00#
10-4153

Inlaatklep voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Inlaatklep - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Inlaatklep van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Inlaatklep ervaring
  • TOPRAN Inlaatklep ervaring
  • SWAG Inlaatklep ervaring
  • JP GROUP Inlaatklep ervaring
  • JAPANPARTS Inlaatklep ervaring
  • MAHLE ORIGINAL Inlaatklep ervaring
  • BLUE PRINT Inlaatklep ervaring
  • SASIC Inlaatklep ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs CORTECO Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs IPSA Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs KOLBENSCHMIDT Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs ZZVF Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs IAP QUALITY PARTS Inlaatklep
  • Koop hier aan de beste prijs OE Germany Inlaatklep
  • AIC
  • Oyodo
  • JPN
  • FRECCIA

Inlaatklep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De motor van lucht voorzien: de inlaatklep

Vóór het tijdperk van de injectiepomp hadden motoren carburatoren. Neerwaarts bewegende zuigers genereerden aanzuiging die vervolgens het lucht/brandstofmengsel in de verbrandingsruimte deed stromen via de inlaatklep. Tegenwoordig laten inlaatkleppen enkel lucht naar binnen. De brandstof wordt in de verbrandingsruimte gespoten door injectoren.

Functie en positie van de inlaatklep

De inlaatklep zit in de cilinderkop onder de nokkenas. Een gewone motor heeft per cilinder één inlaat- en één uitlaatklep. Sportievere motoren hebben per cilinder twee van elk. De eerste slag van een viertaktmotor is aanzuiging. Dit is het moment waarop de inlaatklep opent. Lucht stroomt in de verbrandingsruimte en wordt door de injector met brandstof gemengd. Wanneer de zuigers het dode lage centrum hebben bereikt, sluit de inlaatklep de verbrandingsruimte af. De zuiger beweegt naar boven en drukt het lucht/brandstofmengsel samen totdat het voldoende is gecomprimeerd om een krachtige explosie te veroorzaken. De kracht van de explosie genereert de operationele druk waardoor de zuiger weer naar beneden wordt gedrukt. Het vliegwiel of een naburige zuiger levert de energie die de zuiger weer laat opstijgen. Nu opent de uitlaatklep en de verbrande uitstoot ontsnapt. Dan sluit de uitlaatklep en de inlaatklep opent. De cyclus begint van voren.

Defecten van de inlaatklep

Uitval van de inlaatklep heeft drie mogelijke oorzaken:

  • mechanische schade door de zuiger die tegen de klep botst
  • thermische belasting door oververhitting
  • breuk van de klepschijf.

Mechanische schade veroorzaakt door zuigers treedt op wanneer de kleppensturing het laat afweten. De stijgende zuiger slaat tegen de klep terwijl deze nog in de verbrandingsruimte hangt, hetgeen resulteert in een verbogen klepsteel die de klep buiten werking stelt. Een motor draaiend op een te mager mengsel veroorzaakt warmtestress, waardoor de klep zijn pasvorm verliest. Tenslotte kan de klep afbreken als gevolg van vreemde voorwerpen in het inlaatspruitstuk of veroudering. De compressie kan zich niet ontwikkelen met prestatieverlies van de motor als resultaat.

Reparatie van de inlaatklep

Een inlaatklep kost slechts 15 EUR. Zijn installatie is veel werk en vereist de nodige expertise. Wanneer deze kennis niet voorhanden is, kan een reparatieverzoek veel schade aanrichten. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat u zich vertrouwd maakt met deze reparatie voordat u ook maar één schroef lost. De afzonderlijke stappen zijn de volgende:

  • verwijdering van het kleppendeksel
  • demontage van de cilinderkop
  • grondige reiniging van de cilinderkop
  • verwijdering van de klep
  • indien nodig: de klepzitting frezen
  • vervanging van alle klepsteelpakkingen
  • installatie en inslijpen van de klep
  • vervanging van de hydraulische klepstoters
  • vernieuwing van de kleppensturing
  • vervanging van de lagerschalen voor de nokkenas
  • vervanging van de cilinderkoppakking
  • montage.

Het is beter, alle kleppen te vervangen in plaats van slechts één. Het resultaat is een zo goed als nieuwe cilinderkop. Wanneer de klepzittingen gefreesd moeten worden, is het een goed idee om geharde klepzittingen te installeren. Dit verlengt de levensduur van de nieuwe kleppen aanzienlijk. Voor deze reparatie zijn speciale gereedschappen nodig. Voor de onervaren doe-het-zelver is het misschien een beter idee om enkel de cilinderkop te verwijderen en hem door de garage in deugdelijke staat te laten brengen. Dit vereist een correcte reparatie. Een totale onderhoudsbeurt van een cilinderkop kost 400 – 600 EUR voor een gewone wagen. De service duurt ongeveer een week. Wanneer u haast heeft, is het beter om een compleet van onderhoud voorziene cilinderkop via ruilhandel op de kop te tikken. Het defecte component moet in de regel aan de dienstverlener worden gestuurd.

