Fuseekogel voor jouw auto
Fuseekogel Voor Top automodellen
- Fuseekogels VOLKSWAGEN GOLF
- Fuseekogels BMW 3-serie
- Kogel, fusee VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Fuseekogels OPEL ASTRA
- Fuseekogels VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Kogel, fusee FORD FOCUS
- AUDI A4
- Fuseekogels MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fuseekogels OPEL CORSA
- Kogel, fusee AUDI A3
- FORD FIESTA
- Fuseekogels BMW 1-serie
- Fuseekogels VOLKSWAGEN PASSAT
- Kogel, fusee MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Fuseekogels SEAT IBIZA
- Fuseekogels SEAT LEON
- Kogel, fusee AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Fuseekogel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Houvast voor de schokdemper – de fuseekogel
De fuseekogel zit onderaan de voorste schokdemper. Hij is in de draagarm ingebed en steunt de gehele auto dusdanig naar boven af, dat de schokdemper kan draaien. Hij verricht daarmee zwaar werk en is daarom zeer stevig vervaardigd. Bij gewoon rijgedrag heeft hij een bepaald lange levensduur van meer dan 120.000 kilometer.
Constructie en positie van een fuseekogel
De fuseekogel is een klassiek ogelgewricht. Hij bestaat uit een kogelkom en de daarin gedrukte kogel, omgeven door een rubberen hoes. Van binnen heeft de hoes een permanente smering van machinevet of grafiet. Met deze constructie kan de fuseekogel hoge stuurkrachten overbrengen en blijft niettemin soepel en draaibaar. De fuseekogel wordt ook wel askogel genoemd.
efecten van een fuseekogel
Een defecte fuseekogel kan op de volgende wijzen worden vastgesteld:
- Slechte sporing
- Onnauwkeurige sturing
- Knakgeluiden en schokken bij het draaien aan het stuur
- Zwenkend stuurwiel
- Onregelmatige slijtage aan de voorste banden
Een defecte fuseekogel kan de hoge krachten aan de vooras niet langer goed opvangen. De slijtage kan tot een breuk van de vooras of voortijdige slijtage van de wiellagers leiden. Daarom dient een defecte fuseekogel zo snel mogelijk te worden vervangen om volgschade te vermijden.
Vervanging van een fuseekogel
De vervanging van een fuseekogel is voor een leek niet echt eenvoudig. Het gehele stuurmechanisme van een auto zit stevig in elkaar geschroefd. Zonder het juiste gereedschap is vakkundige demontage bijna onmogelijk. In elk geval heeft u een stuurkogeltrekker nodig. Alleen hoogwaardig gereedschap mag worden gebruikt. Goedkope gereedschappen kunnen in dit geval zelfs gevaarlijk zijn. Heeft u de fuseekogel los kunnen maken, is de vervanging verder eenvoudig. Hij zit op de A-vormige wieldraagarm (triangel) die na het losmaken gewoon naar onderen kan worden weggeklapt. Dan kunt u de oude fuseekogel door een nieuw onderdeel vervangen en de auto kan weer veilig rijden. Zoals bij alle onderdelen van een sturing moeten alle reparaties in principe aan beide kanten van de auto worden doorgevoerd. Zo verkrijgt u het beste resultaat.
Kosten voor een fuseekogel
Een fuseekogel is een sterk belast onderdeel dat het bij zorgvuldig rijgedrag langer dan 120.000 kilometer kan uithouden. Daarvoor is echter een hoogwaardig product vereist, dat van een merkfabrikant stamt. Goedkope fuseekogels van 20 euro of zelfs minder hebben een duidelijk kortere levensduur. Deze ergernis kunt u zich vooraf besparen door meteen in een merkproduct van hoge kwaliteit te investeren. Fuseekogels in acceptabele kwaliteit van merken zoals ATE of FEBI BILSTEIN kosten vanaf ca. 50 euro. Het hangt daarbij sterk van het soort auto af hoe duur de fuseekogels worden. Zware auto's vereisen stabielere fuseekogels, die natuurlijk ook wat meer kosten. Een vakgarage heeft voor de montage van een fuseekogel ongeveer ca. 30 minuten per kant nodig. Als doe-het-zelver dient u op 1 – 2 uur te rekenen vooral wanneer u niet over de ervaring en vooral het geschikte gereedschap beschikt. Wij bevelen daarom steeds aan, niet op gereedschap te besparen en ook hier in acceptabele kwaliteit te investeren.
Ook andere plekken controleren
Een sturing is altijd zodanig gebouwd dat hij gelijkmatig verslijt. Wanneer de fuseekogel zijn slijtagegrens heeft bereikt, zijn ook andere onderdelen niet meer ver daarvan verwijderd. U bespaart uzelf veel tijd, kosten en ergernis wanneer bij gelegenheid van een reparatie zo veel mogelijk wordt vervangen. In het geval van de fuseekogel dienen op zijn minst de
- ashoezen
- spoorstangkoppen
- remschijven en -voeringen
- draagarmen
- schokdempers en veren
- wiellagers
toch in ieder geval aan een grondige inspectie te worden onderworpen. Alleen wanneer de onderdelen geen speling vertonen en de rubberen elementen niet brokkelen, kunnen ze blijven zitten. In principe loont bij de vervanging van de fuseekogels in geval van verdenking ook een vervanging van andere onderdelen van de sturing. Zo handhaaft u de maximale rijstabiliteit en kunt u jarenlang elke APK-keuring met vertrouwen tegemoet zien. Met het oog op de zeer gunstige prijzen voor deze vervangingsonderdelen, zelfs van merkkwaliteit, is verkeerde zuinigheid niet op zijn plaats.