Buitenspiegelglas (spiegelglas) Voor Top automodellen
- Buitenspiegelglas VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Buitenspiegelglas OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Buitenspiegelglas OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Buitenspiegelglas FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Buitenspiegelglas RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Gasveer achterklep
(10000 artikelen)
Buitenspiegel
(10000 artikelen)
Deurvergrendeling & сontactslot
(8537 artikelen)
Deurklinken
(9181 artikelen)
Bumper grill
(10000 artikelen)
Brandstofdop (tankdop)
(753 artikelen)Buitenspiegelglas (spiegelglas) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Meer high-tech dan gedacht: het spiegelglas in de auto
Achteruitkijkspiegels zijn eenvoudige en betrouwbare modules, die het rangeren de oriëntatie met een wagen aanzienlijk eenvoudiger maken. Een achteruitkijkspiegel is verplicht en kan door het juiste gebruik een autobestuurder ook bij de meest precaire rijsituaties helpen. Moderne binnen- en buitenspiegels zijn inmiddels voorzien van tal van extra functies.
Dubbel is beter
In de 1980er jaren was het een hoogst merkwaardige mode om auto's standaard van slechts één achteruitkijkspiegel te voorzien. Een tweede spiegel aan de bijrijderskant kostte extra. Dit gold zelfs voor luxe-klasse wagens en dure sportwagens. Aan deze merkwaardige gril van autofabrikanten, die auto's een assymetrisch uiterlijk verleende, raakte echter al snel weer uit de mode. Tegenwoordig zijn nieuw wagens principieel van twee buitenspiegels plus één binnenspiegel uitgerust. Dat is ook goed zo, omdat veilig achteruitrijden zonder volledige uitrusting met achteruitkijkspiegels nauwelijks mogelijk is. Dit geldt ook dan, wanneer de auto over parkeersensoren beschikt.
Maximale comfort en veiligheid
Het spiegelglas van een buitenspiegel zit tegenwoordig in een massieven kunststoffen behuizing. Dat buitenspiegels vanuit het interieur kunnen worden ingesteld, is tevens tegenwoordig zelfs bij de goedkoopste auto's vanzelfsprekend. Weliswaar zijn er nog fabrikanten, die de voorkeur geven aan mechanische oplossingen boven elektrische afstelling. Niettemin is afstelling van buitenspiegels nu aan nieuwe wagens standaard. Dat is ook goed zo: met name bij heel erg nauwe passages is het van voordeel dat de spiegel exact volgens de gevaarlijke botsingspunten kunnen worden afgesteld. Het achterwaarts inparkeren is bij de vandaag de dag veel te nauwe parkeergarages zonder een bepaalde instelling van de spiegel nauwelijks mogelijk.
Buitenspiegel met een extra
De buitenspiegels zijn tegenwoordig tot zeer complexe modules met meerdere functies uitgegroeid. Zo is bij veel auto's niet alleen een motor voor de afstelling in de buitenspiegel geïntegreerd. Ook middenklasse-auto's zijn tegenwoordig met richtingaanwijzers in de spiegelbehuizing verkrijgbaar. Bovendien bouwen veel fabrikanten temperatuursensoren in de buitenspiegel. In ieder geval is het verwarmbare spiegelglas tenminste op de bestellijst te zien. Dat maakt de module van de buitenspiegel erg duur. Een spiegelglas van een buitenspiegel heeft bovendien een licht vergrotende werking. Hoogwaardige spiegelglazen beschikken bovendien over een dode-hoekspiegel en een kleuring die een lichte restlichtversterking kan veroorzaken.
Snel beschadigd, snel gerepareerd
Buitenspiegels hebben nu alle een passieve, maar inmiddels ook vaak een actieve inklapfunctie. Alhoewel de behuizingen van de buitenspiegels er tamelijk massief uitzien, laten ze zich ver inklappen. Dat kan bij een nauwe passage van voordeel zijn. De voornamelijke reden is echter, dat achteruitkijkspiegels kunnen inklappen wanneer twee auto's te dicht aan elkaar voorbij rijden. Daarbij lopen de behuizingen vaak krassen op. Beschadiging van de deur wordt echter vermeden. Hetgeen wel schade kan oplopen, is het spiegelglas. Dat is echter niet meer heel duur.
Waarom verwarmbare spiegelgazen?
Verwarmbaar spiegelglas heeft het voordeel dat het bij het dichtvriezen snel weer ijsvrij kan worden gemaakt. De daarvoor vereiste techniek is heel eenvoudig: een vlechtwerk uit verhittingsdraden is achter het eigenlijke glas van de spiegel geplakt. Glas en hittekabel zijn met een kunststoffen fitting bekleed waarmee de module heel eenvoudig in de daarvoor voorziene houder in de spiegel kan worden ingebouwd. Voor demontage en montage van spiegelglazen is daarom meestal geen gereedschap nodig. Meestal is een lange en brede schroevendraaier voldoende, om het glas uit zijn verankering te wippen. Bij de verwarmbare variant worden de elektrische contacten bij montage meestal automatisch gesloten.
Kwaliteit met langdurige werking
Minderwaardige spiegelglazen lijden vaak aan roestproblemen. Hun opgedampte laag bestaat uit ijzerhoudend materiaal. Omdat deze steeds aan het weer is blootgesteld, kan het zich mettertijd dof worden en bruin verkleuren. Wij bieden in onze shop enkel hoogwaardige merkspiegelglazen van OEM-kwaliteit aan. Vooral verwarmbare spiegelglazen kunnen, wanneer zij van een goedkope fabrikant stammen, het na korte tijd alweer laten afweten. Wij geven op onze spiegelglazen de volle garantie, dat u met uw wagen ook veilig door de volgende winter komt.
Een vervanging van de spiegelglazen aan de buitenspiegels is tevens een snelle en goedkope manier om het uiterlijk van uw auto op te waarderen. Een in frisse glans stralende spiegel ziet er aanzienlijk deftiger uit dan gebarsten, dof glas in een bekraste behuizing. De prijzen voor hoogwaardige, verwarmbare spiegelglazen beginnen bij ca. 20 euro.