Kosten voor een inlaatklep

De prijs voor een aparte inlaatklep begint bij 15 EUR per stuk. Overeenkomstig kost een complete kleppenset ca. 120 - 240 EUR afhankelijk of het een 8V of een 16V motor betreft. De klepsteelpakkingen moeten in ieder geval worden vervangen, hetgeen u nog eens 50 EUR kost. Voor de cilinderkop plus accessoires betaalt u nog eens ongeveer 150 EUR. Al met al is de kleppenvervanging een dure aangelegenheid die zorgvuldig moet worden gepland. Met een beetje oefening en het nodige speciale equipment kan een doe-het-zelver waardevolle resultaten bereiken.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Inlaatklep
Inlaatklep RIDEX 1269I0011
  • Lengte [mm]: 103,8
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Klepschijfdiameter [mm]: 31,300
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Materiaal: Chroom Siliciumstaal
  • Aantal groeven: 1
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 1269I0011 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1269I0011
7,24 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep BGA V912220
  • Lengte [mm]: 112,7
  • Klepschijfdiameter [mm]: 36,7
  • Klepsteeldiameter [mm]: 7
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep V912220 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | V912220
7,03 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep RIDEX 1269I0005
  • Klepschijfdiameter [mm]: 32,7
  • Klepsteeldiameter [mm]: 5,5
  • Lengte [mm]: 109,3
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Materiaal: Chroom Siliciumstaal
  • Aansluittechniek: E
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 1269I0005 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1269I0005
6,35 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep RIDEX 1269I0002
  • Klepschijfdiameter [mm]: 29,5
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Lengte [mm]: 100,9
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Klepsteeleind gehard
  • Aantal groeven: 3
  • Inbouwplaats: Aanvoerzijde
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 1269I0002 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1269I0002
9,26 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep BGA V039423
  • Lengte [mm]: 96,9
  • Klepschijfdiameter [mm]: 36
  • Klepsteeldiameter [mm]: 8
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Klepsteelmateriaal: Chroom-Mangaan-Niobstaal
  • Klepsteelmateriaal: Chroom Siliciumstaal
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep V039423 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | V039423
6,14 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep BGA V998924
  • Lengte [mm]: 104
  • Klepschijfdiameter [mm]: 34
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep V998924 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | V998924
8,83 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep FRECCIA R6663/S
  • Klepschijfdiameter [mm]: 28,8
  • Klepsteeldiameter [mm]: 5
  • Lengte [mm]: 105,7
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Materiaal: Chroom Siliciumstaal
  • Aansluittechniek: I
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep R6663/S goedkoop in originele kwaliteit
FRECCIA | R6663/S
10,26 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep RIDEX 1269I0004
  • Klepschijfdiameter [mm]: 33,9
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Lengte [mm]: 104
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Verchroomde klepsteel
  • Materiaal: Chroom Siliciumstaal
  • Aansluittechniek: I
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 1269I0004 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1269I0004
8,75 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep TRW Engine Component 331131
  • Klepschijfdiameter [mm]: 28,1
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Lengte [mm]: 99,3
  • Materiaal: Chroom Siliciumstaal
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Klepsteeleind gehard
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 331131 goedkoop in originele kwaliteit
TRW Engine Component |...
10,52 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep BGA V990323
  • Lengte [mm]: 100,9
  • Klepschijfdiameter [mm]: 29,5
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep V990323 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | V990323
9,36 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep BGA V511013
  • Lengte [mm]: 110,9
  • Klepschijfdiameter [mm]: 35,3
  • Klepsteeldiameter [mm]: 7
  • Klepzittinghoek [graden]: 45
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep V511013 goedkoop in originele kwaliteit
BGA | V511013
6,24 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep
Inlaatklep MAHLE ORIGINAL 029 VE 30528 000
  • Inbouwplaats: Aanvoerzijde
  • Klepschijfdiameter [mm]: 29,5
  • Klepsteeldiameter [mm]: 6,0
  • Klepzittinghoek [graden]: 45,0
  • Lengte [mm]: 100,9
  • Klepsteelmateriaal: Chroom Siliciumstaal
  • Verpakkingshoogte [cm]: 14,00
  • Verpakkingslengte [cm]: 4,2
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 4,20
  • Nettogewicht [g]: 43
  • Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatklep 029 VE 30528 000 goedkoop in originele kwaliteit
MAHLE ORIGINAL | 029 V...
12,28 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw