EGR klep voor jouw auto
Klep, uitlaatgasrecirculatie Voor Top automodellen
- EGR VOLKSWAGEN GOLF
- EGR BMW 3-serie
- Uitlaatgasrecirculatieklep VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- EGR OPEL ASTRA
- EGR VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Uitlaatgasrecirculatieklep FORD FOCUS
- AUDI A4
- EGR OPEL CORSA
- EGR MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Uitlaatgasrecirculatieklep AUDI A3
- FORD FIESTA
- EGR BMW 1-serie
- EGR VOLKSWAGEN PASSAT
- Uitlaatgasrecirculatieklep RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- EGR SEAT IBIZA
- EGR SEAT LEON
- Uitlaatgasrecirculatieklep TOYOTA YARIS
- AUDI A6
EGR klep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Stikstofoxidegehalte laten dalen met de EGR-klep
De EGR-klep dient ter reductie van de schadelijke stoffen in de uitstoot van verbrandingsmotoren. De EGR-klep leidt een deel van de uitstoot terug naar de verbrandingsruimte waardoor de eerder ontstane NO-deeltjes door de herhaalde verbranding in stikstof en CO₂ worden gesplitst. Daaraan ontleent de klep zijn naam: EmissieGasRecirculatieklep, kortweg EGR-klep genoemd.
Functie en positie van de EGR-klep
De EGR-klep zit direct aan de aanzuigbrug. Het is met de uitlaat resp. het aanvoerkanaal van de turbolader verbonden. Afhankelijk van bouwvorm is aan de leiding voor de EGR-klep nog een extra ventilator aangebracht. De EGR-klep wordt elektronisch via de regeleenheid aangestuurd. De waarden voor zijn werking zijn de motortemperatuur, restzuurstof in de uitstoot, toerental en luchthoeveelheid. Omdat de mechaniek van de EGR-klep in de uitlaatstroom zit, is vervuiling van dit onderdeel onvermijdelijk. Voordat het echter moet worden vervangen, kan het meestal door grondige reiniging weer deugdelijk functioneren.
Reparatie van de EGR-klep
De hoofdoorzaak van een defecte EGR-klep is de interne vervuiling door roetdeeltjes van de uitstoot. Dit treedt vooral bij dieselvoertuigen op. De klep zit midden in de uitlaatgasstroom en deeltjes blijven er dus al snel aan hangen. Dan kan het gebeuren dat het de klep niet meer functioneert omdat hij klemt. Een symptoom voor dit defect is onrustig stationair draaien. De regeleenheid geeft in dit geval meestal ook een waarschuwingsmelding af. De EGR-klep kan zonder te moeten worden gedemonteerd met speciale kleppenreiniger worden behandeld. Producten van merkkwaliteit zijn LIQUI MOLY of PROTEC, vanaf ca. 12 euro per spuitbus verkrijgbaar. Daarvoor moet een inlaatslang worden verwijderd, de EGR-klep van binnen grondig bespoten en na korte inwerkingstijd met een lap worden gereinigd. De in- en uitbouw van een EGR-klep is meestal heel eenvoudig. Hij is met vier schroeven aan de aanzuigbrug bevestigd en verder met slangklemmen en steekcontacten met de motor verbonden. Omwille van de hoge prijzen voor het vervangingsonderdeel is eerst een reiniging het proberen waard.
EGR-klep nieuw aanschaffen
Wanneer de EGR-klep niet alleen vervuild, maar ook mechanisch beschadigd is, blijft in de regel alleen nog de vervanging door een nieuw onderdeel. Dit is vooral bij elektronische schade in de klepregeling het geval. Hier is het belangrijk, enkel een gecertificeerde OEM-leverancier te vertrouwen. De interne elektronica en mechaniek van de EGR-klep zijn exact op het type motor en de regeleenheid afgestemd. Wanneer de bevelen van de regeleenheid verkeerd worden omgezet, kan dit tot diverse problemen leiden. In het eenvoudigste geval is het restgehalte van stikstofoxide in de uitstoot constant te hoog. Dan zakt de auto door de hoofdkeuring. In het ongunstigste geval kan echter de roetfilter in de uitlaat te snel verslijten, hetgeen wederom hoge kosten tot gevolg heeft. Dit maakt de aanschaf van een al te goedkope EGR-klep bij een onbekende producent dan al snel onrendabel. Een nieuwe EGR-klep van PIERBURG of FEBI BILSTEIN is altijd een goede keuze. Afhankelijk van autotype zijn deze vervangingsonderdelen al voor minder dan 100 euro verkrijgbaar. De prijs kan echter ook al gauw tot boven de 400 euro stijgen. Bij de hoogwaardige onderdelen is meestal de uitstootventilator (uitlaatventilator) in de EGR-klep ingebouwd. Omdat ook deze kan dichtslibben en bovendien moeilijk te reinigen is, dient hij bij de vervanging van de EGR-klep tevens te worden vervangen.