Intercooler voor jouw auto
Radiator intercooler Voor Top automodellen
- Radiator intercooler VOLKSWAGEN GOLF
- Radiator intercooler BMW 3-serie
- Intercooler VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Radiator intercooler OPEL ASTRA
- Radiator intercooler VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Intercooler FORD FOCUS
- AUDI A4
- Radiator intercooler OPEL CORSA
- Radiator intercooler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Intercooler AUDI A3
- FORD FIESTA
- Radiator intercooler BMW 1-serie
- Radiator intercooler VOLKSWAGEN PASSAT
- Intercooler RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Radiator intercooler SEAT IBIZA
- Radiator intercooler SEAT LEON
- Intercooler TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Intercooler defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Betere prestaties met de intercooler (tussenkoeler)
De intercooler is een onderdeel dat vooral bij wagens met een lader wordt ingezet. Zijn functie bestaat erin, de in de cilinderkop binnenstromende lucht af te koelen. Koelere lucht is dichter en bevat daarom meer zuurstofatomen per kubieke centimeter. Dat verhoogt de efficiëntie van de verbranding in de motor.
Opbouw en functie van een intercooler
De intercooler reduceert de specifieke energie in de lucht die de cilinderkop binnenstroomt. Hoe meer zuurstof in een verbrandingsruimte geraakt, des te vollediger kan de geïnjecteerde brandstofnevel verbranden. Dat reduceert de uitstoot van schadelijke stoffen, verlaagt het benzineverbruik en verhoogt de prestatie. Alhoewel ook experimenten met een tussenkoeler in wagens zonder lader zijn uitgevoerd, wordt de intercooler meestal alleen bij auto's gebruikt die de aangezogen lucht comprimeren. Daarvoor worden G-laders, elektrisch aangedeven compressoren of turboladers gebruikt. De functie van gecomprimeerde lucht is dezelfde als die van gekoelde lucht: meer zuurstof per kubieke centimeter verbetert de verbranding in de automotor. Alle soorten laders hebben gemeen dat de gecomprimeerde lucht zeer heet wordt. Er kunnen temperaturen van tot 140°C optreden. Dit is ook voor de kunststoffen en rubberen onderdelen van het aanzuigkanaal zeer belastend en kan tot een verkorting van hun levensduur leiden. Een intercooler reduceert de temperatuur van de laadlucht tot 50°C. Dit kan de prestatie van de motor tot 30% verhogen zonder verbruik van extra brandstof. Tegenwoordig is de intercooler vooral belangrijk voor de terugdringing van schadelijk stoffen. De intercooler kan met lucht of met water worden gekoeld. Luchtgekoelde intercoolers zijn technisch eenvoudiger en minder storingsgevoelig. Ze functioneren via eenvoudige koelribben. Luchtgekoelde intercoolers zijn echter minder effectief dan de watergekoelde units. Watergekoelde tussenkoelers zijn technisch gezien met een normale warmtewisselaar vergelijkbaar. Ze werken volgens hetzelfde principe als de radiateur of de interieurverwarming. De warmte van de gecomprimeerde laadlucht wordt over een groot metaaloppervlak geleid, waardoor deze in het doorstromende koelwater overgaat. Het water wordt dan permanent afgevoerd en op zijn beurt afgekoeld.
Defecten aan de intercooler
Een intercooler kan zowel aan de lucht- als de koelmiddelkant gaan lekken. Redenen daarvoor zijn veroudering of een mechanische beschadiging. Corrosie kan ook optreden, is echter relatief zelden. Intercoolers worden uit aluminium vervaardigd. Dat maakt ze zeer resistent tegen roest. Een aan de luchtkant defecte tussenkoeler verraadt zich door zogenaamde "valse lucht". De comprimeerde lucht ontstnapt bij de intercooler en is niet meer voor de verbrandingsruimte beschikbaar. Doorgaans wordt dit defect door de regeleenheid opgemerkt en als storingsmelding aangetoond. Een smeulende sigaret of een wierookstaafje kan bij de opsporing van het luchtlek helpen. Wordt de intercooler aan de koelwaterkant lek, loopt er water uit. Bij het lekken is het als nevel of als sproeistraal zichtbaar. Komt het in de richting van de laadluchtkant eruit, komt het water in de verbrandingsruimten en ontsnapt als witte damp via de uitlaat. Een defecte tussenkoeler wordt meestal door een sterk prestatieverlies vastgesteld. Olieverlies aan de intercooler is geen indicatie dat het onderdeel defect is. Een licht olieverlies is relatief normaal. Dit komt van de turbolader. De interne as van de lader wordt permanent gesmeerd, waarbij door de hoge belasting van dit onderdeel er een kleine oliefilm kan optreden. Wanneer de olie er echter uitsijpelt, is iets niet in orde met de olievoorziening in de auto. In het gunstigste geval werd gewoon teveel olie bijgevuld. In het ergste geval zijn de zuigerveren defect.
Intercooler repareren met kwaliteitsonderdelen
De intercooler is op zich niet reparabel. Hij kan enkel tegen door een nieuw onderdeel worden vervangen. Zijn montage is heel eenvoudig, omdat hij goed toegankelijk is. De tussenkoeler is met twee klemmen aan het verluchtingssyteem en met twee steunen aan het koelwatersysteem aangesloten. Deze moeten worden losgemaakt. Vervolgens kan de intercooler worden verwijderd. Ondanks hun technische complexiteit zijn tussenkoelers relatief voordelig. Afhankelijk van de wagen kunnen deze onderdelen al vanaf 80 euro beschikbaar zijn. En bekende merkproducent van hoogwaardige intercoolers is ATEX.