Handremschoenen voor jouw auto
![Handremschoenen vóór en achter - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product](https://cdn.autoteileprofi.de/thumb/assets/prf/ersatz_categories/234.jpg)
Handremschoen set Voor Top automodellen
- Handremschoen set VOLKSWAGEN GOLF
- Handremschoen set BMW 3-serie
- Handremschoenen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Handremschoen set OPEL ASTRA
- Handremschoen set VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Handremschoenen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Handremschoen set OPEL CORSA
- Handremschoen set MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Handremschoenen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Handremschoen set BMW 1-serie
- Handremschoen set VOLKSWAGEN PASSAT
- Handremschoenen RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Handremschoen set SEAT IBIZA
- Handremschoen set SEAT LEON
- Handremschoenen TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Handremschoenen defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De auto veilig parkeren
Handremschoenen (Handremvoeringen) zijn onderdelen van trommelremmen. Deze maken tegenwoordig hoofdzakelijk deel uit van handremmen. Die zorgen ervoor, dat een auto na het stilzetten niet kan wegrollen.
Evolutie van de trommelrem
De trommelrem was tot in de late jaren 60 het standaard-remsysteem voor auto's. Ook zware wagens, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse "muscle cars" met ettelijke honderden PK's bezaten aan alle vier wielen trommelremmen. De trommelrem had een aantal voordelen tegenover de schijfrem. Om te beginnen waren ze als gesloten systeem ongevoelig voor vuil en vocht. De remwerking was omwille van hun grotere grijpvlak altijd voldoende en tenslotte was hun onderhoud en reparatie voor ieder snel te leren. Ze hadden echter een groot en zeer beslissend nadeel: de gesloten bouwvorm maakte alleen een langzame afvoer van wrijvingswarmte mogelijk. Een oververhitting van de rem had altijd een kort wegvallen van de remwerking tot gevolg. Met name bij zware en snelle wagens was de trommelrem daarom op een gegeven moment niet meer veilig genoeg. Tot ver in de jaren 2000 was een gemengde montage mogelijk: van voren schijfremmen, van achteren trommelremmen. Dit zorgde voor een juiste verdeling van de rembelasting. De hoofdbelasting van 70% werd door de schijfremmen voorin overgenomen. Hun zelfkoelende eigenschappen maakten ze voor deze sterke belasting beter geschikt. De rest nam de achterste trommelrem op zich en zorgde bij sterke remhandelingen voor een stabiele sporing van de wagen. Tegenwoordig is ook bij kleine wagens een volledig gebruik van schijfremmen gebruikelijk. Dit heeft gedeeltelijk bedrijfseconomische redenen omdat meer eendere onderdelen aan de wagen ook een geringere stuksprijs betekenen. Toch heeft de trommelrem tegenover de schijfrem nog een voordeel. Hij is ook met een normale trekkabel te bedienen. Dat is met een schijfrem niet mogelijk. Daarom blijft de trommelrem als handrem nog steeds erg populair.
Functie van de handremschoen (Handremvoeringen)
De handremschoenen (handremvoeringen) zijn halfronde elementen die aan het ene punt van een draailager, en aan het tegenoverliggende punt van een veerlager zijn voorzien. De mechaniek van de trekkabelrem beweegt een wig, die de beide halfronde voeringselementen uitelkaar drukt. Daarbij worden ze tegen de binnenwand van de remtrommel geperst. De remwerking wordt door de ontstane wrijvingskracht gerealiseerd. Wordt de handrem weer vrijgegeven, trekt de veer de beide handremschoenen (handremvoeringen) weer samen. De handrem is weer los.
Slijtage aan de handrem
Toen de achterste trommelrem zowel voor de handrem als voor het normale remmen werd gebruikt, was de slijtage tamelijk hoog. Bij elke remhandeling werden de remvoeringen tegen de draaiende remtrommel gedrukt en sleten daarbij af. Bij handremmen worden de handremschoenen (handremvoeringen) alleen nog tegen een stilstaande trommelwand gedrukt. De slijtage is hier daarom aanzienlijk minder. Ook kan zich geen afgesleten materiaal meer in de trommel verzamelen, die de bewegende elementen kunnen blokkeren. Dus voor zover de handrem niet in volle rit gebruikt wordt, is de slijtage aan dit punt nog minimaal. De belangrijkste slijtage aan dit onderdeel betreft met name de trekkabel. Deze kan mettertijd rekken of aan de verbindingspunten roesten. Wat echter kan voorkomen, is dat de handremschoenen (handremvoeringen) door vervuiling, roest of schade aan het instelmechanisme niet meer ontspannen. Dan lopen ze tijdens de rit permanent langs de trommel. Dit verraadt zich door een verhoogd brandstofverbruik, een onnatuurlijke oververhitting aan het wiel of door een slepend geluid.
Vervanging van de voeringen
De voeringen van de handrem worden precies zoals bij normale trommelremmen vervangen. De achterwielen worden gedemonteerd, de onderdelen van de rem uit elkaar gehaald en versleten elementen vervangen. Alhoewel ze aanzienlijk minder belast worden, dient bij elke vervanging van de voering de dikte van de remtrommelwand te worden gecontroleerd. Vaak zijn de handremmen in de remschijf geïntegreerd. Remtrommel en remschijf vormen dan een eenheid. Defecte remvoeringen zijn vaak gescheurd. Vóór de montage moet de gehele remeenheid grondig worden gereinigd. Hiervoor is de speciaal hiervoor ontwikkelde remreiniger ideaal.