0

0.00

#

Inlaatspruitstuk voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Inlaatspruitstuk - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Inlaatspruitstuk van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Inlaatspruitstuk
  • FEBI BILSTEIN Inlaatspruitstuk
  • VAICO Inlaatspruitstuk
  • TOPRAN Inlaatspruitstuk
  • SWAG Inlaatspruitstuk
  • METZGER Inlaatspruitstuk
  • JP GROUP Inlaatspruitstuk
  • JAPANPARTS Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs HALDEX Inlaatspruitstuk
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR
Overige onderdelen van Motor / riemaandrijving
Alles tonen

Inlaatspruitstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De lucht verdelen met het aanzuigspruitstuk

Het aanzuigspruitstuk, ook "aanzuigbrug" genoemd, is een onderdeel dat de aangezogen lucht over de afzonderlijke verbrandingsruimten in de cilinderkop verdeelt. Het aanzuigspruitstuk moet tegen de trillingen van de motor, de hoge temperaturen en vaak ook de hoge interne druk bestand zijn. Dat maakt hem tot een hoogbelast onderdeel. Omdat aanzuigbruggen uit thermostabiele kunststof bestaan, dat specifiek op het bijbehorende autotype is toegesneden, ligt de prijs voor een vervangingsonderdeel in de regel bij meerdere honderden euro.

De weg van de aanzuiglucht

Om in een motor altijd de optimale verbranding te laten plaatsvinden, is een nauwkeurige dosering van brandstof in combinatie met de aanwezige, aangezogen lucht noodzakelijk. De in het aanzuigkanaal geplaatste luchtmassameter geeft permanent aan de regeleenheid de precieze hoeveelheid aangezogen lucht door. Daaruit berekent de regeleenheid de aanwezige zuurstof, waarnaar het de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof doseert. Daarom is het heel belangrijk dat de hoeveelheid aangezogen lucht tussen luchtmassameter en cilinderkop niet verandert. Lekken in het aanzuigkanaal leiden tot functiestoornissen. De weg van de aanzuiglucht is: luchtfilterbehuizing, luchtmassameter – evt. inlaatslang, aanzuigbrug, aanzuigpakking, cilinderkop. De aanzuigbrug behoort tot de meest hoogwaardige onderdelen in deze reeks.

Reparatie van de aanzuigbrug

Een aanzuigbrug bestaat uit kunststof. Dat spaart gewicht, doch beperkt de levensduur van dit onderdeel enigszins. Bij auto's met een inlaat via een turbolader, G-lader of een compressor wordt de aanzuigbrug door de hoge interne druk extra belast. De trillingen van de motor, de interne druk en de temperatuurschommelingen werken zeer belastend op dit onderdeel. Zeer kritisch zijn de schroefbevestigingen aan de cilinderkop. Deze constructief onvermijdelijk zwakke plekken breken met name bij de vervanging van de aanzuigspruitstukpakking makkelijk af. Afhankelijk van het autotype wordt vanaf ongeveer 150.000 kilometer op de teller een beschadiging van dit onderdeel steeds waarschijnlijker. Bij oudere wagens, die nog maar enkele maanden tot de schroothoop voor zich hebben, kan met epoxyhars of temperatuurbestendige plakband worden gepoogd, de aanzuigbrug provisorisch te repareren. Bij wagens die nog een aantal jaren mee moeten, zijn zulke oplapmaatregelen niet aan te bevelen. Het gevaar bestaat altijd, dat de gebrekkig gerepareerde plek weer openscheurt en dit de prestatie van de wagen beperkt. Dan rest vaak alleen nog de vervanging van het defecte aanzuigspruitstuk door een nieuw onderdeel.

