Carterpan pakking voor jouw auto

Carterpan pakking Voor Top automodellen
- Carterpan pakking VOLKSWAGEN GOLF
- Carterpan pakking BMW 3-serie
- Carterpan pakking VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Carterpan pakking OPEL ASTRA
- Carterpan pakking VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Carterpan pakking FORD FOCUS
- AUDI A4
- Carterpan pakking OPEL CORSA
- Carterpan pakking MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Carterpan pakking AUDI A3
- FORD FIESTA
- Carterpan pakking BMW 1-serie
- Carterpan pakking VOLKSWAGEN PASSAT
- Carterpan pakking RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Carterpan pakking SEAT IBIZA
- Carterpan pakking SEAT LEON
- Carterpan pakking TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Carterpan pakking defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verlies van smeerstoffen tegenhouden met de oliepanpakking
De oliepan (carterpan, oliecarter) is het diepste punt in een automotor. Daar verzamelt de smeerstof van de oliekringloop zich en wordt via een zuigslang weer terug in de motor gepompt. De oliepan zit direct onder de krukas. Hij beschermt zo de binnenkant van de motor tegen het binnendringen van vreemde deeltjes.
Functie en positie van de oliepanpakking
De oliepanpakking dicht de oliepan tegen zijwaarts ontsnappen van olie af. De oliepan is een zeer eenvoudig en zeer voordelig onderdeel. Hij bestaat slechts uit een uitgediept stuk metaal waarin een schroefdraad voor de olieaftapschroef is ingelast. Omdat daar de olie voor de olieverversing afgetapt wordt, moet dit het diepste punt in elke auto zijn. De directe nabijheid tot de grond onder de wagen maakt de oliepan echter zeer gevoelig voor steenslag of hindernissen. Daarom is hij uit robuust metaal geperst, dat zich echter bij montage en demontage enigszins tegenstribbelend kan gedragen. Bij elk onderhoud aan de krukas en de drijfstang moet de oliepan compleet worden verwijderd. De pakking van de oliepan wordt bij elke demontage vervangen. De oliepanpakking is echter een zeer duurzaam onderdeel dat normaal gezien pas na 150.000 kilometer op de teller kan gaan lekken. Zijn vervanging is eenvoudig en voordelig.
Defecten aan de carterpanpakking
De pakking van de oliepan kan door veroudering en verkeerde montage beschadigd raken. Hij gaat dan op meerdere plaatsen lekken met verlies van smeerstof als resultaat. Afhankelijk van hoe groot het olieverlies is, kunnen ook bewegende delen in de motor door gebrek aan smering schade oplopen. Een lekkende oliepan is in elk geval een reden voor weigering van een keuringsvignet. De reparatie dient omwille van milieuredenen zo direct mogelijk te worden uitgevoerd. Een defecte oliepanpakking is het snelst door een olievlek onder de wagen vast te stellen. Een grondige motorreiniging, vooral aan de onderkant van de wagen, levert zekerheid over elk olieverlies. Wanneer geen carwash met toelating voor motorreiniging ter beschikking staat, kan met remmenreiniger en druklucht voldoende reinheid aan en onder de motor worden gerealiseerd om elk olielek te kunnen vinden.
Oliepanpakking repareren
Technisch is de vervanging van de oliepanpakking onproblematisch. Eerst wordt de motor op werkingstemperatuur gebracht en alle smeerolie afgetapt. De werkingstemperatuur is belangrijk opdat de motorolie de maximale viscositeit bereikt. Alleen zo wordt de motor volledig van olie ontdaan hetgeen het werken onder de auto aanzienlijk aangenamer en schoner maakt. Zoals ook het kleppendeksel en de cilinderkop neigt ook de oliepan tot vervorming bij demontage in warme toestand. Bij de demontage van de oliepan wordt het kruisgewijs losschroeven aanbevolen. Dat betekent dat de schroeven niet na elkaar rondom moeten worden losgeschroefd, maar diagonaal tegenover elkaar. Daarmee wordt het ongewenste vervormen van de oliepan verhinderd. Tevens moeten een aantal onderdelen zoals de uitlaat of wieldraagarm vóór demontage van de oliepan worden verwijderd. Nadat de oliepan is losgeschroefd, wordt eerst de daarin liggende magneet onderzocht. Deze magneet heeft de taak, de in de smeerolie zwevende ijzerdeeltjes eruit te filteren. Een paar spaanders is normaal. Bij teveel spaanders aan de magneet moeten de lagers van de drijfstang en nokkenas worden vervangen. De dichtingsoppervlakken aan het motorblok en de carterpan worden grondig gereinigd. Vervolgens wordt de nieuwe oliepanpakking aangebracht en de oliepan weer vastgeschroefd. Ook bij het vastschroeven is kruisgewijs schroeven aanbevolen. Ook moet bij het aanhalen van de schroeven stapsgewijs worden gehandeld. Voor het uiteindelijke vastdraaien kan een draaimomentsleutel verhinderen dat de pakking kapotgedrukt wordt. Het aanhaalmoment staat in de onderhoudshandleiding van de wagen. Het kan al naargelang autotype 10-25 NM bedragen.
Permanente dichtheid door kwaliteitsonderdelen
Oliepanpakkingen zijn slechts zo goed en permanent als hun vervaardiging en het materiaal waaruit zij bestaan. Een leek kan geen minderwaardige latex van duurzaam en warmtebestendig rubber onderscheiden. Daarom moet bij de vervanging van de oliepanpakking altijd op de kwaliteit van een merkproducent worden gelet. Gelukkig zijn oliepanpakking ook in een hoogwaardige uitvoering zeer voordelig. Zelfs de duurste pakking van deze soort kost zelden meer dan 20 euro. Wanneer die oliepan zich ondanks nieuwe pakkingen niet laat afdichten, is hij waarschijnlijk verbogen. De snelste en eenvoudigste weg is in dit geval ook de oliepan door een nieuw onderdeel te vervangen.