00#
51-4146

Inlaatspruitstuk voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Inlaatspruitstuk - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Inlaatcollector van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Inlaatspruitstuk ervaring
  • FEBI BILSTEIN Inlaatspruitstuk ervaring
  • MAPCO Inlaatspruitstuk ervaring
  • VAICO Inlaatspruitstuk ervaring
  • TOPRAN Inlaatspruitstuk ervaring
  • ELRING Inlaatspruitstuk ervaring
  • SWAG Inlaatspruitstuk ervaring
  • METZGER Inlaatspruitstuk ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs MAHLE ORIGINAL Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Inlaatcollector
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Inlaatcollector
  • THERMOTEC
  • PIERBURG
  • ERA
  • BUGIAD

Inlaatspruitstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De lucht verdelen met het aanzuigspruitstuk

Het aanzuigspruitstuk, ook "aanzuigbrug" genoemd, is een onderdeel dat de aangezogen lucht over de afzonderlijke verbrandingsruimten in de cilinderkop verdeelt. Het aanzuigspruitstuk moet tegen de trillingen van de motor, de hoge temperaturen en vaak ook de hoge interne druk bestand zijn. Dat maakt hem tot een hoogbelast onderdeel. Omdat aanzuigbruggen uit thermostabiele kunststof bestaan, dat specifiek op het bijbehorende autotype is toegesneden, ligt de prijs voor een vervangingsonderdeel in de regel bij meerdere honderden euro.

De weg van de aanzuiglucht

Om in een motor altijd de optimale verbranding te laten plaatsvinden, is een nauwkeurige dosering van brandstof in combinatie met de aanwezige, aangezogen lucht noodzakelijk. De in het aanzuigkanaal geplaatste luchtmassameter geeft permanent aan de regeleenheid de precieze hoeveelheid aangezogen lucht door. Daaruit berekent de regeleenheid de aanwezige zuurstof, waarnaar het de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof doseert. Daarom is het heel belangrijk dat de hoeveelheid aangezogen lucht tussen luchtmassameter en cilinderkop niet verandert. Lekken in het aanzuigkanaal leiden tot functiestoornissen. De weg van de aanzuiglucht is: luchtfilterbehuizing, luchtmassameter – evt. inlaatslang, aanzuigbrug, aanzuigpakking, cilinderkop. De aanzuigbrug behoort tot de meest hoogwaardige onderdelen in deze reeks.

Reparatie van de aanzuigbrug

Een aanzuigbrug bestaat uit kunststof. Dat spaart gewicht, doch beperkt de levensduur van dit onderdeel enigszins. Bij auto's met een inlaat via een turbolader, G-lader of een compressor wordt de aanzuigbrug door de hoge interne druk extra belast. De trillingen van de motor, de interne druk en de temperatuurschommelingen werken zeer belastend op dit onderdeel. Zeer kritisch zijn de schroefbevestigingen aan de cilinderkop. Deze constructief onvermijdelijk zwakke plekken breken met name bij de vervanging van de aanzuigspruitstukpakking makkelijk af. Afhankelijk van het autotype wordt vanaf ongeveer 150.000 kilometer op de teller een beschadiging van dit onderdeel steeds waarschijnlijker. Bij oudere wagens, die nog maar enkele maanden tot de schroothoop voor zich hebben, kan met epoxyhars of temperatuurbestendige plakband worden gepoogd, de aanzuigbrug provisorisch te repareren. Bij wagens die nog een aantal jaren mee moeten, zijn zulke oplapmaatregelen niet aan te bevelen. Het gevaar bestaat altijd, dat de gebrekkig gerepareerde plek weer openscheurt en dit de prestatie van de wagen beperkt. Dan rest vaak alleen nog de vervanging van het defecte aanzuigspruitstuk door een nieuw onderdeel.

Defecten nauwkeurig vaststellen

Het aanzuigkanaal is dusdanig gebouwd, dat de aanzuigbrug meestal als laatste kapotgaat. Aanzuigslangen, pakkingen en zelfs de luchtmassameter zijn in de regel aanzienlijk voordeliger dan aanzuigbruggen. Ze laten het meestal eerder afweten. Wanneer een motor zich gedraagt alsof hij valse lucht trekt, is het zinvol, het gehele kanaal te onderzoeken. Bij draaiende motor wordt eerst het gehele aanzuigkanaal op lekken onderzocht. Deze kunnen zich door sissende of fluitende geluiden verraden. Een smeulende sigaret of een wierookstokje kan door verraderlijke luchtwervelingen tevens aantonen waar zich een lek bevindt. Voor het geval dat dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kan met korte stoten met remmenreinigerspray verder naar het gat in het aanzuigkanaal worden gezocht. De lekkage verraadt zich daarbij door een verandering in het motortoerental. De aanzuigspruitstukpakking en de vouwbalg in de aanzuigslang worden meestal als eerste door slijtage getroffen. Daarom moet de speurtocht naar een lek bij deze onderdelen beginnen. Moet het aanzuigkanaal worden gedemonteerd, dient hij op een olielaag aan de binnenkant te worden gecontroleerd. Afhankelijk van het motortype kan een lichte olielaag normaal zijn omdat eventueel de motorontluchting aan het aanzuigtraject kan zijn aangesloten. Vloeit de olie er echter uit, is sprake van een groter defect. Vóór de reparatie van het aanzuigkanaal moet deze olielekkage verholpen worden. Met een beetje geluk is het slechts een kwestie van te veel navullen van motorolie. In het ergste geval lekken echter de zuigerveren, hetgeen een grote motorrevisie nodig maakt. Wanneer grote hoeveelheden olie in het aanzuigkanaal worden gevonden, moet het aanzuigspruitstuk en de luchtmassameter vóór terugplaatsing weer grondig worden gereinigd. Pakking en aanzuigslang worden in dit geval uit voorzorg vervangen, omdat deze onderdelen door de olie van binnen worden aangetast.