Defecten nauwkeurig vaststellen

Het aanzuigkanaal is dusdanig gebouwd, dat de aanzuigbrug meestal als laatste kapotgaat. Aanzuigslangen, pakkingen en zelfs de luchtmassameter zijn in de regel aanzienlijk voordeliger dan aanzuigbruggen. Ze laten het meestal eerder afweten. Wanneer een motor zich gedraagt alsof hij valse lucht trekt, is het zinvol, het gehele kanaal te onderzoeken. Bij draaiende motor wordt eerst het gehele aanzuigkanaal op lekken onderzocht. Deze kunnen zich door sissende of fluitende geluiden verraden. Een smeulende sigaret of een wierookstokje kan door verraderlijke luchtwervelingen tevens aantonen waar zich een lek bevindt. Voor het geval dat dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kan met korte stoten met remmenreinigerspray verder naar het gat in het aanzuigkanaal worden gezocht. De lekkage verraadt zich daarbij door een verandering in het motortoerental. De aanzuigspruitstukpakking en de vouwbalg in de aanzuigslang worden meestal als eerste door slijtage getroffen. Daarom moet de speurtocht naar een lek bij deze onderdelen beginnen. Moet het aanzuigkanaal worden gedemonteerd, dient hij op een olielaag aan de binnenkant te worden gecontroleerd. Afhankelijk van het motortype kan een lichte olielaag normaal zijn omdat eventueel de motorontluchting aan het aanzuigtraject kan zijn aangesloten. Vloeit de olie er echter uit, is sprake van een groter defect. Vóór de reparatie van het aanzuigkanaal moet deze olielekkage verholpen worden. Met een beetje geluk is het slechts een kwestie van te veel navullen van motorolie. In het ergste geval lekken echter de zuigerveren, hetgeen een grote motorrevisie nodig maakt. Wanneer grote hoeveelheden olie in het aanzuigkanaal worden gevonden, moet het aanzuigspruitstuk en de luchtmassameter vóór terugplaatsing weer grondig worden gereinigd. Pakking en aanzuigslang worden in dit geval uit voorzorg vervangen, omdat deze onderdelen door de olie van binnen worden aangetast.

Kwaliteit van aanzuigbruggen bij merkproducenten

Aanzuigbruggen zijn zeer specifieke onderdelen, die altijd slechts op een bepaald motortype passen. Daarom komen voor deze onderdelen doorgaans alleen de OEM-producenten als leverancier in aanmerking. Dit garandeert de klant echter de maximale kwaliteit voor zijn onderdeel, dat weer dezelfde levensduur geniet, als het originele onderdeel had.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Frame, inlaatspruitstuk
    METZGER Frame, inlaatspruitstuk 2100003 aan gunstige prijs
    METZGER | 2100003
    310,04 € -26% Adviesprijs: 414,00 € Bespaar: 26%
  • Frame, inlaatspruitstuk
    METZGER Frame, inlaatspruitstuk 2100006 aan gunstige prijs
    METZGER | 2100006
    360,83 € -25% Adviesprijs: 481,00 € Bespaar: 25%
  • Sensor, zuigleidingreg...
    METZGER Sensor, zuigleidingregelklep 0906199 aan gunstige prijs
    METZGER | 0906199
    46,42 € -26% Adviesprijs: 62,00 € Bespaar: 26%
  • Zuigbuismodule
    METZGER Zuigbuismodule 2100008 aan gunstige prijs
    METZGER | 2100008
    158,91 € -28% Adviesprijs: 220,00 € Bespaar: 28%
  • Zuigbuismodule
    PIERBURG Zuigbuismodule 7.00246.33.0 aan gunstige prijs
    PIERBURG | 7.00246.33.0
    563,02 € -26% Adviesprijs: 751,00 € Bespaar: 26%
  • Sensor, zuigleidingreg...
    TOPRAN Sensor, zuigleidingregelklep 116 154 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 116 154
    34,65 € -27% Adviesprijs: 47,00 € Bespaar: 27%
  • Inlaatpijp, luchttoevoer
    TOPRAN Inlaatpijp, luchttoevoer 113 416 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 113 416
    19,77 € -27% Adviesprijs: 27,00 € Bespaar: 27%
  • Zuigbuismodule
    MEAT & DORIA Zuigbuismodule 89260 aan gunstige prijs
    MEAT & DORIA | 89260
    368,21 € -26% Adviesprijs: 491,00 € Bespaar: 26%
  • Inlaatpijp, luchttoevoer
    VAICO Inlaatpijp, luchttoevoer V10-2510 aan gunstige prijs
    VAICO | V10-2510
    12,62 € -26% Adviesprijs: 17,00 € Bespaar: 26%
  • Inlaatpijp, luchttoevoer
    VAICO Inlaatpijp, luchttoevoer V10-2507 aan gunstige prijs
    VAICO | V10-2507
    49,27 € -26% Adviesprijs: 66,00 € Bespaar: 26%
  • Zuigbuismodule
    VAICO Zuigbuismodule V30-2286 aan gunstige prijs
    VAICO | V30-2286
    94,22 € -26% Adviesprijs: 126,00 € Bespaar: 26%
  • Inlaatpijp, luchttoevoer
    MEYLE Inlaatpijp, luchttoevoer 300 137 1107 aan gunstige prijs
    MEYLE | 300 137 1107
    24,48 € -26% Adviesprijs: 33,00 € Bespaar: 26%