Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) voor jouw auto
Flexibel deel uitlaat Voor Top automodellen
- Flexibel uitlaatstuk VOLKSWAGEN GOLF
- Flexibel uitlaatstuk BMW 3-serie
- Flexibel stuk uitlaat VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Flexibel uitlaatstuk OPEL ASTRA
- Flexibel uitlaatstuk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Flexibel stuk uitlaat FORD FOCUS
- AUDI A4
- Flexibel uitlaatstuk MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Flexibel uitlaatstuk OPEL CORSA
- Flexibel stuk uitlaat AUDI A3
- FORD FIESTA
- Flexibel uitlaatstuk BMW 1-serie
- Flexibel uitlaatstuk VOLKSWAGEN PASSAT
- Flexibel stuk uitlaat MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Flexibel uitlaatstuk SEAT IBIZA
- Flexibel uitlaatstuk SEAT LEON
- Flexibel stuk uitlaat AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Schommelingen onder controle met het flexibele uitlaatstuk
Het flexibele uitlaatstuk of flexibele uitlaatpijp is een klein, doch heel belangrijk onderdeel van de uitlaat. Het vangt de schommelingen op, die zowel van de hangende uitlaatpijp als ook van de motor op het uitlaatspruitstuk en y-pijp worden overgedragen. Het flexibele uitlaatstuk is een goedkoop onderdeel, dat heel eenvoudig te vervangen is.
De vloek van de lange hefboom
"Geef mij een plaats om te staan en ik beweeg de aarde". Dit beroemde citaat stamt van de Griekse filosoof en ingenieur Archimedes. Hij beschrijft hiermee, hoe machtig het eenvoudige gereedschap de hefboom is. De hefboomarm hoeft slechts lang genoeg en het steunpunt stevig genoeg te zijn, en een kracht laat zich bijna oneindig vergroten. Dit geldt echter ook omgekeerd: zodra een systeem een hefboom creëert, werkt deze versterkend zodra een kracht erop inwerkt. In het geval van het uitlaatsysteem is dit weliswaar niet wenselijk, doch onvermijdelijk. Het lange buizenstelsel begint direct aan de cilinderkop, loopt naar de onderplaat, maakt daar een bocht en eindigt in een lange, min of meer recht lopende buis tot aan de de eindpijp. De hefboom ontstaat nu precies in de scherpe bocht, die het uitlaatsysteem moet nemen. De verandering van richting is ook een verandering van krachtwerking – en dat gaat niet zonder dat een draaimoment langs de hefboom optreedt.
Flexibiliteit helpt
Zou de pijp uit een doorlopend, stijf stuk bestaan, zou hij precies op deze plek permanent breken. Zowel de trillingen van de motor als ook de pendelbewegingen van de hangende uitlaatpijp trekken permanent aan deze zwakke plek. Het enige, wat hier helpt, is een flexibel stuk, dat uit een samenhangend systeem technisch twee rechte stukken onafhankelijk van elkaar zonder hefboomwerking maakt. Dit is de taak van de flexibele uitlaatpijp.
Een technische uitdaging
De flexibiliteit van het bufferstuk betreft een truukje: het flexibele uitlaatstuk bestaat niet uit een star stuk metaalpijp, maar uit een fijn metaalweefsel. Om het tegen de hoge temperaturen en chemische aantastingen te beschermen, is een flexibele uitlaatpijp in principe uit edelstaal vervaardigd. Dit weefselstuk is echter slechts een paar centimeter lang. De kosten voor dit onderdeel blijven zo binnen de perken.
Defecten aan de flexibele uitlaatpijp
Alhoewel de flexibele uitlaatpijp uit edelstaal is vervaardigd, heeft hij geen onbegrensde levensduur. Zijn filigrane bouw maakt hem op den duur schadegevoelig. Hoe meer draden scheuren, des te groter wordt de last voor het resterende weefsel. Op een gegeven moment zijn er zoveel weefseldraden doorgescheurd dat het uitlaatgas kan ontsnappen. Dit wordt echter snel opgemerkt: het flexibele stuk zit vóór de voor- of einddemper. Het lawaai van de motor kan door een lek in het flexibele uitlaatstuk ongefilterd ontsnappen en dat is ook bij de kleinste motoren zeer duidelijk hoorbaar. Wanneer de auto dus binnen enkele dagen een zeer luid motorgeluid ontwikkelt, is een defecte flexibele uitlaatpijp een van de waarschijnlijkste oorzaken.
Flexibele uitlaatpijp vervangen
Gelukkig is een flexibele uitlaatpijp een van de eenvoudigst te vervangen onderdelen van het uitlaatsysteem. Om het te vervangen, moet de wagen slechts worden opgekrikt. Vervolgens worden met een schroevendraaier de klemmen van het flexibele uitlaatstuk losgedraaid en het defecte onderdeel door een nieuw vervangen. Daarbij moet echter bijzonder op de veiligheid worden gelet:
- - Een auto mag uitsluitend met de daarvoor bestemde hulpmiddelen worden opheffen. Een gewone krik is NIET voldoende voor werkzaamheden onder de auto. Ideaal zijn de professionele autobokken.
- - De motor volledig laten afkoelen en in geen geval tijdens de werkzaamheden laten draaien. Behalve een aanzienlijk verbrandingsgevaar bestaat tevens het gevaar van CO₂-vergiftiging.
De vervanging van de flexibele uitlaatpijp is een uitstekende gelegenheid om ook eens naar de uitlaatbevestigingen te kijken. Vaak zijn gescheurde uitlaatrubbers de oorzaak, die tot beschadiging van het flexibele uitlaatstuk hebben bijgedragen.
Kwaliteit van het gevoelige onderdeel
Bij een flexibel uitlaatstuk dient absoluut op de merkkwaliteit te worden gelet. Er zijn budget-fabrikanten die in plaats van edelstaal verchroomde staaldraden gebruiken. Deze zijn uiterlijk niet van edelstaal te onderscheiden, maar bezitten een aanzienlijk kortere levensduur. Hier kan een magneettest helpen: een flexibel uitlaatstuk uit edelstaal is niet magnetisch. Hoogwaardige flexibele pijpen kosten vanaf ca. 20 euro. De prijs hangt sterk van de lengte en daarmee van het gehalte van het benodigde edelstaalweefsel af.
Wij bieden u in onze shop uitsluitend flexibele uitlaatpijpen van OEM-kwaliteit. Daarmee heeft u de maximale zekerheid voor een lang en aangenaam rijden.