00#
48-6072

Hoofdkoppelingscilinder auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto hoofdkoppelingscilinder

Drukcilinder, koppeling van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • FEBI BILSTEIN hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • A.B.S. hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • MAPCO hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • VAICO hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • BREMBO hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • ATE hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • SACHS hoofdkoppelingscilinder auto kopen
  • TRW hoofdkoppelingscilinder kopen
  • VALEO hoofdkoppelingscilinder kopen
  • TOPRAN hoofdkoppelingscilinder kopen
  • SWAG hoofdkoppelingscilinder kopen
  • METZGER hoofdkoppelingscilinder kopen
  • JP GROUP hoofdkoppelingscilinder kopen
  • JAPANPARTS hoofdkoppelingscilinder kopen
  • DELPHI hoofdkoppelingscilinder kopen
  • MEAT & DORIA
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS

Hoofdkoppelingscilinder defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Overbrenging van hydraulische druk: de hoofdcilinder

De hoofdcilinder maakt onderdeel uit van de hydraulica van de koppeling en is aan één kant via een kabel en een hefboommechanisme met het koppelingspedaal verbonden. De hydraulische leiding aan de andere kant loopt naar de werkcilinder. De werkcilinder is voor de ontkoppeling verantwoordelijk.

Constructie en positie van de hoofdcilinder

De koppelingshoofdcilinder zit vóór het koppelingspedaal aan de kant van de motor op de schotwand geschroefd. Hij kan ook aan de versnellingsbak bevestigd zijn. De hoofdcilinder is een eenvoudige hydraulische cilinder. Het trappen op het koppelingspedaal drukt de hydraulische zuiger in de cilinder samen, die op zijn beurt de hydraulische vloeistof samendrukt. Deze druk wordt overgebracht op de werkcilinder via een metalen buis. Een staaf loopt uit de werkcilinder en veroorzaakt zo de ontkoppeling. Een terugstelveer laat de koppelingshoofdcilinder en -werkcilinder hun oorspronkelijke positie weer innemen wanneer het koppelingspedaal weer losgelaten wordt.

Voordelen van de constructie

Dankzij de hydraulische overbrenging kunnen autobouwers de koppeling en het pedaal tamelijk willekeurig plaatsen. Door de hydraulische omweg kunnen hoofd- en werkcilinder in willekeurige volgorde worden geplaatst, al naar believen dichtbij elkaar of wat verder van elkaar af. Ook maakt hydraulische drukoverdracht een krachtvergroting mogelijk met cilinders van verschillende doorsnede. Daardoor is het tot op zekere hoogte mogelijk, grote en langzame koppelingen zonder extra krachtvergroting te bedienen.

Defecten van de koppelingshoofdcilinder

Een defecte hoofdcilinder kan op verschillende manieren worden vastgesteld:

  • geen weerstand van het koppelingspedaal
  • klokkend of sissend geluid bij het koppelen
  • olieplekken onder de wagen
  • moeizaam schakelen en koppelen.

Een zichtcontrole kan olielekkage van de hoofdcilinder of een poreuze slang vaststellen. Dit is een ernstig mankement en brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Dit moet dan ook zo snel mogelijk worden gerepareerd.

Vervanging

Over het algemeen geniet de koppelingshoofdcilinder een lang leven. Hij moet bij elke koppelingsvervanging worden gecheckt. Normaal gezien doet zich uitval van dit onderdeel niet onder de 200.000 km voor. Niettemin beïnvloedt de individuele rijstijl de slijtage van de hoofdcilinder in hoge mate. Korte afstanden in het stadsverkeer veroorzaken een hogere belasting van de hoofdcilinder dan lange afstanden op de snelweg. Vervanging van de gehele koppeling in geval van een beschadigd hydraulisch component is altijd de betere optie. Hoofdcilinder, werkcilinder en de verbindende hydraulische leiding staan onder dezelfde druk en verslijten daarom altijd gelijktijdig. Wanneer de hoofdcilinder het laat afweten, volgt de werkcilinder naar alle waarschijnlijkheid al gauw. U bespaart zichzelf een hoop werk met gelijktijdige vervanging van alle onderdelen. Behalve correcte montage van alle onderdelen en de vervanging van alle pakkingen is ontluchting heel belangrijk. Een hydraulisch systeem brengt kracht d.m.v. vloeistoffen over. Deze functioneren enkel wanneer er zich geen luchtbellen in de leidingen bevinden. In tegenstelling tot vloeistof kan lucht worden samengedrukt. Een niet ontluchte hydraulische koppelingsleiding zou de werking aanzienlijk verminderen. De montage is niet heel moeilijk en spreekt eigenlijk voor zich. Maak voorafgaand aan reparatie de motor grondig schoon. Dit verhindert het binnendringen van vuil in de leidingen en zo kunt u lekkage beter zien. Na verwijdering van de oude onderdelen moeten alle contactpunten nogmaals grondig worden gereinigd. Dit komt de correcte installatie van de pakkingen en een afdoende afdichting van het systeem ten goede. Procedures voor ontluchting kunnen verschillen. In sommige auto's wordt het systeem via de hoofdcilinder, in andere systemen via de werkcilinder gelucht. Hiervoor moet de reparatiehandleiding worden geraadpleegd. Met wat handigheid en oefening kan deze reparatie heel goed door een ervaren doe-het-zelver worden uitgevoerd. Het is belangrijk om na reparatie voor volledige afdichting van de koppelingshydraulica te zorgen.

