00#
23-1698

Einddemper voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Einddemper sport - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Uitlaatdemper van toonaangevende fabrikanten

  • MAPCO Einddemper
  • JP GROUP Einddemper
  • HELLA Einddemper
  • BLUE PRINT Einddemper
  • DIEDERICHS Einddemper
  • MAGNETI MARELLI Einddemper
  • BOSAL Einddemper
  • AKS DASIS Einddemper
  • Koop hier aan de beste prijs WALKER Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs VEGAZ Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs ERNST Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs ASMET Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs Faurecia Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs POLMO Uitlaatdemper
  • Koop hier aan de beste prijs DINEX Uitlaatdemper
  • IMASAF
  • MTS
  • AUTOMEGA
  • PETERS ENNEPETAL

Einddemper defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Met vol vermogen muisstil rijden dankzij de einddemper

De einddemper is het technische onderdeel aan het uiteinde van een uitlaatsysteem. Hij zorgt ervoor dat de geluidsontwikkeling van een motor zo gering mogelijk uitvalt. Een intacte einddemper garandeert een stille rit. Dat is voor bestuurder en milieu zeer aangenaam.

Motoren zijn luider dan je denkt

Wie benieuwd is naar hoeveel herrie een motor werkelijk maakt, moet het flexibele uitlaatstuk eens verwijderen. Het helse geluid dat ook een kleine 40 PK-motor met slechts één liter cilinderinhoud kan veroorzaken, is verbazingwekkend. Het is zo hard, dat u voor dit experiment beter een afgelegen omgeving zoekt – boze buren zijn anders gegarandeerd. De reden ligt hem in de werking van de motor: een mengsel van brandstof en lucht wordt verstoven en met een vonk tot ontploffing gebracht. De explosie drukt de zuiger diep in de motor, waardoor de krukas en alle andere bewegende delen van de motor worden aangedreven. Een normale motor maakt 1000 – 5000 toeren per minuut. Afhankelijk van grootte van de motor zijn dat 2 – 4 explosies per omwenteling – dus zo'n 20.000 knallen per minuut. Wanneer deze herrie ongefilterd in de omgeving terecht zou komen, zou u door het oorverdovende lawaai geen woord meer verstaan.

Eenvoudig principe, goedkoop vervangingsonderdeel

De einddemper heeft de taak, dit lawaai in mechanische schommelingen om te zetten. In technisch opzicht is de einddemper heel eenvoudig: hij bestaat uit een metalen pot waarin twee buizen steken. De buizen zitten schuin tegenover elkaar en overlappen elkaar sterk. Het uitlaatgas met het geluid –niets anders dan gecomprimeerde lucht – stroomt aan de ene kant in de pot. Vervolgens stroomt het gas een stuk achteruit in de pot totdat het de uitgaande buis heeft bereikt. Van daaruit stroomt het in de buitenlucht. Het geluid kan echter niet achterwaarts stromen. De bewegingsenergie van de gecomprimeerde lucht brengt de blikken pot van de einddemper tot trillen – en meer gebeurt er niet. De trillingen worden door de lange, stevige rubbers van de uitlaatophanging opgevangen. Niets ervan bereikt de carrosserie.

Kosten voor een einddemper

Autobouwers hebben de keuze: oftewel ontwerpen zij uitlaatsystemen die een autoleven lang meegaan, of ze bouwen deze zwaarbelaste module als slijtageonderdeel. Het hoogwaardige alternatief kan enkel uit edelmetaal bestaan. Omwille van de hoge materiaalprijzen en de geraffineerde verwerking zou een standaard geïnstalleerde einddemper van edelstaal een auto minstens 1000 euro duurder maken. Daarom zit in de meeste auto's een einddemper van gewoon metaal. Deze zijn al voor 30 euro verkrijgbaar.

Slijtage aan een einddemper

De einddemper is aan hoge belastingen blootgesteld. Aan de ene kant heeft hij met sterke temperatuurwisselingen te maken. Anderzijds zijn uitlaatgassen zeer aggressief, vooral wanneer zij zich met water vermengen. Het binnendringen van water in de einddemper is praktisch gezien niet te verhinderen: hoe kouder de omgevingslucht, des te meer vocht een afkoelende einddemper aantrekt. Dit verklaart waarom een uitlaat in de winter 's ochtens eerst een tijd lang witte dampen afgeeft. Vooral in de winter is de einddemper drievoudig belast: sterke schommelingen tussen heet en koud, externe aantasting door strooizout en interne aantasting door het roet-watermengsel. Dit laat een einddemper geleidelijk roesten.

