Gloeibougie voor jouw auto
Gloeibougie voor diesel Voor Top automodellen
- Gloeibougies VOLKSWAGEN GOLF
- Gloeibougies BMW 3-serie
- Gloeibougies voor diesel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Gloeibougies OPEL ASTRA
- Gloeibougies VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Gloeibougies voor diesel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Gloeibougies MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Gloeibougies OPEL CORSA
- Gloeibougies voor diesel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Gloeibougies BMW 1-serie
- Gloeibougies VOLKSWAGEN PASSAT
- Gloeibougies voor diesel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Gloeibougies SEAT IBIZA
- Gloeibougies SEAT LEON
- Gloeibougies voor diesel AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Gloeibougie defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De gloeibougie is een belangrijk onderdeel, dat voor de koude start van dieselwagens wordt gebruikt. In tegenstelling tot normale benzine- of gasmotoren heeft diesel geen ontstekingshulp in de vorm van een ontstekingsvonk door een bougie nodig. Dit is een zogenaamd "zelfontstekende" brandstof, die bij voldoende druk zelfstandig de noodzakelijke explosie voor de krachtopbouw van de motor veroorzaakt. Daarvoor is echter een bepaalde werkingstemperatuur nodig. Voordat deze is bereikt, moet de diesel door een externe ontstekingsbron voor de ontsteking worden ondersteund. Daartoe dienen gloeibougies.
Opbouw en montage van een gloeibougie
Een gloeibougie is technisch gezien een zeer eenvoudig onderdeel. Hij bestaat concreet uit een stalen of keramische stift die door het genereren van een hoge spanning tot gloeien wordt gebracht. Gloeibougies hebben normaal gezien een zeer lange levensduur. Honderdduizend kilometer of meer zijn voor gloeibougies geen zeldzaamheid. De vervanging van een gloeibougie is iets ingewikkelder dan bij een normale bougie omdat ze minder toegankelijk zijn geplaatst. Toch zijn ze als slijtageonderdeel gebouwd, dat geen echte hindernissen bij de vervanging vormt. Bij vervanging van een gloeibougie is het raadzaam, ook de zekering van de voorgloei-eenheid te vervangen. Deze doorstaat bij elke start van de motor hoge spanningen en veroudert mettertijd. Een doorgebrande voorgloei-zekering stelt een auto buiten werking en verhindert de start totdat hij wordt vervangen. Bij een koude motor laat een diesel zich ook niet, zoals bij benzinewagens wel mogelijk is, door aanduwen of van een helling rijden starten. Een onberispelijk voorgloei-systeem is voor de werking van een dieselmotor daarom onmisbaar. Voor de vervanging van een gloeibougie zijn hoge vakkennis en speciaal gereedschap nodig. De vervanging van de gloeibougie mag niet worden onderschat. Bij twijfel moet men dit werk aan een vakman overlaten. De vervanging duurt, afhankelijk van autotype, 1 – 2 uur. Het mag hiermee duidelijk zijn dat de vervanging van gloeibougies met de vervanging van de bougies van een benzine- of gasmotor niet is te vergelijken.
Gloeibougies kopen bij Auto-onderdelenexpert
De levensduur van een gloeibougie hangt sterk van zijn kwaliteit af. Ondanks zijn eenvoudige constructie zijn voor het samenspel van de spanningsleidende onderdelen hoogwaardige materialen nodig. Daarom komen voor ons uitsluitend merkproducenten als toeleverancier voor gloeibougies in aanmerking. Door inkoop van hoge aantallen kunnen wij ook bij merkartikelen zeer interessante prijzen bedingen, die wij volledig aan onze klanten verder berekenen. Met prijzen vanaf 5 euro per gloeibougie tellen wij in heel Europa tot de meest voordelige aanbieders van dit onderdeel. De noodzakelijke periferie-onderdelen zoals voorgloeizekeringen, filters en spoelen zijn tevens bij ons tegen bijzonder gunstige prijzen verkrijgbaar.