Cilinderkopbouten voor jouw auto
Cilinderkopboutenset Voor Top automodellen
- Cilinderkopboutenset VOLKSWAGEN GOLF
- Cilinderkopboutenset BMW 3-serie
- Cilinderkopbouten VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Cilinderkopboutenset OPEL ASTRA
- Cilinderkopboutenset VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Cilinderkopbouten FORD FOCUS
- AUDI A4
- Cilinderkopboutenset MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Cilinderkopboutenset OPEL CORSA
- Cilinderkopbouten AUDI A3
- FORD FIESTA
- Cilinderkopboutenset BMW 1-serie
- Cilinderkopboutenset VOLKSWAGEN PASSAT
- Cilinderkopbouten MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Cilinderkopboutenset SEAT IBIZA
- Cilinderkopboutenset SEAT LEON
- Cilinderkopbouten AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Cilinderkopbouten defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Houden de motor bijeen: cilinderkopschroeven
Cilinderkopschroeven zijn verbindingselementen die aan hoge belasting blootstaan. Zij bevestigen de cilinderkop aan het motorblok en houden de cilinderkop stevig gesloten en op zijn plaats ondanks de hoge druk in de verbrandingsruimte. Deze schroeven kunnen slechts eenmaal worden gebruikt en wanneer zij verwijderd werden, moeten ze worden vervangen.
Functie en positie van de cilinderkopschroeven
Cilinderkopschroeven zitten onder het kleppendeksel en worden zichtbaar en toegankelijk na verwijdering van het deksel. Meestal hoeft de nokkenas niet te worden verwijderd voor demontage van de cilinderkop. Niettemin moet de kleppensturing worden gedemonteerd hetgeen verwijdering van de cilinderkop moeilijker maakt.
Vervanging van cilinderkopschroeven
Cilinderkopschroeven worden verwijderd t.g.v. de volgende reparaties:
- vervanging van de cilinderkop
- klepvervanging
- diepgravende reparaties zoals vervanging van de cilindervoeringen, het uitboren van cilinders, etc.
Voor de vervanging van een cilinderkopschroef moeten drie dingen in acht worden genomen:
- 1. Dit zijn expansieschroeven. Het vastdraaien met hun vastgelegd aanhaalmoment verandert hun structuur voorgoed. Ze kunnen niet worden hergebruikt en moeten altijd vernieuwd worden.
2. Voor deze schroeven geldt het vastgelegde aanhaalmoment. Wanneer ze te zwak worden aangehaald, is volledige afdichting niet gegarandeerd. Worden ze te stevig vastgedraaid, kunnen de schroeven afbreken.
3. De schroeven moeten in de correcte volgorde en stap voor stap worden vastgeschroefd. Er in het wildeweg op losschroeven verbuigt de cilinderkop hetgeen de motor ernstige schade kan berokkenen.
Nodige en nuttige extra reparaties
Cilinderkopschroeven breken niet zomaar. Het afbreken van een schroef gedurende normaal bedrijf is zeer zeldzaam. Wanneer aangehaalde schroef wordt verwijderd, moet een nieuwe in zijn plaats komen. Het is logisch dat dit gepaard gaat met nodige extra reparaties. In de regel gaan vervanging van cilinderkop en schroef hand in hand. Dan kunnen in één keer de volgende reparaties worden uitgevoerd:
- vervanging van alle olieringen
- vernieuwing van klepsturing (distributieriem, spanrol, waterpomp of distributieketting met spanner)
- vervanging van klepsteelpakkingen.
Voor deze werkzaamheden zijn bepaalde gereedschappen nodig die in elke goed uitgeruste doe-het-zelfgarage niet mogen ontbreken. Deze reparaties zijn erg duur in de vakgarage en daarom betaalt de investering zich snel terug. Nodig zijn:
- klepveercompressor
- waterpas voor de cilinderkop
- voelermaat
- draaimomentsleutel.
Tevens komen aan deze reparaties altijd een olieverversing en een grondige check van de nokkenas te pas. Tenslotte moet voorafgaand aan installatie de cilinderkop grondig gereinigd worden en de lagerschalen van de nokkenas alsmede de hydraulische klepstoters vervangen. Deze vervangingsonderdelen kosten niet veel en brengen de wagen in een uitstekende staat van onderhoud.
Kosten voor vervangingsonderdelen en gereedschappen
De prijs voor een handige gereedschapsset voor klepvervanging begint bij 70 EUR. Een waterpas kost ca. 50 EUR. Wees er voorzichtig mee. Wanneer hij van de werkbank valt, kan hij niet meer gebruikt worden. Hoogwaardige draaimomentsleutels zijn verkrijgbaar vanaf 80 EUR. Veel hangt af van correcte maten dus zie af van het gebruik van goedkope onderdelen. Een voelermaat in uitstekende kwaliteit is verkrijgbaar voor 20 EUR. Cilinderkopschroeven kosten 20 EUR per set. Deze lage prijzen maken vervanging in geval van reparatie goedkoop. Daarom is er geen excuus voor hergebruik van de oude schroeven. Kosten voor een set hydraulische klepstoters beginnen bij ca. 25 EUR. Klepsteelpakkingen zijn verkrijgbaar voor 3 EUR per stuk. Een nieuwe cilinderkop kost ca. 60 EUR. Een complete set inclusief alle O-ringen, oliepakkingen, spruitstukpakkingen en andere kleine componenten begint bij 100 EUR. Afhankelijk van automodel kunt u zo'n 250 EUR kwijt zijn. Cilinderkopschroeven zijn meestal niet inbegrepen en moeten apart worden besteld. Vervanging van een cilinderkoppakking is een taak voor ervaren doe-het-zelvers met uitgebreide vaardigheden. Deze expertise opent de weg naar uitzonderlijke kansen. Auto's met kapotte cilinderkoppakkingen worden vaak aan verbazingwekkend lage prijzen aangeboden. De ware expert kan hier een echt koopje op de kop tikken en in een later stadium een auto in perfecte conditie verkopen.