Dorpel voor jouw auto
Dorpel Voor Top automodellen
- Sideskirts VOLKSWAGEN GOLF
- Sideskirts BMW 3-serie
- Zijskirts VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Sideskirts OPEL ASTRA
- Sideskirts VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Zijskirts FORD FOCUS
- AUDI A4
- Sideskirts OPEL CORSA
- Sideskirts MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Zijskirts AUDI A3
- FORD FIESTA
- Sideskirts BMW 1-serie
- Sideskirts VOLKSWAGEN PASSAT
- Zijskirts RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Sideskirts SEAT IBIZA
- Sideskirts SEAT LEON
- Zijskirts TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Dorpel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Altijd het zorgenkind: de dorpel
De dorpels zijn bij oudere wagens altijd het grootste zorgenkind. Zij zitten qua constructie dermate ongunstig, dat bij deze onderdelen roest het grootste vernielende effect heeft. Doorgeroeste dorpels zijn bij veel auto's synoniem voor afschrijving. Met een beetje expertise, handigheid en de passende vervangingsonderdelen is deze schade eigenlijk eenvoudig te verhelpen.
Aan de elementen blootgesteld
Dorpels zijn de onderdelen van de ruwe carrosserie van een auto die onder de deuren langs lopen. Afhankelijk van auto hebben zij een dragende functie of verbergen het onder hen liggende dragende element. Dorpels zijn gesloten kokerbalken, die vastgelast zijn. Deze gesloten constructie is het voornaamste probleem bij deze onderdelen: binnendringend vocht doet hen van binnenuit naar buiten roesten. De roest verstoort op die manier een belangrijk, dragend element van de auto, hetgeen zijn volledige stabiliteit compromitteert. Roestbellen aan de dorpel zijn daarom een vaak voorkomende reden voor weigering van een APK-vignet.
Daarbij komt nog eens, dat dorpels dichtbij de weg geplaatst zijn. Zij zitten daar, waar gruis door de banden wordt opgeworpen en tegen de carrosserie wordt geslingerd. Daarbij wordt de anticorrosielaag en lak geleidelijk afgeschuurd. Roest krijgt op die manier een tweede aanvalspunt van buiten. In de winter is de verspreiding van roest aan de dorpel bijzonder groot, omdat het aggressieve zoute water de roest sterk bevordert.
Defecten van de dorpel
Behalve de beschreven defecten door roestvorming lijdt dit onderdeel vaak aan een typische verkeerde behandeling. Het is jammer genoeg nog altijd niet tot het algemeen bewustzijn doorgedrongen, dat een auto meestal vaste plekken bezit, waar de krik mag worden geplaatst. Een verkeerd aangebrachte krik kan binnen seconden zware schade aan de dorpel veroorzaken. Hij wordt ingedrukt en gedeukt. Dergelijke schade is tevens relevant voor de APK-keuring en wordt niet geaccepteerd. Vaak zijn beschadigde dorpels een combinatie van beide: een door verkeerd geplaatste krik ontstane beginschade versnelt roestvorming pas echt, hetgeen dan tot een verregaande beschadiging leidt.
Dorpel repareren
De doorgeroeste dorpel betekent ondanks zijn belangrijke functie niet per se de schroothoop voor de auto. Met een beetje expertise en oefening kan een defecte dorpel weer zonder problemen worden gerepareerd. Niettemin dient voldoende kennis van het vastlassen van metalen beplating aan auto's voorhanden te zijn. Wel kan een leek dit werk uitstekend voorbereiden, zodat de professionele lasser sneller en goedkoper kan werken.
Vóór het lassen moet de gehele beschadigde zone worden schoongemaakt. Daarvoor is een hoekslijpmachine met borstelstuk geschikt. Roest, lak en vooral de tectyllaag moeten grondig worden verwijderd, totdat het naakte metaal te zien is. Dit is een moeizaam werk, waarvoor een lasser zich echter goed laat betalen. Dit geld kunt u zich besparen, wanneer u zelf de moeite neemt. Bijzonder elegant, maar echter aanzienlijk duurder en vuiler zijn de straalprocessen. Hier moet echter absoluut de vakman erbij worden gehaald. Wanneer u niet precies weet, hoe sterk de druk van het stralen mag zijn ingesteld en welk straalmiddel toegelaten is, kunt u snel de gehele carrosserie vernielen. Menig oldtimer is door onprofessionele behandeling in een straalcabine in een stofwolk veranderd.
Stukken of hele platen?
Bij dorpels kijken keurmeesters heel erg nauwkeurig. Bij reparatielassen van auto's geldt in principe: zo weinig mogelijk lassen. Teveel opgelapte plekken hebben een negatief effect op de stabiliteit van de wagen en het keuringsvignet kan worden geweigerd. Daarom zijn originele metalen platen voor reparatie van een dorpel altijd de optimale oplossing.
Perfecte dikte en maat door originele onderdelen
Wij bieden in onze shop uitsluitend vervangingsonderdelen van OEM-kwaliteit aan. Het is weliswaar niet heel moeilijk, een metalen plaat in de gewenste vorm te persen. De juiste legering, plaatdikte en de maat is enkel gegarandeerd bij metalen platen die in gecertificeerde kwaliteit zijn vervaardigd. Een te goedkope en te dunne dorpelplaat kan reeds bij het lassen al gaten vormen. Opdat u meteen succes boekt, hebben wij uitsluitend dorpels die van kwaliteit en maat perfect voor de reparatie van uw auto geschikt zijn. Vergeet echter niet, het aangelaste onderdeel grondig met holle-ruimtelak en tectyl tegen nieuwe roest te beschermen!