0

0.00

#

Inlaatspruitstuk voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Inlaatspruitstuk - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Inlaatspruitstuk van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Inlaatspruitstuk
  • FEBI BILSTEIN Inlaatspruitstuk
  • VAICO Inlaatspruitstuk
  • TOPRAN Inlaatspruitstuk
  • SWAG Inlaatspruitstuk
  • METZGER Inlaatspruitstuk
  • JP GROUP Inlaatspruitstuk
  • JAPANPARTS Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs THERMOTEC Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Inlaatspruitstuk
  • Koop hier aan de beste prijs ERA Inlaatspruitstuk
  • BUGIAD
  • ASHIKA
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • SIEGEL AUTOMOTIVE

Inlaatspruitstuk module voor verschillende auto's

  • Inlaatspruitstuk van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Inlaatspruitstuk van topkwaliteit voor OPEL
  • Inlaatspruitstuk van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Inlaatspruitstuk van topkwaliteit voor FORD
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Inlaatspruitstuk
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Inlaatspruitstuk
  • Originele en kwalitatieve BMW Inlaatspruitstuk
  • Originele en kwalitatieve TOYOTA Inlaatspruitstuk
  • AUDI Inlaatspruitstuk van originele kwaliteit
  • VOLVO Inlaatspruitstuk van originele kwaliteit
  • FIAT Inlaatspruitstuk van originele kwaliteit
  • CITROËN Inlaatspruitstuk van originele kwaliteit
  • Inlaatspruitstuk module Voor SEAT
  • Inlaatspruitstuk module Voor SUZUKI
  • Inlaatspruitstuk module Voor NISSAN
  • Inlaatspruitstuk module Voor HYUNDAI
  • Inlaatspruitstuk Voor MAZDA
  • Inlaatspruitstuk Voor KIA
  • Inlaatspruitstuk Voor MITSUBISHI
  • Inlaatspruitstuk Voor HONDA
  • ALFA ROMEO Inlaatspruitstuk discounter
  • CHEVROLET Inlaatspruitstuk discounter
  • SKODA Inlaatspruitstuk discounter
  • MINI Inlaatspruitstuk discounter
  • DAIHATSU
  • PORSCHE
  • SAAB
  • LAND ROVER
  • SUBARU
  • JAGUAR
  • CHRYSLER
  • JEEP
  • img_maker_big_alt_8
  • img_maker_big_alt_8
meer automerken

Inlaatspruitstuk module Voor Top automodellen

Inlaatspruitstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De lucht verdelen met het aanzuigspruitstuk

Het aanzuigspruitstuk, ook "aanzuigbrug" genoemd, is een onderdeel dat de aangezogen lucht over de afzonderlijke verbrandingsruimten in de cilinderkop verdeelt. Het aanzuigspruitstuk moet tegen de trillingen van de motor, de hoge temperaturen en vaak ook de hoge interne druk bestand zijn. Dat maakt hem tot een hoogbelast onderdeel. Omdat aanzuigbruggen uit thermostabiele kunststof bestaan, dat specifiek op het bijbehorende autotype is toegesneden, ligt de prijs voor een vervangingsonderdeel in de regel bij meerdere honderden euro.

De weg van de aanzuiglucht

Om in een motor altijd de optimale verbranding te laten plaatsvinden, is een nauwkeurige dosering van brandstof in combinatie met de aanwezige, aangezogen lucht noodzakelijk. De in het aanzuigkanaal geplaatste luchtmassameter geeft permanent aan de regeleenheid de precieze hoeveelheid aangezogen lucht door. Daaruit berekent de regeleenheid de aanwezige zuurstof, waarnaar het de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof doseert. Daarom is het heel belangrijk dat de hoeveelheid aangezogen lucht tussen luchtmassameter en cilinderkop niet verandert. Lekken in het aanzuigkanaal leiden tot functiestoornissen. De weg van de aanzuiglucht is: luchtfilterbehuizing, luchtmassameter – evt. inlaatslang, aanzuigbrug, aanzuigpakking, cilinderkop. De aanzuigbrug behoort tot de meest hoogwaardige onderdelen in deze reeks.

Reparatie van de aanzuigbrug

Een aanzuigbrug bestaat uit kunststof. Dat spaart gewicht, doch beperkt de levensduur van dit onderdeel enigszins. Bij auto's met een inlaat via een turbolader, G-lader of een compressor wordt de aanzuigbrug door de hoge interne druk extra belast. De trillingen van de motor, de interne druk en de temperatuurschommelingen werken zeer belastend op dit onderdeel. Zeer kritisch zijn de schroefbevestigingen aan de cilinderkop. Deze constructief onvermijdelijk zwakke plekken breken met name bij de vervanging van de aanzuigspruitstukpakking makkelijk af. Afhankelijk van het autotype wordt vanaf ongeveer 150.000 kilometer op de teller een beschadiging van dit onderdeel steeds waarschijnlijker. Bij oudere wagens, die nog maar enkele maanden tot de schroothoop voor zich hebben, kan met epoxyhars of temperatuurbestendige plakband worden gepoogd, de aanzuigbrug provisorisch te repareren. Bij wagens die nog een aantal jaren mee moeten, zijn zulke oplapmaatregelen niet aan te bevelen. Het gevaar bestaat altijd, dat de gebrekkig gerepareerde plek weer openscheurt en dit de prestatie van de wagen beperkt. Dan rest vaak alleen nog de vervanging van het defecte aanzuigspruitstuk door een nieuw onderdeel.

