Brandstofdrukregelaar voor jouw auto
Brandstof-regelaar Voor Top automodellen
- Brandstofregelaar VOLKSWAGEN GOLF
- Brandstofregelaar BMW 3-serie
- Brandstof-drukregelaar VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Brandstofregelaar OPEL ASTRA
- Brandstofregelaar VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Brandstof-drukregelaar FORD FOCUS
- AUDI A4
- Brandstofregelaar OPEL CORSA
- Brandstofregelaar MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Brandstof-drukregelaar AUDI A3
- FORD FIESTA
- Brandstofregelaar BMW 1-serie
- Brandstofregelaar VOLKSWAGEN PASSAT
- Brandstof-drukregelaar RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Brandstofregelaar SEAT IBIZA
- Brandstofregelaar SEAT LEON
- Brandstof-drukregelaar TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Brandstofdrukregelaar defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De benzinedruk constant houden met de brandstofdrukregelaar
De brandstofdrukregelaar is een eenvoudig mechanisch onderdeel dat voor de voorziening van brandstof mede verantwoordelijk is. De drukregelaar zorgt ervoor dat de interne druk in de brandstofleiding steeds constant blijft. Hiermee draagt dit onderdeel tot een rustig draaien van de motor en een laag brandstofverbruik bij.
Mechanisch en betrouwbaar
De werkwijze van een mechanische drukregelaar is zo eenvoudig als het maar kan: de brandstofstroom wordt via een membraan geleid, dat met een veer gelagerd is. De normale interne druk houdt de veer in een ideale stand. Daalt de druk, sluit het membraan zich enigszins, hetgeen drukverhogend werkt. Stijgt de druk, wijkt de veer enigszins, zodat de druk zich weer automatisch reguleert. Deze uiterst simpele constructie overtuigt al jarenlang door zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid. Niettemin is dit een mechanisch belast onderdeel met heel natuurlijke slijtagegrenzen.
Elektronisch en efficiënt
Bij modernere auto's wordt de drukregelaar via de regeleenheid geregeld. Daarvoor bezit hij een elektrische verbinding. In plaats van een terugstelveer wordt de drukregelaar met een magneetklep aangestuurd. Dit is veel nauwkeuriger, betrouwbaarder en efficiënter in verbruik. Niettemin zijn de elektromechanische drukregelaars ook wat duurder dan de traditionele, puur mechanische onderdelen. Elektronische drukregelaars worden met name bij dieselauto's geïnstalleerd.
Positie en werking van de brandstofdrukregelaar
De drukregelaar zit in het motorblok net vóór de injectie. Het kan van wagen, type en bouwreeks afhangen of de drukregelaar ergens anders zit. Om hem te vinden, moet u een benzineleiding vanaf de tank volgen. De drukregelaar is makkelijk te herkennen: het is een kleine, ronde doos waarin een benzineleiding loopt en een tweede er weer uit. In plaats van deze constructie is er ook een drukregelaar met maar één aansluiting. Hierbij is het onderdeel via een T-stuk met de benzineleiding verbonden. De regelaar zit meestal met een klem, borgring of een eenvoudige schroef aan het motorblok of de carrosserie vast.
Defecten van de brandstofdrukregelaar
De drukregelaar is een met veer gelagerd membraan in een behuizing van drukgiet-aluminium waar benzine doorheen stroomt. Typische defecten van de drukregelaar zijn:
- - scheuren in het membraan
- - gebroken veer
- - lekkende behuizing
- - verstoppingen door vervuilde brandstof
Het enige, dat aan een drukregelaar kan worden gerepareerd, is een beschadigde dichtingsring of een vervuiling. Wanneer door een beschadigde benzinefilter of andere invloeden de regelaar te vervuild is geraakt, kan het tot een verstopping komen. In dit geval kan de regelaar worden gedemonteerd en is hij met remmenreiniger weer aan de praat te krijgen. Vaak zijn de deeltjes die de storing veroorzaken, niet meer te verwijderen. Gelukkig is de vervanging van een defecte drukregelaar heel eenvoudig. Bij deze drukregelaars moet er echter op worden gelet, dat eventueel de brandstofleiding moet worden ontlucht.
Soorten brandstofdrukregelaars
Behalve de mechanische en elektronische drukregelaars biedt de accessoirehandel nog andere variaties van dit onderdeel aan. Daartoe behoren:
- - instelbare brandstofdrukregelaars
- - instelbare drukregelaars met ingebouwde manometer
Beide varianten zijn met name in de prestatiesport heel belangrijk. Ook in de tuningscene zijn ze heel populair omdat alleen een exact afgestelde motor een onberispelijke performance belooft. Hier zijn de instelbare brandstofdrukregelaars met geïntegreerde manometer bijzonder comfortabel: daarop kan de actuele druk permanent worden afgelezen en tijdens het instellen worden gecontroleerd. Voor normale reparaties zijn deze varianten echter meestal niet noodzakelijk.
Kosten voor een nieuwe brandstofdrukregelaar
De goedkoopste varianten beginnen bij ca. 10 euro. Afhankelijk van autotype en kwaliteit van het onderdeel kan de prijs tevens meer dan 50 euro bedragen. In de drukregelaar is een aantal fijnmechanische onderdelen ingebouwd, voor de productie waarvan een hoop ervaring nodig is. Wij bevelen daarom altijd het gebruik van originele onderdelen aan. Met name bij dergelijke filigrane, doch zeer belangrijke onderdelen als de brandstofdrukregelaar valt minderwaardige kwaliteit snel en onaangenaam op. De wagen kan ondanks het nieuwe onderdeel zijn volledige vermogen niet ontplooien en zorgt door een onrustig draaien van de motor voor hardnekkige problemen.
Brandstofdrukregelaar aanschaffen bij auto-onderelenexpert
Bij auto-onderdelenexpert.nl krijgt u altijd originele vervangingsonderdelen aan de beste prijs. Door aankoop van grote bestanden kunnen wij bijzonder gunstige prijzen berekenen. Dit prijsvoordeel geven wij graag aan onze klanten door. Zo verkrijgt u bij ons kwaliteits-drukregelaars van BOSCH, PIERBURG of ATE al vanaf ca. 10 euro. Voor dergelijke prijzen is geen reparatiepoging aan de defecte brandstofdrukregelaar de moeite waard.