Defecten aan de einddemper

Een defecte einddemper kan u niet ontgaan: de auto wordt geleidelijk aan steeds luider. Omdat einddempers om redenen van gewicht uit dun metaal worden vervaardigd, loont reparatielassen normaal gezien niet. Opgelaste stukken houden op het verroeste metaal van de einddemper niet lang. U schuift het defect slechts een paar dagen op, voordat de einddemper weer kapot gaat. Een vervanging is aanzienlijk eenvoudiger, goedkoper en duurzamer.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Einddemper
Achterdemper MTS 01.69030
  • Lengte [mm]: 820
  • Uitvoering: 00000000000000005834, 00000000000000005703
  • Gewicht [kg]: 7,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Achterdemper 01.69030 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.69030
56,49 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Uitlaatdemper MTS 01.93730
  • Lengte [mm]: 950
  • Uitvoering: 00000000000000006461, 00000000000000006315
  • Gewicht [kg]: 6,6
  • Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatdemper 01.93730 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.93730
64,48 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Demper MTS 01.65880
  • Lengte [mm]: 680
  • Uitvoering: 00000000000000005559, 00000000000000005427
  • Gewicht [kg]: 6,63
  • Conditie:  Geheel nieuw
Demper 01.65880 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.65880
54,42 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Einddemper, uitlaat WALKER 71100
  • Lengte [mm]: 1170
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder aanbouwdelen
  • Gewicht [kg]: 7,600
  • Kenletter: 53
  • Gevuld
  • Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper, uitlaat 71100 goedkoop in originele kwaliteit
WALKER | 71100
69,33 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Uitlaat, demper MTS 01.91790
  • Lengte [mm]: 760
  • Uitvoering: 00000000000000006375, 00000000000000006229
  • Gewicht [kg]: 6,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaat, demper 01.91790 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.91790
53,78 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Achterdemper voor de uitlaat MTS 01.97400
  • Lengte [mm]: 800
  • Uitvoering: 00000000000000006743, 00000000000000006598
  • Gewicht [kg]: 7,1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Achterdemper voor de uitlaat 01.97400 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.97400
62,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Einddemper MTS 01.92280
  • Lengte [mm]: 830
  • Uitvoering: 00000000000000006405, 00000000000000006259
  • Gewicht [kg]: 7,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper 01.92280 goedkoop in originele kwaliteit
MTS | 01.92280
70,44 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Achterdemper ASMET 16.085
  • Uitvoering: sport pipe
  • Optioneel
  • Conditie:  Geheel nieuw
Achterdemper 16.085 goedkoop in originele kwaliteit
ASMET | 16.085
91,37 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Uitlaatdemper WALKER 21993
  • Lengte [mm]: 820
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder aanbouwdelen
  • Gewicht [kg]: 6
  • Breedte [mm]: 270
  • Hoogte [mm]: 390
  • Kenletter: 62
  • Gevuld
  • Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatdemper 21993 goedkoop in originele kwaliteit
WALKER | 21993
77,52 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Demper VEGAZ FTS-345
  • Inbouwplaats: Achter
  • Lengte [mm]: 1200
  • Lengte [m]: 0,75
  • Conditie:  Geheel nieuw
Demper FTS-345 goedkoop in originele kwaliteit
VEGAZ | FTS-345
55,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Einddemper
Einddemper, uitlaat IZAWIT 07.096
  • Inbouwplaats: Achter
  • Katalysatortype: voor voertuigen met katalysator
Einddemper, uitlaat 07.096 goedkoop in originele kwaliteit
IZAWIT | 07.096
127,91 €
Einddemper
Uitlaat, demper VEGAZ RS-522
  • Emissienorm: Euro 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaat, demper RS-522 goedkoop in originele kwaliteit
VEGAZ | RS-522
209,26 €
Conditie:  Geheel nieuw