Klepsteelrubbers voor jouw auto
Klepseal Voor Top automodellen
- Klepsteelrubbers VOLKSWAGEN GOLF
- Klepsteelrubbers BMW 3-serie
- Klepsteeldichting VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Klepsteelrubbers OPEL ASTRA
- Klepsteelrubbers VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Klepsteeldichting FORD FOCUS
- AUDI A4
- Klepsteelrubbers MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Klepsteelrubbers OPEL CORSA
- Klepsteeldichting AUDI A3
- FORD FIESTA
- Klepsteelrubbers BMW 1-serie
- Klepsteelrubbers VOLKSWAGEN PASSAT
- Klepsteeldichting MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Klepsteelrubbers SEAT IBIZA
- Klepsteelrubbers SEAT LEON
- Klepsteeldichting AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Klepsteelrubbers defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De verbrandingsruimte schoonhouden met de klepsteelpakking
De klepsteelpakking oftewel klepsteelrubber dicht de nokkenas langs de loopvlakken van de klepstelen af. Hij verhindert dat olie van de nokkenas in de verbrandingsruimten loopt. De vervanging van klepsteelrubbers is veel werk, maar met een beetje geduld en het juiste gereedschap ook voor leken uitvoerbaar. Daarvoor moeten echter wel belangrijke stappen worden gevolgd.
Positie en functie van de klepsteelpakking
De unit van de klep bestaat uit de stalen klep zelf, de klepsteelpakking, de terugtrekveer en de klepschotel. De klep opent zich wanneer de nokkenas direct of indirect via een hydrostoter tegen de klepschotel drukt. Zo gauw de nok, die de klep in beweging zette, gepasseerd is, drukt de veer de klep weer dicht. De klepsteelpakking is een zogenaamde simmerring. Deze bestaat uit een dikke hardrubberen cilinder, die van binnen een boorgat bezit. Dit gat is van een lip voorzien. Deze lip is hoofdzakelijk voor de dichtingsfunctie van de klepsteelpakking verantwoordelijk. De snelle heen-en-weerbewegingen van de klep kunnen na enkele duizenden kilometers de kleppakkingen op den duur doen slijten. Bijzonder schadelijk voor klepsteelpakkingen zijn oververhitting en gebrek aan smeerolie.
Defecte klepsteelpakkingen herkennen
Wanneer de klepsteelpakking beschadigd is, raakt smeerolie in de verbrandingsruimte. Het verbranden van de smeerolie is te zien aan blauwachtige uitlaatgassen. Ook door defecte zuigerveren kan echter smeerolie in de verbrandingsruimte terechtkomen. Het verschil is, dat deze verraderlijke blauwe rook bij defecte klepsteelpakkingen vooral bij een koude motor optreedt. Wanneer de kleppen de normale werkingstemperatuur hebben bereikt, kan het zijn dat ze zich dusdanig hebben uitgezet, dat ze weer volledig afdichten. Bij defecte zuigerveren is de blauwe rook daarentegen permanent te zien. Deze verschijnselen zijn echter niet eenduidig. Daarom worden bij blauwe rook uit de uitlaat meestal eerst de klepsteelpakkingen bij verdenking vervangen. Het is aanzienlijk eenvoudiger, voordeliger en sneller uitgevoerd dan de vervanging van zuigerveren. Vooral bij turbomotoren dient met verhelpen van olieverbranding in de verbrandingsruimte niet te lang te worden gewacht. Anders dreigt schade aan de turbolader omdat het oliehoudende uitlaatgas zich sterk afzet. De katalysator loopt bij olieverbranding eveneens veel gevaar. Bovendien betekent een verbranding van smeerolie een afname van het olievolume. Daarom moet ook het peil worden gecontroleerd.
Reparatie van klepsteelpakkingen
Normaal gezien wordt de klepsteelpakking bij gedemonteerde cilinderkop vervangen. Met een beetje handigheid kan deze vervanging echter ook bij gemonteerde kop worden uitgevoerd. Om de klepsteelpakkingen te vernieuwen, wordt het klepdeksel verwijderd en eventueel de nokkenas ook. Dat is meestal noodzakelijk wanneer de motor niet via hydrostoters wordt bediend. Bij verwijdering van de hydrostoters is het zeer belangrijk dat deze in exact dezelfde volgorde weer teruggeplaatst worden als dat ze eruitgehaald werden. Daarvoor neemt u een stuk karton, boort de stoter erin en nummert deze. Voor de demontage van de nokkenas moet ook de distributieketting of de distributieriem worden verwijderd. De distributieriem kan bij deze maatregel meteen mee worden vervangen, dat spaart een interval uit. Ook de distributieketting kan zich mettertijd uitrekken. Daarom is ook zijn vervanging bij vervanging van de klepsteelpakkingen raadzaam. Wanneer de nokkenas is verwijderd, worden de klepschotel en de klepveer met een tang eruitgetrokken. Daarvoor moet de veer vaak met speciaal gereedschap worden ontspannen. De verbinding tussen klep en klepschotel bestaat meestal uit spieën die met een magneet eruit kunnen worden getrokken. Voor het verwijderen van de klepsteelrubbers biedt de handel speciaal gereedschap aan, dat de verwijdering aanzienlijk vereenvoudigt. Bij het verwijderen moet erop worden gelet, dat de klep niet in de verbrandingsruimte valt. Speciaal gereedschap houdt de kleppen door permanente aanvoer van druklucht op hun plaats. Dit gereedschap is eventueel te huur. Na de plaatsing van de nieuwe klepsteelpakkingen en alle componenten moeten de kleppen opnieuw worden afgeregeld. Met behulp van een voelermaat en de waarden uit het reparatiehandboek heeft men in een wip weer een perfect ingestelde motor.
Kwaliteits-klepsteelrubbers van de merkproducent
Zo moeilijk als het inbouwen van klepsteeldichtingen is, zo voordelig zijn ze bij nieuwe aanschaf. Zelfs bij merkproducenten als FEBI BILSTEIN kost een nieuwe kleppakking zelden meer dan 1 euro, meestal zelfs minder. Dat maakt de keuze voor onbekende producenten onnodig.