0

0.00

#
45-2090

Hoofdkoppelingscilinder voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Hoofdkoppelingscilinder - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Hoofdkoppelingscilinder van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Hoofdkoppelingscilinder
  • FEBI BILSTEIN Hoofdkoppelingscilinder
  • A.B.S. Hoofdkoppelingscilinder
  • MAPCO Hoofdkoppelingscilinder
  • VAICO Hoofdkoppelingscilinder
  • BREMBO Hoofdkoppelingscilinder
  • ATE Hoofdkoppelingscilinder
  • SACHS Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs TRW Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs TOPRAN Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Hoofdkoppelingscilinder
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Hoofdkoppelingscilinder
  • MEAT & DORIA
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS

Hoofdcilinder koppeling voor verschillende auto's

  • Hoofdkoppelingscilinder van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Hoofdkoppelingscilinder van topkwaliteit voor BMW
  • Hoofdkoppelingscilinder van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Hoofdkoppelingscilinder van topkwaliteit voor OPEL
  • Originele en kwalitatieve AUDI Hoofdkoppelingscilinder
  • Originele en kwalitatieve FORD Hoofdkoppelingscilinder
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Hoofdkoppelingscilinder
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Hoofdkoppelingscilinder
  • VOLVO Hoofdkoppelingscilinder van originele kwaliteit
  • TOYOTA Hoofdkoppelingscilinder van originele kwaliteit
  • FIAT Hoofdkoppelingscilinder van originele kwaliteit
  • SEAT Hoofdkoppelingscilinder van originele kwaliteit
  • Hoofdcilinder koppeling Voor CITROËN
  • Hoofdcilinder koppeling Voor NISSAN
  • Hoofdcilinder koppeling Voor SUZUKI
  • Hoofdcilinder koppeling Voor MAZDA
  • Hoofdkoppelingscilinder Voor HYUNDAI
  • Hoofdkoppelingscilinder Voor KIA
  • Hoofdkoppelingscilinder Voor HONDA
  • Hoofdkoppelingscilinder Voor ALFA ROMEO
  • MITSUBISHI Hoofdkoppelingscilinder discounter
  • SKODA Hoofdkoppelingscilinder discounter
  • MINI Hoofdkoppelingscilinder discounter
  • CHEVROLET Hoofdkoppelingscilinder discounter
  • PORSCHE
  • LAND ROVER
  • SAAB
  • SUBARU
  • DAIHATSU
  • SMART
  • JAGUAR
  • JEEP
meer automerken

Hoofdcilinder koppeling Voor Top automodellen

Hoofdkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Overbrenging van hydraulische druk: de hoofdcilinder

De hoofdcilinder maakt onderdeel uit van de hydraulica van de koppeling en is aan één kant via een kabel en een hefboommechanisme met het koppelingspedaal verbonden. De hydraulische leiding aan de andere kant loopt naar de werkcilinder. De werkcilinder is voor de ontkoppeling verantwoordelijk.

Constructie en positie van de hoofdcilinder

De koppelingshoofdcilinder zit vóór het koppelingspedaal aan de kant van de motor op de schotwand geschroefd. Hij kan ook aan de versnellingsbak bevestigd zijn. De hoofdcilinder is een eenvoudige hydraulische cilinder. Het trappen op het koppelingspedaal drukt de hydraulische zuiger in de cilinder samen, die op zijn beurt de hydraulische vloeistof samendrukt. Deze druk wordt overgebracht op de werkcilinder via een metalen buis. Een staaf loopt uit de werkcilinder en veroorzaakt zo de ontkoppeling. Een terugstelveer laat de koppelingshoofdcilinder en -werkcilinder hun oorspronkelijke positie weer innemen wanneer het koppelingspedaal weer losgelaten wordt.

Voordelen van de constructie

Dankzij de hydraulische overbrenging kunnen autobouwers de koppeling en het pedaal tamelijk willekeurig plaatsen. Door de hydraulische omweg kunnen hoofd- en werkcilinder in willekeurige volgorde worden geplaatst, al naar believen dichtbij elkaar of wat verder van elkaar af. Ook maakt hydraulische drukoverdracht een krachtvergroting mogelijk met cilinders van verschillende doorsnede. Daardoor is het tot op zekere hoogte mogelijk, grote en langzame koppelingen zonder extra krachtvergroting te bedienen.

Defecten van de koppelingshoofdcilinder

Een defecte hoofdcilinder kan op verschillende manieren worden vastgesteld:

  • geen weerstand van het koppelingspedaal
  • klokkend of sissend geluid bij het koppelen
  • olieplekken onder de wagen
  • moeizaam schakelen en koppelen.

