Gasklep (gasklephuis) voor jouw auto
Gas, klep Voor Top automodellen
- Gasklep VOLKSWAGEN GOLF
- Gasklep BMW 3-serie
- Gashuisklep VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Gasklep OPEL ASTRA
- Gasklep VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Gashuisklep FORD FOCUS
- AUDI A4
- Gasklep MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gasklep OPEL CORSA
- Gashuisklep AUDI A3
- FORD FIESTA
- Gasklep BMW 1-serie
- Gasklep VOLKSWAGEN PASSAT
- Gashuisklep MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Gasklep SEAT IBIZA
- Gasklep SEAT LEON
- Gashuisklep AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Gasklep (gasklephuis) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Lucht voor de motor met de gasklep
De gasklep wordt door de bestuurder via het gaspedaal bediend. Hij regelt de hoeveelheid lucht die in de motor wordt gelaten. Door de positie van de klep en met assistentie van de gaskleppotentiometer berekent de regeleenheid de correcte hoeveelheid brandstof die moet worden geïnjecteerd.
Gasklep: constructie en positie
De gasklep zit in het aanzuigspruitstuk direct vóór de inlaatklep en past precies in de doorsnee van het spruitstuk. De klep draait om een dwarsgeplaatste as en wordt bediend door de klepstandsteller. Vroeger kwamen hieraan kabels en terugstelveren te pas. Tegenwoordig wordt deze functie waargenomen door een servomotor.
Functie van de gasklep
De gasklep kan zijn positie van 0° naar 90° ten opzichte van de luchtstroom wijzigen. In de nulpositie is het aanzuigspruitstuk gesloten. Bij de 90°-positie is hij volledig geopend – de bestuurder geeft vol gas. De gasklep staat in verbinding met de gaskleppotentiometer en geeft de informatie over zijn stand aan de regeleenheid door. Met deze gegevens berekent de regeleenheid de te injecteren hoeveelheid brandstof. De motor krijgt zo altijd het optimale lucht/brandstofmengsel. Dit is belangrijk voor brandstofefficiëntie. Bovendien garandeert dit proces dat er geen brandstof in de katalysator terechtkomt. Wanneer een explosie plaatsvindt in de katalysator als gevolg van onverbrande brandstof, vernielt dit in bijna alle gevallen het component. Als gevolg hiervan komt de auto niet door de APK-keuring en een dure reparatie is nodig.
Defecten van de gasklep
De gasklep is een delicaat mechanisme en uiterst gevoelig voor vervuiling. Wanneer de luchtfilter kapot is of ontbreekt, komen vuildeeltjes in het draaimechaniek van de klep terecht en blokkeren dit. De bestuurder merkt tegenstribbelende acceleratie en een vermindering van het rijcomfort. De motor draait onregelmatig stationair en de regeleenheid meldt fouten. Dit kan ertoe leiden dat de motor in de noodloop schakelt. Met name dieselmotoren met EGR vormen een probleem. Om de uitstoot van stikstofoxide terug te dringen, wordt de verbrandingstemperatuur in de motor verlaagd. De reeds verbrande uitstoot wordt terug naar de verbrandingskamer geleid via de EGR-klep. De uitstoot passeert ook de gasklep en vervuilt hem langzaam maar zeker. De gevolgen zijn dezelfde als die van een kapotte luchtfilter: de gasklep blokkeert.
Reparatie van de gasklep
De gasklep is over het algemeen zodanig gebouwd dat hij kan worden verwijderd en schoongemaakt. Tegenwoordig zijn er veel oplossingen voorhanden. Niettemin is demontage van de gasklep behoorlijk gecompliceerd. Wij raden daarom aan, de reiniging aan een professionele dienstverlener over te laten. Dit geeft u een bevredigend resultaat of verschaft u gewisheid over of het onderdeel al dan niet te redden is. Wanneer de klep moet worden vervangen, moet hij in de regeleenheid worden ingeprogrammeerd. Wij bevelen tevens vervanging van de servomotor en de potentiometer aan. Dit levert u een totaal vernieuwde onderdelengroep op, die de volgende 50.000 km meekan. Wanneer het budget het toelaat en de vervangingsonderdelen zijn niet al te duur, is een volledige vervanging van de gasklep en zijn accessoires de verstandigste keuze.
Kosten voor een gasklep
De gasklep is een mechanisch onderdeel, bestaand uit een aluminium behuizing met daarin een metalen klep. De behuizing wordt in een gietproces vervaardigd en zijn nabewerking en assemblage vereisen precisiegereedschap. Dit beperkt het aantal bedrijven die in staat zijn dit component te produceren aanzienlijk. Daarom zijn gaskleppen als origineel onderdeel of vervangingsonderdeel bij relatief weinig producenten beschikbaar, waardoor de prijs voor een nieuw vervangingsonderdeel hoog ligt. De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop. Al met al is deze onderdelengroep een van de duurdere units. Daarom is een reinigingsverzoek altijd de moeite waard.