Carrosserie-vervangingsonderdelen voor uw auto
Plaatwerk voor alle automodellen
Carrosserie - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging
De carrosserie omvat alle metalen en kunststoffen onderdelen die het uiterlijk van de auto vormgeven. Hiertoe behoren beweeglijk en vast gemonteerde onderdelen.
Opbouw van een carrosserie
Een carrosserie bestaat uit vier componenten. De ruwe carrosserie is een blok uit één stuk van gelaste onderdelen. Het is de kern van de wagen, waaraan alle andere onderdelen met klinknagels, beugels of schroeven worden bevestigd. De aan de ruwe carrosserie bevestigde vervangbare onderdelen zijn de secundaire componenten. Dit zijn het voorste spatbord en de bumpers. Deze kunnen bij beschadiging door roest of een ongeval eenvoudig verwijderd en door een nieuw onderdeel vervangen worden. Ze hebben geen dragende functie maar dienen ter geleiding van de rijwind en ter vormgeving. De derde groep componenten van een carrosserie zijn de beweegbare delen. Dat zijn de deuren, motorkap, achterklep, klep van de benzinetank en eventueel een schuifdak of een neerklapbaar vouwdak. Ook deze onderdelen zijn bij beschadiging makkelijk te vervangen. Behalve de motorkap en de klep van de benzinetank zijn de bewegende carrosserieonderdelen met veel elektronica uitgerust, als ook van inwaarts gerichte elementen van de aankleding. Wanneer deze door een nieuw onderdeel worden vervangen, is vaak een omslachtige af- en opbouw van de onderdelen van het ene carrosserieonderdeel na het andere noodzakelijk. De vierde groep omvat alle aangebouwde onderdelen zoals sierstrips, emblemen, bekledingsmateriaal e.d. Hun vervanging is meestal zeer eenvoudig en kan een auto aanzienlijk opwaarderen, wanneer deze aanbouw-onderdelen zich in onberispelijke staat bevinden.
Slijtage van carrosserieonderdelen
De carrosserie van een wagen bestaat vooral uit staalplaat en zijn voornaamste vijand ist roest. Met maatregelen vooraf zoals bescherming van de carrosseriebodem, verzegeling van holle ruimtes of verzinking van het metaal wordt voortijdige roest vertraagd. Alleszins heeft men kunnen vaststellen dat ook volledig verzinkte auto’s zeer snel kunnen roesten wanneer bepaalde onfortuinlijke omstandigheden zich gelijktijdig voordoen. Om voortschrijdende roest van de wagen te verhinderen, moet elke roestplek, hoe klein dan ook, direct worden verwijderd. Er bestaan zowel algemene als ook merkspecifieke zwakke plekken, waar op roestvorming kan worden gerekend. Aan de ruwe carrosserie zijn de achterste wielkasten een vaak door roest getroffen plek. Door het wiel opgespatte deeltjes beschadigen gaandeweg de beschermingslakverzegeling aan de onderkant van de wielkast, waarna eerst vocht en later roest kan binnendringen. Wordt deze tijdig opgemerkt, kan door het afslijpen van de roestplek en een nieuwe verzegeling van de wielkast de uitbreiding van corrosie worden verhinderd. Nog een zwak punt bij veel auto’s is de carrosseriebodem. Vooral de side skirts zijn vaak aan roestvorming onderhevig. Dit gebeurt vaak om de zelfde reden als bij de wielkasten. Vaak is echter ontbrekende voorzorg in de fabriek een bijkomende oorzaak: de side skirts zijn holle ruimten, waaruit binnengedrongen water niet zo makkelijk meer kan uittreden. Dan heeft het alle tijd, roestvorming katalytisch te bespoedigen. Wordt aan de side skirts roestvorming vastgesteld, helpt meestal enkel verwijdering van de getroffen plek en het lassen van een vervangingsplaat. Sterke roestvorming vormt een reden voor apk-afkeuring. Ook deuren en voorste spatborden kunnen roesten. Hier wordt echter meestal het gehele onderdeel vervangen in plaats van een reparatiepoging door lassen en kitten te ondernemen. Een lakkering van het onderdeel in de betreffende autokleur is echter onvermijdelijk omdat anders de waarde van de auto aanzienlijk daalt. Bumpers bestaan hoofdzakelijk uit kunststof. Ze laten zich in de regel door het losdraaien van een paar schroeven demonteren en door een nieuw onderdeel vervangen. Gaat het om een in serie geproduceerd model, is de aanschaf van bumpers meestal relatief voordelig. Hoogwaardige sportcoupés kunnen echter zeer duur bij de aanschaf van vervangingsonderdelen worden. Daarom bestaan er tegenwoordig ook voor kunstoffen bumpers reparatiekits, waarmee scheuren kunnen worden gecorrigeerd en gerepareerd. Op Auto-onderdelenexpert.nl worden tal van middelen aangeboden waarmee de carrosserie van een auto onderhouden en verbeterd kan worden. De keuze omvat polijstmiddelen en lakreinigers, speciale autoshampoos en middelen voor aluminium onderdelen. Deuren, spatborden en bumpers moeten in de vervangingsonderdelenhandel worden aangeschaft. Regelmatig zijn in de online catalogus zeer geschikte alternatieven te vinden voor dure originele vervangingsonderdelen. Daarmee zijn beschadigingen aan auto’s met weinig geld te verhelpen.