Geleiderol voor jouw auto

Geleiderol poly v-riem Voor Top automodellen
- Geleiderol VOLKSWAGEN GOLF
- Geleiderol BMW 3-serie
- Geleiderol poly v-riem VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Geleiderol OPEL ASTRA
- Geleiderol VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Geleiderol poly v-riem FORD FOCUS
- AUDI A4
- Geleiderol OPEL CORSA
- Geleiderol MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Geleiderol poly v-riem AUDI A3
- FORD FIESTA
- Geleiderol BMW 1-serie
- Geleiderol VOLKSWAGEN PASSAT
- Geleiderol poly v-riem RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Geleiderol SEAT IBIZA
- Geleiderol SEAT LEON
- Geleiderol poly v-riem TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Geleiderol defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Elk aggregaat zijn eigen riemaandrijving met de omdraairol
De riemaandrijving is een onzichtbaar, doch uiterst belangrijk onderdeel van de automotor. In het tijdperk van de simpele V-snaar was elk nevenaggregaat voorzien van een aparte aandrijving. Om redenen van efficiëntie, vooral op het gebied van constructie, wordt vandaag de dag de voorkeur gegeven aan een multifunctionele riem. Om elk apparaat van het juiste toerental en koppel te voorzien, wordt de omdraairol gebruikt. De omdraairol wordt ook wel geleiderol genoemd.
Taak van de omdraairol voor de multiriem
De riemaandrijving heeft meerdere taken. Hij levert het vereiste toerental voor:
- stuurpomp
- waterpomp
- alternator of dynamo
- koelcompressor.
Deze apparaten hebben het voordeel dat zij wel afhankelijk zijn van toerental, echter niet van bijzonder hoog koppel en al helemaal niet van kleptiming. Hun aandrijving is verhoudingsgewijs minder kritisch. Wanneer een riemaandrijving het laat afweten, dreigt er geen serieuze motorschade. Dit is het verschil met de oude V-riem die ook van kleptiming afhankelijk was. In veel moderne auto's worden alle nevenaggregaten door één enkele riem aangedreven. Hij moet lang genoeg zijn om alle uitgaande assen te bereiken. Een langere riem rekt makkelijker dan een korte en het spannen van de multiriem is een uitdaging. Wanneer de spanning te hoog is, kan hij scheuren en de lagers van het nevenaggregaat beschadigen. Wanneer de spanning te laag is, slipt hij van in- of uitgaande as, verslijt snel en kan niet langer zijn taak vervullen. Daarom worden de spanners ingezet. Behalve de riemspanners hebben lange multiriemen een omdraairol nodig. Deze rollen zitten op het motorblok bevestigd en geleiden de riemaandrijving in de gewenste riching. Een omdraairol heeft normaal gezien een lange levensduur. Hij moet volgens de aanwijzingen van de fabrikant worden vervangen.
Defecten van de geleiderol/omdraairol
Defecten van geleiderollen voor de multiriem doen zich zelden voor. Dit zijn robuuste onderdelen met weinig bewegende componenten. Niettemin hebben de permanente werking en hoge spanning van de riemaandrijving hun weerslag op het lager van de omdraairol. Over het algemeen worden robuuste cilinderrollagers gebruikt. Deze kunnen echter mettertijd hun stabiliteit en soepele loop verliezen. Dit wordt op twee manieren duidelijk:
- piepen
- ratelen.
Een piepend lager is een teken dat hij vastloopt en zich voortdurend lostrekt. Dit doet zich bij draaiende motor voor. De omdraairol blijft een paar seconden stilstaan voordat hij verder draait. Dit is zeer schadelijk voor de multiriem. Wanneer de omdraairol vastloopt, schuurt de riem over de rol, hetgeen slijtage veroorzaakt. Wannner de geleiderol ratelt, heeft het lager teveel speling. Dit kan niet heel veel kwaad voor de riemaandrijving. Niettemin kan een versleten lager plotseling vastlopen. Een vervanging van de geleiderol is dan sterk aanbevolen.
Vervanging van de geleiderol
De omdraairol moet altijd volgens de onderhoudsaanwijzingen worden vervangen. Dit is ten laatste elke tweede vervanging van de multiriem (poly-V-riem). De vervanging van de omdraairol is heel makkelijk. Het component zit op het motorblok bevestigd met een enkele bout. Ter gelegenheid van de vervanging dient de onmiddellijke omgeving van de omdraairol grondig te worden gereinigd. Vooral de contactpunten met de motor moeten schoon zijn om te vermijden dat vuil in het lager wordt gedrukt. Wanneer de geleiderol wordt vervangen voordat hij zijn vervangingsinterval heeft bereikt, moet de riem mee worden vervangen. Je weet nooit welke schade de kapotte geleiderol heeft aangericht in de riemaandrijving. Onderhoud van de multiriem kan heel ingewikkeld zijn. In gewone auto's is de demontage van de motor meestal niet nodig. Voor de montage van de geleidrol moet de centrale bout met het aangegeven aanhaalmoment worden vastgeschroefd. Wordt hij te vast aangehaald, kan de rol blokkeren. Zit hij te los, kan hij tijdens het rijden losraken. De montagebout van de omdraairol heeft mogelijkerwijs een linksdraaiende schroefdraad. Verschaf uzelf hierover zekerheid voordat u met reparatie begint. Anders riskeert u het afbreken van de bout bij pogingen, hem los te draaien.
Kosten voor een geleiderol
De prijs van een omdraairol begint bij 5 EUR en is een van de goedkoopste componenten van de gehele riemaandrijving.