Extra verlichting (verstralers) voor jouw auto

Extra verlichting (verstralers) Voor Top automodellen
- Extra verlichting (verstralers) VOLKSWAGEN GOLF
- Extra verlichting (verstralers) BMW 3-serie
- 3e remlicht VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Extra verlichting (verstralers) OPEL ASTRA
- Extra verlichting (verstralers) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- 3e remlicht FORD FOCUS
- AUDI A4
- Extra verlichting (verstralers) OPEL CORSA
- Extra verlichting (verstralers) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- 3e remlicht AUDI A3
- FORD FIESTA
- Extra verlichting (verstralers) BMW 1-serie
- Extra verlichting (verstralers) VOLKSWAGEN PASSAT
- 3e remlicht RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Extra verlichting (verstralers) SEAT IBIZA
- Extra verlichting (verstralers) SEAT LEON
- 3e remlicht TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Extra verlichting (verstralers) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veiligheid en comfort verbeteren met extra verlichting
Met extra verlichting wordt verlichtingsmateriaal bedoeld dat in en aan de wagen achteraf gemonteerd kan worden. Alhoewel een auto tegenwoordig over een omvangrijke uitrusting aan verlichting beschikt, zijn extra lampen nog altijd zinvol en verhogen ze de waarde.
Extra verlichting van buiten
Met extra verlichting kan de actieve en passieve veiligheid van de auto aanzienlijk worden vergroot. Aan de voorkant van de wagen zijn volgende extra lampen zinvol voorzover ze nog niet standaard werden ingebouwd:
- dagrijverlichting
- mistlicht
- bochtlicht
- zoekschijnwerper
Het dagrijlicht bestaat uit een enkele LED-lamp of een smalle LED-strook die links en rechts aan de bumper wordt gemonteerd. Hij brandt altijd, zodra de ontsteking van de wagen wordt bediend. Het voordeel van dagrijlicht is een aanzienlijke verhoging van de passieve veiligheid. De wagen kan bij slechte of wisselende lichtverhoudingen altijd eenduidig worden geïdentificeerd. Dagrijlichten moeten wel goedgekeurd zijn. In veel landen zijn extreem felle dagrijlichten toegestaan. Hier in de Benelux dient elke set voor achterafmontage een keurmerk te dragen of aan de wettelijke eisen te voldoen. Bij mist helpen de normale dimlichten van de auto slechts weinig. De kleine waterdruppeltjes verstrooien het licht zodanig dat het zicht bij inschakeling meer gehinderd dan ondersteund wordt. Hier kunnen achteraf gemonteerde mistlampen uitkomst bieden. Mistkoplampen worden net onder de bumper aangebracht. Ze hebben de taak, onder een nevelbarrière heen te schijnen. Hun licht wordt niet zo sterk verstrooid. Het achteraf monteren van de mistlamp is heel eenvoudig, maar moet precies volgens de handleiding gebeuren. Anders is hun werking niet gegarandeerd en kunnen ze door hun sterk verblindende werking tegenliggers in gevaar brengen. Ook mistverlichting dient van een keurmerk te zijn voorzien. Bochtlichten branden altijd in die richting, waarin het stuur wordt gedraaid. De hoek wordt bij montage ingesteld en een brede verstrooiing zorgt voor voldoende verlichting. De imposante, meedraaiende bochtlichten, zoals ze bij oude, Franse bovenklassemodellen ooit mode waren, worden vandaag de dag niet meer gebruikt. Bochtverlichting is tamelijk omslachtig bij de montage. Weliswaar is bij de achterafmontagesets een handleiding geleverd. Toch is voor het aanbrengen van de lampen en sensoren veel elektrotechnische kennis vereist. Bovenop de montage moeten bochtlichten eventueel ook met de regeleenheid worden afgestemd. Bij SUV's, bijvoorbeeld voor jagers, kan de montage van een zoekschijnwerper zinvol zijn. Deze is dan wel makkelijk te monteren, maar er gelden strenge bepalingen voor het gebruik.
Extra verlichting aan de achterkant
Aan de achterkant van de wagen bestaan volgende mogelijkheiden voor montage van extra verlichting:
- mistachterlicht
- lichtgevende kentekenplaat
Voor zover nog niet aanwezig, is de montage van een mistacherlicht heel zinvol. Hij zorgt ervoor dat bij dichte mist, sneeuwval of regen de auto tijdig door achter rijdend verkeer wordt gezien. De lichtgevende kentekenplaat is een zinvol alternatief voor kentekenplaatverlichting. Het biedt een veel groter actief lichtoppervlak en maakt de auto in het donker ook veel beter zichtbaar. Dit onderdeel is vooral voor motorrijders heel interessant.
Verboden extra verlichting
Het is in de Benelux niet toegelaten, in het openbare verkeer extra verlichting te activeren die geen doel heeft of andere verkeersdeelnemers in gevaar kan brengen. De enige jaren geleden in de mode geraakte verlichting van onderen mag daarom bij het rijden op de openbare weg niet worden gebruikt. Ook de hoog aangebrachte schijnwerpers die men vaak bij pick-ups of SUV's ziet, zijn op de openbare weg niet toegelaten. De voorschriften voor deze verlichting zijn zo streng dat ze bij het rijden op de openbare weg met een stofkap moeten zijn afgedekt.
Extra verlichting: altijd de toelating in het oog houden!
Bij alles wat de externe verlichting van een wagen betreft, is het altijd heel belangrijk op de toelating acht te slaan. Dit geldt voor de verglazing van richtingaanwijzers of afdekking van achterlichten. Het gebruik van niet toegelaten extra verlichting kan dure gerechtelijke gevolgen tot zelfs het buiten gebruik stellen van de wagen tot gevolg hebben. Daarom moet van al te voordelige of spectaculaire aanbiedingen afstand worden genomen. Kwaliteitsproducten van merkproducenten die via een gevestigde handelaar worden geleverd, geven ook qua legaliteit de nodige veiligheid.