Cardanas voor jouw auto
Cardan Voor Top automodellen
- Cardan VOLKSWAGEN GOLF
- Cardan BMW 3-serie
- Cardanas VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Cardan OPEL ASTRA
- Cardan VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Cardanas FORD FOCUS
- AUDI A4
- Cardan MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Cardan OPEL CORSA
- Cardanas AUDI A3
- FORD FIESTA
- Cardan BMW 1-serie
- Cardan VOLKSWAGEN PASSAT
- Cardanas MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Cardan SEAT IBIZA
- Cardan SEAT LEON
- Cardanas AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Cardanas defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Drijft de achterwielen aan: de cardanas
De cardanas is een belangrijk onderdeel van auto's met vierwiel- en achterwielaandrijving. Hij brengt het koppel van de motor aan de achterwielen over. Defecten zijn relatief makkelijk te repareren. De cardanas heet ook wel tussenas omwille van de verbinding die hij legt tussen twee elementen d.m.v. kruiskoppelingen.
Aandrijving van de achterwielen
Omwille van praktische alsmede historische redenen zit bij de meeste wagens de motor voorin. Hij kan niettemin door achterwielen worden aangedreven. Dit heeft een aantal voordelen:
- sportievere rijstijl dankzij de merkbare kickdown
- eenvoudigere constructie: geen noodzaak tot integratie van de aandrijving met het stuurhuis
- voordelen bij het rechtuit rijden
- ideale gewichtsverdeling in geval van transaxle-constructie
Bij de transaxle-constructie is de handgeschakelde of automatische transmissie ook achterin geïnstalleerd. Dit veroorzaakt een betere gewichtsverdeling van de auto. Voor- en achterkant dragen dezelfde last, hetgeen een positief effect op de rijdynamiek heeft. Achterwielaandrijving heeft ook nadelen: met name op gladde wegen neigt hij naar slingeren. In principe loopt de route van het koppel van de motor naar de achteras via de cardanas.
Constructie en functie van de cardanas
De cardanas verbindt de motor met de achteras. Het koppel wordt in de motor gegenereerd en overgebracht aan de differentieel op de achteras. Omdat de achteras van vering is voorzien, moet de cardanas in staat zijn de op- en neerbewegingen op te nemen en te compenseren. Daarom heeft het een zogenaamde kruiskoppeling in het midden. Deze koppeling is feitelijk een klein kruis met vier armen van dezelfde lengte. Deze armen zijn afgerond en omgeven door een naaldlager, waardoor de cardankoppeling de roterende cardanas kan afveren. Aan de verbindingspunten van de aandrijving is de cardanas voorzien van vertanding. Dit is met de motoraandrijving en de differentieel via een flensplaat verbonden.
Defecten van de cardanas
De cardanas is een uiterst robuust onderdeel met een lange levensduur. Het heeft twee kleinere slijtagepunten die eenvoudig kunnen worden gerepareerd. Aan de motorzijde is de cardanas voorzien van een zogenaamde hardyschijf. Dit is een dikke, rubberen schijf die het veranderende koppel van de motor dempt. Wanneer de schijf mettertijd poreus en hard wordt, kan hij zijn dempingsfunctie niet langer adequaat vervullen. Dit merkt de bestuurder wanneer hij schakelt. In het ergste geval kan de hardyschijf van de cardanas afbreken, hetgeen de auto tot staan brengt. De lagers van de kruiskoppelingen hebben een beperkte levensduur. Omwille van ruimte en gewicht zijn ze als naaldlagers gebouwd. Hun vervanging gaat gepaard met het uitbouwen van de gehele cardanas. Dit is niet zo problematisch als u wel denkt. De bestuurder merkt de kapotte lagers op door de luide piep- en klopgeluiden. Vooral wanneer de lagers veel speling hebben, zijn de klopgeluiden van de as niet te missen.
Reparatie van de cardanas
Voor reparatie moet de cardanas worden gedemonteerd. Hiervoor worden de flensplaten op de differentieel en de motor of versnellingsbak losgeschroefd en naar achteren getrokken. Wees voorzichtig: begin met het aftappen van de olie bij beide punten om te voorkomen dat het in de garage een vieze boel wordt. Dit is een goed moment voor verversing van de versnellingsbakolie voor differentieel en aandrijving. Eenmaal verwijderd, kan de cardanas makkelijk uit elkaar worden gehaald. Hij moet op haarscheuren worden gecheckt, met name bij de kruiskoppeling. Dit defect treedt slechts zelden op maar kan wel eens voorkomen. Normaal gezien is de vervanging van de hardyschijf en het koppelingslager voldoende onderhoud. Lagers worden voorafgaand aan montage grondig gesmeerd. Bij het monteren en installeren van de as moeten de voorgeschreven aanhaalmomenten worden gebruikt. Anders kunnen de bouten loskomen of de as kan het al gauw weer laten afweten. Wanneer de flensplaat wordt geïnstalleerd worden alle pakkingen vervangen en verse olie toegevoegd. Nu heeft u een schoon onderouden cardanas, gereed voor duizenden kilometers dienst.
Kosten voor een cardanas
De cardanas zelf gaat bijna nooit kapot zodat vervanging nodig is. Zijn reparatie vereist behalve vervanging van de koppelingslagers, vernieuwing van beide lagers die de cardanas aan de onderplaat bevestigen. Een reparatiekit is heel goedkoop: met prijzen beginnend bij 150 EUR kunt u uw cardanas volledig repareren.