Carterventilatie voor jouw auto
Ontluchting klep nokkenasbehuizing Voor Top automodellen
- Carterontluchting VOLKSWAGEN GOLF
- Carterontluchting BMW 3-serie
- Carterventilatie slang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Carterontluchting OPEL ASTRA
- Carterontluchting VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Carterventilatie slang FORD FOCUS
- AUDI A4
- Carterontluchting MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Carterontluchting OPEL CORSA
- Carterventilatie slang AUDI A3
- FORD FIESTA
- Carterontluchting BMW 1-serie
- Carterontluchting VOLKSWAGEN PASSAT
- Carterventilatie slang MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Carterontluchting SEAT IBIZA
- Carterontluchting SEAT LEON
- Carterventilatie slang AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Carterventilatie defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De druk in de motor onder controle met de krukkastventilatie
Onder de krukkastventilatie wordt een hele unit verstaan, die voor de verlaging van de interne druk van de motor wordt ingezet. Bovendien dient hij ter reductie van het olieverbruik en de vermijding van milieuschade.
Verraderlijke blow-by
Bij normaal motorgebruik komt het tot een fenomeen, waarvan veel gebruikers zich nauwelijks bewust zijn. Het theoretische verloop van compressor, explosie, werking en uitstoot is, als zo vaak alleen theoretisch foutvrij mogelijk. In de praktijk is de compressie van het gasmengsel in de zuigers helaas vaak niet zo volledig als men denkt. In het echt gaan om uiteenlopende redenen tot 2% van de uitlaatgassen bij de werkingsslag van de motor verloren. Zij wringen zich aan de zuigerveren voorbij en ontladen zich in de krukkast. Dit volledig normale proces is absoluut niet te vermijden. Wanneer deze druk niet wordt afgevoerd, bouwt hij zich in de krukkast steeds verder op. Uiteindelijk zou de kast kunnen barsten. Om dit te verhinderen, werd de krukkastventilatie-unit ontwikkeld.
Onderdelen van de krukkastventilatie
De ventilatie van de krukkast bestaat uit drie componenten:
- slang
- afscheider met behuizing
- compensatieklep
In zijn totaal vormt de krukkastontluchting een gesloten systeem, dat ontsnapping in de atmosfeer moet verhinderen. De in de krukkast door het blow-by-effect veroorzaakte druk bestaat uit een mengsel van uitstoot en olie. Dit wordt via een stijgleiding in een olieafscheider geleid. In deze afscheider worden olie en uitstoot van elkaar gescheiden. De uitstoot wordt in het aanzuigkanaal teruggeleid. De olie vloeit via een slang in de oliepan. Daarmee is de kringloop gesloten. Onder ideale omstandigheden wordt zo elke milieuvervuiling op betrouwbare wijze vermeden. Wanneer echter bijvoorbeeld door een beschadiging aan de zuigerveren de druk in de krukkast sterk stijgt, verhindert de compensatieklep dat de kast barst. Wanneer de compensatieklep in werking treedt, wordt dit bij de meeste wagens geregistreerd en een waarschuwingsmelding afgegeven.
Defecten aan de krukkastventilatie
De ventilatie van de krukkast bestaat vooral uit rubber en kunststof. Beide kunnen mettertijd broos worden en scheuren gaan vertonen. Dit wordt snel door een hoog olieverlies vastgesteld. Bovendien kan de motor bij stationair draaien sterke schommelingen in het toerental vertonen. Een andere slijtage aan de krukkastventilatie is de interne verstopping. Dit treedt op wanneer de intervallen voor olieverversing veronachtzaamd werden of de verkeerde olie werd gebruikt. Aan de oliefilterafscheider is het een afscheidingselement geïntegreerd. Dit is een slijtageonderdeel, dat regelmatig moet worden vervangen. Wordt dit nagelaten, kan de krukkastventilatie functiefouten gaan vertonen.
Reparatie van de krukkastventilatie
Reparatie van een defecte of verstopte krukkastventilatie is doorgaans wat omslachtig maar relatief makkelijk. Het enige probleem bij de reparatie is de toegankelijkheid. Deze zit direct aan de motor, maar wordt vaak door veel andere onderdelen, zoals verluchtingskanalen, oliefilter of pollenfilter, afgedekt. Met voldoende geduld kunnen deze onderdelen gewoon worden verwijderd totdat de onderdelen van de ontluchting toegankelijk zijn. Natuurlijk kunt u altijd proberen, een verstopte ventilatie weer te reinigen. Omdat de vervangingsonderdelen ook bij merkproducenten zoals VAICO, ATEC of FEBI BILSTEIN slechts ca. 50 euro kosten, is een complete vervanging de snellere en betrouwbaardere maatregel.
Verdere onderhoudsmaatregelen
Wanneer de krukkastventilatie aan onderhoud toe is, is het aan te bevelen, gelijk een kleine motorrevisie uit te voeren. Daarbij hoort een olieverversing met vervanging van de filter. Hierbij moet er tegelijkertijd op worden gelet dat alleen de door de producent aanbevolen olie wordt gebruikt. De luchtfilter heeft door een beschadigde krukkastventilatie zeker schade opgelopen en moet daarom worden vervangen. Bijzonder belangrijk is het, ook het gehele aanzuigkanaal te controleren. De aanzuigbrug, de EGR-klep, de intercooler en eventueel ook de turbolader moeten bij een defecte krukkastventilatie minstens grondig worden gereinigd. De oliehoudende lucht heeft een aggressieve werking op rubber en daarom moet de aanzuigslang voor alle zekerheid ook worden vervangen. Hiermee wordt het lastige fenomeen van de valse lucht effectief voorkomen. Wanneer echter de compensatieklep van de ontluchting in werking werd gezet, dient u een nauwkeurig onderzoek naar de oorzaak te plegen. Met een beetje geluk was slechts de slang van de ventilatie verstopt. Waarschijnlijker zijn echter defecte zuigerveren. Dit laat zich door een compressietest betrouwbaar vaststellen.