Inlaatklep auto

Inlaatklep Voor Top automodellen
- Inlaatklep VOLKSWAGEN GOLF
- Inlaatklep BMW 3-serie
- Inlaatklep VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Inlaatklep OPEL ASTRA
- Inlaatklep VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Inlaatklep FORD FOCUS
- AUDI A4
- Inlaatklep OPEL CORSA
- Inlaatklep MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Inlaatklep AUDI A3
- FORD FIESTA
- Inlaatklep BMW 1-serie
- Inlaatklep VOLKSWAGEN PASSAT
- Inlaatklep RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Inlaatklep SEAT IBIZA
- Inlaatklep SEAT LEON
- Inlaatklep TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Inlaatklep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De motor van lucht voorzien: de inlaatklep
Vóór het tijdperk van de injectiepomp hadden motoren carburatoren. Neerwaarts bewegende zuigers genereerden aanzuiging die vervolgens het lucht/brandstofmengsel in de verbrandingsruimte deed stromen via de inlaatklep. Tegenwoordig laten inlaatkleppen enkel lucht naar binnen. De brandstof wordt in de verbrandingsruimte gespoten door injectoren.
Functie en positie van de inlaatklep
De inlaatklep zit in de cilinderkop onder de nokkenas. Een gewone motor heeft per cilinder één inlaat- en één uitlaatklep. Sportievere motoren hebben per cilinder twee van elk. De eerste slag van een viertaktmotor is aanzuiging. Dit is het moment waarop de inlaatklep opent. Lucht stroomt in de verbrandingsruimte en wordt door de injector met brandstof gemengd. Wanneer de zuigers het dode lage centrum hebben bereikt, sluit de inlaatklep de verbrandingsruimte af. De zuiger beweegt naar boven en drukt het lucht/brandstofmengsel samen totdat het voldoende is gecomprimeerd om een krachtige explosie te veroorzaken. De kracht van de explosie genereert de operationele druk waardoor de zuiger weer naar beneden wordt gedrukt. Het vliegwiel of een naburige zuiger levert de energie die de zuiger weer laat opstijgen. Nu opent de uitlaatklep en de verbrande uitstoot ontsnapt. Dan sluit de uitlaatklep en de inlaatklep opent. De cyclus begint van voren.
Defecten van de inlaatklep
Uitval van de inlaatklep heeft drie mogelijke oorzaken:
- mechanische schade door de zuiger die tegen de klep botst
- thermische belasting door oververhitting
- breuk van de klepschijf.
Mechanische schade veroorzaakt door zuigers treedt op wanneer de kleppensturing het laat afweten. De stijgende zuiger slaat tegen de klep terwijl deze nog in de verbrandingsruimte hangt, hetgeen resulteert in een verbogen klepsteel die de klep buiten werking stelt. Een motor draaiend op een te mager mengsel veroorzaakt warmtestress, waardoor de klep zijn pasvorm verliest. Tenslotte kan de klep afbreken als gevolg van vreemde voorwerpen in het inlaatspruitstuk of veroudering. De compressie kan zich niet ontwikkelen met prestatieverlies van de motor als resultaat.
Reparatie van de inlaatklep
Een inlaatklep kost slechts 15 EUR. Zijn installatie is veel werk en vereist de nodige expertise. Wanneer deze kennis niet voorhanden is, kan een reparatieverzoek veel schade aanrichten. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat u zich vertrouwd maakt met deze reparatie voordat u ook maar één schroef lost. De afzonderlijke stappen zijn de volgende:
- verwijdering van het kleppendeksel
- demontage van de cilinderkop
- grondige reiniging van de cilinderkop
- verwijdering van de klep
- indien nodig: de klepzitting frezen
- vervanging van alle klepsteelpakkingen
- installatie en inslijpen van de klep
- vervanging van de hydraulische klepstoters
- vernieuwing van de kleppensturing
- vervanging van de lagerschalen voor de nokkenas
- vervanging van de cilinderkoppakking
- montage.
Het is beter, alle kleppen te vervangen in plaats van slechts één. Het resultaat is een zo goed als nieuwe cilinderkop. Wanneer de klepzittingen gefreesd moeten worden, is het een goed idee om geharde klepzittingen te installeren. Dit verlengt de levensduur van de nieuwe kleppen aanzienlijk. Voor deze reparatie zijn speciale gereedschappen nodig. Voor de onervaren doe-het-zelver is het misschien een beter idee om enkel de cilinderkop te verwijderen en hem door de garage in deugdelijke staat te laten brengen. Dit vereist een correcte reparatie. Een totale onderhoudsbeurt van een cilinderkop kost 400 – 600 EUR voor een gewone wagen. De service duurt ongeveer een week. Wanneer u haast heeft, is het beter om een compleet van onderhoud voorziene cilinderkop via ruilhandel op de kop te tikken. Het defecte component moet in de regel aan de dienstverlener worden gestuurd.
Kosten voor een inlaatklep
De prijs voor een aparte inlaatklep begint bij 15 EUR per stuk. Overeenkomstig kost een complete kleppenset ca. 120 - 240 EUR afhankelijk of het een 8V of een 16V motor betreft. De klepsteelpakkingen moeten in ieder geval worden vervangen, hetgeen u nog eens 50 EUR kost. Voor de cilinderkop plus accessoires betaalt u nog eens ongeveer 150 EUR. Al met al is de kleppenvervanging een dure aangelegenheid die zorgvuldig moet worden gepland. Met een beetje oefening en het nodige speciale equipment kan een doe-het-zelver waardevolle resultaten bereiken.