Injector voor jouw auto

Verstuiver Voor Top automodellen
- Injector VOLKSWAGEN GOLF
- Injector BMW 3-serie
- Verstuivers VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Injector OPEL ASTRA
- Injector VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Verstuivers FORD FOCUS
- AUDI A4
- Injector OPEL CORSA
- Injector MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Verstuivers AUDI A3
- FORD FIESTA
- Injector BMW 1-serie
- Injector VOLKSWAGEN PASSAT
- Verstuivers RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Injector SEAT IBIZA
- Injector SEAT LEON
- Verstuivers TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Injector defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Injectoren/brandstofverstuivers: defecten vinden en repareren
De injector, ook wel brandstofverstuiver genoemd is een belangrijk onderdeel van benzine- en dieselmotoren met directe injectie. Voor beide motortypen zijn de injectoren het laatste station van de brandstof voordat deze in de verbrandingsruimte wordt geïnjecteerd, alwaar ontbranding plaatsvindt. Vanwege hun delicate constructie en de hoge temperaturen waaraan zij blootstaan, zijn injectoren aan slijtage onderhevig en moeten zij worden vervangen. Wij tonen u hoe kapotte injectoren te herkennen en bieden tips voor vervanging.
Defecte injectoren: dit zijn de symptomen
Een aantal symptomen duiden op een defect aan één of meerdere injectoren. Niet elk symptoom is specifiek en daarom moet ook rekening worden gehouden met eventuele schade elders. Wanneer verschillende symptomen tegelijkertijd optreden, is dit een eenduidig teken van een kapotte brandstofverstuiver. Deze symptomen zijn:
- verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen (vastgesteld t.g.v. een uitstootcontrole)
- stijging van brandstofverbruik
- ontstekingsuitval
- klopgeluiden die uit de motor komen
- duidelijk prestatieverlies zonder herkenbare oorzaak
- donkergekleurde of blauwe uitstoot tijdens het starten van de motor.
Slechts één of tegelijkertijd alle injectoren vervangen?
De vervanging van enkel de injector die een mankement vertoont, is geen enkel probleem. Het is wel verstandig, alle andere componenten te checken. Wanneer ze zichtbaar versleten of vuil zijn, kan het de moeite waard zijn, alle injectoren te vervangen hetgeen u de moeite van een nieuwe reparatie bespaart wanneer de volgende verstuiver het laat afweten.
Hoe nuttig is het reinigen van de injectoren?
Veel bedrijven en garages bieden professionele reiniging van injectoren en brandstofverstuivers aan. Deze oplossingen hebben alleen nut bij oudere auto's, waar eenvoudige en grondige schoonmaak mogelijk is. Moderne injectoren en Piezo-verstuivers zijn moeilijk te reinigen. Vaak overstijgen de kosten de prijs van een nieuw vervangingsonderdeel. Vervanging is dan de betere optie. Niettemin is de reiniging en het bevrijden van vuil en afzettingen op moderne injectoren mogelijk. Wanneer dit slaagt en geen mechanische schade is veroorzaakt aan de injectoren, kan deze oplossing economisch verantwoord blijken.
Vervanging van de injector stap voor stap
Helaas kunnen wij geen gedetailleerde handleiding voor vervanging van de brandstofverstuivers bieden. De reden hiervoor ligt hem in het feit dat de procedure sterk verschilt al naargelang het type motor en de fabrikant. Speciaal gereedschap is nodig en na installatie moeten de injectoren worden afgesteld met behulp van moderne technologie teneinde optimaal en gelijkmatig draaien van de motor te garanderen. Wij raden zelfs de meest ervaren doe-het-zelvers de eigenhandige vervanging van injectoren af. In het ergste geval zou dit wel eens tot een totale motoruitval kunnen leiden. Een garage opzoeken wordt bij deze componenten te allen tijde aanbevolen.
Eigenhandige vervangen: waar u op moet letten
Wanneer u dan toch de brandstofverstuivers/injectoren zelf wilt vervangen, ga dan schoon en nauwkeurig te werk. Incorrect geïnstalleerde of afgestelde injectoren richten verdere schade aan de motor en andere componenten aan. Wanneer dit gebeurt, dekken de bespaarde kosten het risico geenszins.
Dit zijn de kosten
De prijzen voor nieuwe brandstofverstuivers verschillen afhankelijk van de constructie en de leeftijd van de motor. Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro. De kosten voor vervanging van alle injectoren tegelijkertijd zijn dus aanzienlijk. Bovenop de materiaalkosten van 800 tot 1200 euro komen de garagekosten. Houd daarom rekening met ettelijke duizend euro voor vervanging van alle injectoren/brandstofverstuivers.