Deurvergrendeling Voor Top automodellen
- Deurvergrendeling VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Deurvergrendeling OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Deurvergrendeling OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Deurvergrendeling FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Deurvergrendeling RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Gasveer achterklep
(10000 artikelen)
Buitenspiegel
(10000 artikelen)
Buitenspiegelglas (spiegelglas)
(10000 artikelen)
Deurklinken
(9181 artikelen)
Bumper grill
(10000 artikelen)
Brandstofdop (tankdop)
(753 artikelen)Deurvergrendeling & сontactslot defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De auto beveiligen met deurslot & slotcilinder
Het slot en de slotcilinder horen sinds de invoering van een gesloten passagiersruimte bij de auto. De afsluitbare deur verhindert dat de auto gesloten of leeggeplunderd kan worden. Wat met heel eenvoudige oplossingen is begonnen, is vandaag de dag een complexe en ingewikkelde constructie met veel functies.
Onderdelen van het deurslot & slotcilinder
Het deurslot van de auto bestaat uit een draaibaar gelagerde cilinder, die met tappen en hefbomen de vergrendeling van de wagen opent en sluit. De afzonderlijke, beweegbare onderdelen aan de binnenkant van de cilinder bestaan uit drukgietaluminium en kunststof. De cilinder is dusdanig gebouwd dat hij met maar één bepaald sleutelprofiel kan worden geopend. Bij moderne auto's wordt de mechanisch-handmatige vergrendeling van de auto door een signaalaansturing vervolledigd. Deurslot & slotcilinder bedienen bij moderne wagens niet één enkel slot, maar sluiten meteen alle deuren door middel van centrale vergrendeling. Moderne centrale vergrendelingen zijn elektronisch en daarom technisch relatief makkelijk te bedienen. Bij oudere auto's werden vaak pneumatische centrale vergrendelingen ingezet, waarvan de vervanging enkel door vaklui kan worden uitgevoerd.
Defecten aan de deurvergrendeling
Mechanische defecten aan de vergrendeling van een auto hebben meestal afgebroken delen aan de binnenkant van de cilinder als oorzaak. Deze druk- en spuitgietonderdelen zijn zeer gevoelig en kunnen mettertijd broos worden. Dan kan een auto aan één kant meestal ook niet meer geopend of gesloten worden. De sleutel draait bij het insteken gewoon door en er is geen weerstand meer voelbaar. Een andere defect is een breuk van de bevestigingspen. Dan valt de cilinder uit zijn houder of wordt bij de poging, de sleutel eruit te trekken meegetrokken.
Reparatie van een deurvergrendeling
Veel fabrikanten bieden voor onderhoud van een vergrendeling reparatiekits aan. Bij veel automerken kunnen de sloten eenvoudigweg eruitgehaald en volledig gedemonteerd worden. Met behulp van de reparatiekits worden dan enkel de beschadigde onderdelen vervangen. Bij het vervangen van de complete slotcilinder ontstaat het probleem dat de autosleutel niet meer past. Vervangingscilinders worden daarom meestal als complete set geleverd. De meest verstandige manier is daarom meteen alle sloten van de auto te vervangen. Qua prijs bestaat nauwelijks onderscheid met de reparatiekits. Bij eenvoudige en puur handmatige deursloten is de complete vervanging van alle sloten meestal sneller uitgevoerd dan de reparatie van een enkel slot. Omdat bij een auto de ontstekings- en deursleutel identiek zijn, moet in geval van vervanging van de deursloten ermee worden geleefd, dat er twee sleutels voor de auto nodig zijn. In ieder geval zijn bij vervanging of reparatie aan de vergrendeling van de auto de demontage van de deurhendel en de binnenbekleding noodzakelijk. Hierbij moet u oppassen, de talrijke bevestigingspennen en klemmen van de deurboards niet te verliezen of te breken. De klemmen zijn ook tamelijk gevoelig, doch kunnen in de onderdelenhandel zeer voordelig worden aangeschaft. Bovendien is de binnenbekleding bij moderne wagens vaak met omvangrijke elektronica uitgerust. Elektrische raamopeners, sturing van de buitenspiegel of zetelaanpassing vereisen bij demontage bijzondere voorzichtigheid. Met voldoende rust en concentratie kan de vervanging van deursloten en slotcilinders ook door geoefende doe-het-zelvers worden uitgevoerd.
Achterafmontage van afstandsbediening en centrale vergrendeling
De bediening op afstand van de deurvergrendeling is een zeer populair comfortsnufje dat vaak standaard wordt aangeboden. Bij veel auto's die nog niet met deze praktische tool zijn uitgerust, biedt de handel oplossing voor achterafmontage aan. Bij vervanging van de slotcilinder kan over deze toevoeging worden nagedacht. Hij biedt een hoog comfort en extra veiligheid. Wanneer de afstandbediening moet worden ingebouwd, is de voorwaarde dat de auto centrale vergrendeling heeft. Is die er niet, kan hiervoor een inbouwset in de onderdelenhandel worden aangeschaft. Deze zijn meestal reeds van afstandsbediening voorzien, zodat het inbouwen relatief eenvoudig is. De kwaliteit loopt bij deze achteraf-oplossingen voor centrale vergrendelingen of afstandsbedieningen sterk uiteen. Hier is de keuze van gekeurde merkkwaliteit altijd de beste investering.