Kwaliteit van aanzuigbruggen bij merkproducenten

Aanzuigbruggen zijn zeer specifieke onderdelen, die altijd slechts op een bepaald motortype passen. Daarom komen voor deze onderdelen doorgaans alleen de OEM-producenten als leverancier in aanmerking. Dit garandeert de klant echter de maximale kwaliteit voor zijn onderdeel, dat weer dezelfde levensduur geniet, als het originele onderdeel had.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Inlaatspruitstuk
Inlaat, spruitstuk ESEN SKV 49SKV059
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Gewicht [kg]: 2,56
  • Oude onderdeel met nieuwe vergelijken (m.n. OER-nr.)
  • Conditie:  Geheel nieuw
49SKV059 ESEN SKV Inlaat, spruitstuk auto prijs
ESEN SKV | 49SKV059
148,98 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Inlaatcollector RIDEX 1415I0003
  • Brandstoftype: Benzine
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met sensor, Zonder kleppen
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Behuizingsmateriaal: Polyamid 6.6
  • Materiaal pakking: NBR (Nitril-Butadien-Kautschuk)
  • Gewicht [kg]: 2,504
  • Verpakkingsdiepte [cm]: 52,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
1415I0003 RIDEX Inlaatcollector auto prijs
RIDEX | 1415I0003
135,52 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk module DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM16911
DRM16911 DR.MOTOR AUTOMOTIVE Inlaatspruitstuk module auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
168,73 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Zuigbuismodule RIDEX 1415I0011
  • Gewicht [kg]: 1,373
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking, Met pakkingen
  • Behuizingsmateriaal: Kunststof
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Brandstoftype: Diesel
  • Regelaar: Zonder afstelmogelijkheid
  • Conditie:  Geheel nieuw
1415I0011 RIDEX Zuigbuismodule auto prijs
RIDEX | 1415I0011
109,40 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatpijp, luchttoevoer
Inlaatspruitstuk TOPRAN 117 633
  • Uitvoering: voor voertuigen met elektrische secundairluchtpomp
  • Inbouwplaats: Afvoerzijde
  • Materiaal: Kunststof
  • Conditie:  Geheel nieuw
117 633 TOPRAN Inlaatspruitstuk auto prijs
TOPRAN | 117 633
10,24 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Inlaat, spruitstuk DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM2806K
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen
  • Regelaar: Zonder afstelmogelijkheid
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met schroeven
  • Conditie:  Geheel nieuw
DRM2806K DR.MOTOR AUTOMOTIVE Inlaat, spruitstuk auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
332,19 €
Conditie:  Geheel nieuw
Frame, inlaatspruitstuk
Inlaatcollector FEBI BILSTEIN 176453
  • Materiaal: Kunststof
  • Gewicht [kg]: 1,476
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen
  • Conditie:  Geheel nieuw
176453 FEBI BILSTEIN Inlaatcollector auto prijs
FEBI BILSTEIN | 176453
277,67 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatpijp, luchttoevoer
Inlaatspruitstuk module VAICO V10-2512
  • aanvullende informatie: Q+, original equipment manufacturer quality MADE IN GERMANY
  • Voor OE nummer: 1K0 129 618 BQ
  • Gewicht [kg]: 0,15
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 18
  • Verpakkingshoogte [cm]: 8
  • Verpakkingsdiepte [cm]: 24,3
  • Conditie:  Geheel nieuw
V10-2512 VAICO Inlaatspruitstuk module auto prijs
VAICO | V10-2512
19,30 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Zuigbuismodule RIDEX 1415I0008
  • Materiaal: Kunststof
  • Gewicht [kg]: 1,820
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen
  • Aantal aansluitingen: 4
  • Kleur: zwart
  • Conditie:  Geheel nieuw
1415I0008 RIDEX Zuigbuismodule auto prijs
RIDEX | 1415I0008
170,68 €
Conditie:  Geheel nieuw
Frame, inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk FEBI BILSTEIN 177048
  • Kleur: zwart
  • Materiaal: Kunststof
  • Gewicht [kg]: 1,935
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen
  • Conditie:  Geheel nieuw
177048 FEBI BILSTEIN Inlaatspruitstuk auto prijs
FEBI BILSTEIN | 177048
313,20 €
Conditie:  Geheel nieuw
Frame, inlaatspruitstuk
Inlaat, spruitstuk RIDEX 1640F0034
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met regelklepregeling
  • Regelaar: Zonder afstelmogelijkheid
  • Conditie:  Geheel nieuw
1640F0034 RIDEX Inlaat, spruitstuk auto prijs
RIDEX | 1640F0034
170,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Inlaatspruitstuk
Inlaatcollector PIERBURG 7.00373.12.0
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Technisch informatienummer: SI 0093
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.00373.12.0 PIERBURG Inlaatcollector auto prijs
PIERBURG | 7.00373.12.0
272,92 €
Conditie:  Geheel nieuw