Koelvloeistofreservoir voor jouw auto
Koelvloeistof tank Voor Top automodellen
- Expansievat VOLKSWAGEN GOLF
- Expansievat BMW 3-serie
- Koelvloeistof expansievat VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Expansievat OPEL ASTRA
- Expansievat VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koelvloeistof expansievat FORD FOCUS
- AUDI A4
- Expansievat MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Expansievat OPEL CORSA
- Koelvloeistof expansievat AUDI A3
- FORD FIESTA
- Expansievat BMW 1-serie
- Expansievat VOLKSWAGEN PASSAT
- Koelvloeistof expansievat MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Expansievat SEAT IBIZA
- Expansievat SEAT LEON
- Koelvloeistof expansievat AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Koelvloeistofreservoir defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Koelvloeistof altijd op peil in zijn reservoir
Het koelvloeistofreservoir, ook wel expansietank genoemd, bevat de koelvloeistof voor de motor. De tank geeft het niveau van de koelvloeistof aan en maakt het checken van zijn conditie mogelijk. Het reservoir is een stevig onderdeel alhoewel veroudering zijn tol kan eisen. In sommige gevallen is vervanging raadzaam.
Koelvloeistofreservoir: functie en positie
Het reservoir voor de koelvloeistof is zichtbaar bovenin de motorruimte geplaatst, waar hij goed toegankelijk en makkelijk te vullen is. De expansietank is een vat van plastic met een grote afsluitbare opening aan zijn bovenkant en aansluitingen voor het koelingscircuit aan de onderkant. Markeringen voor het vloeistofpeil zijn aan de zijkant te zien. Op voorwaarde dat de expansietank intact is, kan de bestuurder het peil van de koelvloeistof aan de buitenkant checken. Mettertijd slaat de tank geel uit hetgeen zijn functie benadeelt. Dan is de tank aan vervanging toe. De expansietank voor de koelvloeistof is voorzien van een veiligheidssysteem. Wanneer de motor sterk oververhit raakt, ontsnapt stoom uit de dop van de tank die uitgerust is met een overdrukventiel zodat er een paar seconden tussen oververhitting en totale motorschade ontstaan. Ontsnappende stoom uit het koelvloeistofreservoir is de laatste waarschuwing van de motor wanneer de temperatuursensor van de motor niet werkt of te lang werd genegeerd. De motor moet nu onmiddellijk worden uitgeschakeld.
Slijtage van het koelvloeistofreservoir
Koelvloeistof is meer dan alleen maar water, feitelijk een mix van koelmiddel, bijvoorbeeld glycol en gedistilleerd water. De belangrijkste taak van het koelmiddel is vermijden dat het water in de winter bevriest. Glycol is belangrijk in alle seizoenen omdat het de motor tegen interne roest beschermt. Tevens smeert het bewegende delen zoals de waterpomp of de thermostaat. Chemische additieven en temperatuurschommelingen doen het plastic op den duur geel uitslaan en broos worden. Het is heel belangrijk om het voorgeschreven koelmiddel voor de auto te gebruiken. Antivries heeft een kleurcode. Het verkeerde koelmiddel kan de pakking, leidingen en uiteindelijk ook de koelvloeistoftank beschadigen en zijn levensduur danig inkorten. Een defecte cilinderkoppakking vormt tevens een gevaar voor het koelvloeistofreservoir omdat dan olie in het koelingscircuit terechtkomt, hetgeen een corrosief effect op de rubberen slangen en de plastic tank heeft. Wanneer de tank reeds beschadigd is door ouderdom, kan hij barsten. Wanneer dit gebeurt, is reparatie van het koelvloeistofreservoir het minste van uw problemen.
Vervanging van het koelvloeistofreservoir
Het koelvloeistofreservoir is eenvoudig te vervangen. Het zit meestal met één of twee bouten vastgeschroefd. Haal de slangen eraf en schroef de bouten los. Nu kan de tank worden verwijderd en vervangen door een nieuw onderdeel. Er zijn een aantal mogelijkheden voor reiniging en het opfrissen van een vergeelde koelvloeistoftank. In geval van eerder opgelopen schade is reparatie niet mogelijk. Koelvloeistofreservoirs zijn heel goedkoop en het werk is eenvoudigweg de moeite niet waard. Wanneer de koelvloeistoftank vervuild is geraakt door olie die met de koelvloeistof vermengd is, moeten de koelslangen en mogelijkerwijs ook de radiateur vervangen worden. Olie is een bijtende vloeistof voor rubberen slangen die volledig uit het koelingscircuit moet worden verwijderd. Wanneer er geen andere optie is, moeten alle verwijderbare componenten vervangen worden – natuurlijk pas na reparatie van de cilinderkoppakking.
Kosten voor een koelvloeistoftank
De prijs voor een nieuw koelvloeistofreservoir hangt voor een groot deel van het automerk, type en kwaliteit van het vervangingsonderdeel af. Er is een ruime keuze en voor oudere auto's kunnen goedkopere tanks als tijdelijke oplossing dienen. Niettemin garanderen alleen merkproducten langdurig gebruik. Prijzen voor een nieuw koelvloeistofreservoir beginnen bij ca. 15 euro. Wanneer de tank is uitgerust met een temperatuursensor is het zinvol deze samen met de tank te vervangen. Dit geldt tevens voor de dop, omdat die in de meeste gevallen het overdrukventiel bevat.