Brandstofpomp relais voor jouw auto
Relais, brandstofpomp Voor Top automodellen
- Relais, brandstofpomp VOLKSWAGEN GOLF
- Relais, brandstofpomp BMW 3-serie
- Brandstofpomp relais VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Relais, brandstofpomp OPEL ASTRA
- Relais, brandstofpomp VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Brandstofpomp relais FORD FOCUS
- AUDI A4
- Relais, brandstofpomp OPEL CORSA
- Relais, brandstofpomp MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Brandstofpomp relais AUDI A3
- FORD FIESTA
- Relais, brandstofpomp BMW 1-serie
- Relais, brandstofpomp VOLKSWAGEN PASSAT
- Brandstofpomp relais RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Relais, brandstofpomp SEAT IBIZA
- Relais, brandstofpomp SEAT LEON
- Brandstofpomp relais TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Brandstofpomp relais defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zodat het ontbrandt, wanneer het vonkt: het brandstofpomprelais
Het brandstofpomprelais is een klein elektronisch component, dat tot de brandstofvoorziening in de auto behoort. Het zorgt ervoor, dat de pomp exact op het juiste moment de benodigde hoeveelheid benzine door de injectiesproeier perst. Het relais van de brandstofpomp is zeer duurzaam, doch kan in geval van defect zeer snel worden vervangen.
Werking van een relais
Een relais is een elektrisch aangedreven schakelaar. Het wordt door een stroomimpuls aangestuurd. Zo kan door een zwakke stroomstoot een stroomkring worden gesloten, waarlangs een aanzienlijk hogere stroom loopt. Een veelvuldige toepassing van een relais is daarom een veilige handhaving van hoge spanning. Een door een elektrische impuls aangestuurde schakelaar laat zich bovendien zeer nauwkeurig aansturen. Dat maakt hem voor autonome systemen, zoals bijvoorbeeld de motor van een auto, heel praktisch. Met behulp van een regeleenheid en diverse sensoren kan het relais de brandstofpomp exact aansturen. Zo wordt de performance van de motor en zijn efficiëntie geoptimaliseerd. Essentiële gegevens voor de aansturing van de brandstofpomp zijn bijvoorbeeld de aangezogen luchtmassa, de hoek van de krukas, de verlangde prestatie of de impuls van de bobine. De regeleenheid berekent heel nauwkeurig en in milliseconden op elk tijdstip precies de benodigde hoeveelheid brandstof uit en zet de overeenkomstige processen in werking.
Constructie van een brandstofpomprelais
Het relais van een brandstofpomp is een elektromechanisch onderdeel. Hij bestaat in essentie uit een elektromagneet die een interne stift beweegt. Door de stroomimpuls wordt de spoel van de elektromagneet geactiveerd, waardoor een magnetisch veld wordt opgebouwd. Dit zet de stift in beweging en trekt hem in een gewenste richting. De stift sluit op zijn beurt weer een contact zodat de noodzakelijke werkingsstroom naar de brandstofpomp wordt geleid. Het relais van de brandstofpomp is heel makkelijk te vinden en te identificeren: het bevindt zich aan de zekeringskast, waar de platte zekeringen de afzonderlijke stroomkringen van het elektrische systeem in de auto beveiligen. Het relais is een kleine dobbelsteen. Hij heeft een kap van kunststof. Meestal is het brandstofpomprelais zwart, al zijn ook andere kleuren mogelijk. Het relais zit eenvoudig op het contactbord gestoken en kan er met de hand worden afgetrokken.
Defecten van een brandstofpomprelais
Een defect relais van de brandstofpomp is snel merkbaar: de motor valt uit en kan niet meer worden gestart. Dat is tijdens het rijden bijzonder onaangenaam. Met een beetje geluk kan men hier zichzelf behelpen. Om het defect exacter te identificeren, moet de werking van de bougie worden gecontroleerd. Daarvoor demonteert u een bougie en verbindt de schroefdraad met de massa van de wagen. Daarvoor is het voldoende, de bougie met de fitting het motorblok of de negatieve pool van de batterij te raken. Het is echter aan te bevelen, dit niet met de hand te proberen omdat de ontstekingskabel onder hoge spanning staat. Een verbinding met plakband of metaaldraad is hier de veilige variatie. Een tip hierbij: in de verbandkist bevinden zich pleisters die hierbij kunnen helpen. Wanneer de bougie een eenduidig zichtbare ontstekingsvonk afgeeft, maar de motor niet aanslaat, is een defect relais heel waarschijnlijk. U verhindert deze panne echter wanneer u het relais van de brandstofpomp regelmatig, bijvoorbeeld elke drie jaar, vervangt. Omdat het een eenvoudig te vervangen en zeer goedkoop onderdeel is, kunt u door vervanging uit voorzorg de goede werking van de wagen heel makkelijk optimaliseren.
Reparatie van het brandstofpomprelais
Het relais van de brandstofpomp kan makkelijk worden gedemonteerd. Wanneer nu de kap eraf wordt gehaald, kunt u de werking van de magneetschakelaar controleren. Een zichtbare vervuiling van de contacten kan het defect al hebben veroorzaakt. De contactvoetjes van het relais kunnen ook verroest zijn. Dit is aan een zwarte of groene kleuring zichtbaar. Reiniging van de contacten, desnoods met een beetje benzine uit de brandstofleiding, kan bij wijze van hulp bij autopech al voldoende zijn. Het relais moet dan niettemin zo snel mogelijk worden vervangen.
Brandstofpomprelais bij auto-onderdelenexpert kopen
Wij van auto-onderdelenexpert.nl kunnen door aankoop van grote partijen bijzonder goede prijzen met de fabrikanten regelen. De daardoor ontstane prijsvoordelen geven wij aan onze klanten door. Daarom kunnen wij de relais al vanaf 10 euro aanbieden. Deze prijzen gaan echter niet op kosten van de kwaliteit: wij beschouwen onszelf als handelaren van originele onderdelen, voor wie enkel merkkwaliteit in aanmerking komt. Koop daarom uw nieuw brandstofpomprelais van Bosch, FEBI BILSTEIN, Vemo of SWAG bij ons en profiteer van onze service en ons prijsvoordeel.