Handremkabel voor jouw auto
Remkabel Voor Top automodellen
- Remkabel VOLKSWAGEN GOLF
- Remkabel BMW 3-serie
- Handremkabel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remkabel OPEL ASTRA
- Remkabel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Handremkabel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remkabel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remkabel OPEL CORSA
- Handremkabel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remkabel BMW 1-serie
- Remkabel VOLKSWAGEN PASSAT
- Handremkabel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remkabel SEAT IBIZA
- Remkabel SEAT LEON
- Handremkabel AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Handremkabel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilig optrekken en parkeren met de parkeerrem
De parkeerrem werkt volledig mechanisch en blokkeert de achterwielen van een auto. Hij wordt door een hendel of een voetpedaal bediend. De krachtoverbrenging door de parkeerrem geschiedt door middel van een trekkabel. Deze heeft een beperkte levensduur.
Constructie en functie van een parkeerrem (handrem)
Een handrem moet verhinderen dat een auto na het parkeren wegrolt. Hij blokkeert doorgaans de achterwielen. Bovendien is hij heel nuttig bij het tegen een helling oprijden. Hij maakt een voorzichtig inkoppelen mogelijk zonder dat de wagen achteruit rolt of de motor wordt afgeknepen. De handrem wordt in de meeste wagens door een hendel naast de bestuurderszetel bediend. Deze hendel is met een geleidemechanisme verbonden dat de trekkabel aan de bodemplaat van de auto spant. De spankracht wordt op de remschoenen aan de achterwielrem overgedragen. De remschoenen worden mechanisch met de hendel uit elkaar getrokken en tegen de zijwanden van de remtrommel gedrukt. Daardoor wordt de auto veilig geparkeerd en tegen wegrollen beschermd. Andere auto's, vooral Mercedes, bedienen de parkeerrem met een voetpedaal. Gebruikers van andere merken moeten hieraan wennen. Een heel laag koppel en krachtige eerste versnelling maken blokkeren van de achterwielen ook op hellingen bij deze auto's meestal overbodig.
Slijtage van trekkabel van de handrem
De remkabel is een mechanisch sterk belast onderdeel dat bovendien aan de elementen is overgeleverd. Het is een gedraaide kabel die uit meerdere afzonderlijke metaaldraden bestaat, een zogenaamde Bowden-kabel. Handremkabels zijn meestal door een beschermingshoes tegen binnendringend vuil beveiligd. De interne smering bestaat uit grafietpoeder. Deze verliest op den duur zijn smeerwerking. Door gaten dringt geleidelijk condensvocht in de kabel. Dan kan de kabel beginnen te roesten. Hij zwelt daardoor enigszins op en loopt vast in zijn beschermingshoes. Bovendien wordt hij door de roest in combinatie met de hoge spankracht steeds zwakker. Een defecte handremkabel kan er ook plotseling totaal mee ophouden. Dan is hij gebroken. Ook kan de rem steeds moeilijker te bedienen zijn of geleidelijk aan steeds slechtere werking vertonen. Dan is de binnenste kabel opgezwollen en beweegt hij slechts moeizaam in zijn hoes. In beide gevallen is vervanging de enige zinvolle optie. Het smeren van een handremkabel heeft nauwelijks nut. Weliswaar kan met behulp van een spuit en dun smeermiddel een kortstondige verbetering van de functie worden bewerkstelligd. Deze reparatie is echter van korte duur. Het smeermiddel zal na een paar dagen zijn smeerwerking verliezen en de problemen beginnen van voren af aan. Deze handelswijze is daarom hoogstens geschikt voor een weekendreparatie wanneer de onderdelenleverancier dicht is.
Reparatie van een handrem
Gelukkig kan de handremkabel heel eenvoudig worden vervangen. Hij wordt simpelweg aan de overeenkomstige punten van de achterwielrem en de handremhendel opgehangen. Let daarbij goed op de geleiding. Anders hangt de kabel slap en kan hij bij de eerste de beste hindernis breken. Het beste kijkt u nauwkeuring hoe de oude kabel was aangebracht en u brengt de nieuwe op dezelfde manier aan. Deze reparatie is in een half uur gedaan en u beschikt weer over de volledige veiligheid. Een handremkabel heeft bovendien een automatisch afstelmechanisme. Dit moet op de nieuwe kabel opnieuw worden bijgesteld. Daarvoor moet u over het algemeen gewoon een spanmoer aandraaien. Een vervangen handremkabel houdt het meestal jarenlang uit.
Kosten voor een handremkabel
De kabel van een handrem is een uitgesproken voordelig artikel. Zelfs een merkartikel van OEM-kwaliteit voor remium merken zoals BMW of Mercedes kost zelden meer dan 15 euro. Dat maakt de aanschaf van goedkope aanbiedingen totaal overbodig. Een hoogwaardige handremkabel is van geteste kwaliteit in al zijn componenten: beschermingshoes, aansluitpunten, binnenste kabel en smering. Daarmee heeft u een onderdeel, waarop u kunt rekenen.