Flens koelvloeistof voor jouw auto
Flens koelvloeistof Voor Top automodellen
- Koelwaterflens VOLKSWAGEN GOLF
- Koelwaterflens BMW 3-serie
- Koelvloeistofflens VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Koelwaterflens OPEL ASTRA
- Koelwaterflens VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koelvloeistofflens FORD FOCUS
- AUDI A4
- Koelwaterflens MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koelwaterflens OPEL CORSA
- Koelvloeistofflens AUDI A3
- FORD FIESTA
- Koelwaterflens BMW 1-serie
- Koelwaterflens VOLKSWAGEN PASSAT
- Koelvloeistofflens MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Koelwaterflens SEAT IBIZA
- Koelwaterflens SEAT LEON
- Koelvloeistofflens AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Flens koelvloeistof defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Effectieve verdeling van het koelmiddel met de koelmiddelflens
Het koelingscircuit bestaat uit verschillende onderdelen. De afzonderlijke onderdelen hebben om verschillende redenen koeling nodig. Ook al is er slechts één centraal koelingscircuit, het is onderverdeeld in een aantal kringlopen die door een of meer koelmiddelflensen in de motor ondersteund worden.
Koelingscirculatie in de motor
Een watergekoelde automotor telt minstens drie circulaties voor het koelmiddel:
- grote kringloop
- kleine kringloop
- kringloop voor de interieurverwarming.
Een auto met een watergekoelde oliekoeler kan een extra koelingscirculatie hebben. De grote koelkringloop verzorgt de permanente koeling van de motor onder normale omstandigheden. Het verbindt de koelleidingen in de motorruimte met de radiateur voorin in de auto. De hoeveelheid koelmiddel wordt geregeld door de thermostaat. De kleine kringloop voert het koelmiddel van de radiateur direct terug naar de motor. Zijn taak bestaat erin, de motor zo snel mogelijk op de bedrijfstemperatuur te brengen. Ook deze kringloop wordt door de thermostaat geregeld. Het circuit voor de interieurverwarming is een handmatig geschakelde onderverdeling. De constructie van de interieurverwarming, de zogenaamde warmtewisselaar, ziet er hetzelfde uit als de radiateur, alhoewel kleiner en direct achter het tussenschot van de motor geplaatst. Koelmiddel stroomt door de warmtewisselaar nadat het eerst door de motor verwarmd werd. Een inschakelbare ventilator achter de warmtewisselaar blaast de motorwarmte het interieur in.
Functie en positie van de koelmiddelflens
De koelmiddelflens is een klein, doch belangrijk onderdeel dat alle circulaties verbindt. In veel auto's is de koelmiddelflens vervaardigd uit duurzaam grijs gietstaal. Deze metalen componenten laten het bijna nooit afweten. Niettemin moeten hun pakkingen regelmatig vervangen worden. Om redenen van kosten en gewicht zijn koelmiddelflenzen tegenwoordig gemaakt van duroplastisch materiaal. Een koelmiddelflens bestaat uit verschillende ondersteuningen en verbindingen van de grote slangen van het koelingscircuit. Koelmiddelflenzen geleiden de koeling en bevatten vaak andere componenten zoals temperatuursensoren en thermostaatkleppen. Koelmiddelflenzen kunnen op verschillende plaatsen in de wagen geïnstalleerd zijn. Sommige zijn makkelijk toegankelijk, andere diep in de motorruimte begraven, zodat de ene moeilijker te vervangen is dan de andere.
Defecten van de koelmiddelflens
Normaal gezien kent de koelmiddelflens een lang leven. Veranderende temperaturen in de motorruimte en trillingen kunnen een koelmiddelflens laten barsten. Dit defect kan niet over het hoofd gezien worden. De motortemperatuur stijgt snel. Toegevoegd koelmiddel stroomt er gelijk weer uit. Een lekkend koelsysteem is makkelijk te repareren, maar hier mag niet mee gewacht worden. Anders riskeert u ernstige motorschade. Typische schade als gevolg van een lekkend koelsysteem is een verbrande cilinderkoppakking of een vastgelopen zuiger.
Reparatie van de koelmiddelflens
Een koelmiddelflens kan niet worden gerepareerd. Pogingen om de lekkage te verhelpen met plakkers of lijm hebben slechts een beperkt effect. Een dergelijke noodreparatie is hoogstens voldoende om het koelsysteem voldoende op te lappen voor een rit naar huis of de dichtstbijzijnde garage. Wij raden het gebruik middelen voor radiateurafdichting (stop lek) sterk af. Deze verstoppen het koelingscircuit en maken de situatie alleen maar erger. Vervanging door een nieuw onderdeel is de enige wijze om een defecte koelmiddelflens te repareren. Dit mag een hoop werk betekenen, doch vereist geen technische / mechanische expertise. Het originele component zit met twee bouten op de motor geschroefd. Het wordt losgedraaid en de slangen afgekoppeld. Nu kan de oude koelmiddelflens door een nieuwe worden vervangen.
Kosten van een nieuwe koelmiddelflens
De vervanging is heel goedkoop en daarom zijn oplapmiddelen de moeite niet waard. Een nieuwe koelmiddelflens is verkrijgbaar vanaf 5 euro. Een koelmiddelflens verslijt door veroudering. Daarom is het altijd raadzaam het gehele koelsysteem te checken en eventueel andere onderdelen eveneens te vervangen, zoals:
- temperatuursensoren
- thermostaat
- koelslangen
Ook deze componenten zijn heel goedkoop. De slangen moeten op afzettingen worden gecontroleerd. Wanneer grotere kalkresten of andere vervuilingen worden gevonden, is een grondige spoeling van het hele koelingscircuit aanbevolen. Hiervoor biedt de onderdelenhandel verschillende passende oplossingen.