Kachelradiateur voor jouw auto
Kachelradiateur Voor Top automodellen
- Warmtewisselaar VOLKSWAGEN GOLF
- Warmtewisselaar BMW 3-serie
- Voorverwarmer interieurverwarming VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Warmtewisselaar OPEL ASTRA
- Warmtewisselaar VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Voorverwarmer interieurverwarming FORD FOCUS
- AUDI A4
- Warmtewisselaar OPEL CORSA
- Warmtewisselaar MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Voorverwarmer interieurverwarming AUDI A3
- FORD FIESTA
- Warmtewisselaar BMW 1-serie
- Warmtewisselaar VOLKSWAGEN PASSAT
- Voorverwarmer interieurverwarming RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Warmtewisselaar SEAT IBIZA
- Warmtewisselaar SEAT LEON
- Voorverwarmer interieurverwarming TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Kachelradiateur defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Warm interieur met de verwarmingsradiateur
De verwarmingsradiateur (ook wel interieurverwarming of warmtewisselaar genoemd) is het centrale onderdeel van het verwarmingssysteem van de passagierscabine. Het is feitelijk een simpele warmtewisselaar net zoals de radiateur van de motor. De verwarmingsradiateur is met het koelingscircuit van de motor verbonden. De overtollige motorwarmte wordt op deze wijze kostenneutraal voor het interieur geregenereerd.
Constructie, functie en positie van de verwarmingsradiateur
De verwarmingsradiateur is een gewonden, koperen buis bedekt met aluminium lamellen. De verwarmde koelvloeistof stroomt door de buis zodat de aluminium lamellen de warmte kunnen absorberen. Een ventilator blaast door de buizen heen om de warmte naar het interieur te geleiden. De verwarmingsradiateur kan manueel van de koelingscirculatie afgekoppeld worden zodat de bestuurder de interieurverwarming kan regelen. Vroeger werd dit gedaan door mechanische regeling. Om redenen van comfort gebruikt men vandaag de dag elektronisch aangestuurde kleppen. De verwarmingsradiateur zit in een gelaste uitsparing tussen het dashboard en het tussenschot van de motorruimte en is enkel via het interieur toegankelijk. Alhoewel de verwarmingsradiateur als vervangingsonderdeel tamelijk goedkoop is, maakt de vereiste hoeveelheid werk voor zijn vervanging hem duur.
Defecten van de verwarmingsradiateur
Een verwarmingsradiateur kan door veroudering gaan lekken. Wanneer de motor met water wordt gekoeld i.p.v het voorgeschreven antivriesmengsel, gaat het koper roesten. Roest uit andere delen van het koelingscircuit die zich in de verwarmingsradiateur afzet, versnelt de corrosie. De wisselende temperaturen in het motorblok en trillingen kunnen lekken in de flenzen van de radiateur veroorzaken. Het symptoom dat op een kapotte verwarmingsradiateur duidt, is onmiskenbaar: de voorruit beslaat aan de binnenkant. Een verder symptoom is de verslechterende koelprestatie. De beslagen voorruit is echter typisch in dit geval. Een kapotte verwarmingsradiateur betekent meer dan comfortverlies tijdens het rijden. Het vocht dat uit de verwarmingsradiateur lekt, kan ernstige schade aan de dashboardelektronika veroorzaken. Dit resulteert in alle waarschijnlijkheid in voortdurend lekken van koelvloeistof, die vroeger of later in de voetenruimte van de auto stroomt. Wanneer bestuurder of passagiers natte voeten krijgen, is het zaaks de situatie zonder dralen te inspecteren. Aangezien de radiateurverwarming met het koelingscircuit van de auto in verbinding staat, kan lekkage herkend worden aan zijn typische geur en kleur. Een zakdoektest kan uitsluitsel geven. Wanneer een (papieren) zakdoek na opdweilen van het vocht dezelfde kleur heeft als het koelmiddel, is de oorzaak gevonden. Wanneer het water kleur- en geurloos is, is een verstopte afvoer of een lekkende deurrubber de oorzaak voor vocht in het interieur.
Reparatie van de verwarmingsradiateur
Zoals voor alle lekkage van de koeling is er slechts één betrouwbare oplossing: vervanging van het kapotte onderdeel. Wij raden gebruik radiateurafdichtingsmiddelen sterk af. Zij verstoppen de koelleidingen alleen maar en verhinderen de koelprestatie van het gehele systeem. In het geval van de verwarmingsradiateur betekent dit demontage van het gehele dashboard. Tegenwoordig zijn alle auto's uitgerust met airbags voor bestuurder en bijrijder. Daarom is deze reparatie niet zonder risico. Voordat u het stuur en dashboard verwijdert, dient u zich uitgebreid te informeren over de de-activering van de airbags. Voor elke uitgebreide reparatie moet de batterij afgekoppeld worden. Demontage van het dashboard kost 2 – 3 uur werk. Maak foto's van elke ondernomen stap, hoe onbeduidend ook. Dit geldt met name voor de schroefverbindingen en de bedrading. Wanneer dit eenmaal voltooid is, gaat de vervanging van de verwarmingsradiateur zeer snel. Het vervangingsonderdeel kost ca. 15 euro. De verwarmingsradiateur zit in een gelaste uitsparing en kan er makkelijk worden uitgetrokken. Wanneer u de slangen afkoppelt, dient hun toestand ook te worden gecheckt. Wanneer zij verstopt zijn met kalkafzetting en gebarsten, moeten ook de slangen vervangen worden. Een extra 5 euro voor een slang is niet echt duur. Een gedemonteerd dashboard is een perfecte gelegenheid voor een upgrade. Door vervanging van alle lampen door LEDs verkrijgt u permanente en betrouwbare interieurverlichting, die u nooit meer last veroorzaakt. De montage van het dashboard kan nog eens 4 uur in beslag nemen. Nu komt de fotodocumentatie heel erg van pas en kan het werk aanzienlijk vereenvoudigen.