Een zichtcontrole kan olielekkage van de hoofdcilinder of een poreuze slang vaststellen. Dit is een ernstig mankement en brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Dit moet dan ook zo snel mogelijk worden gerepareerd.

Vervanging

Over het algemeen geniet de koppelingshoofdcilinder een lang leven. Hij moet bij elke koppelingsvervanging worden gecheckt. Normaal gezien doet zich uitval van dit onderdeel niet onder de 200.000 km voor. Niettemin beïnvloedt de individuele rijstijl de slijtage van de hoofdcilinder in hoge mate. Korte afstanden in het stadsverkeer veroorzaken een hogere belasting van de hoofdcilinder dan lange afstanden op de snelweg. Vervanging van de gehele koppeling in geval van een beschadigd hydraulisch component is altijd de betere optie. Hoofdcilinder, werkcilinder en de verbindende hydraulische leiding staan onder dezelfde druk en verslijten daarom altijd gelijktijdig. Wanneer de hoofdcilinder het laat afweten, volgt de werkcilinder naar alle waarschijnlijkheid al gauw. U bespaart zichzelf een hoop werk met gelijktijdige vervanging van alle onderdelen. Behalve correcte montage van alle onderdelen en de vervanging van alle pakkingen is ontluchting heel belangrijk. Een hydraulisch systeem brengt kracht d.m.v. vloeistoffen over. Deze functioneren enkel wanneer er zich geen luchtbellen in de leidingen bevinden. In tegenstelling tot vloeistof kan lucht worden samengedrukt. Een niet ontluchte hydraulische koppelingsleiding zou de werking aanzienlijk verminderen. De montage is niet heel moeilijk en spreekt eigenlijk voor zich. Maak voorafgaand aan reparatie de motor grondig schoon. Dit verhindert het binnendringen van vuil in de leidingen en zo kunt u lekkage beter zien. Na verwijdering van de oude onderdelen moeten alle contactpunten nogmaals grondig worden gereinigd. Dit komt de correcte installatie van de pakkingen en een afdoende afdichting van het systeem ten goede. Procedures voor ontluchting kunnen verschillen. In sommige auto's wordt het systeem via de hoofdcilinder, in andere systemen via de werkcilinder gelucht. Hiervoor moet de reparatiehandleiding worden geraadpleegd. Met wat handigheid en oefening kan deze reparatie heel goed door een ervaren doe-het-zelver worden uitgevoerd. Het is belangrijk om na reparatie voor volledige afdichting van de koppelingshydraulica te zorgen.

Kosten voor een koppelingshoofdcilinder

Een hoogwaardig merkonderdeel van LuK kost ongeveer 60 EUR. Met het oog op hun marktwaarde kunnen voor reparatie van oudere wagens goedkopere vervangingsonderdelen worden gebruikt. Niettemin moeten er altijd merkartikelen uit de professionele handel worden geïnstalleerd. Prijzen voor hoofdclinders verschillen aanzienlijk, van 30 tot 200 EUR. De koppelingsbuis is daarentegen tamelijk goedkoop met 30 EUR. Niettemin is het altijd de moeite waard om het hydraulische systeem van de koppeling volledig te vervangen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling FEBI BILSTEIN 33936
    Hoofdcilinder koppeling 33936 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 33936
    49,95 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0021
    Hoofdkoppelingscilinder 234M0021 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0021
    37,98 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling RIDEX 234M0008
    Hoofdcilinder koppeling 234M0008 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0008
    26,00 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0195
    Hoofdkoppelingscilinder 234M0195 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0195
    37,35 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling RIDEX 234M0028
    Hoofdcilinder koppeling 234M0028 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0028
    37,02 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0023
    Hoofdkoppelingscilinder 234M0023 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0023
    21,02 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling TRW PNB956
    Hoofdcilinder koppeling PNB956 goedkoop in originele kwaliteit
    TRW | PNB956
    27,16 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0041
    Hoofdkoppelingscilinder 234M0041 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0041
    36,56 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling FEBI BILSTEIN 10180
    Hoofdcilinder koppeling 10180 goedkoop in originele kwaliteit
    FEBI BILSTEIN | 10180
    42,78 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder SACHS 6284 605 102
    Hoofdkoppelingscilinder 6284 605 102 goedkoop in originele kwaliteit
    SACHS | 6284 605 102
    60,42 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdcilinder koppeling RIDEX 234M0003
    Hoofdcilinder koppeling 234M0003 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 234M0003
    40,69 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Hoofdcilinder, koppeling Hoofdkoppelingscilinder SACHS 6284 654 007
    Hoofdkoppelingscilinder 6284 654 007 goedkoop in originele kwaliteit
    SACHS | 6284 654 007
    44,99 € Conditie:  Geheel nieuw