Bumper voor jouw auto
Bumper, onderdelen Voor Top automodellen
- Achterbumper en voorbumper VOLKSWAGEN GOLF
- Achterbumper en voorbumper BMW 3-serie
- Bumpers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Achterbumper en voorbumper OPEL ASTRA
- Achterbumper en voorbumper VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Bumpers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Achterbumper en voorbumper MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Achterbumper en voorbumper OPEL CORSA
- Bumpers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Achterbumper en voorbumper BMW 1-serie
- Achterbumper en voorbumper VOLKSWAGEN PASSAT
- Bumpers MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Achterbumper en voorbumper SEAT IBIZA
- Achterbumper en voorbumper SEAT LEON
- Bumpers AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Bumper defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Uiterlijk, aerodynamica en bescherming: de bumper
Vanaf het begin was de bumper vast onderdeel van de autoconstructie. Zijn oorspronkelijke taak was de bescherming van het chassis tegen lichte schokken. Vandaag de dag heeft de bumper meerdere taken, terwijl hij zijn oorspronkelijke functie enigszins is kwijtgeraakt.
Stierenschuiver, hondejager – het begin van de bumper
De bumper is een dwars op de rijrichting gemonteerde stang aan de voor- en achterkant van de auto. Tot in de 90er jaren betrof het daadwerkelijk een gemonteerd onderdeel van geperst metaal dat met vier schroeven simpelweg aan het frame van de auto was bevestigd. Zijn taak bestond er uitsluitend in, bij lichte botsingen met eventuele hindernissen de schade op van de wagen tot een minimum te beperken. Landbouwvoertuigen werden met bijzonder massieve bumpers, de zogenaamde bull-bars uitgerust. Deze waren met name voor het uit de weg schuiven van koeien bedoeld voor het geval dat een rund op de landweg zou gaan liggen en niet van wijken wilde weten. In de 70er jaren gold in de USA enige tijd de regel dat een auto in principe een botsing bij een snelheid van 5 km/u onbeschadigd moest doorstaan. Het resultaat kan als het summum van de bumperontwikkeling worden gezien: massieve stootelementen die met even massieve veringsmechanismen werden gestut, kwamen in zwang. Vooral bij sportwagens en sportcoupés was dit allesbehalve bevorderlijk voor het design: een Lamborghini verloor met het massieve blok aan zijn voorkant veel van zijn elegante voorkomen. Bij de Mercedes SL werd de voorste bumper een ware treeplank. Porsche poogde bij zijn 911 door zijdelingse vouwbalgen de bumper een zeker mate van high-tech-uitstraling te geven. De gehele auto-industrie kwam in opstand tegen deze regel zodat hij na een aantal jaren weer werd ingetrokken.
Aerodynamica, technologiedrager en design
Tegenwoordig presenteren bumpers zich in de omgekeerde zin. Ze zijn weliswaar nog altijd de onderdelen aan de voorste en achterste uiteinden van de auto. Niettemin zijn ze tegenwoordig kwetsbaarder – en duurder dan ooit tevoren. In hun originele eigenschap zijn ze daarom nauwelijks nog bruikbaar. Zelfs de kleinste stootjes laten aan de bumpers van vandaag hun sporen na. Dit geldt met name wanneer de bumpers in de kleur van de auto gelakt zijn. Deze onderdelen zijn nu grote kunststoffen blokken, speciaal voor elk autotype afzonderlijk vervaardigd. Dit maakt hun vervanging een tamelijk dure aangelegenheid. Kunststof heeft echter t.o.v. de vroeger gebruikte onderdelen van staal een aantal voordelen: het is aanzienlijk lichter en laat zich goedkoper individueel vormgeven. De bumper van vandaag is daarom eerder een carrrosserieonderdeel dat de luchtweerstand en het design van de auto ondersteunt. Daarbovenop is de bumper van tegenwoordig een echte technologiedrager. Behalve de verschillende soorten verlichting aan de voorkant zoals:
- koplampen
- bochtlicht
- richtingaanwijzer
- dagrijlicht
- mistlampen
zijn in de voorste bumpers ook sensoren aangebracht. Naast de temperatuur- en regensensoren zijn bij nieuwe auto's vooral afstandssensoren te vinden. Het idee, hiermee botsingen op voorhand te vermijden in plaats van ze zo schadeloos mogelijk te laten plaatsvinden, moet zeker als technische vooruitgang worden beschouwd.
Reparatie van bumpers
Bumpers zijn ook vandaag nog zodanig vormgegeven dat ze zonder al te veel moeite kunnen worden gedemonteerd. Een defect aan de bumper treedt eigenlijk alleen maar op wanneer er zich een botsing heeft voorgedaan. Niettemin moet rekening gehouden worden met de geïnstalleerde technologie aan de bumper. Behalve de eerder genoemde componenten bevinden zich aan voor- en achterkant ook de activeringssensoren voor de airbags. Daarom moet de reparatiehandleiding van de fabrikant heel nauwgezet worden gevolgd wanneer u geen dure volgschade veroorzaken wilt. De aanschaf van nieuwe bumpers kan een behoorlijk dure grap worden. Daarom is het zinvol, het aanwezige onderdeel te repareren. Zolang de bumper niet compleet door midden is gebroken of verbrijzeld, kan hij meestal met de passende reparatiekit, bestaand uit epoxyhars en glasvezelmatten, weer gebruiksklaar worden gemaakt. Daar hoort tegenwoordig ook altijd het overlakken van de bumper bij. Dit maakt de reparatie van beschadigde bumper wel duur.