00#
20-5136

Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Flexibel stuk uitlaat van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • MAPCO Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • JP GROUP Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • HELLA Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • BOSAL Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • TRISCAN Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • HJS Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • WALKER Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs VEGAZ Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs ERNST Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs MTS Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs IMASAF Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs PETERS ENNEPETAL Flexibel stuk uitlaat
  • Koop hier aan de beste prijs SWGAutomotive Flexibel stuk uitlaat
  • SIEGEL AUTOMOTIVE
  • MI.R.A.
  • FARE SA
  • POLMO

Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Schommelingen onder controle met het flexibele uitlaatstuk

Het flexibele uitlaatstuk of flexibele uitlaatpijp is een klein, doch heel belangrijk onderdeel van de uitlaat. Het vangt de schommelingen op, die zowel van de hangende uitlaatpijp als ook van de motor op het uitlaatspruitstuk en y-pijp worden overgedragen. Het flexibele uitlaatstuk is een goedkoop onderdeel, dat heel eenvoudig te vervangen is.

De vloek van de lange hefboom

"Geef mij een plaats om te staan en ik beweeg de aarde". Dit beroemde citaat stamt van de Griekse filosoof en ingenieur Archimedes. Hij beschrijft hiermee, hoe machtig het eenvoudige gereedschap de hefboom is. De hefboomarm hoeft slechts lang genoeg en het steunpunt stevig genoeg te zijn, en een kracht laat zich bijna oneindig vergroten. Dit geldt echter ook omgekeerd: zodra een systeem een hefboom creëert, werkt deze versterkend zodra een kracht erop inwerkt. In het geval van het uitlaatsysteem is dit weliswaar niet wenselijk, doch onvermijdelijk. Het lange buizenstelsel begint direct aan de cilinderkop, loopt naar de onderplaat, maakt daar een bocht en eindigt in een lange, min of meer recht lopende buis tot aan de de eindpijp. De hefboom ontstaat nu precies in de scherpe bocht, die het uitlaatsysteem moet nemen. De verandering van richting is ook een verandering van krachtwerking – en dat gaat niet zonder dat een draaimoment langs de hefboom optreedt.

Flexibiliteit helpt

Zou de pijp uit een doorlopend, stijf stuk bestaan, zou hij precies op deze plek permanent breken. Zowel de trillingen van de motor als ook de pendelbewegingen van de hangende uitlaatpijp trekken permanent aan deze zwakke plek. Het enige, wat hier helpt, is een flexibel stuk, dat uit een samenhangend systeem technisch twee rechte stukken onafhankelijk van elkaar zonder hefboomwerking maakt. Dit is de taak van de flexibele uitlaatpijp.

Een technische uitdaging

De flexibiliteit van het bufferstuk betreft een truukje: het flexibele uitlaatstuk bestaat niet uit een star stuk metaalpijp, maar uit een fijn metaalweefsel. Om het tegen de hoge temperaturen en chemische aantastingen te beschermen, is een flexibele uitlaatpijp in principe uit edelstaal vervaardigd. Dit weefselstuk is echter slechts een paar centimeter lang. De kosten voor dit onderdeel blijven zo binnen de perken.

Defecten aan de flexibele uitlaatpijp

Alhoewel de flexibele uitlaatpijp uit edelstaal is vervaardigd, heeft hij geen onbegrensde levensduur. Zijn filigrane bouw maakt hem op den duur schadegevoelig. Hoe meer draden scheuren, des te groter wordt de last voor het resterende weefsel. Op een gegeven moment zijn er zoveel weefseldraden doorgescheurd dat het uitlaatgas kan ontsnappen. Dit wordt echter snel opgemerkt: het flexibele stuk zit vóór de voor- of einddemper. Het lawaai van de motor kan door een lek in het flexibele uitlaatstuk ongefilterd ontsnappen en dat is ook bij de kleinste motoren zeer duidelijk hoorbaar. Wanneer de auto dus binnen enkele dagen een zeer luid motorgeluid ontwikkelt, is een defecte flexibele uitlaatpijp een van de waarschijnlijkste oorzaken.

Flexibele uitlaatpijp vervangen

Gelukkig is een flexibele uitlaatpijp een van de eenvoudigst te vervangen onderdelen van het uitlaatsysteem. Om het te vervangen, moet de wagen slechts worden opgekrikt. Vervolgens worden met een schroevendraaier de klemmen van het flexibele uitlaatstuk losgedraaid en het defecte onderdeel door een nieuw vervangen. Daarbij moet echter bijzonder op de veiligheid worden gelet:

  1. - Een auto mag uitsluitend met de daarvoor bestemde hulpmiddelen worden opheffen. Een gewone krik is NIET voldoende voor werkzaamheden onder de auto. Ideaal zijn de professionele autobokken.
  2. - De motor volledig laten afkoelen en in geen geval tijdens de werkzaamheden laten draaien. Behalve een aanzienlijk verbrandingsgevaar bestaat tevens het gevaar van CO₂-vergiftiging.

De vervanging van de flexibele uitlaatpijp is een uitstekende gelegenheid om ook eens naar de uitlaatbevestigingen te kijken. Vaak zijn gescheurde uitlaatrubbers de oorzaak, die tot beschadiging van het flexibele uitlaatstuk hebben bijgedragen.

