Gasveer motorkap voor jouw auto
Gasveer motorkap Voor Top automodellen
- Gasveer motorkap VOLKSWAGEN GOLF
- Gasveer motorkap BMW 3-serie
- Gasveer motorkap VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Gasveer motorkap OPEL ASTRA
- Gasveer motorkap VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Gasveer motorkap FORD FOCUS
- AUDI A4
- Gasveer motorkap OPEL CORSA
- Gasveer motorkap MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gasveer motorkap AUDI A3
- FORD FIESTA
- Gasveer motorkap BMW 1-serie
- Gasveer motorkap VOLKSWAGEN PASSAT
- Gasveer motorkap RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Gasveer motorkap SEAT IBIZA
- Gasveer motorkap SEAT LEON
- Gasveer motorkap TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Gasveer motorkap defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Een praktisch element voor enthousiastelingen
Voor wie graag en vaak in de motorruimte van zijn auto werkt, is een motorkapdemper een praktisch extra snufje. Hij spaart het lastige opzetten van de motorkapsteun en biedt maximale veiligheid bij inspectie en reparatie. Bovendien biedt deze demper voor de motorkap een optimale bewegingsvrijheid. De standaard ingebouwde stut wordt dankzij de motorkapdemper overbodig. De beste werking en maximale veiligheid biedt een demping voor de motorkap wanneer deze paarsgewijs wordt gemonteerd. Controle van het oliepeil, remvloeistof en koelwater wordt met een motorkapdemper veel comfortabeler dan met de starre motorkapstut.
Hoe functioneert een motorkapdemper?
Technisch gezien is een motorkapdemper hetzelfde als de demper voor de achterklep van stationcars en hatchbacks. Hij bestaat uit een gasveer die met een kogelgewricht aan de carrosserie en klep wordt bevestigd. De technisch correcte aanduiding luidt dan ook "gasveer met eindstanddemping". Hij bestaat uit een zuiger die in een cilinder beweegt. In het binnenste van de cilinder is gas onder hoge druk ingesloten. Wordt het gas samengedrukt, ontstaat tegendruk. Wordt de klep nu omhooggebracht, ontspant het gas. De tegendruk werkt nu ondersteunend bij het openen van de klep. Daardoor kunnen ook zware kleppen en motorkappen met weinig kracht worden geopend en gesloten. Gasdrukdempers worden zodanig gemonteerd dat bij het sluiten van de klep de hefwerking de tegendruk van het gas makkelijk overwint. Zoals alle gasdrukdempers is de levensduur van de motorkampdemper begrensd. Schuld daaraan zijn de interne dichtingen. Wanneer deze mettertijd broos worden of door vuildeeltjes worden beschadigd, kan het gas eruitlopen. Dan faalt de dempingswerking en moet het onderdeel worden vervangen.
Defecten aan de motorkapdemper
Is de gasdruk in de dempingsstaaf niet meer voldoende, werkt hij niet meer. De kap kan niet meer zo makkelijk worden geopend en valt voortdurend weer in zijn ruststand terug. Een gasdrukdemper is in principe niet te repareren. Ook de restdruk in de demper kan nog gevaarlijk zijn. Daarom mag een defecte gasveer nooit open geforceerd worden! De gasdrukveren kunnen voor een gecontroleerde "ontmanteling" naar de garage worden gebracht. Wanneer de druk professioneel wordt afgetapt, is de gasdrukveer gewoon rijp voor de schroothoop.
Reparatie en montage van de motorkapdemper
De vervanging van een motorkapdemper is heel eenvoudig. Hij is enkel met een splitpen bevestigd, die met een spitstang kan worden losgemaakt. Om het kogelgewricht eraf te draaien is een steeksleutel handig gereedschap. Het aanbrengen van de nieuwe motordemper is ook niet moeilijk. Een motordemperset bevat een complete montagekit. Meestal moet nog een hoekmetaal aan de mtorkap en de carrosserie worden geschroefd, waarin de demper in wordt gestoken en met splitpennen vastgemaakt.
Let op de juiste pasvorm
Een gasveerdemper is altijd precies op het bijpassende onderdeel en voertuig toegesneden. De tegenkracht die door het gecomprimeerde gas wordt uitgeoefend, is immers afhankelijk van het gewicht van de motorkap. Wordt er een te sterke gasdrukdemper aangebracht, kan de klep bij ontgrendeling ongecontroleerd openklappen. Daarbij kunnen gewonden vallen en dit belast tevens de aansluitpunten van de motorkap en carrosserie. Dit is vooral van toepassing wanneer een motorkap met twee dempers moet worden uitgerust. De dubbele inrichting verhindert effectief het wankelen en op en neer gaan van de kap in geopende toestand, bijvoorbeeld in geval van sterke wind. Bovendien kan met een dubbele demping de openingshoek heel vlak worden gemaakt. Dit verhoogt de bewegingsvrijheid onder de kap enorm. Toch mogen bij de wens voor een dubbele demping niet zomaar twee afzonderlijke dempers worden gemonteerd, maar moet een inbouwset met twee passende dempers worden aangeschaft.
Merkkwaliteit belooft duurzaamheid
De afwerking, gasdruk, dichtingen en precisie bij de productie van afzonderlijke onderdelen kunnen afhankelijk van de producent sterk afwijken. Alhoewel gasdrukdempers voordelige en makkelijk vervangbare standaardproducten zijn, is een voortijdige slijtage altijd lastig. Alleen kwaliteitsproducten van een merkproducent beloven duurzame houdbaarheid. Ook deze zijn voordelig: een hoogwaardige motorkapdemper is reeds vanaf 8 euro in de vervangingsonderdelenhandel verkrijgbaar.