0

0.00

#

Inlaatspruitstuk Pakking voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Inlaatspruitstuk Pakking - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Inlaatspruitstuk Pakking van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Inlaatspruitstuk Pakking
  • VAICO Inlaatspruitstuk Pakking
  • TOPRAN Inlaatspruitstuk Pakking
  • ELRING Inlaatspruitstuk Pakking
  • SWAG Inlaatspruitstuk Pakking
  • JP GROUP Inlaatspruitstuk Pakking
  • MEAT & DORIA Inlaatspruitstuk Pakking
  • BLUE PRINT Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs REINZ Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs CORTECO Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs NRF Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs HJS Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs VDO Inlaatspruitstuk Pakking
  • Koop hier aan de beste prijs GOETZE Inlaatspruitstuk Pakking
  • GLASER
  • PAYEN
  • AJUSA
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • FAI AutoParts
  • FA1
  • AUTOMEGA
  • DT
  • AUGER onderdelencatalogus
  • FEBEST onderdelencatalogus
Overige onderdelen van Motor / riemaandrijving
Alles tonen

Inlaatspruitstuk Pakking defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Bescherming tegen valse lucht met de aanzuigpakking

De aanzuigpakking is een klein, doch zeer belangrijk onderdeel, dat voor de storingsvrije werking van een verbrandingsmotor nodig is. Deze pakking dicht het aanzuigkanaal tegen de buitenlucht af. Bovendien scheidt hij de aanzuigbrug thermisch van de hete cilinderkop. Dit is vooral belangrijk voor wagens met een inlaat via een turbolader, G-lader of compressor. Gecomprimeerde inlaatlucht is met 90°C – 140°C altijd aanzienlijk heter dan de drukloos aangezogen inlaatlucht. De aanzuigpakking is makkelijk te vinden, eenvoudig te vervangen en voordelig. Omdat hij echter tamelijk verstopt is ingebouwd, valt het leken vaak zwaar, een defect aan deze pakking vast te stellen. Hier kunnen echter makkelijke trucjes verderhelpen. Deze pakking wordt ook "aanzuigspruitstukpakking of "dichtingsset voor het aanzuigspruitstuk" genoemd.

Lucht en valse lucht

Wanneer de prestatie van de motor plotseling afneemt, het brandstofverbruik stijgt en de gasaanname met horten en stoten gepaard gaat, kan een van de oorzaken de gevreesde valse lucht zijn. Dat betekent dat tussen luchtfilter resp. luchtmassameter en de cilinderkop een lek zit, waarlangs druk ontsnapt of ongewenste lucht wordt aangezogen. Wanneer de luchthoeveelheid resp. de daadwerkelijke luchtdruk van de waarde afwijkt die door de luchtmassameter en de regeleenheid berekend werd, dan klopt het gehele motormanagement niet meer. De verbranding is dan oftewel te vet of te mager waardoor de motor in zijn gecontroleerde ontplooiing van zijn werking wordt gestoord. Valse lucht kan langs het gehele aanzuigkanaal achter de luchtmassameter optreden: de luchtmassasensor zelf, de inlaatkoeler, de inlaatslang of het aanzuigspruitstuk kunnen door mechanische of chemisch-thermische invloeden schade oplopen. Een onderdeel dat bij het zoeken naar de fout vaak wordt overzien, is de aanzuigpakking.

Positie van de aanzuigdichting

De aanzuigpakking is makkelijk te vinden: hij bevindt zich precies tussen het aanzuigspruitstuk en de cilinderkop. Het aanzuigspruitstuk, ook wel "aanzuigbrug" genoemd, is een zeer specifiek onderdeel uit hittebestendige kunststof. Zijn vervanging is meestal heel duur. De pakking bestaat meestal uit kleine O-ringen of papier, dat bij de demontage van de aanzuigbrug makkelijk kan worden verwijderd.