Defecten nauwkeurig vaststellen

Het aanzuigkanaal is dusdanig gebouwd, dat de aanzuigbrug meestal als laatste kapotgaat. Aanzuigslangen, pakkingen en zelfs de luchtmassameter zijn in de regel aanzienlijk voordeliger dan aanzuigbruggen. Ze laten het meestal eerder afweten. Wanneer een motor zich gedraagt alsof hij valse lucht trekt, is het zinvol, het gehele kanaal te onderzoeken. Bij draaiende motor wordt eerst het gehele aanzuigkanaal op lekken onderzocht. Deze kunnen zich door sissende of fluitende geluiden verraden. Een smeulende sigaret of een wierookstokje kan door verraderlijke luchtwervelingen tevens aantonen waar zich een lek bevindt. Voor het geval dat dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kan met korte stoten met remmenreinigerspray verder naar het gat in het aanzuigkanaal worden gezocht. De lekkage verraadt zich daarbij door een verandering in het motortoerental. De aanzuigspruitstukpakking en de vouwbalg in de aanzuigslang worden meestal als eerste door slijtage getroffen. Daarom moet de speurtocht naar een lek bij deze onderdelen beginnen. Moet het aanzuigkanaal worden gedemonteerd, dient hij op een olielaag aan de binnenkant te worden gecontroleerd. Afhankelijk van het motortype kan een lichte olielaag normaal zijn omdat eventueel de motorontluchting aan het aanzuigtraject kan zijn aangesloten. Vloeit de olie er echter uit, is sprake van een groter defect. Vóór de reparatie van het aanzuigkanaal moet deze olielekkage verholpen worden. Met een beetje geluk is het slechts een kwestie van te veel navullen van motorolie. In het ergste geval lekken echter de zuigerveren, hetgeen een grote motorrevisie nodig maakt. Wanneer grote hoeveelheden olie in het aanzuigkanaal worden gevonden, moet het aanzuigspruitstuk en de luchtmassameter vóór terugplaatsing weer grondig worden gereinigd. Pakking en aanzuigslang worden in dit geval uit voorzorg vervangen, omdat deze onderdelen door de olie van binnen worden aangetast.

Kwaliteit van aanzuigbruggen bij merkproducenten

Aanzuigbruggen zijn zeer specifieke onderdelen, die altijd slechts op een bepaald motortype passen. Daarom komen voor deze onderdelen doorgaans alleen de OEM-producenten als leverancier in aanmerking. Dit garandeert de klant echter de maximale kwaliteit voor zijn onderdeel, dat weer dezelfde levensduur geniet, als het originele onderdeel had.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module ESEN SKV 96SKV018
    ESEN SKV Inlaatspruitstuk 96SKV018 aan gunstige prijs
    ESEN SKV | 96SKV018
    119,27 € -15% 140,32 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM18801
    DR.MOTOR AUTOMOTIVE Inlaatspruitstuk DRM18801 aan gunstige prijs
    DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
    223,25 € -15% 262,65 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module ESEN SKV 49SKV007
    ESEN SKV Inlaatspruitstuk 49SKV007 aan gunstige prijs
    ESEN SKV | 49SKV007
    105,32 € -15% 123,91 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk PIERBURG 7.00246.33.0
    PIERBURG Inlaatspruitstuk 7.00246.33.0 aan gunstige prijs
    PIERBURG | 7.00246.33.0
    567,48 € -15% 667,62 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module MAGNETI MARELLI 802009278508
    MAGNETI MARELLI Inlaatspruitstuk 802009278508 aan gunstige prijs
    MAGNETI MARELLI | 8020...
    215,11 € -15% 253,07 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk PIERBURG 7.01116.08.0
    PIERBURG Inlaatspruitstuk 7.01116.08.0 aan gunstige prijs
    PIERBURG | 7.01116.08.0
    1506,12 € -15% 1771,91 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module VAICO V10-5268
    VAICO Inlaatspruitstuk V10-5268 aan gunstige prijs
    VAICO | V10-5268
    396,52 € -15% 466,49 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk ESEN SKV 49SKV003
    ESEN SKV Inlaatspruitstuk 49SKV003 aan gunstige prijs
    ESEN SKV | 49SKV003
    110,16 € -15% 129,60 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Frame, inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module RIDEX 1640F0002
    RIDEX Frame, inlaatspruitstuk 1640F0002 aan gunstige prijs
    RIDEX | 1640F0002
    144,56 € -58% 344,19 €* Bespaar: 58% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk BUGIAD BIM17005
    BUGIAD Inlaatspruitstuk BIM17005 aan gunstige prijs
    BUGIAD | BIM17005
    179,75 € -15% 211,47 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk module VAICO V10-3954
    VAICO Inlaatspruitstuk V10-3954 aan gunstige prijs
    VAICO | V10-3954
    216,11 € -30% 308,73 €* Bespaar: 30% Conditie:  Geheel nieuw
  • Frame, inlaatspruitstuk Inlaatspruitstuk RIDEX 1640F0003
    RIDEX Frame, inlaatspruitstuk 1640F0003 aan gunstige prijs
    RIDEX | 1640F0003
    173,90 € -15% 204,59 €* Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw