0

0.00

#

Hoofdkoppelingscilinder voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Hoofdkoppelingscilinder - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Hoofdkoppelingscilinder van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Hoofdkoppelingscilinder
  • FEBI BILSTEIN Hoofdkoppelingscilinder
  • A.B.S. Hoofdkoppelingscilinder
  • MAPCO Hoofdkoppelingscilinder
  • VAICO Hoofdkoppelingscilinder
  • BREMBO Hoofdkoppelingscilinder
  • ATE Hoofdkoppelingscilinder
  • SACHS Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs TRW Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs TOPRAN Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Hoofdkoppelingscilinder
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • LuK
  • TEXTAR
  • LPR
  • TRISCAN onderdelencatalogus
  • MEYLE onderdelencatalogus
  • BUGIAD onderdelencatalogus
  • NIPPARTS onderdelencatalogus
  • ASHIKA onderdelencatalogus
  • FERODO onderdelencatalogus
  • WABCO onderdelencatalogus
  • FTE onderdelencatalogus
  • METELLI
  • NK
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • AISIN
  • ACKOJAP
  • Borsehung
  • CAR
  • CIFAM
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR
  • AUGER
  • Metalcaucho
  • FEBEST
  • PNEUMATICS

Hoofdkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Overbrenging van hydraulische druk: de hoofdcilinder

De hoofdcilinder maakt onderdeel uit van de hydraulica van de koppeling en is aan één kant via een kabel en een hefboommechanisme met het koppelingspedaal verbonden. De hydraulische leiding aan de andere kant loopt naar de werkcilinder. De werkcilinder is voor de ontkoppeling verantwoordelijk.

Constructie en positie van de hoofdcilinder

De koppelingshoofdcilinder zit vóór het koppelingspedaal aan de kant van de motor op de schotwand geschroefd. Hij kan ook aan de versnellingsbak bevestigd zijn. De hoofdcilinder is een eenvoudige hydraulische cilinder. Het trappen op het koppelingspedaal drukt de hydraulische zuiger in de cilinder samen, die op zijn beurt de hydraulische vloeistof samendrukt. Deze druk wordt overgebracht op de werkcilinder via een metalen buis. Een staaf loopt uit de werkcilinder en veroorzaakt zo de ontkoppeling. Een terugstelveer laat de koppelingshoofdcilinder en -werkcilinder hun oorspronkelijke positie weer innemen wanneer het koppelingspedaal weer losgelaten wordt.

Voordelen van de constructie

Dankzij de hydraulische overbrenging kunnen autobouwers de koppeling en het pedaal tamelijk willekeurig plaatsen. Door de hydraulische omweg kunnen hoofd- en werkcilinder in willekeurige volgorde worden geplaatst, al naar believen dichtbij elkaar of wat verder van elkaar af. Ook maakt hydraulische drukoverdracht een krachtvergroting mogelijk met cilinders van verschillende doorsnede. Daardoor is het tot op zekere hoogte mogelijk, grote en langzame koppelingen zonder extra krachtvergroting te bedienen.

Defecten van de koppelingshoofdcilinder

Een defecte hoofdcilinder kan op verschillende manieren worden vastgesteld:

  • geen weerstand van het koppelingspedaal
  • klokkend of sissend geluid bij het koppelen
  • olieplekken onder de wagen
  • moeizaam schakelen en koppelen.

Een zichtcontrole kan olielekkage van de hoofdcilinder of een poreuze slang vaststellen. Dit is een ernstig mankement en brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Dit moet dan ook zo snel mogelijk worden gerepareerd.

