00#
59-5478

Cilinderkopbouten voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Cilinderkopbouten - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Cilinderkopbouten van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Cilinderkopbouten ervaring
  • VAICO Cilinderkopbouten ervaring
  • TOPRAN Cilinderkopbouten ervaring
  • ELRING Cilinderkopbouten ervaring
  • SWAG Cilinderkopbouten ervaring
  • JP GROUP Cilinderkopbouten ervaring
  • JAPANPARTS Cilinderkopbouten ervaring
  • MAHLE ORIGINAL Cilinderkopbouten ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs REINZ Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs RUVILLE Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs CORTECO Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Cilinderkopbouten
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Cilinderkopbouten
  • ASHIKA
  • KOLBENSCHMIDT
  • MI.R.A.
  • Borsehung

Cilinderkopbouten defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Houden de motor bijeen: cilinderkopschroeven

Cilinderkopschroeven zijn verbindingselementen die aan hoge belasting blootstaan. Zij bevestigen de cilinderkop aan het motorblok en houden de cilinderkop stevig gesloten en op zijn plaats ondanks de hoge druk in de verbrandingsruimte. Deze schroeven kunnen slechts eenmaal worden gebruikt en wanneer zij verwijderd werden, moeten ze worden vervangen.

Functie en positie van de cilinderkopschroeven

Cilinderkopschroeven zitten onder het kleppendeksel en worden zichtbaar en toegankelijk na verwijdering van het deksel. Meestal hoeft de nokkenas niet te worden verwijderd voor demontage van de cilinderkop. Niettemin moet de kleppensturing worden gedemonteerd hetgeen verwijdering van de cilinderkop moeilijker maakt.

Vervanging van cilinderkopschroeven

Cilinderkopschroeven worden verwijderd t.g.v. de volgende reparaties:

  • vervanging van de cilinderkop
  • klepvervanging
  • diepgravende reparaties zoals vervanging van de cilindervoeringen, het uitboren van cilinders, etc.

Voor de vervanging van een cilinderkopschroef moeten drie dingen in acht worden genomen:

    1. Dit zijn expansieschroeven. Het vastdraaien met hun vastgelegd aanhaalmoment verandert hun structuur voorgoed. Ze kunnen niet worden hergebruikt en moeten altijd vernieuwd worden. 2. Voor deze schroeven geldt het vastgelegde aanhaalmoment. Wanneer ze te zwak worden aangehaald, is volledige afdichting niet gegarandeerd. Worden ze te stevig vastgedraaid, kunnen de schroeven afbreken. 3. De schroeven moeten in de correcte volgorde en stap voor stap worden vastgeschroefd. Er in het wildeweg op losschroeven verbuigt de cilinderkop hetgeen de motor ernstige schade kan berokkenen.

Nodige en nuttige extra reparaties

Cilinderkopschroeven breken niet zomaar. Het afbreken van een schroef gedurende normaal bedrijf is zeer zeldzaam. Wanneer aangehaalde schroef wordt verwijderd, moet een nieuwe in zijn plaats komen. Het is logisch dat dit gepaard gaat met nodige extra reparaties. In de regel gaan vervanging van cilinderkop en schroef hand in hand. Dan kunnen in één keer de volgende reparaties worden uitgevoerd:

  • vervanging van alle olieringen
  • vernieuwing van klepsturing (distributieriem, spanrol, waterpomp of distributieketting met spanner)
  • vervanging van klepsteelpakkingen.

Voor deze werkzaamheden zijn bepaalde gereedschappen nodig die in elke goed uitgeruste doe-het-zelfgarage niet mogen ontbreken. Deze reparaties zijn erg duur in de vakgarage en daarom betaalt de investering zich snel terug. Nodig zijn:

  • klepveercompressor
  • waterpas voor de cilinderkop
  • voelermaat
  • draaimomentsleutel.

Tevens komen aan deze reparaties altijd een olieverversing en een grondige check van de nokkenas te pas. Tenslotte moet voorafgaand aan installatie de cilinderkop grondig gereinigd worden en de lagerschalen van de nokkenas alsmede de hydraulische klepstoters vervangen. Deze vervangingsonderdelen kosten niet veel en brengen de wagen in een uitstekende staat van onderhoud.

