Expansievat dop Voor Top automodellen
- Expansievat dop VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Expansievat dop OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Expansievat dop OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Expansievat dop FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Expansievat dop RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Thermostaat
(10000 artikelen)
Waterpomp
(10000 artikelen)
Radiateur (motorkoeling)
(10000 artikelen)
Koelvloeistof expansievat
(5632 artikelen)
Kachelweerstand
(4409 artikelen)
Flens koelvloeistof
(4792 artikelen)Expansievat dop defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De dop van het expansievat voor koelvloeistof
De dop van het expansievat voor koelvloeistof is een belangrijk onderdeel voor de koelingskringloop van een auto. Hij opent het expansiereservoir en geeft de bestuurder of mecanicien de mogelijkheid de koelvloeistof bij te vullen. Een defect aan de dop is zeldzaam, maar komt af en toe voor.
Het koelsysteem in een auto
Het koelsysteem in een auto dient ertoe, de motor tegen oververhitting te beschermen. Verbrandingsmotoren functioneren door het verbranden van brandstof in kleine explosies en toepassing van de daarbij ontstane druk voor het genereren van bewegingsenergie. De daarbij ontstane restwarmte heeft voor de werking van de motor geen nut en moet worden afgevoerd. Daarvoor zijn de koelsystemen in de motor voorzien.
Kleine, eenvoudige motoren van grasmaaiers of brommers hebben aan luchtkoeling voldoende. Daarbij wordt de in de cilinders ontstaande restwarmte via koelribben van de motor weggevoerd en door de rijwind of een blaassysteem weggeblazen. Deze vroeger zeer populaire vorm van motorkoeling werd door de steeds prestatiesterkere motoren op den duur onvoldoende en daarom door water- of vloeistofkoeling vervangen. De vloeistofkoeling is een kringloopsysteem waarbij voortdurend gekoelde vloeistof door de motor wordt gepompt. De afkoeling van de vloeistof, in de regel een mengsel van water en glycol, wordt door een radiateur gegarandeerd. Door de radiateur stroomt lucht, oftewel van de rijwind of een aangesloten ventilator veroorzaakt.
Geen systeem waar water doorheenloopt is op den duur volledig afgedicht. Het is daarom niet te vermijden dat mettertijd een gering verlies van koelvloeistof optreedt. Met name bij oudere wagens dient het peil van het koelmiddel regelmatig te worden gecontroleerd. De invulopening voor de koelvloeistof is tevens de plaats van de dop van het expansiereservoir.
Waarschuwingsfunctie van de dop van het expansievat
De dop van het expansiereservoir heeft behalve zijn afsluitfunctie nog een belangrijke waarschuwende taak voor de bestuurder van de auto. Wanneer de druk in het koelsysteem te sterk stijgt, opent de dop van het expansievat het koelsysteem. Dit gebeurt bij 1,5 bar druk. Tot een oververhitting van het koelsysteem komt het wanneer:
- - er zich te weinig koelvloeistof in het systeem bevindt
- - de motor overmatig wordt belast (bijvoorbeeld door bergop rijden of bij volle belading)
- - de cilinderkoppakking defect is
- - de radiateur defect is
- - de thermostaat defect is
Het ontsnappen van hete stoom aan de dop van het compensatiereservoir is niet te voorzien. Meestal gaat dit met het branden van het motorcontrolelampje begeleid. De auto moet dan in elk geval onmiddellijk worden stilgezet omdat anders binnen enkele seconden de motor zware schade oploopt.
Defecten van de dop van het expansievat
De dop van het expansievat is in principe een zeer duurzaam onderdeel, dat in de loop van een autoleven niet wordt vervangen. Het kan echter gebeuren dat de expansietank zelf barsten vertoont en moet worden vervangen. Dan wordt de dop van het expansievat tevens vervangen.
Een defecte dop van het expansievat kan de normale werkdruk van het koelsysteem niet handhaven. Dat kan aan de rubberen pakking liggen, die aan de onderkant van de dop wordt aangebracht. Het is dan niettemin verstandig, de gehele dop te vervangen. De vaak optredende temperatuurschommelingen kunnen tevens het basismateriaal aantasten zodat de vervanging van dit laaggeprijsde vervangingsonderdeel de verstandigste maatregel is.
De vervanging van de dop van het expansiereservoir is zo makkelijk als het maar kan: Het onderdeel kan voor de normale vulling van het koelsysteem volledig worden verwijderd. Vervolgens wordt hij eenvoudigweg door een nieuw onderdeel vervangen.
Voor het geval dat een defect aan de dop van het expansiereservoir wordt vastgesteld, dient absoluut te worden gecheckt of er werkelijk alleen maar dit defect zich in het koelsysteem zich voordoet. Een koelsysteem veroudert tamelijk gelijkmatig, zodat alle onderdelen gecontroleerd en eventueel uit voorzorg moeten worden vervangen.
Als onderdeel dat druk handhaaft, is de kwaliteit van de dop van de expansietank zeer belangrijk. Ook van merkkwaliteit zijn deze vervangingsonderdelen zeer voordelig. Er is daarom geen aanleding om uit te wijken naar goedkope aanbiedingen. Een hoogwaardige dop, bijvoorbeel van FEBI BILSTEIN kost tussen zes en vijftien euro.