Vervanging

Over het algemeen geniet de koppelingshoofdcilinder een lang leven. Hij moet bij elke koppelingsvervanging worden gecheckt. Normaal gezien doet zich uitval van dit onderdeel niet onder de 200.000 km voor. Niettemin beïnvloedt de individuele rijstijl de slijtage van de hoofdcilinder in hoge mate. Korte afstanden in het stadsverkeer veroorzaken een hogere belasting van de hoofdcilinder dan lange afstanden op de snelweg. Vervanging van de gehele koppeling in geval van een beschadigd hydraulisch component is altijd de betere optie. Hoofdcilinder, werkcilinder en de verbindende hydraulische leiding staan onder dezelfde druk en verslijten daarom altijd gelijktijdig. Wanneer de hoofdcilinder het laat afweten, volgt de werkcilinder naar alle waarschijnlijkheid al gauw. U bespaart zichzelf een hoop werk met gelijktijdige vervanging van alle onderdelen. Behalve correcte montage van alle onderdelen en de vervanging van alle pakkingen is ontluchting heel belangrijk. Een hydraulisch systeem brengt kracht d.m.v. vloeistoffen over. Deze functioneren enkel wanneer er zich geen luchtbellen in de leidingen bevinden. In tegenstelling tot vloeistof kan lucht worden samengedrukt. Een niet ontluchte hydraulische koppelingsleiding zou de werking aanzienlijk verminderen. De montage is niet heel moeilijk en spreekt eigenlijk voor zich. Maak voorafgaand aan reparatie de motor grondig schoon. Dit verhindert het binnendringen van vuil in de leidingen en zo kunt u lekkage beter zien. Na verwijdering van de oude onderdelen moeten alle contactpunten nogmaals grondig worden gereinigd. Dit komt de correcte installatie van de pakkingen en een afdoende afdichting van het systeem ten goede. Procedures voor ontluchting kunnen verschillen. In sommige auto's wordt het systeem via de hoofdcilinder, in andere systemen via de werkcilinder gelucht. Hiervoor moet de reparatiehandleiding worden geraadpleegd. Met wat handigheid en oefening kan deze reparatie heel goed door een ervaren doe-het-zelver worden uitgevoerd. Het is belangrijk om na reparatie voor volledige afdichting van de koppelingshydraulica te zorgen.

Kosten voor een koppelingshoofdcilinder

Een hoogwaardig merkonderdeel van LuK kost ongeveer 60 EUR. Met het oog op hun marktwaarde kunnen voor reparatie van oudere wagens goedkopere vervangingsonderdelen worden gebruikt. Niettemin moeten er altijd merkartikelen uit de professionele handel worden geïnstalleerd. Prijzen voor hoofdclinders verschillen aanzienlijk, van 30 tot 200 EUR. De koppelingsbuis is daarentegen tamelijk goedkoop met 30 EUR. Niettemin is het altijd de moeite waard om het hydraulische systeem van de koppeling volledig te vervangen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Hoofdcilinder, koppeling
    BREMBO Hoofdcilinder, koppeling C 06 002 aan gunstige prijs
    BREMBO | C 06 002
    34,42 €
  • Hoofdcilinder, koppeling
    BREMBO Hoofdcilinder, koppeling C 06 003 aan gunstige prijs
    BREMBO | C 06 003
    36,80 €
  • Hoofdcilinder, koppeling
    BREMBO Hoofdcilinder, koppeling C 23 009 aan gunstige prijs
    BREMBO | C 23 009
    29,98 €
  • Hoofdcilinder, koppeling
    LPR Hoofdcilinder, koppeling 2700 aan gunstige prijs
    LPR | 2700
    18,48 € -27% Adviesprijs: 25,00 € Bespaar: 27%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    A.B.S. Hoofdcilinder, koppeling 71147 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 71147
    29,05 € -26% Adviesprijs: 39,00 € Bespaar: 26%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    A.B.S. Hoofdcilinder, koppeling 41453 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 41453
    55,71 € -26% Adviesprijs: 75,00 € Bespaar: 26%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    A.B.S. Hoofdcilinder, koppeling 41341 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 41341
    24,55 € -26% Adviesprijs: 33,00 € Bespaar: 26%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    A.B.S. Hoofdcilinder, koppeling 41043 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 41043
    34,79 € -26% Adviesprijs: 47,00 € Bespaar: 26%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    A.B.S. Hoofdcilinder, koppeling 41099 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 41099
    42,79 € -27% Adviesprijs: 58,00 € Bespaar: 27%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    FEBI BILSTEIN Hoofdcilinder, koppeling 12266 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 12266
    21,26 € -27% Adviesprijs: 29,00 € Bespaar: 27%
  • Hoofd- / werkcilinders...
    LuK Hoofd- / werkcilinderset, koppeling 513 0026 10 aan gunstige prijs
    LuK | 513 0026 10
    63,94 € -26% Adviesprijs: 86,00 € Bespaar: 26%
  • Hoofdcilinder, koppeling
    SACHS Hoofdcilinder, koppeling 6284 000 056 aan gunstige prijs
    SACHS | 6284 000 056
    41,52 € -26% Adviesprijs: 56,00 € Bespaar: 26%