Kosten voor een koppelingshoofdcilinder

Een hoogwaardig merkonderdeel van LuK kost ongeveer 60 EUR. Met het oog op hun marktwaarde kunnen voor reparatie van oudere wagens goedkopere vervangingsonderdelen worden gebruikt. Niettemin moeten er altijd merkartikelen uit de professionele handel worden geïnstalleerd. Prijzen voor hoofdclinders verschillen aanzienlijk, van 30 tot 200 EUR. De koppelingsbuis is daarentegen tamelijk goedkoop met 30 EUR. Niettemin is het altijd de moeite waard om het hydraulische systeem van de koppeling volledig te vervangen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdcilinder, koppeling RIDEX 234M0041
  • Diameter [mm]: 19,05
  • Materiaal: Kunststof
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0041 RIDEX hoofdcilinder, koppeling auto kopen
RIDEX | 234M0041
40,43 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Drukcilinder, koppeling RIDEX 234M0027
  • Materiaal: Kunststof
  • Diameter [mm]: 15,87
  • Afstand van de bevestigingsbouten [mm]: 56
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Schroefdraadmaat: plug-in connect.sys.
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0027 RIDEX drukcilinder, koppeling auto kopen
RIDEX | 234M0027
26,39 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Cilinder, koppeling FEBI BILSTEIN 10180
  • Vulmiddel: Remvloeistof
  • Gatdiameter [mm]: 19
  • Gewicht [kg]: 0,540
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
10180 FEBI BILSTEIN cilinder, koppeling auto kopen
FEBI BILSTEIN | 10180
48,38 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdkoppelingscilinder BREMBO C 06 002
  • Materiaal: Aluminium
  • Schroefdraadmaat: 10 x 1
  • Gatdiameter [mm]: 19,05
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 50
  • Conditie:  Geheel nieuw
C 06 002 BREMBO hoofdkoppelingscilinder auto kopen
BREMBO | C 06 002
38,78 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdcilinder, koppeling RIDEX 234M0022
  • Diameter [mm]: 19,05
  • Gewicht [kg]: 0,55
  • Materiaal: Gietijzer
  • Schroefdraad uitgang: 1x M12x1.0
  • Afstand van de bevestigingsbouten [mm]: 35
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0022 RIDEX hoofdcilinder, koppeling auto kopen
RIDEX | 234M0022
22,64 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Drukcilinder, koppeling A.B.S. 41099
  • Diameter [mm]: 19
  • Materiaal: Kunststof
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Afstand van de bevestigingsbouten [mm]: 62
  • Gewicht [kg]: 0,2
  • Monteerwijze: Stekkeraansluiting
  • Conditie:  Geheel nieuw
41099 A.B.S. drukcilinder, koppeling auto kopen
A.B.S. | 41099
77,37 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Cilinder, koppeling TRW PNB956
  • Diameter [mm]: 15,9
  • Materiaal: Gietijzer
  • Conditie:  Geheel nieuw
PNB956 TRW cilinder, koppeling auto kopen
TRW | PNB956
28,24 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0149
  • Schroefdraad uitgang: Plug-In
  • Materiaal: Kunststof
  • Schroefdraadmaat: 12 X 9, plug-in connect.sys.
  • Gatdiameter [mm]: 15,87
  • Inbouwplaats: Voor
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0149 RIDEX hoofdkoppelingscilinder auto kopen
RIDEX | 234M0149
35,32 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdcilinder, koppeling BREMBO C 85 020
  • Materiaal: Kunststof
  • Gatdiameter [mm]: 15,87
  • Sensortype: Geluidsensor
  • voor artikelnummer: 2199
  • Conditie:  Geheel nieuw
C 85 020 BREMBO hoofdcilinder, koppeling auto kopen
BREMBO | C 85 020
54,72 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Drukcilinder, koppeling VALEO 874301
  • Gatdiameter 1 [mm]: 15,6
  • Materiaal: Kunststof
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met sensor
  • Gewicht [kg]: 0,19
  • voor fabrikantnummer: KG15065.4.18
  • Conditie:  Geheel nieuw
874301 VALEO drukcilinder, koppeling auto kopen
VALEO | 874301
52,00 €
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Cilinder, koppeling RIDEX 234M0006
  • Binnendiameter [mm]: 12,13
  • Diameter [mm]: 33,74
  • Materiaal: Metaal
  • Gewicht [kg]: 0,55
  • Binnendiameter 2 [mm]: 15,87
  • Behuizingsmateriaal: Kunststof
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 56
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Zuigerdiameter [mm]: 15,87
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0006 RIDEX cilinder, koppeling auto kopen
RIDEX | 234M0006
27,71 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Hoofdcilinder van de k...
Hoofdkoppelingscilinder RIDEX 234M0107
  • Cilinderzuiger doorsnede [mm]: 15,87
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Schroefdraad uitgang: Plug-In
  • Materiaal: Kunststof
  • Inbouwplaats: Voor
  • Conditie:  Geheel nieuw
234M0107 RIDEX hoofdkoppelingscilinder auto kopen
RIDEX | 234M0107
44,91 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw