Kleppendekselpakking voor jouw auto
Klepdeksel, pakking Voor Top automodellen
- Klepdekselpakking VOLKSWAGEN GOLF
- Klepdekselpakking BMW 3-serie
- Kleppendeksel, pakking VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Klepdekselpakking OPEL ASTRA
- Klepdekselpakking VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Kleppendeksel, pakking FORD FOCUS
- AUDI A4
- Klepdekselpakking MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Klepdekselpakking OPEL CORSA
- Kleppendeksel, pakking AUDI A3
- FORD FIESTA
- Klepdekselpakking BMW 1-serie
- Klepdekselpakking VOLKSWAGEN PASSAT
- Kleppendeksel, pakking MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Klepdekselpakking SEAT IBIZA
- Klepdekselpakking SEAT LEON
- Kleppendeksel, pakking AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Kleppendekselpakking defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Bescherming van de nokkenas door de kleppendekselpakking
Het kleppendeksel is de bovenste afdichting van een motor. Hij beschermt de daaronderliggende klepaandrijving tegen het binnendringen van vuildeeltjes en houdt de olie op zijn plaats. Van alle potentiële lekkages van het oliesysteem is de kleppendekselpakking het eenvoudigst te repareren. Hij mag in geen geval met de cilinderkoppakking worden verwisseld. De vervanging daarvan is veel omslachtiger.
Positie en functie van de kleppendekselpakking
De kleppendekselpakking zit bovenaan de cilinderkop boven de nokkenas en de klepaansturing. Hij dicht het kleppendeksel tegen het zijdelings ontsnappen van smeerolie af. De sterke trillingen van de motor en de temperatuurwisseling kunnen de kleppendekselpakkingen mettertijd lek maken. Hun vervanging is doorgaans echter zeer eenvoudig en ook leken krijgen deze snel onder de knie.
Defecten aan de kleppendekselpakking
Gaat de kleppendekselpakking lekken vertonen, is dit meteen te merken. De olie komt er duidelijk zichtbaar uit en loopt langs het motorblok naar beneden. Bent u niet zeker, kunt u met een voorafgaande reiniging van de motor het zoeken naar een lek vereenvoudigen. Daarvoor moet absoluut een wasstraat worden opgezocht waar een motorreiniging is toegelaten want anders zou u zich strafbaar kunnen maken.
Reparatie van een kleppendekselpakking
Kleppendekselpakkingen worden uit rubber of kurk vervaardigd. Bij veel motortypen zijn beide vormen mogelijk. Het kan echter tot problemen komen: kleppendekselpakkingen uit kurk hebben speciale bouten nodig. Ze zijn met van een schroefdraadonderbreking voorzien. Deze moet verhinderen dat bij het aanhalen van de bout de dichting kapotgedrukt wordt. Wanneer met deze bout echter een rubberen pakking wordt bevestigd, wordt deze niet voldoende aangedrukt en dan loopt de motorolie er langs de gehele pakking uit. Moet u van een kurken op een rubberen dichting overstappen, moet u absoluut ook de tapeinden vervangen. Ze zijn gewoon in de cilinderkop geschroefd en worden met behulp van twee op elkaar geschroefde moeren eruitgedraaid. Bij vervanging van de tapeinden dient u altijd voorzichtig te zijn. Kapotte schroefdraden kunnen heel moeilijk worden gerepareerd. Het kleppendeksel wordt verwijderd en de oude pakking wordt compleet verwijderd. De schroeven moeten bij koude motor in een bepaalde volgorde worden losgedraaid. Wanneer bij hete of warme motor de schroeven gewoon één voor één worden losgedraaid, kan het kleppendeksel vervormen en sluit het niet meer af. De oude pakking wordt verwijderd zonder resten na te laten. Hiervoor kan een steekbeitel, een scherp tapijtmes of een fijnkorrelig schuurpapier goede diensten bewijzen. Er mogen echter geen krassen of kerven in het deksel ontstaan! Daarop moet bij de reiniging goed worden gelet. Ook het dichtingsoppervlak aan de cilinderkop moet compleet van de oude pakking worden bevrijd zonder dat er resten achterblijven. Anders kunnen aan deze plekken lekken ontstaan. De nieuwe pakking wordt met olie ingewreven en op de tapeinden gestoken. Daarna wordt het kleppendeksel weer gemonteerd en op de voorgeschreven wijze met de moeren aangehaald. Het is dringend aangeraden, de moeren stap voor stap kruisgewijs aan te halen. Dat betekent dat na de ene schroef altijd de schuin tegenoverliggende schroef als volgende wordt aangehaald. Met twee tot vier beurten waarbij het aanhaalmoment stap voor stap wordt verhoogd, bereikt u dat de klep gelijkmatig zit. Daarmee is de werking van de nieuwe kleppendekselpakking gegarandeerd. U dient echter altijd erop te letten, het toegelaten aanhaalmoment voor de pakking niet te overschrijden. Bij veel modellen is de kleppakking verbazingwekkend losjes gemonteerd. De aanwijzingen van de producent moeten absoluut worden aangehouden.
Kwaliteitspakkingen van de merkproducent
Pakkingen zijn eenvoudige, doch belangrijke onderdelen. De kleppendekselpakking is dan wel eenvoudig te vervangen. De vervuiling die door zijn defect mogelijk is, kan voor andere aggregaten en onderdelen een uiterst vernielende uitwerking hebben. Wanneer bijvoorbeeld de motorolie in de dynamo komt, kan deze worden vernield. Ook kan het tot motorschade komen wanneer olie in de distributieriemaandrijving loopt. De riem kan dan verspringen en klep- of zuigerschade uitlokken. Daarom mag op de kwaliteit van de kleppendekselpakking niet worden bespaard. De prijzen van de kleppendekselpakking schommelen afhankelijk van uitvoering en materiaal. De duurste pakking van een gevestigde producent, bijvoorbeeld FEBI BILSTEIN, kost echter zelden meer dan 25 euro. Dat zou de duurzame reparatie van deze pakking in elk geval waard moeten zijn.