.