Kosten voor vervangingsonderdelen en gereedschappen

De prijs voor een handige gereedschapsset voor klepvervanging begint bij 70 EUR. Een waterpas kost ca. 50 EUR. Wees er voorzichtig mee. Wanneer hij van de werkbank valt, kan hij niet meer gebruikt worden. Hoogwaardige draaimomentsleutels zijn verkrijgbaar vanaf 80 EUR. Veel hangt af van correcte maten dus zie af van het gebruik van goedkope onderdelen. Een voelermaat in uitstekende kwaliteit is verkrijgbaar voor 20 EUR. Cilinderkopschroeven kosten 20 EUR per set. Deze lage prijzen maken vervanging in geval van reparatie goedkoop. Daarom is er geen excuus voor hergebruik van de oude schroeven. Kosten voor een set hydraulische klepstoters beginnen bij ca. 25 EUR. Klepsteelpakkingen zijn verkrijgbaar voor 3 EUR per stuk. Een nieuwe cilinderkop kost ca. 60 EUR. Een complete set inclusief alle O-ringen, oliepakkingen, spruitstukpakkingen en andere kleine componenten begint bij 100 EUR. Afhankelijk van automodel kunt u zo'n 250 EUR kwijt zijn. Cilinderkopschroeven zijn meestal niet inbegrepen en moeten apart worden besteld. Vervanging van een cilinderkoppakking is een taak voor ervaren doe-het-zelvers met uitgebreide vaardigheden. Deze expertise opent de weg naar uitzonderlijke kansen. Auto's met kapotte cilinderkoppakkingen worden vaak aan verbazingwekkend lage prijzen aangeboden. De ware expert kan hier een echt koopje op de kop tikken en in een later stadium een auto in perfecte conditie verkopen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset ELRING 803.060
  • Schroefdraadmaat: M10x1,25x153
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Sleutelwijdte: TX - E 12
  • Aantal schroeven: 10
  • Goederentariefnummer: 7318158066
  • Conditie:  Geheel nieuw
803.060 ELRING Cilinderkopboutenset auto prijs
ELRING | 803.060
20,60 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopbouten FEBI BILSTEIN 26438
  • Lengte [mm]: 168
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
  • Sleutelwijdte: 16
  • Gewicht [kg]: 0,64
  • Schroeflengte onder kop [mm]: 158
  • Aantal schroeven: 8
  • Conditie:  Geheel nieuw
26438 FEBI BILSTEIN Cilinderkopbouten auto prijs
FEBI BILSTEIN | 26438
23,01 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset REINZ 14-32075-01
  • Schroefdraadmaat: M10
  • Lengte [mm]: 175
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Conditie:  Geheel nieuw
14-32075-01 REINZ Cilinderkopboutenset auto prijs
REINZ | 14-32075-01
20,28 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopbouten ELRING 330.390
  • Schroefdraadmaat: M11x1,5x147
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Sleutelwijdte: TX - E 14
  • Aantal schroeven: 10
  • Goederentariefnummer: 7318158066
  • Conditie:  Geheel nieuw
330.390 ELRING Cilinderkopbouten auto prijs
ELRING | 330.390
26,43 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset FEBI BILSTEIN 43607
  • Lengte [mm]: 160
  • Schroefdraad lengte [mm]: 94
  • Kwaliteitsgraad: 10.9
  • Sleutelwijdte: E14
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Oppervlakte: Gefosfateerd
  • Schroeflengte onder kop [mm]: 147
  • Gewicht [kg]: 0,11
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M11 x 1,5
  • Aantal schroeven: 10
  • Conditie:  Geheel nieuw
43607 FEBI BILSTEIN Cilinderkopboutenset auto prijs
FEBI BILSTEIN | 43607
3,70 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Afstandsschijf
Cilinderkopbouten BOSCH 1 280 113 716
1 280 113 716 BOSCH Cilinderkopbouten auto prijs
BOSCH | 1 280 113 716
4,56 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset REINZ 14-10398-01
  • Schroefdraadmaat: M12
  • Lengte [mm]: 200
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Spoed [mm]: 1,5
  • Materiaal: Staal
  • Conditie:  Geheel nieuw
14-10398-01 REINZ Cilinderkopboutenset auto prijs
REINZ | 14-10398-01
34,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopbouten ELRING 426.830
  • Lengte [mm]: 35
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Spoed 2 [mm]: 1,25
  • Schroefdraadmaat 1: M8x1,25x35
  • Schroefdraadmaat 2: M8x1,25x95,3, M 8
  • Schroefdraadmaat 3: M10x1,5x150,5
  • Aantal schroeven: 13
  • Goederentariefnummer: 7318158066
  • Conditie:  Geheel nieuw
426.830 ELRING Cilinderkopbouten auto prijs
ELRING | 426.830
27,78 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset ELRING 267.551
  • Schroefdraadmaat: M12x1,5x121
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Aantal schroeven: 10
  • Goederentariefnummer: 7318158066
  • Conditie:  Geheel nieuw
267.551 ELRING Cilinderkopboutenset auto prijs
ELRING | 267.551
18,81 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopbouten ELRING 130.830
  • Schroefdraadmaat: M10x1,5x115
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnenprofiel (Ribe CV)
  • Aantal schroeven: 10
  • Goederentariefnummer: 7318158066
  • Conditie:  Geheel nieuw
130.830 ELRING Cilinderkopbouten auto prijs
ELRING | 130.830
20,33 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopboutenset ELRING 820.262
  • Schroefdraadmaat: M10x1,25x140
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Sleutelwijdte: TX - E 12
  • Aantal schroeven: 10
  • Goederentariefnummer: 7318158066, 7318151090
  • Conditie:  Geheel nieuw
820.262 ELRING Cilinderkopboutenset auto prijs
ELRING | 820.262
14,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Cilinderkopbout
Cilinderkopbouten REINZ 14-32299-01
  • Schroefdraadmaat: M12
  • Lengte [mm]: 137
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
  • Conditie:  Geheel nieuw
14-32299-01 REINZ Cilinderkopbouten auto prijs
REINZ | 14-32299-01
21,97 €
Conditie:  Geheel nieuw