Draagarmrubbers voor jouw auto

Silemblock Voor Top automodellen
- Draagarmrubbers VOLKSWAGEN GOLF
- Draagarmrubbers BMW 3-serie
- Draagarmlager VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Draagarmrubbers OPEL ASTRA
- Draagarmrubbers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Draagarmlager FORD FOCUS
- AUDI A4
- Draagarmrubbers OPEL CORSA
- Draagarmrubbers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Draagarmlager AUDI A3
- FORD FIESTA
- Draagarmrubbers BMW 1-serie
- Draagarmrubbers VOLKSWAGEN PASSAT
- Draagarmlager RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Draagarmrubbers SEAT IBIZA
- Draagarmrubbers SEAT LEON
- Draagarmlager TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Draagarmrubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het wiel elastisch in het spoor houden
De besturing van een auto is een grote constructieve uitdaging. Deze moet niet alleen het nemen van de bochten mogelijk maken. Zijn taak bestaat er hoofdzakelijk in, rustig en stabiel rechtdoor rijden te garanderen. Behalve de grote mogelijkheden tot ingreep in verandering van de rijrichting dragen veel automatische processen tot de sporingsstabiliteit van de wagen bij. Daarbij nodige elementen zijn o.a. de draagarmrubbers.
Waar zit het draagarmrubber?
De sturing van een wagen bestaat uit een veelvoud aan componenten. Het draagarmrubber is de drager waarin de draagarm, langsliggers, stabilisatoren of spoorstangkoppen met elkaar worden verbonden. Zij dient ertoe, de uitwisseling van krachten in deze onderdelen zo soepel en verend mogelijk te laten plaatsvinden. Een harde en plotselingen krachtoverbrenging genereert hogere slijtage en heeft een verlies aan rijcomfort tot resultaat. Intacte draagarmrubbers dragen aanzienlijk bij tot de rijstabiliteit en en de veiligheid van de wagen.
Defecten aan het draagarmrubber
Defecten aan het draagarmrubber verraden zich op zeer onaangename wijze. De gehele sturing en sporingstabiliteit wordt voelbaar minder. Er kan nog wel min of meer worden gestuurd. De stuurbewegingen worden echter niet meer onmiddellijk maar vertraagd overgebracht. De wagen trekt permanent in één richting, slingert bij het rijden en geeft een zeer onveilig gevoel. Defecten aan het draagarmrubber worden door ouderdomsslijtage veroorzaakt. Het rubber bestaat uit een rubberen ring met een kleinere stalen ring in het midden en is eventueel nog eens door een stalen ring omgeven. De binnenste stalen ring verhindert, dat het rubber door de stalen bevestigingsstift wordt beschadigd. De buitenste stalen ring vereenvoudigt de montage van de rubberen bus, is echter niet per se bij elk onderdeel van dit type voorhanden. De functie van het rubber wordt bij een hoofdkeuring zeer nauwkeuring onderzocht. Daarbij worden alle beweeglijke onderdelen van de besturing met hefbomen bewogen. Wanneer een ontoelaatbare speling in het rubber wordt vastgesteld, wordt de auto afgekeurd.
Kapot draagarmrubber vervangen
Omdat het draagarmrubber een onderdeel van draagarmen en andere sturingsonderdelen is, moet bij een defect worden gecontroleerd of niet meteen het gehele onderdeel moet worden vervangen. De montage van een complete reparatieset herstelt de maximale werkingsveiligheid van een wagen. Is echter de afzonderlijke vervanging van het rubber economisch zinvol en noodzakelijk, is het verstandig, het betreffende onderdeel te demonteren. Het eruitdrukken van de oude en het aanbrengen van het nieuwe rubber gaat op een reparatiebrug veel beter. Vooral bij het erindrukken, is het belangrijk, dat het rubber absoluut recht zit. Dat is bij een nog op zijn plaats zittende draagarm moeilijk te realiseren. Voor de vervanging is speciaal gereedschap vereist. Dit is voor ca. 100 euro in een complete set in de onderdelenhandel verkrijgbaar. Wanneer de sturing voor een groot deel is gedemonteerd, dient deze ook compleet te worden gecheckt. Dit geldt ook voor alle rubberen hoezen: de hoezen aan de kant van de versnellingsbak en aan de kant van de wielen mogen geen scheuren vertonen en er mag geen vet uit lekken. Bij de montage van het onderdeel met een nieuw rubber moet op de sporingsinstelling worden gelet. De sporing wordt aan de spoorstang bijgesteld, die een kogelgewricht aan het einde heeft. Bij het losdraaien ervan dient dit met plakband te worden gemarkeerd, of het aantal schroefdraaiingen moeten worden geteld en opgeschreven. Wordt dit verzuimd, moet aan de wagen na de reparatie de sporing opnieuw worden afgemeten. Anders rijdt de wagen niet goed rechtuit en de slijtage van de banden wordt hoger. Een afstelling van de sporing kost ongeveer 50 – 120 euro. Nog een aanbeveling: het is zinvol, meteen vóór de sporingsinstelling alle af te stellen onderdelen goed beweegbaar te maken. Idealiter worden deze compleet losgedraaid, ingevet en weer verbonden. De garage berekent dit anders extra, hetgeen tot 50 euro extra kosten kan.
Kosten voor een draagarmrubber
De eenvoudige bouw en de voordelige materialen maken draagarmrubbers tot goedkope vervangingsonderdelen. Afhankelijk van producent en autotype kost een rubberset ongeveer 35 euro. Toch moet ook op dit product op merkkwaliteit worden gelet. Zogenaamd goedkope onderdelen houden het meestal niet lang uit, zodat na korte tijd nieuwe reparaties op deze plek noodzakelijk kunnen worden. In principe geldt echter de aanbeveling, bij schade aan het sturingssysteem een complete herziening uit te voeren. Een sturing veroudert uiteindelijk aan elk punt gelijkmatig. Daarom bent u met dezelfde inspanning en slechts geringe hogere kosten heel eenvoudig aan de veilige kant. Dat zal de keuringsambtenaar ook zo zien.