Kwaliteit van het gevoelige onderdeel

Bij een flexibel uitlaatstuk dient absoluut op de merkkwaliteit te worden gelet. Er zijn budget-fabrikanten die in plaats van edelstaal verchroomde staaldraden gebruiken. Deze zijn uiterlijk niet van edelstaal te onderscheiden, maar bezitten een aanzienlijk kortere levensduur. Hier kan een magneettest helpen: een flexibel uitlaatstuk uit edelstaal is niet magnetisch. Hoogwaardige flexibele pijpen kosten vanaf ca. 20 euro. De prijs hangt sterk van de lengte en daarmee van het gehalte van het benodigde edelstaalweefsel af.

Wij bieden u in onze shop uitsluitend flexibele uitlaatpijpen van OEM-kwaliteit. Daarmee heeft u de maximale zekerheid voor een lang en aangenaam rijden.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Flexibel uitlaatstuk
Flexibel stuk uitlaat FA1 348-100
  • Diameter [mm]: 50
  • Lengte [mm]: 101,6
  • Pijpverbinder: Flexibel
  • Buisdiameter [mm]: 50
  • Conditie:  Geheel nieuw
348-100 FA1 Flexibel stuk uitlaat auto prijs
FA1 | 348-100
16,42 €
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibele slang, uitla...
Flexibel deel uitlaat RIDEX 3971F0002
  • Buisdiameter [mm]: 50
  • Binnendiameter [mm]: 50
  • Diameter [mm]: 80
  • Lengte [mm]: 100
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Conditie:  Geheel nieuw
3971F0002 RIDEX Flexibel deel uitlaat auto prijs
RIDEX | 3971F0002
13,71 €
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibel uitlaatstuk
Flexibele uitlaat FA1 352-200
  • Diameter [mm]: 55
  • Lengte [mm]: 203,2
  • Pijpverbinder: Flexibel
  • Buisdiameter [mm]: 55
  • Conditie:  Geheel nieuw
352-200 FA1 Flexibele uitlaat auto prijs
FA1 | 352-200
26,03 €
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibele slang, uitla...
Flexibele slang, uitlaatsysteem JMJ 1091275Z
  • Verwerking: Gehard
1091275Z JMJ Flexibele slang, uitlaatsysteem auto prijs
JMJ | 1091275Z
50,90 €
Flexibele slang, uitla...
Flexibel uitlaatstuk RIDEX 3971F0027
  • Buisdiameter [mm]: 60
  • Binnendiameter [mm]: 60,7
  • Diameter [mm]: 90
  • Lengte [mm]: 116
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Uitlaatsysteem: voor middendemper
  • Specificatie: Interlock
  • Inbouwplaats: Voor
  • Conditie:  Geheel nieuw
3971F0027 RIDEX Flexibel uitlaatstuk auto prijs
RIDEX | 3971F0027
20,54 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibele slang, uitla...
Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) FA1 VW464-210
  • Diameter [mm]: 65
  • Lengte [mm]: 110
  • Diameter 2 [mm]: 60
  • Totale lengte [mm]: 210
  • Pijpverbinder: Flexibel
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met versterking
  • Buisdiameter [mm]: 65
  • Conditie:  Geheel nieuw
VW464-210 FA1 Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) auto prijs
FA1 | VW464-210
42,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Montagegereedschap, ho...
Flexibel stuk uitlaat ENERGY NE00467
  • Aantal gereedschap: 2
  • Uitvoering gereedschap handgreep: T-handgreep
  • Lengte [mm]: 200 / 210
  • Breedte [mm]: 40, 25
NE00467 ENERGY Flexibel stuk uitlaat auto prijs
ENERGY | NE00467
8,11 €
Flexibel uitlaatstuk
Flexibel deel uitlaat JP GROUP 9924402000
  • Binnendiameter [mm]: 50
  • Diameter [mm]: 75
  • Lengte [mm]: 180, 100, 40
  • Lengte 3 [mm]: 40
  • Specificatie: Braided liner
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Buisdiameter [mm]: 50
  • Conditie:  Geheel nieuw
9924402000 JP GROUP Flexibel deel uitlaat auto prijs
JP GROUP | 9924402000
33,93 €
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibele slang, uitla...
Flexibele uitlaat RIDEX 3971F0017
  • Binnendiameter [mm]: 45,7
  • Diameter [mm]: 73,5
  • Lengte [mm]: 200
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Conditie:  Geheel nieuw
3971F0017 RIDEX Flexibele uitlaat auto prijs
RIDEX | 3971F0017
20,51 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibel uitlaatstuk
Flexibele slang, uitlaatsysteem FA1 350-200
  • Diameter [mm]: 50
  • Lengte [mm]: 203,2
  • Pijpverbinder: Flexibel
  • Buisdiameter [mm]: 50
  • Conditie:  Geheel nieuw
350-200 FA1 Flexibele slang, uitlaatsysteem auto prijs
FA1 | 350-200
23,35 €
Conditie:  Geheel nieuw
Flexibele slang, uitla...
Flexibel uitlaatstuk JMJ 1059Z
  • Versie: Sprinter
1059Z JMJ Flexibel uitlaatstuk auto prijs
JMJ | 1059Z
43,89 €
Flexibele slang, uitla...
Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) BOSAL 700-209
700-209 BOSAL Flexibele uitlaatpijp (flexibel uitlaatstuk) auto prijs
BOSAL | 700-209
44,99 €
Conditie:  Geheel nieuw