Defecte aanzuigpakking herkennen

De hier beschreven stappen voor de reparatie van een aanzuigpakking zijn een algemene beschrijving van de handelswijze en geen montagehandleiding. Wanneer de motor door onrustig stationair draaien, weigerende gasaanname of gestegen brandstofverbruik een beschadiging van het aanzuigsysteem laat vermoeden, wordt meestal het gehele traject van de lucht gecontroleerd. De eerste weg is, bij een draaiende motor het aanzuigsysteem op fluitende of sissende geluiden te controleren. Worden op deze wijze geen lekken vastgesteld, worden bij de volgende stap eveneens bij draaiende motor korte stoten met remmenreiniger langs het aanzuigsysteem ingespoten. Daarbij mag er echter nooit op het hete spruitstuk worden gesproeid, omdat remmenreiniger heel snel een explosie kan veroorzaken! Wanneer het motortoerental verandert, is de positie van het lek steeds beter in te perken. Tenslotte kan het aanzuigkanaal ook verwijderd en uit elkaar gehaald worden. De lekken zijn meestal duidelijk als gaten of scheuren te herkennen. Een eenmaal verwijderde pakking wordt nooit hergebruikt, maar bij montage in principe altijd door een nieuw onderdeel vervangen. Belangrijk bij de vervanging van de pakking is echter, de aanzuigbrug niet te beschadigen. De hoge temperaturen aan de motor en de constante trillingen kunnen de kunststof van het aanzuigspruitstuk met name aan de schroefgaten broos laten worden. Vooral bij montage breken ze makkelijk door. De brug moet in dit geval dan ook worden vervangen.

Veiligheid door kwaliteitsonderdelen

Producenten van kwaliteitspakkingen voor het aanzuigkanaal zijn AJUSA of ELRING. De producten van deze firma's garanderen een maximale levensduur. Ze zijn getest, hittebestendig en drukstabiel. Daarin verschillen ze van de veelal ontoereikende kwaliteit van onbekende producenten. Een pakkingsset voor het aanzuigspruitstuk kost in merkkwaliteit vanaf ca. 15 euro. Al te voordelige dichtingen voor het aanzuigspruitstuk zijn niet aan te bevelen omdat voor hun vervanging de brug telkens moet worden gedemonteerd. Daarmee bestaat bij elke reparatie het gevaar dat de aanzuigbrug eveneens irreparabel beschadigd raakt. Dan ontstaat uit de vervanging van een onderdeel van 15 euro al snel een reparatie van meerdere honderden euro. Dit risico is effectief te vermijden wanneer men bij de vervanging van aanzuigpakkingen altijd voor de maximale kwaliteit van een gevestigd merk kiest.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Pakking, inlaatspruits...
    ELRING Pakking, inlaatspruitstuk omkasting 215.120 aan gunstige prijs
    ELRING | 215.120
    2,52 € -37% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 37%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    ELRING Pakking, inlaatspruitstuk 475.931 aan gunstige prijs
    ELRING | 475.931
    4,70 € -33% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 33%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    ELRING Pakking, inlaatspruitstuk 529.960 aan gunstige prijs
    ELRING | 529.960
    8,28 € -32% Adviesprijs: 12,00 € Bespaar: 32%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    ELRING Pakking, inlaatspruitstuk 915.213 aan gunstige prijs
    ELRING | 915.213
    2,68 € -33% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 33%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    ELRING Pakking, inlaatspruitstuk 888.605 aan gunstige prijs
    ELRING | 888.605
    3,27 € -35% Adviesprijs: 5,00 € Bespaar: 35%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    AJUSA Pakking, inlaatspruitstuk 16072500 aan gunstige prijs
    AJUSA | 16072500
    1,21 € -40% Adviesprijs: 2,00 € Bespaar: 40%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    REINZ Pakking, inlaatspruitstuk 71-33109-10 aan gunstige prijs
    REINZ | 71-33109-10
    3,13 € -38% Adviesprijs: 5,00 € Bespaar: 38%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    REINZ Pakking, inlaatspruitstuk 71-28781-10 aan gunstige prijs
    REINZ | 71-28781-10
    2,83 € -30% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 30%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    REINZ Pakking, inlaatspruitstuk 71-41231-00 aan gunstige prijs
    REINZ | 71-41231-00
    6,61 € -27% Adviesprijs: 9,00 € Bespaar: 27%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    TOPRAN Pakking, inlaatspruitstuk 112 963 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 112 963
    2,50 € -38% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 38%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    TOPRAN Pakking, inlaatspruitstuk 302 265 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 302 265
    1,67 € -45% Adviesprijs: 3,00 € Bespaar: 45%
  • Pakking, inlaatspruitstuk
    PAYEN Pakking, inlaatspruitstuk JD5108 aan gunstige prijs
    PAYEN | JD5108
    2,81 € -30% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 30%