Hoofdkoppelingscilinder voor jouw auto
![Hoofdkoppelingscilinder - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product](https://cdn.autoteileprofi.de/thumb/assets/prf/ersatz_categories/217.jpg)
Cilinder, koppeling Voor Top automodellen
- Hoofdcilinder, koppeling VOLKSWAGEN GOLF
- Hoofdcilinder, koppeling BMW 3-serie
- Drukcilinder, koppeling VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Hoofdcilinder, koppeling OPEL ASTRA
- Hoofdcilinder, koppeling VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Drukcilinder, koppeling FORD FOCUS
- AUDI A4
- Hoofdcilinder, koppeling OPEL CORSA
- Hoofdcilinder, koppeling MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drukcilinder, koppeling AUDI A3
- FORD FIESTA
- Hoofdcilinder, koppeling BMW 1-serie
- Hoofdcilinder, koppeling VOLKSWAGEN PASSAT
- Drukcilinder, koppeling RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hoofdcilinder, koppeling SEAT IBIZA
- Hoofdcilinder, koppeling SEAT LEON
- Drukcilinder, koppeling TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Hoofdkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Overbrenging van hydraulische druk: de hoofdcilinder
De hoofdcilinder maakt onderdeel uit van de hydraulica van de koppeling en is aan één kant via een kabel en een hefboommechanisme met het koppelingspedaal verbonden. De hydraulische leiding aan de andere kant loopt naar de werkcilinder. De werkcilinder is voor de ontkoppeling verantwoordelijk.
Constructie en positie van de hoofdcilinder
De koppelingshoofdcilinder zit vóór het koppelingspedaal aan de kant van de motor op de schotwand geschroefd. Hij kan ook aan de versnellingsbak bevestigd zijn. De hoofdcilinder is een eenvoudige hydraulische cilinder. Het trappen op het koppelingspedaal drukt de hydraulische zuiger in de cilinder samen, die op zijn beurt de hydraulische vloeistof samendrukt. Deze druk wordt overgebracht op de werkcilinder via een metalen buis. Een staaf loopt uit de werkcilinder en veroorzaakt zo de ontkoppeling. Een terugstelveer laat de koppelingshoofdcilinder en -werkcilinder hun oorspronkelijke positie weer innemen wanneer het koppelingspedaal weer losgelaten wordt.
Voordelen van de constructie
Dankzij de hydraulische overbrenging kunnen autobouwers de koppeling en het pedaal tamelijk willekeurig plaatsen. Door de hydraulische omweg kunnen hoofd- en werkcilinder in willekeurige volgorde worden geplaatst, al naar believen dichtbij elkaar of wat verder van elkaar af. Ook maakt hydraulische drukoverdracht een krachtvergroting mogelijk met cilinders van verschillende doorsnede. Daardoor is het tot op zekere hoogte mogelijk, grote en langzame koppelingen zonder extra krachtvergroting te bedienen.
Defecten van de koppelingshoofdcilinder
Een defecte hoofdcilinder kan op verschillende manieren worden vastgesteld:
- geen weerstand van het koppelingspedaal
- klokkend of sissend geluid bij het koppelen
- olieplekken onder de wagen
- moeizaam schakelen en koppelen.
Een zichtcontrole kan olielekkage van de hoofdcilinder of een poreuze slang vaststellen. Dit is een ernstig mankement en brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Dit moet dan ook zo snel mogelijk worden gerepareerd.
Vervanging
Over het algemeen geniet de koppelingshoofdcilinder een lang leven. Hij moet bij elke koppelingsvervanging worden gecheckt. Normaal gezien doet zich uitval van dit onderdeel niet onder de 200.000 km voor. Niettemin beïnvloedt de individuele rijstijl de slijtage van de hoofdcilinder in hoge mate. Korte afstanden in het stadsverkeer veroorzaken een hogere belasting van de hoofdcilinder dan lange afstanden op de snelweg. Vervanging van de gehele koppeling in geval van een beschadigd hydraulisch component is altijd de betere optie. Hoofdcilinder, werkcilinder en de verbindende hydraulische leiding staan onder dezelfde druk en verslijten daarom altijd gelijktijdig. Wanneer de hoofdcilinder het laat afweten, volgt de werkcilinder naar alle waarschijnlijkheid al gauw. U bespaart zichzelf een hoop werk met gelijktijdige vervanging van alle onderdelen. Behalve correcte montage van alle onderdelen en de vervanging van alle pakkingen is ontluchting heel belangrijk. Een hydraulisch systeem brengt kracht d.m.v. vloeistoffen over. Deze functioneren enkel wanneer er zich geen luchtbellen in de leidingen bevinden. In tegenstelling tot vloeistof kan lucht worden samengedrukt. Een niet ontluchte hydraulische koppelingsleiding zou de werking aanzienlijk verminderen. De montage is niet heel moeilijk en spreekt eigenlijk voor zich. Maak voorafgaand aan reparatie de motor grondig schoon. Dit verhindert het binnendringen van vuil in de leidingen en zo kunt u lekkage beter zien. Na verwijdering van de oude onderdelen moeten alle contactpunten nogmaals grondig worden gereinigd. Dit komt de correcte installatie van de pakkingen en een afdoende afdichting van het systeem ten goede. Procedures voor ontluchting kunnen verschillen. In sommige auto's wordt het systeem via de hoofdcilinder, in andere systemen via de werkcilinder gelucht. Hiervoor moet de reparatiehandleiding worden geraadpleegd. Met wat handigheid en oefening kan deze reparatie heel goed door een ervaren doe-het-zelver worden uitgevoerd. Het is belangrijk om na reparatie voor volledige afdichting van de koppelingshydraulica te zorgen.
Kosten voor een koppelingshoofdcilinder
Een hoogwaardig merkonderdeel van LuK kost ongeveer 60 EUR. Met het oog op hun marktwaarde kunnen voor reparatie van oudere wagens goedkopere vervangingsonderdelen worden gebruikt. Niettemin moeten er altijd merkartikelen uit de professionele handel worden geïnstalleerd. Prijzen voor hoofdclinders verschillen aanzienlijk, van 30 tot 200 EUR. De koppelingsbuis is daarentegen tamelijk goedkoop met 30 EUR. Niettemin is het altijd de moeite waard om het hydraulische systeem van de koppeling volledig te vervangen.